Тема. Історичні джерела та їх різновиди.
Мета. Пояснити учням, що таке історичні джерела та які види бувають, навести приклади історичних джерел; розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість; навчити учнів працювати самостійно, використовуючи підручник, роздатковий матеріал; виховувати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.
Тема. Історичні джерела та їх різновиди.
Мета. Пояснити учням, що таке історичні джерела та які види бувають, навести приклади історичних джерел; розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість; навчити учнів працювати самостійно, використовуючи підручник, роздатковий матеріал; виховувати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу, формування умінь і навичок
Обладнання: підручник, ілюстрований матеріал, презентація
Хід уроку
(Cлайд 1)
І. Організаційний момент
1. Привітання (Cлайд 2)
Добрий день, дорогі друзі
Добрий день!
На вас чекає гарний день.
Бачу, всі веселі і здорові
До уроку всі готові!
(Cлайд 3). Доброго дня, шановні присутні, любі учні. Я рада бачити вас під час знайомства з історією та бажаю вам успіхів не тільки під час роботи на уроці, але й протягом всього робочого дня та тижня.
Пропоную вам зранку розім’ятися та налаштуватися на урок.
2. Метод «Покажи свій настрій». (Cлайд 4)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування: (Cлайд 5)
Що таке «хронологія»?
Скільки років у столітті?
Скільки років у тисячолітті?
Робота з хронологією. Гра «Листопад». (Cлайд 6)
На дошці намальовано дерево, на якому замість листя прикріплено папірці, на яких зазначено дати.
Зняти папірець з «дерева дат», визначити століття, до якого належить запропонована дата, і прикріпити на лінії часу.
ІІІ. Мотивація навчальних досягнень.
Слово вчителя.
Діти, перед вивченням нової теми, я хочу щоб ми з вами прочитали уривок з української народної казки «Дідова дочка й бабина дочка» ( текст уривка у кожного учня на парті).
Ото йде та йде дідова дочка дуже великим лісом, коли стоїть яблунька, така зарощена бур'яном, що й не видко, та й каже:
— Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене — я тобі у великій пригоді стану!
От дідова дочка закотила рукави, обполола, обханючила і пісочком обсипала; яблунька подякувала, дівчина пішла далі.
Ото схотілось їй пити. Вона зайшла до криниці, а криничка їй говорить:
— Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене — я тобі у великій пригоді стану!
От дівчина обчистила, обханючила і пісочком обсипала; криничка їй подякувала, вона пішла далі.
Коли стоїть піч, і така облупана, а біля неї глина лежить. Ото й каже піч:
— Дівонько-голубонько, обчисть, мене, обмаж мене — я тобі у великій пригоді стану!
От дівчина замісила глину, полізла у піч, обчистила, обмазала; піч їй подякувала, дівчина пішла далі.
Запитання:
Слово вчителя.
Ви добре знаєте, що таке буває тільки в казках. Але тепер подивіться на речі, які прийшли до нас із музею зручно розташувалися у нас на парті (кремнієва сокира, глиняні горщики, глечики, гільзи від патронів, чорнильниці, рушники ) і подумайте, чи можуть вони нам щось сказати?
Оголошення теми і завдання уроку. (Cлайд 7)
Отже, темою нашого сьогоднішнього уроку є Історичні джерела та їх різновиди.(відкриваємо зошити записуємо число тему уроку)
Після цього уроку учні зможуть: (Cлайд 8)
(Cлайд 9)
Епіграф уроку
Той, хто не знає свого минулого,
не вартий майбутнього.
М.Рильський
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. План уроку. (Cлайд 10)
1. Історичні джерела
2. Види історичних джерел
2. Вступне слово вчителя
Завданням історика є відтворення картини минулого. Щоб дізнатися про події минулого, історики звертаються до історичних джерел. Учені досліджують, порівнюють їх, роблять висновки. Адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.
3. Словникова робота. (Cлайд 11)
Історичне джерело – це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища .
4. Запис у зошит. (Cлайд 12)
Види історичних джерел
Речові Усні Писемні
Пояснення історичних джерел (Cлайд 13-16)
Про що історикам можуть розповісти зброя, глечик, одяг, легенда?
5. Бесіда про зберігання історичних джерел
Усні або етнографічні джерела зберігаються в народі. Переходять з покоління в покоління.
Письмові зберігаються в архівах та бібліотеках.
Речові або археологічні зберігаються в музеях.
Зображувальні в музеях та галереях.
6. Фізкультхвилинка. (Cлайд 17)
Ми вже дещо втомилися слухати і виконувати завдання, тому пропоную провести фізкультхвилинку, яка не тільки допоможе нам розім’ятися, а й сприятиме повторенню вивченого матеріалу.
Працюємо за методом «Займи позицію» + фізкультхвилинка. Учні повинні виконати певні дії : «ТАК» - піднімаєм руки вверх,«НІ» - перед собою. (Cлайд 18)
7. Робота в групах. Скрайбінг. (Cлайд 19)
Пояснення що, таке скрайбінг. (Cлайд 20)
Cкрайбінг - від англійського scribe — робити замальовки, ескізи на дошці (або аркуші паперу). Замальовка образів відбувається прямо під час передачі інформації.
Навіщо потрібен скрайбінг. (Cлайд 21)
Головна мета скрайбінгу – допомогти краще опанувати зміст та запам'ятати сенс нової інформації завдяки залученню візуалізації. Головне завдання цього прийому – донести інформацію у максимально зрозумілому і привабливому для слухача форматі.
Тому для створення яскравої картинки залучаються різноманітні типи зображень – малюнки, піктограми, символи, окремі ключові слова (написи, гасла), схеми, діаграми тощо.
Скрайбінг буває “ручний” і “комп’ютерний”.
Ручний – класичний: голос за кадром розповідає, а рука в кадрі малює зображення, що ілюструє усну розповідь. У такому скрайбінгу використовується, як правило аркуші паперу або презентаційна дошка, кольорові олівці, маркери, фломастери, пензлі і фарби, а також елементи аплікацій. По-своєму унікальний скрайбінг можна створити навіть за допомогою малюнків на піску. (Cлайд 22-24)
Що ж необхідно для створення скрайбінгу? Якщо коротко то: (Cлайд 25)
Три групи: (Cлайд 26)
І група – Речові джерела
ІІ група – Письмові джерела
Презентація своїх робіт. (Cлайд 27)
V. Повторення вивченого матеріалу
Метод «Історична абетка». (Cлайд 28)
Для проведення гри «Історична абетка» на дошці прикріплюється українська абетка. Вчитель показує літеру, учні називають слова, що стосується історії і починається на вказану літеру. (Cлайд 29)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Рефлексія . (Cлайд 30)
V. Домашнє завдання. (Cлайд 31)
1. Опрацювати п. 5 стор. 35
2. Намалювати один із видів історичних джерел.
Оцінювання.
(Cлайд 32)
1