Тема. Поява Російської імперії
Мета: сформувати уявлення учнів про Росію наприкінці 17 – в першій половині 18 століття; проаналізувати внутрішню та зовнішню політику Петра І; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи з історичними картами та документами; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 8-го класу
на тему
«Поява Російської імперії»
Підготувала
учитель історії та правознавства
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Тетяна Василівна
2018
Тема. Поява Російської імперії
Мета: сформувати уявлення учнів про Росію наприкінці 17 – в першій половині 18 століття; проаналізувати внутрішню та зовнішню політику Петра І; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи з історичними картами та документами; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Обладнання: підручники, ілюстрації до теми, історичні та контурні карти.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
А захоплення Казані московським військом
Б проголошення опричнини в Росії
В перший Земський собор
Г «Смутний час»
Покажіть на карті:
На дошці дерево з листочками, на яких містяться запитання. Учні по черзі зривають листочок та відповідають на питання.
Наприкінці 17 ст. Московська держава значно поступалася у розвитку європейським державам. У європейській частині в цей час вона межувала зі Швецією, Польщею, Туреччиною та Кримським ханством. Саме з цими країнами Московська держава упродовж багатьох століть вела війни.
У 1682 р. царський трон посів Петро І (1689 – 1725 рр.). У цей час тривала війна проти Османської імперії. У 1695 та 1696 рр. Петро І здійснив два походи на Азов. Однак заволодіти фортецею йому вдалося лише з другої спроби. Щоб вирішити проблему виходу до Чорного та Середземного морів, Петро І відправив за кордон «Велике посольство» (1697 – 1698 рр.), до складу якого входив і сам. Однак, цар був змушений повернутися до Москви, щоб придушити заколот стрільців.
Щоб створити централізовану державу, потрібно було воювати проти Швеції. Союзники Московського царства виступили Саксонія та Данія. Бойові дії розпочав Фредерік IV. Він оточив шведську фортецю Штральзунд у Північній Німеччині. У той же час Август ІІ рушив на Ригу. Російська ж армія рушила до Нарви. Шведський король Карл ХІІ почергово розгромив армії всіх трьох країн: спочатку Данії, потім Росії та Саксонії.
Поразка спонукала Петра І до прискорення реформ. Розпочалося створення регулярної армії. Щоб збільшити кількість гармат, цар наказав переплавити частину церковних дзвонів. У Тулі та на Уралі будувалися мануфактури, на яких працювали цілі села. Завдяки таким заходам новоствореній армії вдалося оволодіти узбережжям Фінської затоки. 16 травня 1703 р. було завершено будівництво Петропавлівської фортеці. Почалося будівництво майбутньої столиці Російської імперії – міста-порту Санкт-Петербурга.
У 1706 р. Карл ХІІ вирушив на Москву.
У 1710 р. московські війська оволоділи Ригою, Ревелем та Виборгом. Османська імперія оголосила війну Росії (1710 – 1713 рр.). Прутський похід 1711 р. закінчився для Петра І повною поразкою. Цар був змушений повернути Азов та відмовитися від Запорожжя і боротьби за Чорне море.
Спостерігаючи за успіхами Московської держави, Карл ХІІ запропонував укласти союз. Однак, під час облоги фортеці Фредрикстен, його було вбито. Новий шведський уряд кинув всі військові сили проти Москви. 1714 р. у битві біля мису Гангут Балтійський флот здобув першу перемогу. Нищівної поразки шведам росіяни завдали у битві біля острова Гренгам 1720 р.
30 серпня 1721 р. сторони уклали Ніштадський мир, за яким до Московської держави відходили Естляндія, Ліфляндія, Гнгерманляндія, частина Карелії та низка островів у Балтійському морі. 20 жовтня 1721 р. Петро І був проголошений імператором, а Московське царство – Російською імперією.
З метою подолання культурної відсталості Росії, наприкінці 17 століття дворянських підлітків відправляли на навчання за кордон. Повернувшись вони отримували відповідні ранги та чини, допомагаючи цареві «європеїзувати» населення. На початку 18 ст. було відкрито мережу загальноосвітніх та спеціальних навчальних закладів. Відкривалися друкарні. У 1714 р. у Петербурзі було створено перший природничий музей у Росії – Кунсткамеру.