Інтегрований урок
(українська література і психологія)
у 6 класі
Вчитель української мови та літератури
Братковська Олена Олександрівна
Тема. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Моральні цінності сім’ї
Мета: працювати над ідейно-художнім змістом оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник», вчити характеризувати образи героїв; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву;
плекати загальнолюдські моральні цінності; створити модель ідеальної сім’ї, спрямувати зусилля дітей на створення такої сім’ї в майбутньому.
Тип уроку: інтегрований урок.
Обладнання: виставка творів В. Винниченка, комп’ютерна презентація, наліпки-епізоди твору, зображення QR-кодів, «Федькова» торбинка, малюнки сімей.
ТЛ: головний герой, другорядні герої.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
1. Вступне слово вчителя літератури щодо особливості уроку.
-Добрий день. Сьогоднішній урок за оповіданням В.Винниченка «Федько-халамидник» ми проведемо нестандартно, а разом з практичним психологом, у присутності наших гостей.
2. «Налаштування» учнів практичним психологом.
- Рада вас бачити. Я налаштована позитивно, а ви, мабуть, хвилюєтесь, і це нормально, бо урок незвичайний. Отож, я вам пропоную найпростіший спосіб – зобразити позитивну емоцію та обмінятись нею з сусідом по парті і з запрошеними гостями . Ну,тепер – готові до роботи !? Сподіваюсь, що урок нам вдасться.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Перевірка знання змісту твору. Два учні у хронологічному порядку розташовують наліпки-епізоди, «розкидані» у безпорядку по дошці(додаток 1).
2. Слова вчителя літератури. Сьогодні у моє вікно залетів чижик. Його оченята сяяли радістю і водночас наповнювалися слізьми. Він тримав у дзьобику аркуш білого паперу. «Це ж чижик Федька», - майнула думка. Птах підлетів до мене й випустив аркуш. Дозвольте, я прочитаю, що було в ньому: «Бути Людиною – значить бути борцем. Бути Людиною – це відчувати відповідальність, жертвувати собою заради добра інших. Гідна Людина не та, в якої нема вад, а та, в якої є чеснота. Саме таким був мій Федько. Хоч і халамидник, проте добра, чиста душа. А Людина починається з добра».
Сьогодні ми постараємося зазирнути в душу цього доброго Федька. Але перед цим нам потрібно з’ясувати , хто тут головний герой, а хто другорядний. Читаючи твір, ви побачили, що події розгортаються навколо одного хлопчика, з яким тісно пов’язані всі інші герої. Розгляньте схему: у центрі уваги письменника протягом усього твору перебуває Федько.
(Схема)
Отже, Федько – головний герой, а всі інші – другорядні. Запишіть у зошит нові для вас поняття.
Головним називають героя, який діє протягом усього твору і характер якого розкрито найповніше.
Другорядними називають героїв, які сприяють висвітленню характеру головного героя.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Риси характеру і поведінки Федька:
1) непосидючий: « … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»;
2) сильний: «…перший по силі на всю вулицю»;
3) відкритий: «Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив»;
4) впертий: «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»;
5) правдолюб: « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»;
6) спритний: «Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»;
7) стійкий: «…камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»;
8) непримиренний до зрадництва: « Не любить також Федько й товаришів видавати»;
9) спокусник: «…Федько знову спокушає Толю. І спокушає якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»;
10) шанобливий до батька: «… якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би».
Риси характеру Толика:
1) тендітний: «…чистенький, ніжний, з щічками, як проскура»;
2) богобоязливий: «… Толя розтерявся…Толі зробилося страшно…Ноги ослабли й скользнули по льоду…Тихенько хреститься й блідніє…» ;
3) самоповажний: «…кричати на вулиці не личить благородним дітям»;
4) брехливий: « я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу. Я не винен!»;
5) підступний: «…Чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька»;
6) байдужий до чужого горя: «Коли Федькова труна сховалась за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі і побіг гратися з чижиком»;
7) кволий: «…Бідненький Толя приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом… Увечері Толя хворий, гарячий лежить у постелі…».
Слово вчителя. Отже, на основі вище сказаного, що ми можемо сказати про хлопців? (Учні характеризують)
-Часом ми дозволяємо собі засуджувати когось чи, можливо, самі потрапляємо в ситуацію, коли нас засуджують. Але я хочу вас застерегти від таких звинувачень. Бо то не людина така негідна, а вчинок її негідний. Кожна людина від природи є покликаною робити добро, але трапляються обставини, у яких вона діє необдумано. І тоді ми можемо засудити її поведінку . Але ні в якому разі її саму. Як ви думаєте, чи оточення, тобто друзі , підтримували витівки Федька ? Чи були у друзів сім'ї,- мабуть, були, та ми нічого про них не знаємо – тому й нічого говорити не можемо.
Якого віку були хлопці?
У психології цей вік називається підлітковим і він характеризується:
ІV. Аналіз та систематизація раніше засвоєного матеріалу
-Усіх героїв твору ми можемо поділити на три умовних групи – сім'я Федька, сім'я Толі і вуличні друзі. Учні класу мали індивідуальне завдання – намалювати та охарактерузувати сім'ї Федька та Толі. Прошу презентувати свою роботу.
-Це слово є лайливим,- бешкетник, пустун, шибеник, шалапут, паливода, палисвіт, шибайголова, ланець, урвитель.
Слово вчителя літератури. Дізнавшись синоніми до слова «халамидник», ми можемо охарактеризувати Федька як негативного героя?...............
Так, незважаючи на все, що ми дізналися про Федька, ми можемо погодитися з його чижиком, який на початку уроку називав Федька Людиною доброю.
То ж яке асоціативне гроно у вас виникає, коли говорите про Федька?
Доброта – порядність – чесність – готовність прийти на допомогу іншій людині.
-Ми проаналізували сім'ї героїв твору. У кожного з нас є своя сім'я - це найрідніші та найближчі люди. І ми з вами багато чули і знаємо, якою повинна бути модель ідеальної сім'ї. Спробуймо зобразити її. Практичний психолог моделює ідеальну сім’ю.(додаток 3).
-Готуючись до уроку діти намалювали свої сім'ї. «Малюнок сім'ї» є проективною діагностичною методикою. Не завжди дитина може нам розказати про своє ставлення до найрідніших, а от за допомогою малюнка підсвідомо вона зображає тих людей, з якими близька, свою прив'язаність і невдоволення. Аналізуючи малюнок, можемо зробити висновки про статус дитини в сім'ї.
Ми не будемо робити того на загал, я підготувала для батьків поради, як інтерпретувати малюнок дитини.
V. Підсумок уроку. Рефлексійно-оцінювальна робота
1. Психолог обговорює з учнями та батьками проблемне питання.
- Для кого написаний цей твір: для дітей чи для дорослих?
2.Моделювання життєвої ситуації.
- У теперішньому світі є такі Толі й Федьки? Кого б ви собі обрали в друзі? Чому?
3.Учні методом «Незакінчене речення» підбивають підсумок уроку.
- Мені хочеться вірити, що………
- Я не буду…………
- Я буду намагатись………..
*Тому будьте завжди душевно багатими, порядними, чесними.
*Робіть повсякчас людям добро, не чекаючи за це винагороди.
VІ. Домашнє завдання
Учитель літератури пропонує написати фанфік – свій варіант завершення твору.
Додаток 1
Покарання Федька батьками
Пригоди з повітряним змієм
Смерть Федька
Атмосфера у Толиному будинку
Толя хоче повторити «подвиг» Федька
Поведінка хлопців під час дощу
Суперечка між Федьком та Толею
Порятунок Толі
Байдужість Толі до чужого горя
Події на льодоході
Додаток 2
Додаток 3
Учні та запрошені гості долучаються до роботи пропонують свої варіанти, а психолог записує на дошці цінності ідеальної сім’ї. Наприклад:
Піклування
Діти
Любов
Повага
Розуміння
Традиції
Добро
Довіра
Підтримка
Щастя
Додаток 6
Тест «Малюнок сім’ї»
Цей тест допоможе вам зазирнути в душу дитини і зрозуміти, чим вона живе, що її турбує, чи комфортно їй в сім’ї та як вона ставиться до рідних.
Інтерпретація
1. Якщо на малюнку немає когось із членів сім’ї – це говорить про відсутність у дитини емоційного контакту з цією людиною.
2. Відсутність самого автора малюнка свідчить про його труднощі у стосунках з близькими.
3. На малюнку – вигаданий член сім’ї? Це означає, що дитина отримує недостатньо уваги, хоче бути комусь потрібною.
4. Чим авторитетніша в очах малюка людина, тим вона більша на малюнку.
5. Якщо дитина малює себе дуже маленькою, розміщеною в куточку аркуша,– у неї занижена самооцінка, і навпаки.
6. Малюк зображений в центрі, між татом і мамою, або ж на першому плані – значить, відчуває себе потрібним, йому затишно в сім’ї. Якщо ж намальований окремо від інших або на задньому плані – це ознака ревнощів, неблагополуччя.
7. Відстань між зображеними членами сім’ї та дитиною свідчить про їхню емоційну близькість.
8. Частини тіла.
9. Сонце на малюнку – символ тепла й захисту. Люди і предмети, які знаходяться між малюком і сонцем,– це те, що заважає йому відчувати себе захищеним.