26 серпня о 18:00Вебінар: Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід

Урок інтегрований (хімія + біологія + географія + історія + економіка + основи здоров'я) за темою "Солі"

Про матеріал

Інтегрований урок-семінар з елементами практичної роботи, міжпредметних зв'язків з географією, біологією, історією, економікою, екологією, геологією, основами здоров'я.

Перегляд файлу

Інтегрований урок (хімія + біологія + географія + історія + економіка + основи здоров'я) за темою "Солі"

 

Тип уроку: інтегрований урок вдосконалення знань, умінь і навичок.

Вид уроку: урок-семінар з елементами практичної роботи, міжпредметних зв'язків з географією, біологією, історією, економікою, екологією, геологією, основами здоров'я.

Мета уроку: узагальнити і повторити з учнями пройдений матеріал про солі.

Завдання:

·Освітні: перевірити якість і міцність знань учнів по темі "Солі".

·Розвиваючі: розвивати інтерес до предметів природничо-наукового циклу; розвивати логічне мислення шляхом порівняння, узагальнення, синтезу, розвитку мобільності, самостійності, вміння рефлексувати, розвивати правильну мову, навички самоконтролю; сприяти розвитку економічної та інформаційної компетентності у учнів і активної життєвої позиції учнів при оцінці екологічних проблем.

·Виховні: показати учням міжпредметний зв'язок і практичну спрямованість матеріалу, що вивчається, показати значення всебічного вивчення речовини.

Засоби навчання: реактиви та обладнання: розчини кислоти (HCl), луги (NaOH) і солі (NaCl), універсальний індикатор, скляна паличка, пробірки, штатив, пелюстки фіалки, мінерал галіт, мультимедійний проектор, комп'ютер, презентація PowerPoint.

 

Хід уроку (45 хвилин)

1. Організаційний момент уроку

Учитель: "Сліпий фізик без математики, сухорукий без хімії" - говорив М. В. Ломоносов. Через багато років, інший український вчений В. І. Вернадський продовжив цю думку словами: "... зростання наукового знання швидко стирає межі між окремими науками".

Сьогодні на уроці ми знайдемо одну з спільних точок дотику між різними науками. Такі, різні на перший погляд, науки мають багато спільного.

Темою нашого уроку будуть солі – ми повторимо складання формул солей, їх назви, практичне застосування деяких з них, проведемо невелику практичну роботу по розпізнаванню солей. А також покажемо значення солей в неживій і живій природі.

 

2. Хімічна розминка

І. NaCl ,CaCO3 , AgNO3 ,CuSO4 ,MgSO4 , Na 2CO3 ,BaCl2 ,BaSO4, CaCl2,Ca3(PO4)2 , NaI.

(Називають по черзі)

а) Прочитати формули солей.

б) Назвати солі.

В) Знайти нерозчинні солі (з використанням таблиці розчинності).

II. Скласти формули солей і дати їм назву

(Два учні працюють біля дошки, інші учні - на своїх місцях.)

а) Zn xCly, Cax(CO3 )y;                           б) KxSy, Nax(SO4)y.

III. Робота з підручником. Виписати з параграфа формули солей. Назвати їх і визначити відповідні їм кислоти, основи, оксиди і прості речовини. (Робота біля дошки 2 сильних учнів)

 

3. Солі в навколишньому світі

Робота в групах. Використовуючи роздатковий матеріал, відомості про солях з додаткової літератури, ресурси Інтернету розглянути солі з точки зору таких наук як:

1 група - хіміки

2 група - географи

3 група - історики

4 група - екологи-геологи

5 група - економісти

6 група - біологи

7 група – медики

Хіміки.

          Солі широко застосовуються в побуті (сода, кухонна сіль, ацетат заліза, бура, галун), в сільському господарстві як добрива (селітра, поташ), в будівництві (крейда, мармур, гіпс, вапняк), в хімічній промисловості, в медицині (фторо - йодиста сіль, дієтична сіль, кухонна сіль), а також відіграють величезну роль в побудові і роботі всіх органів тіла.

Географи.

Є два види сховищ солі - стародавні та сучасні. Стародавні, або копалини, соляні родовища, складаються з покладів, які утворилися багато мільйонів років тому. Нерідко вони займають площі в десятки і сотні квадратних кілометрів. І при цьому володіють потужністю до 1 км і більше. Сучасні родовища - соляні озера і басейни, в яких осадження солей почалося порівняно недавно і ще триває.

Історики.

Організм первісної людини одержував необхідну кількість солі з їжею тваринного походження. Пізніше люди навчилися поливати палаючі в багатті шматки дерева солоною водою з моря і отриману золу використовували в їжу, як приправу. 2 тис років до н.е. китайці вже вміли отримувати кухонну сіль випарюванням морської води.

Екологи-геологи.

NaCl кухонна сіль - це мінерал галіт. Ми розглядаємо NaCl як мінерал. А що таке мінерал?

Мінерал - це природне з'єднання хімічних елементів, які утворилися природним шляхом без втручання людини. Галіт напівпрозорий, зі скляним блиском, безбарвний, але домішки часто забарвлюють його в сірий, червоний, коричневий кольори. Красива блакитнувате і фіолетове забарвлення деяких Галітів пов'язана з впливом на них радіоактивних променів в природних покладах. (Показ мінералу)

Як всякий природний мінерал він не є хімічно чистою речовиною, а містить до 8% домішок, склад і кількість яких залежать від родовища і способу отримання солі. У кухонної солі можуть міститися: Mn, Cu, P, Zn, Fe, Ag, Au і інші в дуже малих кількостях. Родовища солі в Донецькій області: м. Бахмут «Артемсіль», м. Соледар.

Економісти.

Сіль відома людям давно. Ось кілька відомих фактів.

Деякі народи Центральної Азії свого часу платили за сіль ціну приблизно рівну ціні золота.

У Китаї за 2 тисячі років до нашої ери вперше почали добувати сіль з морської води. А в середні віки в Китаї були селянські хвилювання, викликані непомірними сольовими поборами, які тривали 9 років.

В Ефіопії аж до XIX століття перебували в обігу соляні гроші - бруски NaCl. А в Стародавньому Римі воїни Цезаря частину зарплати отримували сіллю.

В даний час Світовий видобуток кухонної солі становить майже 100 тис тон на рік. На харчові потреби витрачається лише близько її третьої частини. Міжнародна торгівля - продано солі на $ 489,8 млн за один рік.

Сіль харчова – проста приправа до страв. Використовується у домашньому консервуванні, при виробництві продуктів харчування, при виробництві м'ясних і рибних консервів, для господарських потреб в побуті. Споживання солі різко збільшилося у зв'язку зі зростанням виробництва консервованих продуктів!

Біологи.

NaCl - єдина мінеральна сировина, яку людина використовує в їжу в чистому вигляді. Коли живі організми вийшли на сушу, вони змінили багату хлоридом натрію середу, в якій жили, на бідну цією сіллю середу - на сушу. Тому живому організму необхідно шукати NaCl в крові іншої тварини, як це роблять хижаки, або добувати в чистому вигляді, як це роблять травоїдні і всеїдні, а також людина.

З точки зору біології, хлорид натрію активно бере участь в мінеральному обміні організму тварини і людини. Він міститься в крові, травному соку. В організмі людини солі складають 5,5% маси тіла, у тому числі хлориду натрію. Середньодобова норма споживання хлориду натрію дорослої людини - 15 г. За рік людина з'їдає 5-7 кг солі.

Медики.

Кухонна сіль необхідна для життєдіяльності організму людини і тварини. Ця сіль входить до складу крові (0,5-0,6%). Водні розчини солі в медицині використовують в якості кровозамінників після кровотеч і при явищах шоку. Добова потреба в повареної солі дорослої людини складає 10-15 г. В умовах жаркого клімату потреба в солі зростає до 25-30 г.

NaCl стимулює обмін речовин, ріст волосся, додає бадьорості і силу. Недолік його в організмі викликає запаморочення, непритомність, порушення роботи серця, зниження апетиту, зменшення води в крові і органах, скорочення виділення травного соку. При вживання 10-кратного надлишку солі вона перетворюється на смертельну отруту.

Групи виступають з короткими доповідями.

Після учитель демонструє картки з формулами солей, групи використовуючи роздатковий  матеріал, озвучують факти про них.

CaCO3

Хіміки. Це біла кристалічна речовина, нерозчинна у воді. Це і шкільна крейда, мармур, вапняк, яєчна шкаралупа, перли.

Екологи-геологи. Карбонат кальцію входить до складу зовнішнього скелета морських зірок, коралів, раковин, двостулкових і черевоногих молюсків, панцирів морських їжаків і скелетів мікроорганізмів, які, відмираючи, опускаються на дно і скупчуються там, поступово перетворюючись в поклади вапняку і мармуру.

Біологи. Хлібороби давно помітили, що на грунті, посипаною вапняком, рослини відчувають себе краще. Особливо це важливо для молодих рослин. Без кальцієвих солей їх коріння робляться млявими, швидко загнивають. Саме тому молода рослина жадібно вбирає в себе ці солі, їй треба зміцнюватись. А до старості в стовбурі і коренях накопичується багато кальцієвих солей. Вони і надають деревам міцність.

Географи. Карбонат кальцію це сталактити і сталагміти. Коли підземні води розчиняють солі (гіпс, вапняки, доломіт) утворюються карстові улоговини, воронки, печери. (Від назви вапнякового плато Карст на північному сході від гори Трієст на узбережжі Адріатичного моря, де вперше були вивчені). На дні і стелі печер можна знайти тверді скам'янілі форми. Вода просочується через тріщини порід, які вона розчиняє. Так утворюється бурулька, звішується зі стелі - сталактит. А назустріч їй знизу зростає інша, більш широка і плоска - сталагміт. Зростаючись, вони утворюють цілий ансамбль колон (показ фотографій).

Ca3 (PO4)2

Біологи. Це тверда біла кристалічна речовина, нерозчинна у воді. Нам відомо, що це головний конструкційний матеріал для побудови внутрішнього скелета хребетних, кісток, зубів.

Медики. Фосфат кальцію міститься в м'язах, нервах, особливо необхідний для побудови скелета дитини. Брак цієї солі в організмі людини і тварини призводить до захворювання на рахіт. Джерелами кальцій фосфату є такі продукти як сир, яловичина, печінка, риба, білий хліб, яйця, молоко, йогурт.

Економісти. Так само кальцій фосфат входить до складу коралів, що широко використовуються в ювелірній справі. Особливо цінується благородний корал, пофарбований в рожевий або червоні кольори. На сході високо цінується амулети і чотки з чорного корала. В останні роки з білих коралів японські стоматологи стали виготовляти штучні зуби. Вони не окислюються і не руйнують тканини ротової порожнини.

Na2CO3

Екологи-геологи. Натрію карбонат –  кальцинована сода. Біла тверда кристалічна речовина, добре розчинна у воді, побутова назва - пральна сода. У природі зустрічається у вигляді мінералів: натрон, а також у складі ропи соляних озер. Використовується у виробництві скла, миючих засобів, для пом'якшення води.

AgNO3

Медики. Нітрат срібла - біла тверда кристалічна речовина, медична назва - ляпіс. Він володіє прижигаючою і в'язкою дією, тому що взаємодіє з білками тканин, сприяє утворенню білкових солей - альбумінів. Властива йому і бактерицидну дію. Тому ляпіс широко застосовують в медичній практиці для виведення бородавок. А також використовують при виготовленні дзеркал і отриманні струмопровідного шару.

CuSO4

Хіміки. Тверда кристалічна речовина блакитного кольору, добре розчинна у воді, історична назва мідний купорос. Його додають в побілку при ремонті. Застосовують на городі проти хвороб і шкідників рослин. Мідний купорос, як і інші солі міді, отруйний.

Біологи. Солі міді необхідні в організмі для синтезу пігментів, що забарвлюють шкіру, очі, волосся, крім того вони регулюють роботу залоз внутрішньої секреції, білковий обмін. Солі міді надходять в організм людини з продуктами: чорний хліб, картопля, шоколад, соя, кокосовий горіх, кава, печінка. Добове споживання міді 2-3 мг.

MgSO4

Хіміки. Магнію сульфат - гірка англійська сіль. Біла тверда кристалічна речовина, добре розчинна у воді, у великій кількості міститься в морській воді, надаючи їй гіркий смак.

Медики. Магній називають антистресовим металом. Солі магнію попереджають атеросклероз, серцево-судинні хвороби, оберігають клітини від згубного впливу стресу, сприяють еластичності м'язів і росту тканин. В наш організм солі магнію надходять з продуктами: квасоля, горох, горіхи, крупи, мед, зелень, хліб, морепродукти. Добове споживання магнію 0.3-0.7 г.

NaI

Біологи. Йодид натрію - біла тверда кристалічна речовина, добре розчинна у воді. Додають в кухонну сіль для попередження захворювань щитовидної залози. Нестача в організмі йоду призводить до такого важкого захворювання, як пухлина щитовидної залози - зоб. Найбільшими любителями йоду виявилися скромні морські водорості ламінарії. Солі йоду надходять в організм людини з морською капустою, йодованою сіллю, морською рибою, печерицями. Прийом натуральних продуктів не викликає побічних ефектів, навіть при надмірному вмісті в них йоду. У нормі в організмі людини міститься 15-25 мг йоду, причому половина в щитовидній залозі.

BaSO4

Медики. Барію сульфат - біла кристалічна речовина, нерозчинна у воді. Завдяки нерозчинності і здатності затримувати рентгенівські промені застосовується в рентгенодіагностиці для діагностики захворювань шлунково-кишкового тракту. Заповнюючи стравохід, а потім шлунок і кишківник, баритова каша (суміш сульфату барію з водою), непрозора для рентгенівських променів, "проявляє" контури органів травлення, що дозволяє ставити діагноз їх захворювань.

CaCl2

Медики. Хлорид кальцію біла тверда кристалічна речовина, розчинна у воді. Ця сіль сприяє згортанню крові. Застосовується в медицині. Має протизапальну, протиалергійну і заспокійливу дію, зменшує проникність судин.

 

4. Практична робота

Техніка безпеки (учитель):

Ви будете працювати з кислотами, лугами. Слід пам'ятати, що речовини не можна підносити близько до обличчя, пробувати на смак, проливати на шкіру і одяг.

Завдання:

Реактиви на столах: розчини кислоти (HCl), луги (NaOH) і солі (NaCl). За допомогою універсального індикатора визначити, в якій пробірці знаходиться сіль.

              Опустіть індикаторну папір в пробірки. Що спостерігаєте? Зробіть висновок.

Учитель:

А чи знаєте ви, що крім хімічних індикаторів існують природні? Багато ягід (вишня, чорноплідна горобина, смородина), квіти (ірису, братки, тюльпани, квіти герані, півонії, фіалки, волошки) мають в кислому середовищі рожеве забарвлення, а в лужному стають синіми. Це природні індикатори.

(Показ досліду вчителем з фіалкою, її пелюстка стає рожевою при опусканні в розчин з кислотою)

 

5. Самостійна робота

Учитель: Зараз ми проведемо самостійну роботу. Я прочитаю невеликий текст. А ваше завдання виписати формули названих мною солей і географічних назв.

Багато мінералів, що входять до складу літосфери, є солями. Тільки геологи дали цим мінералам свої геологічні назви.

  • Мінерал чилійська селітра являє собою натрію нітрат. Свою назву він отримав за назвою країни, що має великі запаси чилійської селітри. (NaNO3)
  • Кольський півострів багатий фосфорними рудами, зокрема, апатитом. Це не що інше, як кальцію фосфат. Поблизу величезного родовища побудовано місто, яке так і називається Апатити.(Ca3(PO4)2)
  • Вапняні панцири морських молюсків, раковин, рачків є кальцій карбонатом. Відмираючи, морські мешканці опускалися на дно, їх скелетні тканини утворювали величезні пласти мінералу - вапняку. Він широко використовується в промисловості і будівництві. (CaCO3)

А тепер пройдемо тест-узагальнення по темі:

1.Знайдіть правильне визначення солі:

А) складні речовини, складаються з атомів металів і кислотного залишку

В) складні речовини, що складаються з атомів водню і кислотного залишку

С) бінарні сполуки, що складаються з двох елементів, один з яких оксиген

2. Який мінерал відповідає назві кухонної солі:

А) галіт B) сильвініт C) апатит

3.Який агрегатний стан кухонної солі:

А) газ В) рідина С) кристалічна речовина

4.Какова добова потреба в солі дорослої людини?

А) 1-5г В) 10-15г С) 15-20г

5. Який продукт необхідний для людини в найменшій кількості?

А) молоко В) фрукти С) сіль

6. Натрій хлорид - це сіль який кислоти?

А) сульфатної В) хлоридної С) нітратної

7. Вислів «біла смерть» можна віднести до якої речовини:

А) сіль В) цукор С) сніг

8. «Щоб дізнатися когось потрібно з'їсти з ним ...»:

А) пуд солі В) випити чаю С) з'їсти торт

9. При болю в горлі можна використовувати для полоскання розчин:

А) вода + цукор В) вода + сіль С) вода + рослинне масло

Ключ відповідей. 1-А 2-А 3-С 4-С 5-С 6-В 7-А 8-А 9-В

Після виконання завдань учні обмінюються роботами з сусідом, що сидить праворуч. Звіряють відповіді свого сусіда з відповідями на дошці і ключем, ставлять оцінки (кожну правильна відповідь - 1 бал, разом 12 балів).

 

6. Практичні поради

Учитель: щоб знання про солі ви могли використовувати в повсякденному житті, я хочу дати вам кілька корисних порад.

  • Щоб білизна краще відіпралася, а кольорове при пранні не линяло, його необхідно попередньо замочити в солоній воді.
  • Щоб захистити м'ясо, рибу, овочі від псування, необхідно рясно посипати їх сіллю.
  • Щоб махрові рушники і халати були м'якими, а у вас немає ополіскувача, вам необхідно прати їх в злегка солоній воді.
  • Щоб водопровідні труби на кухні і ванній не пліснявіли, потрібно додати в фарбу мінерал буру (натрієва сіль борної кислоти). Якщо ремонту найближчим часом не передбачається, протріть труби розчином мідного купоросу. Це ненадовго захистить їх від появи цвілі.

 

7. Висновки та узагальнення.

Рефлексія.

Бесіда з питань:

· Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

· Що запам'яталося?

· Що сподобалося, а що не вдалося, на ваш погляд?

Підбиття підсумків.

- Висновки по уроку.

- Оцінки за урок.

- Знайомство з додатковою літературою з досліджуваної теми.

Домашнє завдання. 1. Повідомлення на тему «Цілющі властивості солі», «Сіль в побуті», «Поради господиням». 2. Приказки, прислів'я про сіль на українській та англійській мовах.

docx
Пов’язані теми
Хімія, Інтегровані уроки
Додано
28 березня
Переглядів
189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку