Урок-інсценізація "Іменник, його граматичні ознаки, найважливіші орфограми"

Про матеріал
Урок-інсценізація спрямований на узагальнення знань учнів з теми «Іменник», удосконалення навичок правопису іменників, використання їх в мовленні. Формування компетентностей: спілкування державною мовою, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури.
Перегляд файлу

                                                                    Калашник Ольга Миколаївна,

                                                                    учитель української мови та літератури

                                                                   «Троїцького  ліцею

                                                                     Троїцької селищної   ради              

                                                                     Троїцького району Луганської області»

 

 

Тема. Іменник, його граматичні ознаки,  найважливіші орфограми

 

Мета: систематизувати  й узагальнити  знання учнів про іменник, його граматичні ознаки;  удосконалити й закріпити навички правопису найважливіших орфограм.

Пробуджувати інтерес до рідної мови.

Обладнання: малюнки,  плакати, мовні ігри, костюми частин мови, відмінків, відмін.

Тип уроку:  урок-інсценізація.

Очікувані результати:  учні поглиблять знання про іменник,   його граматичні ознаки; удосконалять вміння правопису іменників, використання їх у власному мовленні , що сприятиме  їх становленню  як особистості, а також активізації  і розвитку креативного мислення.

 

                                     Хід уроку

 

  1. Повідомлення теми, мети уроку.

Організаційний момент:

  • Знайомство з умовами проведення уроку-інсценізації
  • Вступне слово  вчителя.
  • Допоможе  нам сьогодні  повторити відомості про іменник, його граматичні ознаки, найважливіші орфограми той, хто визначає речі і предмети... Хто ж він? (Іменник).

Йому слово.

  1. Робота над темою.

 

  • Я — Іменник!

У Морфології я перший.

Всі частини в рідній мові

(самостійні і службові)

поважать мене готові.

Я повсюди, і без мене нікуди -

ні туди і ні сюди.

 

А тепер слухайте мій Іменниковий наказ:

Останній в нас урок із теми.

Тому наказую  я всім,

Щоб на уроці не куняли,

На всі питання відповідь давали,

Де треба, можна й заспівати,

Дотепним словом всіх зачарувати.

Отож шануйтесь ви мені.

Інакше з свитою своєю

Покину миті вас тієї,

Як осоромите мене.

 

Щоб перевірити знання,

Ось перше вам моє завдання,

Його учитель прочита.

  1. Узагальнення умінь і навичок.

Учитель. А зараз традиційна орфографічна розминка. Запишіть, поясніть орфограми.

Звернення, Президент України, вуличка, кружечок, журі, немовля, харків'янин, печиво, марево, кожух, берег, крок.

Іменник. Надаю слово моїм Господиням.

Господині (Відміни).

У Іменника в родині нас чотири Господині,

Любим ми порядкувати,

На місця все розставляти.

Ми веселі і кмітливі, клопіткі та завжди милі.

 Будем  з тими лиш дружить,

Хто нас вміє розрізнить.

 

І відміна. Я І відміна, моє питання вам такі:

(до першої групи)  - поставте іменники стріха, дорога, рука в давальному і місцевому відмінках. Які особливості правопису?

(до другої групи) — поставте в орудному відмінку іменники  парта,задача, земля. Пояснити особливості правопису відмінкових закінчень.

ІІ відміна. У мене до вас  завдання інше:

(до першої групи) - виправте помилки, допущені у вправі 150;

(до другої групи) — підпишіть малюнки. Придумайте речення.

ІІІ відміна. А чи знаєте ви правопис іменників ІІІ відміни? Напишіть твір-мініатюру на тему: ”На уроці української мови”, використовуючи іменники радість, печаль, мати, любов,  ніжність в орудному відмінку. Хто перший напише, 5 зошитів на перевірку вчителю.

Один учень читає, а окремі рецензують, спираючись на зошити блок-схем.

ІV відміна. Ось надійшла і моя черга. Впишіть букви бачу телят(телята), пас курчат(курчата). Яка особливість відмінювання іменників ІV відміни назв маленьких тварин?

Учитель. У Іменника в родині шість синів завзятих є. Скажу по секрету: вони дуже допитливі і цікаві — усе розпитують. Але ви з ними потоваришуєте. Коли виконаєте  з ними декілька вправ(фізкультхвилинка).

Називний питає, хто ти, що ти?; родовий доскіпує свого(хоче знати він кого? чого?). Давальний все дав, дасть — не жаль йому, але хоче знати: кому? чому? У знахідного свої потреби: він кого?  І що? -    питає в тебе; орудний хоче знать: ким? чим? А місцевий  - де? В  якому місці? Кличний закликає всіх навколо:

  • Друзі! Відпочили трохи. Нумо до роботи!

Учитель. Використавши іменники в кличній формі, усно складіть привітання зі святом своїй учительці. Поділіться своїми спостереженнями

як утворюються жіночі і чоловічі імена по батькові?

Добре. Але чи всі граматичні ознаки іменника ми  пригадали? А які ще граматичні ознаки має іменник?

  1. Підсумки уроку

Іменник

Я за вас сьогодні радий    -

Працювали добре всі.

Від душі вас запевняю:

З вами разом  - назавжди..

Отже, я передаю естафету прикметнику,

Який іменнику-предмету якусь ознаку надає(знімає корону).

Учитель. Завершується наш урок-інсценізація. На якому ви ще раз пригадали основні граматичні ознаки іменника, сподіваюсь закріпили правопис найваж-ливіших орфограм іменників.

Я теж задоволена вашою роботою. Молодці Іменник і його родина (оголошення оцінок , коментування).

  1. Домашнє завдання, інструктаж до нього.

 

doc
Додано
16 січня 2021
Переглядів
345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку