Калашник Ольга Миколаївна,
учитель української мови та літератури
«Троїцького ліцею
Троїцької селищної ради
Троїцького району Луганської області»
Тема. Іменник, його граматичні ознаки, найважливіші орфограми
Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів про іменник, його граматичні ознаки; удосконалити й закріпити навички правопису найважливіших орфограм.
Пробуджувати інтерес до рідної мови.
Обладнання: малюнки, плакати, мовні ігри, костюми частин мови, відмінків, відмін.
Тип уроку: урок-інсценізація.
Очікувані результати: учні поглиблять знання про іменник, його граматичні ознаки; удосконалять вміння правопису іменників, використання їх у власному мовленні , що сприятиме їх становленню як особистості, а також активізації і розвитку креативного мислення.
Хід уроку
Організаційний момент:
Йому слово.
У Морфології я перший.
Всі частини в рідній мові
(самостійні і службові)
поважать мене готові.
Я повсюди, і без мене нікуди -
ні туди і ні сюди.
А тепер слухайте мій Іменниковий наказ:
Останній в нас урок із теми.
Тому наказую я всім,
Щоб на уроці не куняли,
На всі питання відповідь давали,
Де треба, можна й заспівати,
Дотепним словом всіх зачарувати.
Отож шануйтесь ви мені.
Інакше з свитою своєю
Покину миті вас тієї,
Як осоромите мене.
Щоб перевірити знання,
Ось перше вам моє завдання,
Його учитель прочита.
Учитель. А зараз традиційна орфографічна розминка. Запишіть, поясніть орфограми.
Звернення, Президент України, вуличка, кружечок, журі, немовля, харків'янин, печиво, марево, кожух, берег, крок.
Іменник. Надаю слово моїм Господиням.
Господині (Відміни).
У Іменника в родині нас чотири Господині,
Любим ми порядкувати,
На місця все розставляти.
Ми веселі і кмітливі, клопіткі та завжди милі.
Будем з тими лиш дружить,
Хто нас вміє розрізнить.
І відміна. Я І відміна, моє питання вам такі:
(до першої групи) - поставте іменники стріха, дорога, рука в давальному і місцевому відмінках. Які особливості правопису?
(до другої групи) — поставте в орудному відмінку іменники парта,задача, земля. Пояснити особливості правопису відмінкових закінчень.
ІІ відміна. У мене до вас завдання інше:
(до першої групи) - виправте помилки, допущені у вправі 150;
(до другої групи) — підпишіть малюнки. Придумайте речення.
ІІІ відміна. А чи знаєте ви правопис іменників ІІІ відміни? Напишіть твір-мініатюру на тему: ”На уроці української мови”, використовуючи іменники радість, печаль, мати, любов, ніжність в орудному відмінку. Хто перший напише, 5 зошитів на перевірку вчителю.
Один учень читає, а окремі рецензують, спираючись на зошити блок-схем.
ІV відміна. Ось надійшла і моя черга. Впишіть букви бачу телят(телята), пас курчат(курчата). Яка особливість відмінювання іменників ІV відміни назв маленьких тварин?
Учитель. У Іменника в родині шість синів завзятих є. Скажу по секрету: вони дуже допитливі і цікаві — усе розпитують. Але ви з ними потоваришуєте. Коли виконаєте з ними декілька вправ(фізкультхвилинка).
Називний питає, хто ти, що ти?; родовий доскіпує свого(хоче знати він кого? чого?). Давальний все дав, дасть — не жаль йому, але хоче знати: кому? чому? У знахідного свої потреби: він кого? І що? - питає в тебе; орудний хоче знать: ким? чим? А місцевий - де? В якому місці? Кличний закликає всіх навколо:
Учитель. Використавши іменники в кличній формі, усно складіть привітання зі святом своїй учительці. Поділіться своїми спостереженнями
як утворюються жіночі і чоловічі імена по батькові?
Добре. Але чи всі граматичні ознаки іменника ми пригадали? А які ще граматичні ознаки має іменник?
Іменник
Я за вас сьогодні радий -
Працювали добре всі.
Від душі вас запевняю:
З вами разом - назавжди..
Отже, я передаю естафету прикметнику,
Який іменнику-предмету якусь ознаку надає(знімає корону).
Учитель. Завершується наш урок-інсценізація. На якому ви ще раз пригадали основні граматичні ознаки іменника, сподіваюсь закріпили правопис найваж-ливіших орфограм іменників.
Я теж задоволена вашою роботою. Молодці Іменник і його родина (оголошення оцінок , коментування).