Урок історії україни на тему "Правобережна Україна в останній чверті XVII ст."

Про матеріал
Урок з історії україни для 8 класу на тему "Правобережна Україна в останній чверті XVII ст.". Передбачає роботу з підручником, історичною картою, створення порівняльної таблиці
Зміст архіву
 Дорошенко.jpg
Перегляд файлу

Майнаєв Ф. Я.

Тема: Правобережна Україна в останній чверті XVII століття

Мета:

  1. схарактеризувати становище земель Правобережної України в останній чверті XVII століття;
  2. сприяти формуванню вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки під час пояснення, чому польський уряд був зацікавлений у відновленні козацтва, а також розвитку вмінь і навичок роботи з історичною картою;
  3. прищеплювати прагнення вивчати історію України, виховувати громадянські почуття.

Основні дати й події:

13 січня 1681 рік – підписання Бахчисарайського миру

1683 рік – облога Відня

1685 рік – рішення польського уряду про надання козацтву «прадавніх привілеїв і вольностей»

6 травня 1686 року «Трактат про вічний мир»

Основні поняття: «Бахчисарайський мир», «Облога Відня», «Трактат про вічний мир»

Використані джерела:

  1. Юрій Кульчицький : перша кав’ярня. На скрижалях. URL :  http://na-skryzhalyah.blogspot.com/2016/03/blog-post_29.html (дата звернення : 28.02.2019).
  2. Яровий С. М. Правобережна Україна в останні чверті XVII століття : конспект уроку історії України для 8 класу. URL :  https://super.urok-ua.com (дата звернення : 28.02.2019).

Перебіг заняття

І. 1. Фронтальне опитування (за запитаннями підручника)

  • Унаслідок яких подій Дорошенко став гетьманом?
  •    У якому році Дорошенку вдалося об’єднати Українську козацьку державу під своєю владою?
  • Якою була мета політики гетьмана Петра Дорошенка? Чи досяг він її?
  •    Чому частина міщан і селян не підтримала Дорошенка й перейшла на бік поляків?
  •    Чому військово-політичний союз гетьмана Петра Дорошенка з Туреччиною призвів до нового спалаху громадянської війни в Україні?
  •    Якою, на вашу думку, була роль Дорошенка в подіях Руїни?
  •    Чому Дорошенка називають «Сонцем Руїни»?
  •    Французький мемуарист Франсуа-Поль Далерак, який у 70-х роках XVII ст. побував в Україні, у своїх «Спогадах про Україну» писав: «Нині цей край зруйнований, а війна, ніби гангрена, яка все пожирає, обернула найродючішу частину Європи на спорожнілі поля, зарослі буряном Руїни, на покинуті жителями міста. Отак нині від тієї України залишилося тільки ім’я козацьке. Її населення розпорошилося, переселившись або понад береги Дніпра, або на землі, що залишаються під пануванням Москви. Решту вирубали турки або забрали в неволю татари».
  • Про який період історії України говориться в цьому документі ?

2. Робота з контурною картою

  •    Обведіть на контурній карті кордони Гетьманщини, об’єднаної гетьманом Петром Дорошенком.

3. Підсумок

Дорошенко вів активну боротьбу за возз’єднання Української козацької держави, але його спроби відновити єдність України не мали успіху.

4. Повідомлення теми й мети уроку

  •    Тема нашого уроку – «Правобережна Україна в останній чверті XVII століття».
  •    Ваша мета:

наприкінці уроку пояснити, як відбулося закріплення поділу Української козацької держави між Річчю Посполитою та Московським царством; схарактеризувати стан українського козацтва в останній чверті ХVII століття.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1.  Робота з підручником

  •    Уважно прочитайте зміст пункту «Укладання Бахчисарайського миру між Московською державою та Османською імперією» (с.173-174).
  •    Поясніть, які були наслідки підписання Бахчисарайського договору для України.
  •    Поясність ствердження «Підписання Бахчисарайського миру суттєво змінило розстановку сил у Європі».

Доповнення вчителя

  •    Турецький султан розпочав наступ на Європу. У 1683 році сталася облога Відня. На допомогу місту рушив польський король Ян ІІІ Собеський із 25-тисячним військом, у якому були українські козаки.
  •    Розгляньте малюнок «Атака польських гусарів під Віднем» на с. 175. Подумайте, що робило польських крилатих гусарів небезпечними для противника.
  •    Розгорніть підручник на с. 176. Розгляньте пам’ятник Юрію Кульчицькому у Відні. Висловіть припущення, за що українському козакові у Відні встановлено пам’ятник.

Доповнення вчителя

  •    Під час облоги Відня кількість оборонців стрімко скоротилася до п’яти тисяч. Сам Відень охопили паніка й хвороби, бракувало харчів. Перестрашені віденці, аби переказати листа австрійським полководцям із проханням невідкладної допомоги, вирішили вислати кур’єра. Охочих, як можна здогадатись, було катма. Та й затягувати операцію часу не було – підганяло катастрофічне становище столиці, бомбардованої турецькою артилерією. Виступити «бетменом» погодився наш земляк, зрештою ліпшого кандидата годі було знайти, адже він блискуче володів турецькою мовою. За кілька днів Кульчицький повернувся до Відня, принісши «благу вість» про невідкладну військову поміч. Так український козак Юрій Кульчицький зажив собі слави героя й рятівника Відня.

2. Розповідь учителя з елементами евристичної бесіди

  •    Наприкінці XVII століття більшість земель Право­бережжя було спустошено. Подумайте, чому це почало непокоїти польський уряд?
  •    Зменшити загрозу для східних воєводств із боку турецьких військ і татарських орд могло заселення спустошеного краю. А тому король Ян ІІІ Собеський, щоб заохотити до заселення рішенням 1685 року надав козацтву «прадавні привілеї та вольності».

Це сприяло відродженню чотирьох козацьких полків: Богуславського, Корсунського, Брацлавського, Фастівського (Білоцерківського). До реєстру було записано 2 тис. козаків.

Як польський уряд, на вашу думку, використовував козаків?

За участь у війні з Туреччиною козаки отримували платню від польського уряду. Водночас зміцнення козацтва призвело до загострення конфлікту зі шляхтою через земельні володіння.

Подумайте, чому верховна влада Речі Посполитої до певного часу не зважала на ці конфлікти?

4. Робота в зошиті з формування порівняльної таблиці

  •    Щоб залучити Московську державу до боротьби з Османською імперією та закріпити за собою право на Правобережжя, 6 травня 1686 року Ян ІІІ Собеський підписав з Московією «Трактат про вічний мир».
  •    Порівняємо за допомогою таблиці два договори – про Бахчисарайський мир (1681 р.) і про вічний мир (1686).
  •    Запишіть основні положення у два стовпчики.

 

«Бахчисарайський мир», 1681 р.

«Вічний мир», 1686 р.

 

 

 

  •    Для заповнення таблиці зверніться до підручника – пункт «Вічний мир» між Московською державою та Річчю Посполитою. Перший Кримський похід московського війська й козаків» на с. 176-177.
  •    Які наслідки для України мав «Вічний мир».

Перевірка виконання завдання (зачитування)

ІІІ. Підведення підсумків уроку

  1. Бахчисарайський мир законодавчо примирив інтереси Османської імперії й Московської держави в Україні.
  2. Війна Туреччини з Польщею спонукала польський уряд сприяти відродженню козацтва, яке мало перешкоджати набігам турків і татар.
  3. Відроджене козацтво протистояло наступу Османської імперії на Європу.
  4. «Трактат про вічний мир», укладений 1686 р., остаточно розподілив українські землі між Річчю Посполитою й Московією.

IV. Домашнє завдання

  1. С. 173-178 (прочитати, усно відповісти на запитання)
  2. Створити презентацію (10 слайдів) на тему «Петро Дорошенко»
zip
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
5542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку