урок інтегрований з природознавства і обр мист "Що я знаю про прісноводних риб"

Про матеріал
Розгорнутий конспект інтегрованого уроку з природознавства та образотворчого мистецтва у першому класі.
Перегляд файлу

 

 

 

Інтегрований урок

з природознавства і

образотворчого мистецтва

1 клас

 

«Що я знаю про прісноводних риб»

 

Валентина Софроній

вчитель початкових класів,

спеціаліст вищої категорії

Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ст. №27

вул.Воробкевича 19, м. Чернівці 58032

 

 

 

 

Чернівці 

Тема: Що я знаю про прісноводних риб.

Природознавство: Сом – найбільша прісноводна риба.

Образотворче мистецтво: Виготовлення рибок в техніці орігамі.

Мета:

  • Ознайомити  дітей з найбільшою прісноводною рибою України - сомом; закріпити знання про рибу; ознайомити учнів з технікою орігамі, навчити учнів складати вироби з паперу способом згинання та створити колективну роботу «Рибки у річці»;
  • Розвивати  пам'ять, увагу, допитливість учнів, вміння уявляти, мислити.
  • Виховувати любов і бережливе ставлення до природи  рідного краю.

Тип уроку: інтегрований урок.

Обладнання: ілюстрації риб, малюнок річки, мультимедійна презентація «Сом — найбільша прісноводна риба», відео «Сом», вироби з орігамі, поетапність виготовлення рибки.

Клас: 1

Хід уроку

1. Організація класу до уроку.

1.1 Вітання з класом.

Продзвенів дзвінок,

Починається урок.

Наші вушка на маківці.

Очі ширше відкриваємо,

Слухаємо і запам'ятовуємо.

Ні хвилини не втрачаємо.

1.2. Створення сприятливого психологічного комфорту на уроці.

– Погляньте один на одного добрими очима; подаруйте один одному теплу посмішку; скажіть один одному ласкаве слово; побажайте один одному плідної праці на уроці.

2. Організація підсумків спостережень за змінами у природі.

2.1. Аналіз погоди робочого дня.

  • Яка зараз пора року? Який місяць? Який стан неба?
  • Яка температура повітря?

3. Актуалізація знань, умінь і навичок  учнів.

3.1. Бліц - опитування.

- Пригадайте кого ми  вивчали на минулому уроці? (На минулому уроці ми вивчали про найменшу пташку України – золотомушку.)Знання з попереднього уроку допоможуть вам побачити прихований малюнок. Для цього треба правильно відповісти і відкрити частинку малюнка. Вперед!

- Як називають інакше золотомушку? (Її інакше називають короликом.)

- Де живе ця пташка? (Ця пташка живе в хвойних та листяних лісах, міських парках, садах.)

- Якого розміру золотомушка та яка її вага? (Золотомушка крихітна і важить 5 грамів.)

- На що схожі гніздечка? (Гніздечка золотомушки схожі на малесенькі кошички.)

- Якого розміру яєчка золотомушки? (Яєчка золотомушки з горошину.)

Результат пошуку зображень за запитом "як намалювати фарбами річку"- Чим живляться золотомушки? (Живляться золотомушки переважно тваринною їжею: павучками, комахами, у невеликій кількості живляться насінням хвойних дерев.)

- Молодці ви відповіли на всі запитання. А що це у нас відкрилось? (Це річка.)

 

3.2. Робота над загадками.

- А хто водиться в річках? (В річках водяться риби.)

- А чи б хотіли ви зануритися в підводний світ і дізнатися, які риби там водяться?  Отож, заплющіть оченята і уявіть, що ми занурюємося під воду, як ви уявляєте підводне царство? Розплющіть оченята.  Які  риби вам зустрітись?

Розгадайте  загадки.

окунь.jpgВудки лиш позакидали,

щось одразу упіймали.

Рибонька нівроку,

ну а зветься … (окунь) 

 

 

 

Не дрімають карасі,

щука.jpgзнають добре геть усі:

стерегтись потрібно злюки,

хижої, страшної ... (щуки)   

 

короп.jpgЩоб рибину цю піймати,

Слід її нагодувати.

Наварити бараболі

І гороху, що у полі… (короп)

 

Червоні маю плавники,

В воді ниряю залюбки.

На вид красива рибка

риба1.jpgОця чудова …(краснопірка)

4. Повідомлення теми уроку та мотивація навчальної діяльності учнів на уроці.

4.1.  Гра «Впіймай рибку»

— Коли я назву слово, що є назвою риб  плесніть один раз у долоньки.

4.2.  Вправа «Впіймай рибку»

— Розкажіть, що ви знаєте про риб? (Я знаю про риб що вони дихають зябрами, люди люблять ловити та їсти рибу.)

— Де вони живуть? (Вони живуть у прісній воді річок, ставків, озер)

- Яка риба вам зустрілася в словах про яку ми не відгадували загадку? (Нам зустрілася риба сом.)

  • Отже, на сьогоднішньому уроці ми познайомимося із сомом – найбільшою

прісноводною рибою, яка живе річках України. (слайд 1) А також  навчимось складати з паперу рибки і запустимо їх у нашу річку.

5. Вивчення нового матеріалу.

 

5.1 .Робота із загадкою.

  • Запам’ятайте із загадки факти про сома.

Ляже й спить на глибині

З шаром мулу на спині,

Тільки вуса повертає,

Що навколо – все він знає!

  • Де любить сом  спати? У що занурюється ! Що видає сома?

5.2.Перегляд відео «Сом».

  • Скажіть, як плаває сом? (Він плаває обережно, ворушить хвостом, красиві робить повороти.)
  • Доберіть слова ознаки до побаченого сома. (Довгий, гнучкий, великий, рухливий.)

Фізкультхвилинка

  • Сом заснув на самоті (діти показують як спить сом)
  • На самісінькому дні. (присіли)
  • І в своїх солодких снах (встали)
  • Сом  літає наче птах. (помахи рук)

5.3. Інформаційно-пізнавальна розповідь вчителя .

Сом - це велика прісноводна риба, яка живе в річках і озерах нашої країни. Дорослі особини виростають у довжину до 3 метрів, а вага досягає 150 кг у віці 80–100 років.

Залежно від пори року і місця проживання, риба сом має різне забарвлення - від чорного і до яскраво жовтого. Тіло зверху темне, черево світле. (слайд 2)

Риба сом має велику і широку голову. Великі щелепи містять безліч дрібних гострих зубів. Біля рота у риби знаходяться два довгих білих вуса, а трохи нижче, на підборідді, ще чотири невеликих. Вуса є своєрідними щупальцями, за допомогою яких сом відшукує їжу навіть у темряві. Очі у сома великі і опущені. Шкіра не має луски. Голова й тіло вкриті м’якою шкірою, яка виділяє багато слизу. (слайд 3)

Сом - риба, що живе на дні водойми. Він рідко піднімається на поверхню води. Зазвичай сом знаходить глибоку яму і селиться в ній. Також місце має бути тихим, без сильної течії, а дно твердим. Сом - теплолюбна риба. Уже на початку осені, при появі перших холодів, перестає харчуватися і залягає на дно на зимівлю. (слайд 4)

Риба сом каламутну воду не любить, тому під час дощу ховається у себе в ямі.

Є всеїдним, тому його сміливо можна назвати «санітаром водойми». Їжею сома є жаби, він з'їдає хворих і ослаблих риб, молюски, водоплавні птахи і невеликі звірки, що перепливають річку. (слайд 5)

Але основний його раціон становить риба. Щоб її зловити, сом маскується і вичікує її наближення. Свою жертву він не переслідує, а нападає несподівано. За їжею риба сом випливає ночами (слайд 6).

 

Зростає риба сом повільно. За рік набирає 1,5-2 кг, і лише до п'яти років його вага становить 8-10 кг, а довжина один метр. (слайд 7)

Сом – дуже цінна риба. Його успішно можна розводити і в ставках. У минулому його шкіру використовували замість скла. Вимита й висушена вона досить міцна і прозора.

Також сом звичайний зображений на поштових марках деяких європейських держав: Україна, Німеччина Латвія, Угорщина. (слайд 8)

(Протягом розповіді створюється асоціативний кущ)

    прісноводний                     росте великий

без луски             СОМ                              хижий

                      санітар водойми

5.4.Первинне закріплення вивченого матеріалу. Вправа «Мікрофон»

- Вийдіть до дошки 3 дівчинки і 3 хлопчика скажіть, що ви запам`ятали про сома.

- Де живуть соми? (Соми живуть у річках, озерах, ставках.)

- Яке забарвлення має сом? (Сом має різне забарвлення від чорного до яскраво жовтого.)

- Яка голова у сома? (Голова у сома велика і широка.)

- За допомогою чого сом відшукує їжу? (За допомогою вусів сом відшукує їжу.)

- Яка шкіра у сома? (Шкіра у сома не має луски, м`яка, виділяє багато слизу.)

- Що не любить сом? (Сом не любить каламутну воду.)

- Як називають сома, який є всеїдним? (Його називають «санітаром водойми».)

- Чим харчується сом? (Їжею сома є жаби, він з'їдає хворих і ослаблих риб.)

- Як росте сом? (Зростає риба сом повільно.)

- Де можна розводити сома? (Його успішно можна розводити і в ставках.)

- Замість чого у минулому використовували шкіру сома? (У минулому його шкіру використовували замість скла.)

6. Закріплення нового матеріалу, вироблення практичних навичок і вмінь.

6.1 Робота в парі. Гра «Незакінчене речення.»

  • У сома велика і широка … (голова)
  • Сом відшукує їжу за допомогою … (вусів)
  • Тіло сома зверху … (темне)
  • Його називають санітаром водойм тому, що він … (їсть хворих і слабких риб)

6.3. Вступний інструктаж і практична самостійна діяльність учнів.

6.3.1. Поетапне зображення композиції вчителем з поясненням.

- А зараз ми  створимо рибки в техніці орігамі, яких відпустимо у нашу річечку.

Орігамі – це складання іграшок з паперу способом згинання. Мистецтво орігамі виникло в Японії. Тепер воно відоме в усьому світі.

Результат пошуку зображень за запитом "орігамі птахи і квіти" Результат пошуку зображень за запитом "орігамі"

6.3.2. Повторення правила користування клеєм і  ножицями

6.3.3. Практична робота учнів.

    - Щоб самостійно  створити орігамі рибку, треба:

  • Зігнути  квадрат по лінії щоб утворився трикутник.
  • Отриманий трикутник згинаємо ще раз в двоє.
  • За допомогою олівця та лінійки проводимо лінію, яка відокремить тулуб від хвоста рибки. Домальовуємо хвіст. Вирізаємо її.
  • Вирізаємо з паперу смужечки та прикрашаємо нашу рибку.
  • Домалюйте рибці очко та ротик.
  • Тож приступайте до роботи.
    • - Ті хто вже завершив свою роботу. Напишіть на рибці одне речення про сома. «Відпустіть» свою рибкою у нашу річку.

7. Підсумок уроку

7.1.Гра «Вірю – не вірю»

  • Про кого ви дізналися на уроці? Якщо  твердження вірне ви встаєте, а якщо не вірне ви присідаєте.
  1. Сом - це велика прісноводна риба. +
  2. Залежно від місяців року сом має різне забарвлення. -
  3. У сома є два довгих вуса і чотири невеликих. +
  4. Сом любить холод. -
  5. Сом живе у глибокій ямі. +
  6. Сом має маленьку і вузьку голову. -
  7. Прісна вода буває в озерах, ставках та річках.  +

7.2. Вправа «Продовж  думку»

- На сьогоднішньому уроці для мене було великим відкриттям …

- Я запам`ятала такі прісноводні риби …

- Я знаю…

- Я навчилася …

Подивіться як ожила наша річка, скільки різних рибин у ній плаває!

 

 

 

 

Використані джерела:

1. Ефективний урок. Початкова школа/  Л.Кравчук, Київ: Редакція газет  з дошкільної та початкової освіти, 2013

2. Критичне мислення. Початкова школа / І.Большакова, Київ : Видавничий дім «Перше вересня», 2016

3. Предметні тижні з природознавства в початковій школі/ О.В.Талигіна, Харків: видавництво «Ранок», 2010

4. Інтерактивні технології навчання в початкових класах/ Авт-упор. І.І.Дівакова – Тернопіль: Мандрівець, 2012

5.Газети «Початкова освіта»

6.Інтернет ресурси

 

 

 

docx
Додано
30 липня 2019
Переглядів
966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку