Тема: Коли гаджет заважає
Мета: систематизувати та поглибити знання дітей про користь та шкоду гаджетів, розвивати здатність безпечно та етично використовувати їх у навчанні та інших життєвих ситуаціях; вчити аргументувати свою думку та робити висновки;
розвивати мислення,увагу, вміння співпрацювати;
виховувати відповідальність за свої вчинки, культуру поведінки, культуру спілкування.
Формування ключових компетентностей:
вільного володіння та спілкування рідною мовою;
компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій;
інформаційно-комунікативної
навчання впродовж життя;
громадянської та соціальної;
культурної.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: комп’ютер, таблиці, відео, малюнки .
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент
Ви сьогодні вже проснулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Настрій кожен гарний має?
Клас наш радо нас вітає!
2. Актуалізація знань учнів
ꟷ Сьогодні на уроці ми згадаємо помічників, які допомагають людям пізнавати світ. Цими помічниками для нас є різноманітні електронні пристрої.
ꟷ Відгадайте загадку.
Є у мене вірний друг.
Має він чудовий слух
Й розмовляє голосами
Моїх друзів, тата й мами.
Як він зветься, хто нам скаже?
3. Складання кластера «Мої помічники – електроні пристрої»
3. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
ꟷ Сучасним дітям важко уявити своє життя без смартфона. Частина дорослих говорить, що від них тільки шкода, а інша – від них багато користі. Хто з них правий. Давайте попробуємо розібратися.
2.Гра «Пінг-понг»
ꟷ Коли і для чого потрібні телефон і комп’ютер, а коли вони зайві?
Гра проходить у формі змагання: одна група учнів називає, коли гаджети потрібні, а друга – коли вони заважають. Перемагає команда, яка останньою наведе свій аргумент.
3.Технологія «Сітка Елвермана»
ꟷ Підніміть руки, хто вважає, що гаджети приносять користь. А тепер – ті, хто думають, що вони приносять більше шкоди. От ви і поділилися на дві команди. Назвемо їх «Користь» та «Шкода». Кожній команді треба назвати випадки, коли гаджети приносять користь, а їншій, коли вони шкодять.
Так |
Гаджети приносять користь дітям |
Ні |
Інформація для вчителя
https://starylev.com.ua/club/article/dity-v-sviti-gadzhetiv
У чому користь гаджетів?
- Різноманітні ґаджети дозволяють здійснювати швидку комунікацію та пришвидшують пошук інформації. Адже легше надіслати лист електронною поштою чи повідомлення у соцмережі, ніж звичайною поштою. А інтернет дає можливість швидкого пошуку відповідей на запитання та значеннь певних понять;
- Ґаджети відіграють одну із провідних ролей у сучасному освітньому процесі. Уже дошкільнят за допомогою різноманітних програм та ігор можна навчити розрізняти форми, кольори, вивчити назви тварин чи рослини, вчитися рахувати, читати, писати;
- Ґаджети – один із способів зайняти дитину під час нудної подорожі, наприклад, в маршрутці чи поїзді. Це може бути як гра на планшеті чи телефоні, так і читання електронної книги;
- Батьки можуть використовувати ґаджети для заохочення, як «бонус» за прибирання в кімнаті чи зроблені уроки.
«Мінусів» у ґаджетів для дітей значно більше.
Фізичне здоров’я
Спершу може здатися, що ґаджети впливають негативно лише на зір. Проте це далеко не все. Часте використання різноманітних девайсів може призвести до порушень кількох органів почуттів: псування зору та слуху, зниження тактильних відчуттів.
Здавалося б, що рухи пальців під час комп’ютерної гри мали б сприяти розвитку дрібної моторики рук дитини, але це хибна думка. Насправді, у цих рухах задіяна мінімальна кількість м’язів пальців, тому дрібна моторика рук лише погіршується. Для розвитку дрібної моторики більш доцільно малювати чи писати.
Під час тривалого сидіння за комп’ютером дитина довго перебуває в одній нерухомій позі. Це може призвести до проблем з диханням, а постійна напруженість тіла, зокрема шиї та хребта, погіршує кровообіг та приводить до болю у спині.
Окрім того, ІТ-залежність призводить до ігнорування активних ігор та прогулянок, що не лише шкодить імунітету, але й призводить по погіршення обміну речовин та ожиріння.
Психічне здоров’я
Науковці довели, що активне «онлайн-життя» дітей призводить до безпідставної агресії та порушення сну. Від тривалої ізоляції задля гри дитина стає напруженою, некомунікабельною, замикається в собі. Виникає нервозність та злість до всього, що не є комп’ютерною грою абощо.
Творча складова
У той час коли традиційна гра в дворі чи читання книги вимагає уяви та фантазії, обдумування персонажів та сюжетів, то ґаджети, навіть якщо це розвивальні програми для діток, звужують уяву. Дитина не «виходить» за рамки екрану, образне мислення не розвивається.
Соціальна сфера
Часто батьки, купуючи смартфон чи планшет дитині, гадають, що лише полегшать собі життя. Світ винайшов навіть такі прилади, як «дитячий пульт» (для фільтрації каналів), «електронний казкар» (пристрій для зчитування казки з книги) та «співак колискових» (пристрій, що співатиме дитині у будь-який час дня і ночі). Батьки все більше своїх обов’язків перекладають на електронні пристрої . Це поширена помилка, адже дитина потребує саме батьківської присутності та уваги. Навіть, якщо Ви не читаєте їй казок, але будьте з дитиною, коли вона сама це робить. Якщо, все перекласти на ґаджети, то зв’язок дитини з батьками може бути повністю розірваний, і, як наслідок, батьки абсолютно втратять свою авторитетність та необхідність у житті малюка.
Ґаджет (англ. gadget — пристрій) — як правило, цікава технічна новинка у вигляді електронного пристрою, або іншого засобу, що поєднує в собі високі технології і цілком реальне застосування. Зневажливе значення — дрібничка, дурниця.
Сьогодні ґаджетом можна вважати будь-який цифровий прилад, досить невеликий, щоб одягти на руку, покласти до кишені або підключити до ПК або смартфона. Найвідоміші типи ґаджетів: мобільний телефон, смартфон, портативна гральна приставка, мультимедійний програвач, GPS-навігатор, електронна книга.
Мобільний телефон з’явився 3 квітня 1973 року. Його винахідник – Мартін Купер дуже здивував перехожих на вулиці,коли вирішив поговорити по телефону.
https://www.youtube.com/watch?v=Dqop01dtMoM
ꟷ Кого ви бачите на малюнку? (Хлопчика Артема і дітей, які прийшли його привітати з днем народження.)
ꟷ Що запропонували Артему діти? (Погратися, з’їсти торт.)
ꟷ Що в цей час робив хлопчик? (Грався телефоном.)
ꟷ Що пропустив Артем?
ꟷ Як ви думаєте, чи прийдуть діти на день народження Артема наступного року?
ꟷ Чи запросять друзі Артема на свої свята?
ꟷ Що ви можете порадити Артему? (Відкласти телефон і ,,,)
ꟷ Чому гаджети не можуть замінити гру з друзями, прогулянку, спілкування з родиною?
ꟷ Сьогодні ми теж спробуємо розважитись без телефонних ігор. Ми пограємо в рухливу гру.
Чим більше учасників у цій грі, тим веселіше.
За допомогою лічилки вибираєте ведучого, який йде або відвертається на деякий час. Всі інші беруться за руки і утворюють коло, яке потім заплутують, повертаючись навколо себе, переступаючи через чиїсь руки і т.д.
Але головне - руки в жодному разі не можна розчіплювати. Коли ви остаточно переплуталися, викликайте ведучого, який буде вас розплутувати. Його завдання - перетворити вас назад в коло і при цьому стежити, щоб ви не відчепилися. Але зате, коли він розплутає вас, всі зітхнуть з полегшенням - адже не приємно стояти, зігнувшись у три погибелі, та ще й вивернувши руки.
ꟷ Чи можуть гаджети замінити гру та спілкування з друзями, родиною, домашніми улюбленцями, прогулянку?
ꟷ Ви радили Артему замість телефонної гри на ніч попросити маму прочитати казку. А чи самі ви знаєте казки? Перевіримо.
Тест «Відгадай, якщо зможеш!»
За кожну правильну відповідь — один бал.
1. Хто з’їв Колобка?
2. Ким насправді був маркіз Карабас?
3. Якою стравою частувала Журавля Лисиця з казки «Лисичка та Журавель»?
4. На якому дереві Івасик-Телесик ховався від Зміївни?
5. Що замість ягнятка поклали старенькі в мішок лисичці з казки «Лисичка з качалочкою»?
6. Як вовчисько втратив свій хвіст?
7. Яке яєчко знесла курочка діду й бабі?
8. Як звали мишенят із казки «Колосок»?
9. По що пішла мама-коза із казочки «Семеро козенят»?
10. Що робила дівчина, коли дід з бабою спалили її гніздечко?
11. Хто останнім прийшов на допомогу в казці «Ріпка»?
12. Куди побігла Оленка з казки «Гуси-лебеді»?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
ꟷ Всі ви любите мультфільми і пам’ятаєте треки з цих мультиків. Я пропоную вам потанцювати під мелодію з улюбленого мультфільму.
ZUMBA KIDS - Electronic Song - Minions
https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w
ІІІ. ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
1.Робота в групах
Пригадайте та обговоріть:
а) правила користування гаджетами;
б) правила «мобільного» етикету.
1.Складання правил користування гаджетами.
Компанії-виробники смартфонів, такі як Apple і Samsung, зараз змінили свої рекомендації на рахунок дезінфекції апаратів. Якщо раніше вони говорили, що не потрібно використовувати дезінфікуючі серветки, то зараз вони кажуть: дезінфікуйте. Якщо телефон можна мити мильною водою, звичайно мийте і просушуйте”
Інформація для вчителя
Для режисерки, художниці-аніматорки Діани Денис тема кібербулінгу дуже близька, бо їй лише 20 років, вона сама ще зовсім недавно була підлітком і спостерігала випадки цькувань в онлайні.
Своїм роликом "Mr. Nox" Діана закликає не ігнорувати погрози в онлайні.
https://life.pravda.com.ua/society/2020/01/7/239499/
ꟷ Відомо багато випадків, коли блискавка вдаряла в мобільний телефон. При сходженні на Говерлу це сталося з телефоном охоронця колишнього президента України В. Ющенка.
2. Правила «мобільного» етикету
Інформація для вчителя
Компанія «Київстар» радить усім абонентам мобільного зв’язку дотримуватися рекомендацій, які допоможуть гармонійно поєднувати особисту свободу абонента та повагу до інтересів оточуючих:
https://kyivstar.ua/uk/about/important_data/ethics
2. Робота з малюнками(с. 39)
– Якими правилами користування гаджетами знехтували діти. Що їм можна порадити?
3. Гра «Так чи ні». Робота з конструктором Lego
– Якщо дитина поводиться правильно учні піднімають зелену цеглинку, а якщо ні – червону.
ІV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. РЕФЛЕКСІЯ
Вправа «Ярмарок думок»
1. У чому полягають переваги користування електронними засобами?
2. Як убезпечити себе від шкідливого впливу комп’ютерних ігор?
3. Які поради щодо перегляду телепередач та користування комп’ютером ти можеш запропонувати?
4. Як ти користуєшся сучасними гаджетами?
5. Уяви, що ти прокидаєшся зранку, а у світі зникли усі телевізори, комп’ютери, планшети, мобільні телефони. Чим ти їх заміниш?
– Навіть, якщо електронні пристрої невід’ємні атрибути життя, пам’ятайте, що вони повинні лише доповнювати його, а не замінити.