Конспект уроку
з історії України (Вступ до історії)
для 5-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Історичні джерела та їх різновиди. Робота з історичними джерелами
Мета: ознайомити учнів з різновидами історичних джерел; показати, як працюють археологи; вчити працювати з історичними джерелами та розрізняти їх за видами; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку, вміння працювати з підручником; виховувати зацікавленість до вивчення історії.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
-
називати різновиди історичних джерел;
-
розповідати, як працюють археологи;
-
розрізняти історичні джерела за видами;
-
працювати з історичними джерелами.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстративний ряд, роздатковий матеріал, предмети для «розкопок», ребуси.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Актуалізація опорних знань.
-
Ребуси.
-
Розгадайте ребуси.
-
Поясніть слова-відгадки.
Письмо мова
Джерело речі
-
Яке значення для істориків має кожне з понять?
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Загублені речі».
Клас ділиться на кілька груп. Кожна з них отримує посудину з борошном, у якій заховані певні речі. Завдання: якнайшвидше знайти предмети.
-
Опишіть те, що ви щойно робили. (Шукали, знайшли)
-
Як називається цей процес? (Пошук)
-
Чи відомо вам, у якій професії пошук є основним заняттям?
-
Сьогодні ми поговоримо про професію археолога, дізнаємося як вони працюють, що знаходять та що відбувається із їхніми знахідками далі.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте матеріал підручника на с. 36 – 37. Випишіть слова та словосполучення, що відповідають на питання «Що роблять археологи?»
-
Сформулюйте висновок про значення археології.
-
Робота з ілюстраціями.
-
Розгляньте картинки. Назвіть, що на них зображено.
-
Спробуйте розподілити їх у декілька груп.
-
Якими критеріями ви керувалися під час виконання цього завдання?
-
Доберіть назви до кожної групи.
-
Вибіркове читання (с. 37 – 38 підручника).
-
Оберіть одну із сформованих груп та знайдіть у тексті речення, у яких про неї йдеться.
-
Чому найбільше археологи знаходять речові джерела?
-
Чому писемних джерел серед знахідок найменше?
-
Яка наука вивчає писемні джерела?
-
Що відносять до етнографічних джерел?
-
Які недоліки мають кінострічки?
-
Робота зі схемою.
-
Розгляньте схему на с. 37 підручника.
-
У який період з’являються писемні джерела? (античні)
-
Які види історичних джерел з’являються у новітній час?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте текст підручника та складіть пам’ятку «Як працювати з джерелами».
-
Аналіз ілюстрації (с. 43 підручника).
-
Розгляньте малюнок сучасного художника, який намагався відтворити деякі заняття представників трипільської культури.
-
Чи вдалося йому це зробити?
-
Які саме заняття він зобразив?
-
Які із зображених на малюнках речових джерел були використані у реконструкції?
-
Робота в парах.
-
Оберіть одне із джерел на с. 41 – 42 підручника та проаналізуйте їх за запитаннями.
-
Вправа «Досліджуємо джерела».
-
Ознайомтеся з джерелами. Дайте відповіді на запитання.
|
|
Коли створені джерела?
|
Джерела створено групою авторів чи однією особою?
|
-
___________________
-
___________________
|
-
___________________
-
___________________
|
Для кого і з якою метою вони створені? Яку інформацію несуть?
|
-
_____________________________________________________________
-
_____________________________________________________________
|
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Робота в малих групах.
-
Згідно з отриманим матеріалом про роботу археологів, проведіть власні розкопки.
У кожної групи посудина є по кілька посудин з піском (в одній захований предмет, інші – лише з піском). Завдання провести та описати повноцінний процес археологічних розкопок.
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Три слова».
-
Охарактеризуйте, яким для вас видався цей урок трьома словами-прикметниками.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 6, 7 підручника.