Вивчення теми сприятиме розумінню важливих понять: козацтво, національно-визвольна війна, Січ, республіка, дає можливість сформувати загальне уявлення про Запорозьку Січ як козацьку республіку, національно-визвольну війну, діяльність Богдана Хмельницького. Під час уроку учні і вчитель перебувають у режимі бесіди, діалогу між собою. У процесі такого спілкування учні мають можливість, опираючись на досвід, висловити свою думку, шукати відповіді на питання в тексті підручника, установлювати хронологічну тривалість і послідовність зазначених подій, співвідносити подію і століття, знаходити на карті території, пов'язані із зазначеними подіями та діяльністю людей. Використання ігрових методів сприяє активізації пізнавальної діяльності школярів.
Урок 18. Українське козацтво в пам’яті народній.
Мета. сформувати загальне уявлення про Запорозьку Січ як козацьку республіку, дати характеристику козацькому періоду в історії України; формувати в учнів знання про причини виникнення українського козацтва, козацькі звичаї, походи козаків, козацьких гетьманів, національно-визвольну війну; розвивати навички роботи з текстовими джерелами інформації; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.
Обладнання.Підручник В.С.Власов Вступ до історії. 2018.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація.
Пам’ятники яким князям споруджено в Україні? Сформулюйте 2-3 твердження, які доводять, чому історичні діячі гідні увічнення.
Погляньте на дошку, саме на ній розміщено логічне завдання. Хто його виконає першим?
Із логічного ланцюжка виділити зайве поняття і пояснити свій вибір.
Молодці. Поняття «історичний час» в ланцюжку справді виявилося зайвим, але стосовно історичної науки зовсім ні. Адже в історії він дає можливість спостерігати за певними подіями, визначати їх тривалість та давність. Тож давайте розв'яжемо хронологічну задачу, розв'язок якої можете виконати в зошитах.
ІІІ. Мотивація.
Задача. З того часу, коли у писемних джерелах вперше згадується про цих загадкових людей, минуло 530 років. Визначте рік та століття цієї події. (1489 рік; ХV ст.), позначивши століття на стрічці часу.
Дату події ви визначили правильно. Залишилося назвати цих людей, в цьому нам допоможе ребус.
Заисуємо тему.
IV. Засвоєння нових знань.
Що означає слово козак? (вільна озброєна людина)
Робота з картою с.44 . Яку назву має карта? (історико-етнографічні регіони)
Наступний ребус нам допоможе визначити регіон, в якому жили козаки. (Запоріжжя)
Карта с. 49
Життя було повне небезпек, тому потрібно захищатись – будувати украплення – січі.
С.76 - 77 – Хто? Де? Коли спорудив перше Січ? (Д.Вишневецький, о.Мала Хортиця, 1556 р.)
На січі постійно знаходилася залога, а більшість козаків жили в зимівниках.
С. 99-100
Розгляньте ілюстрацію с. 100.
Створити асоціативний кущ «Козаки»
У 1569 р. Польща і Литва об’єдналися і створили державу Річ Посполита. Майже всі українські землі опинилися під владою Польщі.
Перевіримо вашу судження? (с.100) В українській пісні є такі слова:
Гори високі, широкі поля,
Під чиєю владою рідна земля?
Праворуч – пан, ліворуч – шляхтич,
Під поляком Україна плаче.
Робота з терміном національно-визвольна війна.
Напередодні воєнних дій Богдан Хмельницький відправив посольство у Бахчисарай.
Війна почалася у 1648 році. На с. 102 знайти і виписати місця перших битв війни (Жовті Води, Корсунь, Пилявці)
Цю державу ще називають Гетьманщина.
Карта с. 49 – відшукайте і назвіть столицю (Чигирин)
VI. Підсумок.
Поясніть слова французького історика і філософа Вольтера: «Козаки — найдивовижніша нація у світі.»
Що, на вашу думку, означають наведені прислів’я про козаків?
Степ і воля— козацька доля.
Козак, наче орел.
Козацькому роду нема переводу.
Назвіть найбільший здобуток Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.
Закінчити речення
VIІ. д\з §14. «5 речень»