Урок з всесвітньої історії для 8 класу на тему: "Промисловий переворот та сяйво Просвітництва."
Очікуванні результи:
Після цього уроку учні зможуть
Всесвітня історія 8 клас
Урок №____ Дата____
Тема:Промисловий переворот та доба Просвітництва.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть
-пояснювати та застосовувати поняття «індустріальна (промислова) революція,«Просвітництво», «енциклопедисти», «класицизм».
-розташувати в хронологічній послідовності відомості про індустріальну революцію, добу Просвітництва;
- визначити зміни в повсякденному житті європейців протягом ХVІІІ ст., які час епохи Просвітництва, початку індустріальної (промислової) революції.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:підручник,відеоматеріал,роздатковий матеріал,атлас.
Хід уроку
І Організаційний момент уроку
ІІ Актуалізація опорних знань
1.Складіть логічні пари:
2.Бесіда
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Робота з візуальними джерелами
1.Розгляньте зображення. Знайдіть на малюнках принципові відмінності в організації виробництва.На якому малюнку зображена фабрика?
Учитель.Епіграфом до сьогоднішнього уроку ми візьмемо слова відомого німецького філософа І.Канта : «Май мужність користуватися власним розумом!» Сьогодні на уроці ми дізнаємося що призвело до широкого розповсюдження фабрик в Європі,як змінилося повсякденне життя європейців після промислового переворотк,які ідеї було закладено в основу Просвітництва.
ІV Вивчення нового матеріалу
Учитель. Аграрний переворот в Англії підготував ґрунт для промислового перевороту.
Робота зі словником
Промисловий переворот-винайдення й широке впровадження у виробництво машин,здатних замінити ручну працю.
Учитель.Почався промисловий переворот у найстарішій галузі англійської промисловості-текстильному виробництві.З ХVІІ століття конкурентом англійських тканин стає дешевий індійський ситець.Для того щоб витримати конкуренцію англійці винайшли рухливий човник.Він приводився у рух пружиною,рухався удвічв швидше і дав змогу помітно прискорити виробництво.У 1765 р. тесляр і ткач Джеймс Харгвіс виготовив прядку «Дженні»,за допомогою якої один робітник міг приводити в рух 18-20 веретен. Річард Акрайт привласнив чужий винахід –пристосував до «Дженні» водяне колесо,а згодом у 1771 р.побудував першу в Англії фабрику.
Робота з візуальним джерелом(с.180)
Учитель.Винаходи слідували один за одним і в інших галузях промисловості.Джеймсом Ваттом було створено перший паровий двигун.Промисловий переворот вимагав вдосконалення транспорту.Перевезення належало зробити надійним та дешевим.Джон Меткар перший зробив опуклу дорогу і проклав канали для стоку води.
Робота з документом(с.180-181)
Учитель.Невдоволення фабричних робітників виливалося в бунт проти машин. Вони вривалися на фабрики,ламали верстати,а інколи і спалювали й самі фабричні будинки.Таких людей називали луддитами по імені Неда Лудда-юнака який начебто перший розробив ткацькі рами на панчішній фабриці.Підприємці зазнавали великих збитків і вимагали від уряду захисту.Парламент прийняв закон про смертну кару за псування машин.
2.Торжество знань і витоки Просвітництва.
Робота з текстом підручника(с.182-183)
Зачитайте закінчення речення:
Робота з візуальним джерелом(с.183)
3.Французьке Просвітництво.
Учитель.Одним із засновників французького Просвітництва був Шарль Монтес'є,який розробив теорію поділу влади(законодавчу,виконавчу і судову).Найпомітніша постать Французького Просвітництва-Марі Франсуа Аруе (Вольтер).Він критикував церкву, проте вважав релігію необхідною для утримання народу в покорі.
Новий етап у розвитку французького Просвітництва пов'язаний з ім’ям Жака Руссо.Мислитель не визнавав позитивних наслідків прогресу і закликав повернутися до життя на лоні природи,стверджував,що розвиток науки і мистецтва псує суспільство.
Бесіда
Учитель.Свій погляд мав Руссо і на державну владу. Це мала бути держава вільних і об’єднаних у могутній колектив рівних людей-республіка.
Робота з документом(с.185)
4.Енциклопедисти
Переляд відеоматеріалу «Діяльність вчених енциклопедистів».
Запитання
5.Французький класицизм
Учитель.Символом культури Франції став новий художній стиль-класицизм.Ідеалом,гідним наслідування митці вважали сюжети з античної історії та міфології.Головне гасло- «Розум і порядок в усьому».
Робота в групах з текстом підручника(с.187-188)
1-ша група –Театр.
2-га група-Живопис.
3-тя група-Архітектура.
Представити результати своєї роботи учні мають у вигляді таблиці «Французький класицизм».
Орієнтований вигляд таблиці
Галузі культури |
Характеристика |
Театр |
|
Живопис |
|
Архітектура |
|
V Узагальнення та систематизація знань
Робота з картою та атласом
Покажіть на карті країну:
Вправа «Уявний мікрофон»
Дайте визначення поняттям розглянутих на уроці «індустріальна (промислова) революція»,«Просвітництво», «енциклопедисти», «класицизм».
Співвіднесіть імена історичних діячів з фактами з їхніх біографії.
Джон Локк |
Вольтер |
Дені Дідро |
Мольєр |
Д |
А |
Г |
В |
А. Філософ,історик ,письменник. Він критикував церкву, проте вважав релігію необхідною для утримання народу в покорі.Вів листування з російською імператрицею Катериною ІІ та прусським королем Фрідріхом ІІ.
Б. Виготовив механічну прядку «Дженні».
В. Французький письменник, драматург і актор.Автор твору «Міщанин-шляхтич».
Г.Філософ,один із авторів «Енциклопедії».
Д. Заклав основи англійського Просвітництва. Особливу роль відводив дотриманню принципу законності.
VІ Підсумки уроку
VІІ Домашнє завдання
1.Опрацювати 22 параграф підручника.
2.Питання 2 на стр.189 письмово.