Урок історії у 5 класі на тему "Українське козацтво в народній пам'яті"

Про матеріал

Вивчення теми сприятиме розумінню важливих понять: козацтво, національно-визвольна війна, Січ, республіка, дає можливість сформувати загальне уявлення про Запорозьку Січ як козацьку республіку, національно-визвольну війну, діяльність Богдана Хмельницького. Під час уроку учні і вчитель перебувають у режимі бесіди, діалогу між собою. У процесі такого спілкування учні мають можливість, опираючись на досвід, висловити свою думку, шукати відповіді на питання в тексті підручника, установлювати хронологічну тривалість і послідовність зазначених подій, співвідносити подію і століття, знаходити на карті території, пов'язані із зазначеними подіями та діяльністю людей. Використання ігрових методів сприяє активізації пізнавальної діяльності школярів.

Перегляд файлу

Урок 18. Українське козацтво в памяті народній.

Мета. сформувати загальне уявлення про Запорозьку Січ як козацьку республіку, дати характеристику козацькому періоду в історії України; формувати в учнів знання про причини виникнення українського козацтва, козацькі звичаї, походи козаків, козацьких гетьманів, національно-визвольну війну; розвивати навички роботи з текстовими джерелами інформації; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.

Обладнання.Підручник В.С.Власов Вступ до історії. 2018.

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація.

Памятники яким князям споруджено в Україні? Сформулюйте 2-3 твердження, які доводять, чому історичні діячі гідні увічнення.

Погляньте на дошку, саме на ній розміщено логічне завдання. Хто його виконає першим?

Із логічного ланцюжка виділити зайве поняття і пояснити свій вибір.

 

 Молодці. Поняття «історичний час» в ланцюжку справді виявилося зайвим, але стосовно історичної науки зовсім ні. Адже в історії він дає можливість спостерігати за певними подіями, визначати їх тривалість та давність. Тож давайте розв'яжемо хронологічну задачу, розв'язок якої можете виконати в зошитах.

ІІІ. Мотивація.

Задача. З того часу, коли у писемних джерелах вперше згадується про цих загадкових людей, минуло 530 років. Визначте рік та століття цієї події. (1489 рік; ХV ст.), позначивши століття на стрічці часу.

Дату події ви визначили правильно. Залишилося назвати цих людей, в цьому нам допоможе ребус.

Заисуємо тему.

IV. Засвоєння нових знань.

  1. Хто такі козаки?

Що означає слово козак? (вільна озброєна людина)

Робота з картою с.44 . Яку назву має карта? (історико-етнографічні регіони)

Наступний ребус нам допоможе визначити регіон, в якому жили козаки. (Запоріжжя)

  • Чому цей регіон має таке назву?
  • Чому козаки називаються запорізькими?
  • Що приваблювало козаків в цих землях? (родючі землі і багатства краю)

Карта с. 49

  • З якою державою на півдні межували козацькі землі? (кримське ханство)
  •  

Життя було повне небезпек, тому потрібно захищатись – будувати украплення – січі.

С.76 - 77 – Хто? Де? Коли спорудив перше Січ? (Д.Вишневецький, о.Мала Хортиця, 1556 р.)

На січі постійно знаходилася залога, а більшість козаків жили в зимівниках.

С. 99-100

  • Що таке зимівник?
  • Що означає слово козак?
  • Яке основне завдання козаків? (захист країни)
  • Хто керував козаками (гетьман, кошовий отаман, старшина)
  • Хто вирішував найважливіші питання?  (козацька рада)
  • Які питання вирішувала козацька рада?
  • Як називають такий спосіб керування? (республіка)
  • Що таке республіка?

Розгляньте ілюстрацію с. 100.

  • Зачитайте фрагмент тексту, який ілюструє дане зображення.
  • Дайте назву цій ілюстрації (Козацька рада)
  • Хто брав участь у радах?
  • Які питання вирішує козацька рада?
  • Хто зображений в ценрі? (отаман-гетьман)
  • Як називається така форма управління? (республіка)

Створити асоціативний кущ «Козаки»

  1. Національно-визвольна війна.

У 1569 р. Польща і Литва об’єдналися і створили державу Річ Посполита. Майже всі українські землі опинилися під владою Польщі.

  • Чи добре жити під владою іншої держави? Чому ви так вважаєте?

Перевіримо вашу судження? (с.100) В українській пісні є такі слова:

Гори високі, широкі поля,

Під чиєю владою рідна земля?

Праворуч – пан, ліворуч – шляхтич,

Під поляком Україна плаче.

  • Чому плакала Україна? Зачитайте цей уривок.
  • Яким було ставлення до українців польського короля?
  • Якою була реакція українців? (с.101)

Робота з терміном національно-визвольна війна.

  • Хто очолив цю війну? (Богдан Хмельницький)

Напередодні воєнних дій Богдан Хмельницький відправив посольство у Бахчисарай.

  • Карта с.49 – столицею якої держави було місто Бахчисарай? (Кримське ханство)
  • С. 101 Як звали кримського хана (Іслам-Герей)
  • Навіщо українське посольство поїхало до татар? (уклали договір)
  • Хто підтримав Богдана Хмельницького і війні проти Польщі? (татари)

Війна почалася у 1648 році. На с. 102 знайти і виписати місця перших битв війни (Жовті Води, Корсунь, Пилявці)

  • - Яку назву отримала українська держава, утворена в результаті війни? (Військо Запорізьке)

Цю державу ще називають Гетьманщина.

Карта с. 49 – відшукайте і назвіть столицю (Чигирин)

  • Назвіть полкові міста Гетьманщини.
  • Хто керував державою?
  • Як вшановують в Україні Б.Хмельницького?

VI. Підсумок.

Поясніть слова французького історика і філософа Вольтера: «Козаки — найдивовижніша нація у світі.»

Що, на вашу думку, означають наведені прислів’я про козаків?

Степ і воля— козацька доля.

Козак, наче орел.

Козацькому роду нема переводу.

Назвіть найбільший здобуток Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.

Закінчити речення

  • Вільна, озброєна людина — це (козак)
  • Національно-визвольну війну очолив (Б.Хмельницький)
  • Спорудив першу запорізьку січ (Дмитро Вишневецький)
  • Національно-визвальна війна почалася у (1648 р)
  • Перша письмова згадка про козаків датується (1489 р)
  • Перша запорізька січ побудована у (1556 р)

 

VIІ. д\з §14. «5 речень»

doc
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
9 січня 2019
Переглядів
4560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку