Урок інтегрований (література й психологія) з української літератури в 6 класі на тему: "Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Моральні цінності сім'ї "

Про матеріал
Це конспект уроку з української літератури за твором Володимира Винниченка "Федько-Халамидник" у поєднанні з бесідами та діагностикою практичного психолога.
Перегляд файлу

 

Інтегрований урок

(українська література і психологія)

у 6 класі

Вчитель української мови та літератури

Братковська Олена Олександрівна

Тема. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Моральні цінності сім’ї

Мета: працювати над ідейно-художнім змістом оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник», вчити характеризувати образи героїв; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву;

плекати загальнолюдські моральні цінності; створити модель ідеальної сім’ї, спрямувати зусилля дітей на створення такої сім’ї в майбутньому.

Тип уроку: інтегрований урок.

Обладнання: виставка творів В. Винниченка, комп’ютерна презентація, наліпки-епізоди твору, зображення QR-кодів, «Федькова» торбинка, малюнки сімей.

ТЛ: головний герой, другорядні герої.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя літератури щодо особливості уроку.

-Добрий день. Сьогоднішній урок за оповіданням В.Винниченка «Федько-халамидник» ми проведемо нестандартно, а разом з практичним психологом, у присутності наших гостей.

2. «Налаштування» учнів практичним психологом.

- Рада вас бачити. Я налаштована позитивно, а ви, мабуть, хвилюєтесь,  і це нормально, бо  урок  незвичайний. Отож, я вам пропоную найпростіший спосіб – зобразити позитивну емоцію та обмінятись  нею  з сусідом по парті і з запрошеними гостями . Ну,тепер – готові до роботи !? Сподіваюсь, що урок нам вдасться.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Перевірка знання змісту твору. Два учні у хронологічному порядку розташовують наліпки-епізоди, «розкидані» у безпорядку по дошці(додаток 1).

 

2. Слова вчителя літератури. Сьогодні у моє вікно залетів чижик. Його оченята сяяли радістю і водночас наповнювалися слізьми. Він тримав у дзьобику аркуш білого паперу. «Це ж чижик Федька», - майнула думка. Птах підлетів до мене  й випустив аркуш. Дозвольте, я прочитаю, що було в ньому: «Бути Людиною – значить бути борцем. Бути Людиною – це відчувати відповідальність, жертвувати собою заради добра інших. Гідна Людина не та, в якої нема вад, а та, в якої є чеснота. Саме таким був мій Федько. Хоч і халамидник, проте добра, чиста душа. А Людина починається з добра».

  • Запишіть тему уроку в зошит.

 Сьогодні ми постараємося зазирнути в душу цього доброго Федька. Але перед цим нам потрібно з’ясувати , хто тут головний герой, а хто другорядний. Читаючи твір, ви побачили, що події розгортаються навколо одного хлопчика, з яким тісно пов’язані всі інші герої. Розгляньте схему: у центрі уваги письменника протягом усього твору перебуває Федько.

(Схема)

 

             

 

 Отже, Федько – головний герой, а всі інші – другорядні. Запишіть у зошит нові для вас поняття.

        Головним називають героя, який діє протягом усього твору і характер якого розкрито найповніше.

        Другорядними називають героїв, які сприяють висвітленню характеру головного героя.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • На домашнє завдання ви мали підготувати цитатні характеристики до образів Федька й Толі.
  1.                Вправа «Риса характеру шукає свого героя» Учні по черзі з  «Федькової» торбинки дістають написану на наліпці рису характеру і ліплять біля потрібного героя –Федька чи Толі, чиї імена написані на дошці.  Кожну рису підтверджують рядками з тексту або цитатами.

Риси характеру і поведінки Федька:

1) непосидючий: « … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»;

2) сильний: «…перший по силі на всю вулицю»;

3) відкритий: «Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив»;

4) впертий: «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»;

5) правдолюб: « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»;

6) спритний: «Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»;

7) стійкий: «…камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»;

8) непримиренний до зрадництва: « Не любить також Федько й товаришів видавати»;

9) спокусник: «…Федько знову спокушає Толю. І спокушає якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»;

10) шанобливий до батька: «… якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би».

 

Риси характеру Толика:

1) тендітний: «…чистенький, ніжний, з щічками, як проскура»;

2) богобоязливий: «… Толя розтерявся…Толі зробилося страшно…Ноги ослабли й скользнули по льоду…Тихенько хреститься й блідніє…» ;

3) самоповажний: «…кричати на вулиці не личить благородним дітям»;

4) брехливий: « я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу. Я не винен!»;

5) підступний: «…Чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька»;

6) байдужий до чужого горя: «Коли Федькова труна сховалась за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі і побіг гратися з чижиком»;

7) кволий: «…Бідненький Толя приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом… Увечері Толя хворий, гарячий лежить у постелі…».

Слово вчителя.  Отже, на основі вище сказаного, що ми можемо сказати про хлопців? (Учні характеризують)

 

  1. Слово практичного психолога про різницю між поведінкою і характером.

-Часом ми дозволяємо собі засуджувати когось чи, можливо, самі потрапляємо в ситуацію, коли нас засуджують. Але я хочу вас застерегти від таких звинувачень. Бо то не людина така негідна, а вчинок її негідний.  Кожна людина від природи  є покликаною робити добро, але трапляються  обставини, у яких вона діє необдумано. І тоді ми можемо засудити її поведінку . Але ні в якому разі її саму. Як ви думаєте, чи оточення, тобто друзі , підтримували витівки Федька ? Чи були у друзів сім'ї,- мабуть, були, та ми нічого про них не знаємо – тому й нічого говорити не можемо.

Якого віку були хлопці?

У психології цей вік називається підлітковим і він характеризується:

  • -бажанням виділитись, самоствердитись та зайняти не останнє місце у колективі однолітків будь-яким способом;
  • -браком життєвого досвіду та невмінням аналізувати себе та свої вчинки, прагненням до незалежності;
  • -гормональними змінами в організмі, наслідками яких є висока тривожність, агресивність, надзвичайна чутливість.

ІV. Аналіз та систематизація раніше засвоєного матеріалу

  1.               Психолог про оточення Федька

-Усіх героїв твору ми можемо поділити на три умовних групи – сім'я Федька, сім'я Толі і вуличні друзі. Учні класу мали індивідуальне завдання – намалювати та охарактерузувати сім'ї Федька та Толі. Прошу презентувати свою роботу.

  1.               Група дітей презентує сім’ю Федька. Учитель літератури може зробити доповнення  про лихослів’я в сім’ї Федька, про зло, яке несуть лайливі слова.
  2.               Сканування QR-кодів. За допомогою своїх смартфонів діти заходять  у додатку Вайбер,  сканують код  і  дізнаються  значення слова «халамидник» та його синоніми (додаток 2).

          -Це слово є лайливим,- бешкетник, пустун, шибеник, шалапут, паливода, палисвіт, шибайголова, ланець, урвитель.

Слово вчителя літератури. Дізнавшись синоніми до слова «халамидник», ми можемо охарактеризувати Федька як негативного героя?...............

Так, незважаючи на все, що ми дізналися про Федька, ми можемо погодитися з його чижиком, який на початку уроку називав Федька Людиною доброю.

То ж яке асоціативне гроно у вас виникає, коли говорите про Федька?

Доброта – порядність – чесність – готовність прийти на допомогу іншій людині.

  1. Група дітей презентує сім’ю Толі.

         -Ми проаналізували сім'ї героїв твору. У кожного з нас є  своя сім'я - це найрідніші та найближчі люди. І ми з вами багато чули і знаємо, якою повинна бути модель ідеальної сім'ї. Спробуймо зобразити її.  Практичний психолог моделює ідеальну сім’ю.(додаток 3).

  1.               Аналіз дитячих робіт «Малюнок сім’ї». Дає поради батькам і дітям. Веде діалог з присутніми (додаток 6).

-Готуючись до уроку діти намалювали свої сім'ї.  «Малюнок сім'ї» є проективною діагностичною методикою. Не завжди дитина може нам розказати про своє ставлення до найрідніших, а от за допомогою малюнка підсвідомо вона зображає тих людей, з якими близька, свою прив'язаність і невдоволення. Аналізуючи малюнок, можемо зробити висновки про статус дитини в сім'ї.

Ми не будемо робити того на загал, я підготувала для батьків  поради, як інтерпретувати малюнок дитини.

V. Підсумок уроку. Рефлексійно-оцінювальна робота

1. Психолог обговорює з учнями та батьками проблемне питання.

- Для кого написаний цей твір: для дітей чи для дорослих?

2.Моделювання життєвої ситуації.

 - У теперішньому світі є такі Толі й Федьки? Кого б ви собі обрали в друзі? Чому?

3.Учні  методом «Незакінчене речення» підбивають підсумок уроку.

 - Мені хочеться вірити, що………

 - Я не буду…………

 - Я буду намагатись………..

*Тому будьте завжди душевно багатими, порядними, чесними.

*Робіть повсякчас людям добро, не чекаючи за це винагороди.

VІ. Домашнє завдання

 Учитель літератури пропонує написати фанфік – свій варіант завершення твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Покарання Федька батьками                                         

Пригоди з повітряним змієм

Смерть Федька                                                        

Атмосфера у Толиному будинку

Толя хоче повторити «подвиг» Федька                

Поведінка хлопців під час дощу

Суперечка між Федьком та Толею                                      

Порятунок Толі 

Байдужість Толі до чужого горя                                                 

Події на льодоході

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Учні  та запрошені гості  долучаються до роботи  пропонують свої варіанти, а психолог записує на дошці цінності ідеальної сім’ї. Наприклад:

Піклування

Діти

Любов

Повага

Розуміння

Традиції

Добро

Довіра

Підтримка

Щастя

Додаток 6

Тест «Малюнок сім’ї»

Цей тест допоможе вам зазирнути в душу дитини і зрозуміти, чим вона живе, що її турбує, чи комфортно їй в сім’ї та як вона ставиться до рідних.

                                                   Інтерпретація
1. Якщо на малюнку немає когось із членів сім’ї – це говорить про відсутність у дитини емоційного контакту з цією людиною.
2. Відсутність самого автора малюнка свідчить про його труднощі у стосунках з близькими.
3. На малюнку – вигаданий член сім’ї? Це означає, що дитина отримує недостатньо уваги, хоче бути комусь потрібною.
4. Чим авторитетніша в очах малюка людина, тим вона більша на малюнку.
5. Якщо дитина малює себе дуже маленькою, розміщеною в куточку аркуша,– у неї занижена самооцінка, і навпаки.
6. Малюк зображений в центрі, між татом і мамою, або ж на першому плані – значить, відчуває себе потрібним, йому затишно в сім’ї. Якщо ж намальований окремо від інших або на задньому плані – це ознака ревнощів, неблагополуччя.
7. Відстань між зображеними членами сім’ї та дитиною свідчить про їхню емоційну близькість.
8. Частини тіла.

  • Найрозумнішого, на його думку, члена сім’ї малюк зображає з великою головою.
  • Персонажі з великими очима сприймаються дитиною, як такі, що потребують допомоги.
  • Люди з великими вухами – це ті, які слухаються навколишніх. Якщо вух взагалі немає, людина нікого не слухає, ігнорує те, що про неї говорять.
  • Персонаж з великим чи заштрихованим ротом сприймається як джерело загрози. Якщо рот взагалі відсутній або зображений у вигляді рисочки – людина, як вважає малюк, приховує свої почуття, не може висловити чи впливати на інших.
  • Чим більше пальців на руках, тим сильніший персонаж. Довжина рук говорить про комунікабельність. Короткі руки видають внутрішню слабкість, нерішучість, нестачу спілкування.

9. Сонце на малюнку – символ тепла й захисту. Люди і предмети, які знаходяться між малюком і сонцем,– це те, що заважає йому відчувати себе захищеним.

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 липня 2022
Переглядів
492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку