Всесвітня історія 8 клас
Урок №___ Дата___
Тема: Освічений абсолютизм.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть
-називати час правління Марії-Терезії, Йосифа ІІ, Фрідріха ІІ, Катерини ІІ ;
-пояснювати та застосовувати поняття «освічений абсолютизм»;
-характеризувати освічений абсолютизм як політику, спрямовану на знищення або реформування найбільш застарілих феодальних порядків;
-встановити причини і наслідки реформ: Марії-Терезії та Йосифа ІІ (Австрійська монархія), зокрема для українських теренів, Фрідріха ІІ (Пруссія), Катерини ІІ (Російська імперія).
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:підручник,роздатковий та ілюстраційний матеріал.
Хід уроку
І Організаційний момент уроку
ІІ Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Так чи ні»
1.Батьківщиною промислового перевороту вважається Англія.(Так)
2.Масонами називали фабричних робітників, які піднімали бунт проти машин,ламали верстати,спалювали фабричні будинки.(Ні)
3.Одним із засновників французького Просвітництва був Адам Сміт.(Ні)
4.Головне гасло класицизму – «Розум і порядок в усьому».(Так)
5. Перший том «Енциклопедії» був написаний Вольтером.(Ні)
6.Мольєр-автор «Міщанина шляхтича».(Так)
Бесіда
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Робота з візуальними джерелами
Йосиф ІІ Фрідріх ІІ Катерина ІІ
ІV Вивчення нового матеріалу
«Союз філософів та государів»
Учитель. У другій половині XVІІІ ст. абсолютизм з його необмеженою монархічною владою занепав у Європі. Англійська революція показала ,що королівську корону можна отримати вже не «милістю Божою», а милістю парламенту. На погляди монархів Австрії, Пруссії та Росії вплинули ідеї Просвітництва. Правителям подобалася думка, про державу на чолі з освіченим государем, який радиться з філософами і перетворює суспільство на нових , розумних засадах. Вони пішли на здійснення поміркованих реформ ,аби створити сприятливі умови для розвитку своїх країн і водночас укріпити власні позиції.
Робота зі словником
Освічений абсолютизм- політика в деяких монархічних державах. Її змістом було знищення або перетворення «згори» найбільш застарілих феодальних порядків. Монархи, які здійснювали цю політику ,зображували своє правління як союз королів та філософів.
Робота з підручником(с.190)
Орієнтований вигляд таблиці «Риси освіченого абсолютизму»
Риси освіченого абсолютизму |
|
У володіннях австрійських Габсбургів
Учитель. У 1740 році у Відні помер імператор Священної Римської імперії та ерцгерцог Австрії Карл VІ. Єдиним його спадкоємцем залишилася донька - 23–річна Марія Терезія.
Робота з картою(с.191)
Робота в групах з підручником(с.191-193)
1-ша група-Реформи Марії-Терезії.
2-га-група –Реформи Йосифа ІІ.
Орієнтований вигляд таблиці
Марія –Терезія(1740-1780) |
Йосиф ІІ (1780-1790) |
|
|
Бесіда
«Коронований філософ» Фрідріх ІІ
Робота з картою(с.191)
Учитель. Королівство Пруссія виникло в ХVIII ст. Його перший король Фрідріх І Гогенцоллерн створив одну з найчисельніших і найкращих у Європі армій. Наступним королем став Фрідріх ІІ ,який вважався високоосвіченою людиною і листувався з Вольером. Найближче оточення називало Фрідріха ІІ «філософом на троні» і створило легенду , начебто його головна турбота полягала в постійному піклуванні про свій народ.
Робота зі схемою
Робота з візуальними джерелами( с.194)
«Наступниця величі Петрової»
Робота з картою(с.191)
Бесіда
Учитель. Єлизавета заповіла російський трон своєму племіннику Петру ІІІ ,який виріс у Німеччині і не любив чужої для нього Росії .Менше ніж за рік у ході державного перевороту Петра вбили. На престол зійшла Катерина ІІ (1762-1796) –донька дрібного володаря одного з німецьких князівств , учасниця змови проти свого чоловіка.
Робота з підручником(с.196-197)
Орієнтований вигляд таблиці»
«Політика Катерини ІІ |
|
Бесіда
Робота з документом(с.198)
V Узагальнення та систематизація знань.
Із поданого переліку тверджень виберіть ті, які стосуються правління Марії-Терезії, Йосифа ІІ, Фрідріха ІІ ,Катерини ІІ.
Марії-Терезії |
Йосифа ІІ |
Фрідріха ІІ |
Катерини ІІ |
3,7 |
1,4 |
2,5 |
6,8 |
1.Це монарх сподівався, що допоможе різним народам його держави перетворитися на єдину націю,за що отримав прозвання «мрійник на троні».
2.Велика увага приділялася війську,за що цього монарха прозвали «фельдфебель на троні».
3.Вперше в історії країни проведено перепис населення і земельних володінь.
4.Знищено єврейське гетто.
5.Налагоджене професійне навчання ремесел, торгівлі, державної служби.
6.Було підписано «Жалувані грамоти дворянству і містам».
7.Скасування панщини до трьох днів на тиждень.
8.За часів правління цього монарха було створено Учительську семінарію, відкрито народні училища.
Бесіда
VІ Підсумки уроку
Учні відповідають на проблемне питання уроку –що спільного,а що відмінного в реформах Йосифа ІІ ,Фрідріха ІІ, Катерини ІІ?
Метод «Прес»
Я вважаю,що..
…тому,що…
Отже,…
VІІ Домашнє завдання
1. Опрацювати § 23 підручника.
2. Скласти історичний портрет одного з «освічених монархів».