5 клас НУШ
Урок № 23- 24
Вступ до історії та громадянської освіти
Досліджуємо історію і суспільство.
Тема: Етапи розвитку української державності.
Видатні історичні постаті
Очікувані результати:
-розуміння здобувачами освіти того, як відбувався процес формування української державності та українського народу ;
- як слов’ яни створюють державне об’єднання Київська Русь ;
- прагнення більше дізнатись про історичні пам’ ятки княжої доби;
- розвивати ключові компетентності та вміння працювати з мапою та історичними джерелами;
- виховувати інтерес до історії рідної держави та її славного історичного минулого.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мапа, ілюстрації, ноутбук, художня література.
Хід уроку
Психологічний тренінг.
ВИ АКТИВНІ? МИ АКТИВНІ!
ВИ ЦІКАВИТЕСЬ ІСТОРІЄЮ? МИ ЦІКАВИМОСЬ ІСТОРІЄЮ!
ВИЛЮБИТЕ ПОДОРОЖУВАТИ? МИ ЛЮБИМО ПОДОРОЖУВАТИ!
ВИ ХОЧЕТЕ БІЛЬШЕ ЗНАТИ? МИ ХОЧЕМО БІЛЬШЕ ЗНАТИ!
І. Визначення завдань уроку. ( Спільно з учнями. Виходячи з теми уроку ).
ІІ Активізація опорних знань.
1. показ слайдів
До якого періоду історії відносяться ці пам’ятки?
Який період історії ми будемо вивчати на уроці?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Уривок з літопису (Повість минулих літ).
Гра Мікрофон.
Про що йде мова в цьому уривку?
Завдання уроку розглядаються за планом.
ІV. Вивчення нового матеріалу
План уроку:
1. Формування українського народу. Початки державності.
2.Імперія Рюриковичів. Галицько-Волинська держава.
3. Герої княжої доби.
Проблемне завдання:
Як ми маємо ставитися до пам’яток минулого?
Ви отримуєте завдання, які будете виконувати в ході уроку.
( Робота в групах).
І група.
Формування українського народу . Початки державності.
(Повідомлення учнів) робота з мапою , завдання учням
1. Ми — українці є одним із слов’ янських народів.
Наші предки українці , проживали на одній території. Вони селилися на берегах річки Дніпро. Щоб розуміти один одного, вони спілкувалися однією мовою. Займалися землеробством, скотарством, полюванням, рибальством. У них схожі знаряддя праці, одяг,житло, страви, звичаї.
Український народ сформувався на основі племен, які проживали вздовж річки Дніпро. Спочатку це були скіфські племена, потім племінні союзи склавинів, і антів. А пізніше племена полян, древлян, сіверян, волинян та інші.
РОБОТА З МАПОЮ
Як здійснювалось управління племенами?
2.Управляли племінним союзом створені органи влади:
Віче — збори дорослих чоловіків.
Рада — до якої входили глави найвпливовішіх родів.
Князь — очолював війковий союз.
Поступово формується знать, тобто багаті люди, які зосередили в своїх руках владу і майно.
3.Початки державності заклали князі, які заснували Київ і їхні послідовники. У VІІ-VІІІ століттях слов’яни об’єдналися у племінні князівства. Вони відрізнялися від племінних союзів тим, що влада
князів тут була спадковою і передавалася від батька до сина. Військо князя звалось дружиною. Проживали князі і дружинники в укріплених поселеннях-градах, які пізніше переросли в міста...Київ.,Галич, Переяслав , Чернігів.
З кого складалося військо князя?
4.Коли князь приймав рішення про військовий похід, то кілька сусідніх сіл виставляли сто дружинників , плем’я — тисячу, а союз племен — 10 тисяч воїнів.(тьма)
Завдання учням: на основі прослуханого матеріалу та підручника заповніть таблицю:
Український народ- один із слов’янських народів.
Що мав спільне:
територія |
мова |
заняття, знар.,праці |
побут |
територію, мову, заняття і знаряддя праці, побут (звичаї, одяг, житло, страви. (Заповнюють таблицю).
Закріплення окремих понять.
Віче — це зібрання дорослих чоловіків.
Дружина- це військо князя.
Град- це огороджене місце де жив князь з дружиною.
Князь - це правитель земель.
Рада — орган влади до якого входили глави найвпливовіших родів.
2. Династія Рюриковичів. Галицько-Волинська держава
А над Дніпром, по обох його берегах лежить місто Київ. Звідси взяла початок наша держава. В літописах та історичних назвах збереглися згадки про перших київських князів Аскольда і Діра, Олега, і Ігоря, княгиню Ольгу та її сина Святослава , про Володимира та Ярослава Мудрого. Всі вони дбали про київську державу, приєднували нові землі, розширяли кордони, боронилися від ворогів. Держава Київська Русь проіснувала з середини ІХ по ХІІІ століття.
2. Поставити в хронологічній послідовності князів із династії Рюриковичів. Портрети князів.
Хто з князів , які справи звершив. Поєднай стрілочками , створивши логічні пари.
Олег встановила норму данини
Ігор змусив древлян повстати
Ольга поклав початок династії Рюриковичів
Святослав запровадив християнство
Володимир збудував софійський собор
Ярослав Мудрий воїн, все життя провів у походах
4.Однією із земель, яка мала свого князя Романа Мстиславовича була Волинська земля.
У 1199 році Роман Мстиславич приєднав до Волині Галич і став князем великої Галицько - Волинської держави. Найбільшого розквіту вона досягла за сина його Данила. Він змушений був сплачувати данину монголо-татарському ханові. Він був гордий і хоробрий. Данило відбудовував зруйновані міста , будував нові. Місто Холм він зробив своєю столицею, а на честь свого сина Лева збудував місто Львів. У 1253 році папа римський вручив йому корону і присвоїв титул короля. Земля стала називатися Галицько — Волинське королівство.
ІІІ Група
Робога з підручником Прочитати самостійно.
Представлять нам ці пам’ятники наші екскурсоводи.
1. Пам’ятник князю Володимиру в Києві встановлено у 1853 році .Він знаходиться на Володимирській гірці, приблизно там, де згідно з літописом хрестили жителів міста. Бронзова постать князя Володимира стоїть на восьмигранному чавунному постаменті у вигляді каплиці. Володимир зображений у князівському плащі, з хрестом у правій руці та шапкою у лівій. Він вражає всіх, хто на нього дивиться своєю величчю і гордою поставою. Він зустрічає всіх гостей, які приїхали, щоб побачити нашу столицю. Автори даного пам’ятника скульптори В. Демут — Малиновський і П. Клод.
2. Пам’ятник королю Данилу встановили у 2001 році. Данило Галицький князь і король, вважається засновником міста Львова.
Король сидить на коні без корони, звернений обличчям до давнього Галицького шляху. Пам’ятник стоїть на кам’яному постаменті в центрі зображено тризуб і королівську корону. Автори скульптури В. Ярич та Р. Романович.
Чому саме цим історичним діячам встановили пам’ятники?
Бліц опитування.
Знайдіть підтвердження в документах ст.181 (3,7, )
V. Систематизація. Підсумок роботи .
Перегляд пам’яток на мультимедійній дошці.
Вирішення проблемного питання . (Дерево, Плоди)
Оцінювання роботи учнів в ході уроку.
VІ. Рефлексія
Що ви нового дізналися на сьогоднішньому уроці ?
Я дізнався...Я навчився...Я буду... (Мікрофон)
VІІ Домашнє завдання.
1.Опрацювати матеріал підручника.
2. Закінчити заповнювати таблицю.