Пропонуються завдання для уроку узагальнення та тематичного контролю за розділом 2 "Україна в перші повоєнні роки" в 11 класі. Тематичне оцінювання проводиться у вигляді письмової роботи з різнорівневими тестовими завданнями.Завдання складено згідно із змістом чинної програми з історії України. Відповідно до змісту виокремлюються такі види завдань: пояснення понять й термінів. робота з хронологією, визначення причин і наслідків історичних подій. Вчитель має змогу диференційовано підійти до організації пізнавальної діяльності учнів, розвитку творчих здібностей школярів.
Тема. Урок узагальнення та тематичного контролю за розділом 2
«Україна в перші повоєнні роки (1945 – початок 50-х рр.)»
11 клас
Мета: узагальнити, перевірити й оцінити знання учнів з тематичного блоку; розвивати вміння та навички, які формувалися під час вивчення теми; сприяти вихованню в учнів шанобливого ставлення до минулого, спонукати школярів до подальшого поглиблення своїх знань.
Очікувані результати: після цього уроку учень / учениця має
• знати: зміст понять: відбудова, космополітизм, націоналізм, лисенківщина, ждановщина, депортація, обмін населенням, операція «Вісла»; провідні рушії відбудови промисловості та сільського господарства; причини та наслідки ідеологічних кампаній та «чисток» активної інтелігенції радянською владою, їх вплив на культурно-освітній розвиток в УРСР; основні методи радянізації західних областей УРСР; депортаційні процеси повоєнних років як військово-політичні акції комуністичної влади та злочин проти українців;
• уміти: визначити причини та наслідки депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі; масового голоду 1946-1947 рр.; виявити особливості діяльності українського визвольного руху в1945-1950-х рр.
Тип уроку: урок перевірки й обліку знань, умінь і навичок.
Обладнання уроку: картки із завданнями для тематичного контролю.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний етап.
Перед виконанням завдань учитель разом з учнями у короткій вступній бесіді пригадує, який розділ вони закінчили вивчати та які теми до нього належать.
ІІ. Тематичне оцінювання
Варіант Ⅰ
1. Україна стала членом ООН у:
А) 1944 р.; Б) 1945 р.; В) 1991 р.
2. Питання нових територіальних кордонів України після закінчення Другої світової війни узгоджувалося:
А) з Болгарією, Угорщиною, Словаччиною; Б) з Молдавією, Російською Федерацією, Білорусією; В з Румунією, Польщею, Чехословаччиною.й
3. Характерними рисами відбудови народного господарства в УРСР були:
А) відбудова в першу чергу важкої промисловості за рахунок легкої та сільського господарства, жорстка централізація управління та ресурсів, використання переважно старих технологій, орієнтація на кількісні показники; Б) співпраця та господарська інтеграція з розвиненими країнами світу, отримання західної допомоги за «планом Маршалла», поширення приватної ініціативи в господарській сфері; В) пропорційне фінансування всіх галузей народного господарства, надання переваги якісним показникам над кількісними, впровадження новітніх технологій.
4 Поясніть значення понять й термінів: «ждановщина», націоналізм.
5. Визначте особливості діяльності українського визвольного руху в 1945 – 1950-х рр.
6. Які причини й наслідки операції «Вісла»?
7. Які заходи передбачала радянізація західноукраїнських земель у повоєнний період?
Варіант ІІ
1. Операція «Вісла» проводилася у:
А) 1945 р.; Б) 1946 р.; В) 1947 р.
2. Вкажіть значні міжнародні події другої половини 40-х років, у яких делегація УРСР брала безпосередню участь:
А) Нюрнберзький військовий трибунал, мирні переговори з Німеччиною, створення НАТО; Б) Токійський військовий трибунал, узгодження «плану Маршалла», заснування ООН; В) заснування ООН, Паризька конференція 1946-1947 рр., Дунайська конференція.
3. Головними причинами голоду 1946- 1947 рр. були:
А)зруйнування українського села внаслідок німецького окупаційного режиму та тривалих воєнних дій, що призвели до знищення сільськогосподарської техніки й реманенту, виведення з обігу основних земельних угідь; Б) катастрофічна загибель усього врожаю хліба в СРСР внаслідок небувалої посухи та відсутність будь-якої продовольчої допомоги ззовні в умовах «холодної війни», що в цей час розпочалася; В) політика радянського керівництва, яке в умовах повоєнної розрухи та неврожаю не переглянуло планів хлібозаготівлі й продовжувало вивозити з України хліб.
4. Поясніть значення понять й термінів: операція «Вісла», космополітизм.
5. Із якою метою було ліквідовано УГКЦ?
6. Визначте особливості післявоєнної відбудови народного господарства України.
7. Охарактеризуйте мету й наслідки ідеологічних кампаній, спрямованих проти української творчої інтелігенції.
ІІІ. Рефлексія.
Учитель робить візуальний аналіз роботи учнів на уроці (у разі потреби вказує на допущені помилки учнів під час організації роботи).
IV. Домашнє завдання.
Повторити матеріал розділу; одному з учнів підготувати стислу біографічну довідку про М. С. Хрущова.