Інтегрований урок
з природознавства і
образотворчого мистецтва
1 клас
«Що я знаю про прісноводних риб»
Валентина Софроній
вчитель початкових класів,
спеціаліст вищої категорії
Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ст. №27
вул.Воробкевича 19, м. Чернівці 58032
Чернівці
Тема: Що я знаю про прісноводних риб.
Природознавство: Сом – найбільша прісноводна риба.
Образотворче мистецтво: Виготовлення рибок в техніці орігамі.
Мета:
Тип уроку: інтегрований урок.
Обладнання: ілюстрації риб, малюнок річки, мультимедійна презентація «Сом — найбільша прісноводна риба», відео «Сом», вироби з орігамі, поетапність виготовлення рибки.
Клас: 1
Хід уроку
1. Організація класу до уроку.
1.1 Вітання з класом.
Продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Наші вушка на маківці.
Очі ширше відкриваємо,
Слухаємо і запам'ятовуємо.
Ні хвилини не втрачаємо.
1.2. Створення сприятливого психологічного комфорту на уроці.
– Погляньте один на одного добрими очима; подаруйте один одному теплу посмішку; скажіть один одному ласкаве слово; побажайте один одному плідної праці на уроці.
2. Організація підсумків спостережень за змінами у природі.
2.1. Аналіз погоди робочого дня.
3. Актуалізація знань, умінь і навичок учнів.
3.1. Бліц - опитування.
- Пригадайте кого ми вивчали на минулому уроці? (На минулому уроці ми вивчали про найменшу пташку України – золотомушку.)Знання з попереднього уроку допоможуть вам побачити прихований малюнок. Для цього треба правильно відповісти і відкрити частинку малюнка. Вперед!
- Як називають інакше золотомушку? (Її інакше називають короликом.)
- Де живе ця пташка? (Ця пташка живе в хвойних та листяних лісах, міських парках, садах.)
- Якого розміру золотомушка та яка її вага? (Золотомушка крихітна і важить 5 грамів.)
- На що схожі гніздечка? (Гніздечка золотомушки схожі на малесенькі кошички.)
- Якого розміру яєчка золотомушки? (Яєчка золотомушки з горошину.)
- Чим живляться золотомушки? (Живляться золотомушки переважно тваринною їжею: павучками, комахами, у невеликій кількості живляться насінням хвойних дерев.)
- Молодці ви відповіли на всі запитання. А що це у нас відкрилось? (Це річка.)
3.2. Робота над загадками.
- А хто водиться в річках? (В річках водяться риби.)
- А чи б хотіли ви зануритися в підводний світ і дізнатися, які риби там водяться? Отож, заплющіть оченята і уявіть, що ми занурюємося під воду, як ви уявляєте підводне царство? Розплющіть оченята. Які риби вам зустрітись?
Розгадайте загадки.
Вудки лиш позакидали,
щось одразу упіймали.
Рибонька нівроку,
ну а зветься … (окунь)
Не дрімають карасі,
знають добре геть усі:
стерегтись потрібно злюки,
хижої, страшної ... (щуки)
Щоб рибину цю піймати,
Слід її нагодувати.
Наварити бараболі
І гороху, що у полі… (короп)
Червоні маю плавники,
В воді ниряю залюбки.
На вид красива рибка
Оця чудова …(краснопірка)
4. Повідомлення теми уроку та мотивація навчальної діяльності учнів на уроці.
4.1. Гра «Впіймай рибку»
— Коли я назву слово, що є назвою риб плесніть один раз у долоньки.
4.2. Вправа «Впіймай рибку»
— Розкажіть, що ви знаєте про риб? (Я знаю про риб що вони дихають зябрами, люди люблять ловити та їсти рибу.)
— Де вони живуть? (Вони живуть у прісній воді річок, ставків, озер)
- Яка риба вам зустрілася в словах про яку ми не відгадували загадку? (Нам зустрілася риба сом.)
прісноводною рибою, яка живе річках України. (слайд 1) А також навчимось складати з паперу рибки і запустимо їх у нашу річку.
5. Вивчення нового матеріалу.
5.1 .Робота із загадкою.
Ляже й спить на глибині
З шаром мулу на спині,
Тільки вуса повертає,
Що навколо – все він знає!
5.2.Перегляд відео «Сом».
Фізкультхвилинка
5.3. Інформаційно-пізнавальна розповідь вчителя .
Сом - це велика прісноводна риба, яка живе в річках і озерах нашої країни. Дорослі особини виростають у довжину до 3 метрів, а вага досягає 150 кг у віці 80–100 років.
Залежно від пори року і місця проживання, риба сом має різне забарвлення - від чорного і до яскраво жовтого. Тіло зверху темне, черево світле. (слайд 2)
Риба сом має велику і широку голову. Великі щелепи містять безліч дрібних гострих зубів. Біля рота у риби знаходяться два довгих білих вуса, а трохи нижче, на підборідді, ще чотири невеликих. Вуса є своєрідними щупальцями, за допомогою яких сом відшукує їжу навіть у темряві. Очі у сома великі і опущені. Шкіра не має луски. Голова й тіло вкриті м’якою шкірою, яка виділяє багато слизу. (слайд 3)
Сом - риба, що живе на дні водойми. Він рідко піднімається на поверхню води. Зазвичай сом знаходить глибоку яму і селиться в ній. Також місце має бути тихим, без сильної течії, а дно твердим. Сом - теплолюбна риба. Уже на початку осені, при появі перших холодів, перестає харчуватися і залягає на дно на зимівлю. (слайд 4)
Риба сом каламутну воду не любить, тому під час дощу ховається у себе в ямі.
Є всеїдним, тому його сміливо можна назвати «санітаром водойми». Їжею сома є жаби, він з'їдає хворих і ослаблих риб, молюски, водоплавні птахи і невеликі звірки, що перепливають річку. (слайд 5)
Але основний його раціон становить риба. Щоб її зловити, сом маскується і вичікує її наближення. Свою жертву він не переслідує, а нападає несподівано. За їжею риба сом випливає ночами (слайд 6).
Зростає риба сом повільно. За рік набирає 1,5-2 кг, і лише до п'яти років його вага становить 8-10 кг, а довжина один метр. (слайд 7)
Сом – дуже цінна риба. Його успішно можна розводити і в ставках. У минулому його шкіру використовували замість скла. Вимита й висушена вона досить міцна і прозора.
Також сом звичайний зображений на поштових марках деяких європейських держав: Україна, Німеччина Латвія, Угорщина. (слайд 8)
(Протягом розповіді створюється асоціативний кущ)
прісноводний росте великий
без луски СОМ хижий
санітар водойми
5.4.Первинне закріплення вивченого матеріалу. Вправа «Мікрофон»
- Вийдіть до дошки 3 дівчинки і 3 хлопчика скажіть, що ви запам`ятали про сома.
- Де живуть соми? (Соми живуть у річках, озерах, ставках.)
- Яке забарвлення має сом? (Сом має різне забарвлення від чорного до яскраво жовтого.)
- Яка голова у сома? (Голова у сома велика і широка.)
- За допомогою чого сом відшукує їжу? (За допомогою вусів сом відшукує їжу.)
- Яка шкіра у сома? (Шкіра у сома не має луски, м`яка, виділяє багато слизу.)
- Що не любить сом? (Сом не любить каламутну воду.)
- Як називають сома, який є всеїдним? (Його називають «санітаром водойми».)
- Чим харчується сом? (Їжею сома є жаби, він з'їдає хворих і ослаблих риб.)
- Як росте сом? (Зростає риба сом повільно.)
- Де можна розводити сома? (Його успішно можна розводити і в ставках.)
- Замість чого у минулому використовували шкіру сома? (У минулому його шкіру використовували замість скла.)
6. Закріплення нового матеріалу, вироблення практичних навичок і вмінь.
6.1 Робота в парі. Гра «Незакінчене речення.»
6.3. Вступний інструктаж і практична самостійна діяльність учнів.
6.3.1. Поетапне зображення композиції вчителем з поясненням.
- А зараз ми створимо рибки в техніці орігамі, яких відпустимо у нашу річечку.
Орігамі – це складання іграшок з паперу способом згинання. Мистецтво орігамі виникло в Японії. Тепер воно відоме в усьому світі.
6.3.2. Повторення правила користування клеєм і ножицями
6.3.3. Практична робота учнів.
- Щоб самостійно створити орігамі рибку, треба:
7. Підсумок уроку
7.1.Гра «Вірю – не вірю»
7.2. Вправа «Продовж думку»
- На сьогоднішньому уроці для мене було великим відкриттям …
- Я запам`ятала такі прісноводні риби …
- Я знаю…
- Я навчилася …
Подивіться як ожила наша річка, скільки різних рибин у ній плаває!
Використані джерела:
1. Ефективний урок. Початкова школа/ Л.Кравчук, Київ: Редакція газет з дошкільної та початкової освіти, 2013
2. Критичне мислення. Початкова школа / І.Большакова, Київ : Видавничий дім «Перше вересня», 2016
3. Предметні тижні з природознавства в початковій школі/ О.В.Талигіна, Харків: видавництво «Ранок», 2010
4. Інтерактивні технології навчання в початкових класах/ Авт-упор. І.І.Дівакова – Тернопіль: Мандрівець, 2012
5.Газети «Початкова освіта»
6.Інтернет ресурси