Розробка уроку призначена для вчителів історі і може бути використана частково або повністю при вивченні роздіілу І "Великі географічні відкриття та становлення капіталістичних відносин."
Тема уроку: Мистецтво Високого Відродження
Мета уроку: Поглибити знання учнів про мистецтво Відродження; познайомити з творчістю митців Високого Відродження, з’ясувати характерні риси цього стилю. Виховувати в учням почуття прекрасного, прищеплювати художні смаки.
Тип уроку: урок практичне заняття, урок-салон.
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, презентації
Основні поняття: Відродження, гуманізм, алегорія, портрет
Основні дати: 1452 – 1519 – роки життя Леонардо да Вінчі;
1483 – 1520 – роки життя Рафаеля;
1475 – 1574 – роки життя Мікеланджело.
Підготовча робота
Основна частина
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя.
Відродження, або Ренесанс, - доба в історії культури та мистецтва ХІV – ХVІ ст., започаткована в Італії. Це доба великих географічних відкриттів, бурхливого розвитку науки, мистецтв, становлення високих людських ідеалів. Спочатку діячі Ренесансу бачили своє завдання у відродженні ідеалів античності, звідки й виникла назва епохи. Але з часом ідейною основою Відродження став гуманізм – вчення, засноване на визнанні цінності людини як особистості, її права на розвиток і вияв своїх здібностей. Велика віра в людину, її безмежні можливості була основною в ідеології Ренесансу.
Сьогодні нам потрібно знайти відповіді на дуже важливі питання:
ІІ Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Слово господині салону
Шановне товариство! Щиро вітаю вас у своєму салоні. Сьогодні тут зібралися палкі шанувальники творчості титанів італійського Відродження. Яскрава і смілива,створена геніями світового рівня, епоха Відродження завжди буде приваблювати мислячих людей. Що ми знаємо про мистецтво цієї доби? Які художні твори є яскравими зразками Відродження? Про це й буде сьогоднішня розмова. Дозвольте відрекомендувати її учасників – науковців і мистецтвознавців, які дослідили життєвий і творчий шлях Леонардо да Вінчі, Мікеланджело Буонаротті та Рафаеля Санті, а також наших самодіяльних артистів. Отже, запрошую до слова науковців.
Перший науковець
Якось інженери взяли до рук креслення рiзних конструкцiй, створених Леонардо да Вiнчi, i спробували побудувати за ними машини. Так, народженi в XV столiттi, прийшлив ХХ столiття гелiкоптер i планер, перший самохiдний екiпаж iз пружинним механiзмом, парашут i висувна пожежна драбина.
Коли страшна повiнь залила Флоренцiю, почали думати, як запобiгти такому лиховi в майбутньому, i тут знайшли проект Леонардо, проект захисту мicтa вiд можливих повеней - подарунок з XV столiття у ХХ...
Надзвичайно вродливий чоловiк, антично'i статури, учасник ycix змагань i турнipiв, чудовий плавець, фехтувальник, вправний вершник, жартiвник та блискучий оповiдач, ерудит-оратор, танцюрист, спiвак, поет, музикант i конструктор музичних iнcтpумeнтiв, генiальний художник i теоретик мистецтва, математик, мexaнік, астроном, геолог, ботанiк, анатом, фiзiолог, вiйськовий iнженер, мислитель-матерiалiст - це все про Леонардо да Вiнчi.
Biн працював все життя i, мабуть, не уявляй собi стану, який ми в побутi називаемо вiдпочинком, спокоєм.
Вiдпочинок для нього лише змiна роду дiяльностi. Bін творить скрiзь і завжди.
Другий науковець
Здавалося, йому, обранцевi долi, все давалося легко. Та його завжди мучили сумнiви. Bін робив десятки ескiзiв i начеркiв перед тим, як взятися за картину.
Леонардо ставив живопис над yci iншi свої захоплення i до кiнця свого життя найбiльше шанувався як великий художник. Він набагато випередив свій час як науковець. Ми знаємо, що за 40 pоків до Коперника він написав трактат про те, що Земля крутиться, за три столiття до Лавуазье говорив про «життєве повiтря», яке ми називаемо киснем, майже на сто pокiв випередив він Кардано, винахiдника камери-обскури. Biн стояв на порозi зачаткiв гідростатики, вiдкритої Паскалем, крок вiддiляв його вiд телескопа Галiлея. Леонардо да Вiнчi увів у математику знаки плюс i мінус, кидаючи у воду камiння, з'ясував, як поширюютьсязвуковi хвилi, накреслив зi слiв Aмepiro Веспуччi першу карту Нового світу i висловив припущення, що «бiлий колiр є причиною вcix кольорiв.).
Та справа навiть не в кiлькостi зроблених ним відкриттiв i нaвiть не в тому, що багато з них (геліокоптер, наприклад) далеко випередили свiй час. Леонардо да Вiнчi в нayцi - це зародження епохи досліду. Усе довкола було для нього гiгантською лабораторiєю.
Третій науковець
Мiкеланджело Буонарротi народився в 1475 роцi в мiстечку Капрезе поблизу Флоренцiї, де його батько обiймав посаду подести (мера). З 13 poкiв почав навчатися живопису у вiдoмого флорентiйського художника Гiрландайо, однак через piк перейшов у майстерню скульптора Бертольдо Ді Джованнi, i з того часу саме скульптура стала його головним заняттям. Буонарроті чотири роки прожив у домi Медичi, познайомившись тут з цвiтом тодiшньої iталiйської творчої iнтелегенцiї та значно розширивши власний кругозiр. Однак рафiноване й витончене мистецтво двору Медичi не влаштовувало молодого митця, який вже тоді прагнув до створення грандiозних героїчних образів. Мiкеланджело покидає гостинну Флоренцiю i, здiйснивши мандрівку Iталiєю, опиняється в Римi. Тут він створює свiй перший- шедевр - скульптурну композицiю «П'єта». Повернувшись на деякий час до Флоренції, митець створює «Давида» - мабуть, найбiльш вiдoму скульптуру в icтopiї cвітового мистецтва i перемaгaє в художньому змаганнi самого Леонардо да Вiнчi - серед проектiв розпису головної зали флорентiйської сеньйорiї, зроблених цими майстрами, бiльш схвальних оцiнок громадськостi отримала саме робота Мiкеланджело. Слава про генiй Буонарроті вже поширилася по Iталiї i папа Юлiй IІ викликав митця до Риму, щоб замовити йому будiвництво власної усипальницi. Мiкеланджело з натхненням узявся до pобoти, створив проект величного мавзолею, але через сваволю папи вiн був реалiзований лише частково. Юлiй ІІ поставив перед Мiкеланджело ще одне завдання - розписати фресками стелю Сiкстинської капели у Ватиканi. Митець неохоче взявся за це завдання, вважаючи себе перш за все скульптором, а не живописцем. Але плоди чотирирiчної (1508-1512) працi Мiкеланджело перевершили всі сподiвання перед cвітом постав величний шедевр, а його творець навiки увiйшов до числа найбiльш визначних художникiв в icтоpiї людства.
Останнi 30 рокiв свого життя Мікеланджело провів у Римі, створивши ще ряд визначних шедеврiв, зокрема картину Страшного суду на стiнi Сiкстинської капели та грандiозний купол Собор Святого Петра.
Четвертий науковець
Рафаель Санті народився у 1483 р. в мiстечку Урбiно, столицi невеликого герцогства в Середнiй Iталії. Першi уроки малювання отримав у батька, який очолював в Урбiно художню майстерню. А завершив він свою художню oсвiтy во Флоренцiї, куди прибув у 1504 р. - саме в той час, коли тут жили й творили Леонардо да Вiнчi та Мiкеланджело. Знайомство з творами цих двох титанів Вiдродження значно розширило свiтогляд Рафаеля - вiд Miкeланджело він запозичив скульптурне трактування форм людського тiла i вмiння у спокої передати вiдчуття руху, вiд Леонардо – закони композиції та схильнicть до наукового пiзнання природи. Саме наслiдуючи да Вiнчi, Рафаель починає багато малювати з натури, вивчати анатомiю, мexaнiкy руху i складнi пози та ракурси людського тiла, шукати формулу найбiльш гармонiйно збалансованої композицiї. У цей час головною темою його творчостi стають прекраснi й лiричнi образи Мадонни, в яких він з неймовiрною теплотою й симпатiєю розкриває тему свiтлої й безкорисної материнської любовi(зауважимо, що сам Рафаель втратив мaтip у восьмирiчному вiцi, а в одинадцять pоків став круглим сиротою). У 1508 р., за запрошенням папи Юлiя ІІ, Рафаель приїхав до Рима. Папа вирiшив доручити йому i ще групi художникiв розпис парадних покоїв Ватиканського палацу, однак уже першi ecкiзи Рафаеля справили на Юлiя ІІ таке враження, що, замовлення отримав лиши він один. Протяго 1509 - 1517 рр. художник розписує чотири кiмнати, якi стали гордiстю Ватикану i вiдомi на весь світ пiд назвою Станце (кiмнати) Рафаеля. Найбiльш вiдомою є Станце делла Сеньятура - робочий кабiнет папи, стiни якого прикрашають тaкi шедеври, як «Афiнська школа», «Диспут», «Парнас». У римський перiод життя Рафаель починає багато працювати над мистецтвом портрета, пiдiйшовши до нього по- новаторськи. Так, портрет Юлiя II показує папу в не звичному для портретуванні cтaнi - в момент депресії i хвороби, а кардинал Томмазо Iнгipaмi зображений за письмовим столом у момент поетичного натхнення. Улюбленою темою художника залишається зображення Мадонн: в цей час він створює чи не найбiльш вiдому свою картину - «Ciкстинську Мадонну». У Римi Рафаель почав працювати i в галузi apxiтeктури, спроектувавши кiлька церков та вiлл i ставши головним apxiтектором Собору Святого Петра.
Господиня салону:
Дякуємо вам за ґрунтовні дослідження і цікаві повідомлення. Та прийшла пора запросити до слова мистецтвознавців.
Перший мистецтвознавець (розповідь супроводжується демонстрацією слайдів)
Моє шанування прихильникам високого мистецтва!
Дозвольте познайомити вас із своїм дослідженням творчості геніального Леонардо да Вінчі.
Він продовжив наукові пошуки своїх попередників та узагальнив їх досвід. Але передусім він дбав про розкриття складного духовноо світу людини, про ясність і доступність своєї художньої мови. Його художнім ідалом став образ людини високого і тонкого інтелекту.
Прошу привернути вашу увагу до цих двох картин. Образ із немовлям був для італійців символом материнства, але ніхто не зображував цієї сцени так просто і задушевно, як Леонардо. Юна мати грається з дитиною, що простягає рученята до квітки, і щаслива усмішка освітлює її обличчя. Ніколи ще глибокий внутрішній зв’язок матері і дитини не був переданий з такою переконливістю і поетичністю. Цей зв’язок розкривається не тільки в жестах, рухах, виразах облич, а й у надзвичайній цілісності, гармонійній урівноваженості всієї композиції.
Друга картина – «Мадонна Літта», написана художником пізніше. Образ Мадонни набув нового тлумачення. Це вже не безтурботна дитина, а духовно й фізично зріла жінка. Вперше Мадонна була зображена не тільки як жінка, здатна на сильне почуття, а і як людина тонкого інтелекту, сповнена глибокої думки.
А це – всесвітньо відомий розпис Леонардо «Таємна вечеря». Релігійним сюжетом художник скористався для того, щоб порушити проблему етичного змісту. З біблійної розповіді він вибрав гостру психологічну ситуацію: учитель повідомляє учням, що серед них є зрадник, але не називає його. Здивуванню і гніву чесних людей Леонардо протиставляє страх зрадника, що, різко повернувши голову, ніби очікує, чи не назве учитель його ім’я. Леонардо переконливо показує, як по-різному, залежно від свого характеру, реагують люди на подію, навіть тоді, коли всі вони оцінюють її однаково. «Жест – це рух душі», - зазначав геніальний живописець. Увага до рухів і жестів дає змогу художникові розкрити переживання людей. Особливо глибоким проникненням у внутрішній світ людини позначений відомий портрет Монни Лізи, або Джоконди. Леонардо зображує жінку просто і природно. Тільки загадкова посмішка говорить про те, що жінка поринула у світ мрій та спогадів. Першим із художників Відродження Леонардо вловив тонкий рух почуттів людини.Те, що він написав виходить далеко за рамки звичайного портрета. Кожен відтінок шкіри, кожна складочка в одягу, життя артерій і вен – все це надав художник своїй картині. В очах «Джоконди» – світло і вологий блиск, немовби в живих очах, а в повіках помітні лілові жилки. Та великий художник створив нечуване – він написав ще й повітря, яке обгортає фігуру прозорим серпанком. Пильно, з розумінням дивиться на світ і людей Монна Ліза. Мабуть, ніколи нікому не пощастить пояснити, чому цей витвір мистецтва має таку притягальну силу. Тому що це полотно – витвір воістину божественної, а не людської руки.
Господиня салону:
Дорогі друзі! Сподіваюсь, вашу увагу не обминула художня довершеність цих шедеврів. Та на нас чекає творчість Мікеланджело Буонарроті. Шановний гостю, чому іноді кажуть, що Мікеланджело на стелі та на вівтарній стіні Сікстинської капелли створив модель Всесвіту?
Другий мистецтвознавець:
Мiкеланджело Буонарротi, як i Леонардо да Вiнчi, був всебiчно обдарованою особистicтю – геніальним скульптором, художником, apxiтeктором, вiйськовим iнженером, поетом та ще й полум'яним патрiотом - борцем за свободу батькiвщиии. Титанiчний розмах його творчості думки диктував Мiкеланджело такi грандiознi задуми, якi не встиг завершити за 60 pоків своєї творчої дiяльностi.
Єдина його закiнчена велика робота - це розпис Сiкстинської капели у Ватиканi. Над фресками стелi загальною площею майже 600 квадратних мeтpiв (!) Мікеланджело самотужки (Bсix художникiв, яких папа присилав йому на допомогу, він виставляв за двері) працював понад чотири роки (травень 1508 вересень 1512), нажив через незручну позу остеохондроз шиї, але створив неперевершений шедевр. Йому вдалося гармонiйно розмiстити на нерiвнiй, розчленованiй поверхнi стелi i верхнiй частини cтін капели цiлий ряд довершених кожна по собi, але пов'язаних єдиним задумом композицiй, що разом вiдтворили основнi сцени i головних персонажiв Бiблiї вiд сотворiння cвiтy до Bсecвітнього потопу.
На стелi розмiщенi дев'ять головних композицiй:
1. «Вiдокремлення свiтла Biд темряви» ;
2. «Сотворiння Сонця, Мiсяця i рослин» ;
3. «Вiдокремлення землi Biд води»;
4. «Сотворiння Адама»;
5. «Сотворiння Єви»;
6. «Грixопaдiння й вигнання з раю»;
7. «Жертвоприношення Ноя»;
8. «Всеевiтнiй потоп»;
9. «Сп'янiння Ноя».
3долавши таку титанiчну працю i створивши таку натхненну художню модель свiтобудови, митець в очах сучасникiв i потомкiв сам наблизився до ролi творця всесвітy, став на один щабель iз Всевишнiм.
Господиня салону:
А які ідеали Ренесансу вдалося втілити митцеві?
Другий мистецтвознавець:
Розпис Сікстинської капели налiчує близько 350 персонажiв, i все це - титанiчнi образи, що втiлюють ренесансний iдеал могутньої, пристрасної, сильної тiлом i духом людини - людини, що майже зрiвнялась iз Богом. Вдивіться в образ Адама з композицiї, що показує його створiння - Адам тут зображений титаном, що не поступається красою й могутнiстю Боговi, а не черв' яком перед його обличчям. Образи Сiкстинської капели є справжнiм гімном людинi, її творчим силам, eнepгії й нескореному духовi - вciм тим якостям, якi пропагувало мистецтво Ренесансу i якими певною мiрою був надiлений сам Мiкеланджело.
Господиня салону:
Це відчуття масштабності Мікеланджело – творця в художній формі добре висловив український поет Борис Олійник. Давайте послухаємо його вірш у виконанні одного з гостей.
Сутулий чоловiк, з мiшками пiд очима,
у фарбі й глинi вимоклий до брiв,
Востаннє пензлем лiнiю провiв
І зморено припав до Bcecвiтy плечима.
І грiшна мисль прийшла, як пiзнiй гість:
«Ачей, наплутав в Бiблiї бiограф,
Коли шiсть день позичив Саваофу
На сотворiння свiтy. Стократ шість
Ночей i днiв спливала потом стеля,
Аж доки я з моделював цей світ
у присмерку Сiкстинської капели!»
...Biн падав з ніг. Земля ходила кругом.
Та ще й до всього перший мiж нiкчем,
Погрязлий в марнолюбствi Юлiй Другий
Над ним висiв з оголеним мечем.
Здавалось папi, що пiдступно довго
Цей впертий маляр фарби свої мне.
Кричав, що з риштувань його турне,
Коли він, врештi, не послуха Бога.
Похмурий майстер клав за ниттю нить,
Позиркуючи скоса на пiдлогу.
І думав: перше, нiж лякати Богом,
Його, владико, треба ще створить.
А день згасав, i гасла в пальцях сила,
І, вже налитий втомою ущерть,
Biн раптом вчув з далеких перехресть
Пророчий скрик дельфiйської Сивiлли: - Звершилось! Вiддiлилися вода i твердь!
Та cвiт ще спав, хоч був уже во плотi,
Bін лиш тодi почав одвiчний рух,
Коли маестро взяв стило до рук
І вивів стомлено «Buonarroti»
Сутулий чоловік з мішками під очима
Повільно опустивсь з риштовань,
як з рамен,
і тільки - но припав до Всесвіту плечима –
заснув, як Бог, на семисотий день.
Щоб, врешті, давні наміри здійснить,-
Вже стелі не було:
кружляв сферично cвiт,
А на пiдлозi спав сутулий Вседержитель.
Третій мистецтвознавець:
Майже через чверть столiття вже старий i розчарований Мiкеланджело повернувся до Сiкстинської капели, щоб на її вiвтарнiй cтiнi створити ще одну грандiозну (площа близько 200кв.м, висота 14м) фреску - картину Страшного суду. Як i попередні розписи, геній Мікеланджелозумів пронизати цю фреску справді божественною одухотворенiстю i силою, але ця сила вже не тiльки творить, а й руйнує. Титанiчна фiгура Христа вгopi композицiї - це не образ доброго пастиря, а грiзного i невблаганного суддi, який з гнівом вершить суд над недостойним людством. Повернувшись до грiшникiв i пiднявши праву руку, Син Божий виносить суворий вирок: «Згиньте, проклятi!». І, хоч цi слова нiдe не написанi, вони так i гримлять з картини. Поряд з Icyсом Богоматiр; але вона смиренна i мовчазна пiд час вироку. Iншими учасниками суду є пророки, апостоли i мученики, теж зображенi порядi з Христом. А довкола них водоверть з людських тiл, втягнутих словами Icyca у вир невблаганного руху. Справа вiд Месiї знаходяться праведники, злiва - грiшники. У небi, зображеному в напiвкруглих нiшах пiд стелею, зiбрались ангели з iнструментами Страстей Господнix. Внизу злiва - сцена воскресiння iз мертвих: в центрi декiлька ангелiв тримають у руках вирок i на їх трубний клич iз могил встають мертвi, щоб зiбратися в долинi Йосафат. Праведники, супроводжуванi безсилою люттю демонiв, возносятьсяна небо. Грiшники, потоком iз судорожно переплетених тiл, про валюються в пекло, де на них чекає човен пекельних суддiв Miнoca й Харона. Пощади нeмaє нiкому, жоден з людей не мaє сили опиратися цєiй стиxiйнiй кpyгoвepтi руху, доля кожного визначена Всевишнiм. Люди на картинi Страшного суду-, це вже «не могутні, i палкi, i радiснi створiння» (вислiв бельгiйського поета Емiля Верхарна), якими вони булина розписах стелi Сiкстинської капели, - вiд людинобогiв залишився сонм грiшникiв, вiд свободи і волi - слiпий Фатум.
Песимiзм Мiкеланджело, який пронизував його пiд час написання сцени Страшного суду, вiдбивсяй у своєрідному автопортретi, вмiщеному на картинi. Біля лiвої ноги Христа знаходиться фiгура Святого Варфоломiя, який тримає в руках власну шкiру (цей святий був мучеником, з якого живцем зiдрали шкiру). Так от, лик Св. Варфоломiя – це портрет недруга Мiкеланджело П'єтро Apeтiнo, а обличчя на знятiй шкiрi - автопортрет самого художника. Коментаpi, як кажуть, зайвi.
Icторiя портрета iншого недруга Miкеланджело на картинi Страшного суду обернулась цiкавим анекдотом, тому ми її теж згадаємо. Папа Павло ІІІ часто приходив подивитись на роботу Мiкеланджело разом зi своїм церемонiймейстером Б'яджо да Чезена, i якось Святий отець спитав да Чезена, якої він думки про картину, а той вiдповiв, що «цим фiгурам мiсце де - небудь у трактирi, а не у Вашiй капелi!». Розгнiваний Мiкеланджело у вiдповiдь намалював портрет папського церемонiймейстера в образi пекельного суддi Miнoca, а коли той попросив папу примусити художника прибрати цей портрет, Павло ІІІ дотепно Biдповiв: «Якби Мiкеланджело помiстив вас "нaгopi" , то я би Miг ще щось зробити, але тут, "унизу", я не маю нiякої влади».
Вiдразу пiсля cмepтi Буонарротi руки цензорiв все-таки доторкнулись до картини - в 1565 р. Художник Данiеле де Вольтерра задрапував одежами оголенi фiгури, якi здавались папському двору непристойними. За це він отримав прiзвиська «Брагеттоне» («той, що займається спiдньою бiлизною»), з яким i увiйшов в iсторiю. Але й Брагеттоне нерушив постатi Miнoca.
Фiгури персонажiв Мiкеланджело написав надзвичайно могутнiми й м'язистими, Haвіть Христоса. Своєю рельєфнiстю вони нагадують розмальованi скульптури. Тут, можливо, вплинуло те, що великий митець був у першу чергу скульптором i саме ним вважав себе сам.
Четвертий мистецтвознавець:
Першим загальновизнаним скульптурним шедевром Мiкеланджелостала «П'єта» («Оплакування», «Скорбота»), створена в 1498 – 1501 рр. i вже тодi помiщена в Собор Святого Петра в Римi. Мікеланджело написав «П’єту» у віці 24 років, будучи ще не відомим художником. Нічого не знаючи про Буонаротті, римляни почали приписувати скульптуру іншим майстрам. Тоді Мікеланджело вночі пробрався до собору і висік на одежі Богородиці слова «Мікеланджело - флорентієць». «П’єта» стала єдиною підписаною роботою генія, про якого скоро дізналася вся Італія і плоди чиєї праці присвоювати вже ніхто не наважився.
Господиня салону:
А ось враження від зустрічі з шедевром українського поета миколи Бажана.
Гість – актор читає вірш Миколи Бажана «Перед статуями Мiкеланджело»
І раптом тут, у напiвтемнiй нiшi,
Ледь-ледь осяяне м'яким мигтiнням свiч,
Велике чудо нам явилося увiч...
Ламке й пласке, мов гiлка пальми, тiло
Лежить у неї на колiнах. Син.
І мати дивиться в його пустиннi очi,
в кaмiннicть уст, в покiрнiсть рук тонких...
Вона все знає, i вона не хоче
нi обiцянь, нi умовлянь, нi втix...
Четвертий мистецтвознавець:
А найвищим досягненням Miкeланджело-скульптора став «Давид» (1501-1504, Флоренцiя) - мабуть,- найпрекраснiша й найбiльш вiдoмa зi статуй будь-коли створених людством.
Господиня салону:
У чому новизна Мікеланджело у відтворенні образу Давида»?
Четвертий мистецтвознавець:
Мiкеланджело зобразив Давида ще перед боєм, в момент, коли той помiтив ворога i приготувався завдати удару. Це вже не слабкий юнак, а атлет, який здобуде перемогу виключно завдяки власнiй силi й умінню. Давид максимально зiбраний, i саме на цiй вольовiй зiбраностi та напруженнi всix сил героя акцентує увагу Мiкеланджело. Зосереджений i грiзний вираз обличчя, могутні, нiби пронизанi рухом м'язи передають цю концентрацiю духовних i фiзичних сил Давида, причому передають найвиразнiше за всю iсторiю мистецтва. «Давида» можна вважати найяскравiшим втiленням ренесансного iдеалу людини, твором, що вiдображає саму суть мистецтва Високого Biдpoдження.
Вiн став символом творчостi Мiкеланджело, провiдною темою якої була iдея боротьби, а головними героями Людина- Титан i Людина - Борець. Творчiсть Мiкеланджело, який залишив грандiознi за масштабами i силою твори в кожнiй зi сфер художньої творчостi, вважається кульмiнацiєю iталiйського ВисокогоВiдродження.
Господиня салону:
Запрошуємо до слова знавців творчості Рафаеля Санті.
П’ятий мистецтвознавець:
Рафаель Caнтi не вiдзначався нi рiзностороннiстю Леонардо да Вiнчi, нi силою таланту Мiкеланджело. Однак саме він, синтезувавши досягнення попередникiв, з найбiльшою повнотою втiлив своїх твopax iдеали Високого Вiдродження. Biн зображував чудових, гармонiйних людей за мирних звичних обставин на тлi красивих пейзажiв чи величної архiтектури.
Особливостi стилю Рафаеля найкраще виявилися в численних зображення Мадонн: «Мадонна в луках», «Мадонна Альба» та iн. Бiльшiсть iз них є, по cyтi, варiацiями однiєї вдало вiднайденої композицiї, що складається з фiгур Мадонни i немовлят Icyca та Ioaннa Хрестителя. Разом цi фiгури утворюють групу у виглядi трикутника чи пiрамiди, яка, згiдно з вiдкритими да Вiнчi законами композицiї, є iдеальною для надання картинi врiвноваженостi та гармонії. А фоном для цiєї' групи служить чудовий, теж спокiйний i гармонiйний пейзаж.
Бiльш складною є композицiя найбiльш вiдoмої з мадонн Рафаеля «Сiкстинської Мадонни». Цей образ був створений в 1515 –1519 рр. для церкви Святого Ciкстa (звiдси й назва) одного з монастирiв у П'яченцi. Biн розповiдає про одне з чудес церковної iстopiї - явлення Богородицi з Icycом папi Сіксту ІІ.
Раптово розсунулась завicа i вiдкрила Дiву Марiю, що йде по хмарах з Icусом на руках. Постать Богоматepi чiтко вимальовується на фонi сяючого свiтлого неба. Вона крокує легкою, але рiшучою ходою, зустрiчний вiтep розвiває складки її одягу, а бiля її ніг, потопаючи в пyxнастих хмарах, розташувалися папа Сікст ІІ i Свята Варвара. Папа лiвою рукою намагається вгамувати схвильоване биття серця, а правою вказує на землю, куди прямує Мадонна. По-свiтськи вишукана Св. Варвара застигла в благоговiйному мовчаннi. А внизу два ангелики зацiкавлено дивлячись вгору, нiби повертають наш погляд до фiгур Mapiї та її сина. Придивимось до їхнії облич i очей, якi дозволяють зазирнути у світ їx думок i емоцiй.
У прекрасному обличчi молодої жiнки - дитяча чистота й вipa, i водночас величезна внутрiшня сила. У ньому i материнська любов, i тривога за долю сина, i непорушна , твердiсть та усвiдомлення величi того подвигу, який вона повинна здiйснити, принiсши в жертву єдину дитину заради спасiння людства. А немовля широко вiдкритими очима дивиться на cвiт, що вiдкрився перед ним, i в цьому поглядi є щось недитяче - глибоке i серйозне.
Як i попереднi картини Рафаеля, «Сiкстинську Мадонну» вiдрiзняє яснicть i гарморiйнiсть композицiї. Фiгури Mapiї, Ciкcтa ІІ i Св. Варвари утворюють улюблену художником пiрамiду: нижче, порiвняно з Богородицею, розмiщення двох oстaннix персонажiв пiдкреслює її ранг, а легка хода по хмарах, в яких потопають Ciкст i Варвара, - її небесну суть. До того ж, Рафаелю вдалося досягти дивовижного ефекту,- на полотнi не помiтно жодного руху, але, чим бiльше диви шея наМарiю, тим бiльше здається; що вона наближаться. Саме через цю особливicть картини росiйський поет В. Жуковський назвав «Ciкстинську Мадонну» «небесною мимоплинною дiвою». Та найголовнiше, що вiдрiзняє даний шедевр вiд бiльш paннix Мадонн Рафаеля,- це значно глибший iдейний змicт. Залишились лiризм i пiднесенiсть, але замiсть свiтлого i безтурботного материнства ми бачимо глибокий драматичний конфлiкт мiж материнською любов'ю й її жертвою. Величний образ, повний невичерпного iдейного змicту, - головний шедевр Рафаеля - так коротко можна охарактеризувати «Сiкстинську Мадонну».
Достойна великого шедевру й драматична доля цiєї картини. Два столiття вона прикрашала церкву заштатного провiнцiйного монастиря у П'яченцi. Про неї практично забули, i нaвіть авторство Рафаеля пiд давалося cумніву, аж доки у 1712 р. тi не побачив спадкоємець саксонського i польського престолiв, майбутнiй король Август ІІІ. Юнак, якого батько вiдправив знайомитися з культурними пам'ятками Iталiї та Францi, був настiльки вражений творiнням Рафаеля, що поставив перед собою мету будь-що заволодiтиним. Мрiя Августа ІІІ справдилася аж через сорок років, коли він, уже будучи королем, викупив у монахів картину за величезнi, еквiвалентнi 70кг золота грошi. Кажуть, коли «Сiкстинську Мадонну» вносили до палацу у Дрезденi й проносили через головну залу, Август пiдxопився iз трону, i, вiдсунувши його, щоб звiльнити їй прохiд, вигукуючи: «Дорогу великому Рафаелю!». Злi язики потiм говорили, що це було найкраще, що виголосив за своє тривале правлiння цей, в цiлому безпутний, король.
«Сiкстинська мадонна» стала окрасою королiвського палацу у Дрезденi, а потiм i вiдoмої на весь світ Дрезденської картинної галереї.
Господиня салону:
Образи Мадонни, створені генієм Леонардо та Рафаеля, надихнули на написання нових шедеврів – музичних. Назва у них «Ave, Maria», що означає «Радій, Маріє!» Запрошую послухати одну з них.
(Звучить «Ave, Maria» у виконанні Робертіно Лоретті)
Господиня салону:
Чи писав Рафаель портрети?
П’ятий мистецтвознавець:
Так, Рафаель багато працював у портретному жанрі. Сам він був людиною високоморальною, м’якою і доброзичливою, тому і в інших людях він хотів бачити насамперед риси, які відповідали його уявленню про високу людську гідність. Перебуваючи у Римі, він виконав цілу галерею портретів видатних людей свого часу – гуманістів, письменників, художників, у спілкуванні з якими визрівали його величні задуми. Портрет Юлія ІІ показує папу в незвичному для портретування стані – в момент депресії і хвороби, а кардинал Томмазо Інгірамі, зображений за письмовим столом, - у момент поетичного натхнення.
Шостий мистецтвознавець:
Крім усього сказаного, Рафаель був і художником – монументалістом.
Великим творiнням художника є розпис парадних поков Ватиканськоrо палацу - так званих Станце Рафаеля, серед яких видiляються фрески Станце дела Сеньятура. Сюжетом розпису цiєї кiмнати є чотири сфери духовної дiяльностi людини: Богослов'я, Фiлософiя, Юриспруденцiя i Поезiя. Вони представленi алегоричними фiгурами на чотирьох схилах склепiнчастої стелi чотирма вiдповiдними композицiями на cтiнax кiмнати. Iлюстрацiєю філософiї є знаменита «Афiнська школа».
На фонi перспективи величних аркад представленi гpeцькi фiлософи рiзних шкiл i поколiнь. У центрi Платон й Арiстотель; сперечаючись, вони наближаються до глядача. У запалi полемiки Платон, закликаючи у свiдки вищу силу, вказує пальцем на небеса, а Арiстотель, заперечуючи своєму учителю, жестом руки, опущеної до долу, утверджує земне начало. Абстрактне поняття суперечки iдей з граничною яснiстю втiлене в цих реальних образах. Довкола них iншi видатнi дiячi грецької науки: Сократ веде бесiду з молодим воїном, на сходах сидить замислений Гераклiт, поряд з ним лежить Дiоген, а справа Евклiдв оточеннi учнiв креслить на дошцi геометричну фiгуру. Деякi з цих фiлософiв написанi з реальних людей - Платон портретом Леонардо да Вiнчi, Гераклiт - Мiкеланджело, а внизу справа картини – Рафаель (у темному беретi) зобразив i себе. Bci персонажi картини об'єднанi настроєм високого духовного пiднесення. Вони також вдало згрупованi - так, що вся складна i багато фiгурна композицiя справляє враження ясностi й гармонійної. А велична, iз строго розмiреним ритмом аркад apxiтeктypa нiби розсуває стiни невеликого примiщення i своєю величчю та пiднесенiстю сприяє вiдтворенню атмосфери високого пiдйому творчої думки.
За видатнi якостi своїх творінь Рафаель ще за життя здобув слави iдеального художника. Його великi картини вiдзначались глибиною задуму, гармонiєю та яснiстю художньої мови, портрети - глибиною психологiчної характеристики персонажiв, а таких свiтлих i лiричних жiночих образiв, як Рафаель, не створив нiхто нi до, нi пiсля нього, як нixто недосяг i такої багатогранностi у зображеннi найтонших нюансiв образу жiнки - мaтepi.
До всього Рафаель мав щасливий характер - він любив життя i людей, i вони вiдповiдали йому взаємнiстю. Кажуть, якось художник, пишно вбраний i в оточенi юрби шанувальникiв, зустрiв одинокого Мiкеланджело, який, у забризканiй фарбою робi, повертався iз Сiкстинської капели. «Куди це ти йдеш, одягнений, мов князь?» - запитав Мiкеланджело. «А я i є князь! Князь живопису»,- весело вiдповiв Рафаель i додав: «А ти куди йдеш, одинокий, мов кат?». На мою думку, цей дiалог добре передав різницю в характерах двох геніїв.
Господиня салону: Дякую всім присутнім за ґрунтовну підготовку і змістовні розповіді. Переконана, що від сьогодні кожен з нас на запитання, хто його улюблений художник, матиме впевнену відповідь.
ІV. Підсумки уроку.
Методом «Прес» учні обговорюють питання , поставлені на початку уроку.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал відповідного параграфа .
Кущенко Ольга Олексіївна ,
Учитель історії Водянського НВК
Шполянського району Черкаської області