Урок "Історичні праці про Україну та їхні автори"

Про матеріал
Пригадати що таке писемні та усні історичні джерела та у чому їх відмінність; розповісти про найдавніші руські та козацькі літописи; ознайомитися із творчістю видатних руських і козацьких літописців; пояснити зміст термінів і понять : «козацький літопис» , «літопис»; історичними працями з історії України написаними в19- на початку20 ст.; формувати вміння визначати значення для людини пам`яті про власне минуле ; розвивати інтерес до минулого України ; виховувати шанобливе ставлення до книг та історичних джерел з історії України.
Перегляд файлу

Конспект уроку з історії України (Вступ до історії) 5 клас.

Тема : Історичні праці про Україну та їхні автори.

Мета: Пригадати що таке писемні та усні історичні джерела та у чому їх відмінність; розповісти про найдавніші руські та козацькі  літописи;   ознайомитися із творчістю видатних  руських і козацьких літописців; пояснити зміст термінів і понять : «козацький літопис» , «літопис»; історичними працями з історії України написаними в19- на початку20 ст. формувати вміння  визначати значення для людини пам`яті про власне минуле ; розвивати інтерес до минулого України ; виховувати шанобливе ставлення до книг,історичних джерел.

Тип уроку : комбінований.

Обладнання:підручник, атлас , ілюстративний матеріал .

Основні дати та події:

XI-початок XIIст.- літописне зведення «Повість минулих років»

XVII-XVIIIcт.- літопис Самійла Величка.

                                 Структура уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Актуалізація  опорних знань.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу за планом:

  1. Особливості  руських літописів.
  2. Про що розповідають козацькі літописи.
  3. Праці з історії України написані в 19- на початку 20 століття.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

V.  Підсумки уроку.

VI. Домашнє завдання.

.

Хід уроку.

      І. Організація навчальної діяльності та перевірка домашнього       завдання

Оголошення теми і основних завдань уроку та фронтальне опитування.

--   Що досліджують  історики?

--   Що таке історичний факт?

--  Кого ми називаємо історичним діячем?

     --  Як історики відтворюють картину минулого?

--  Як минуле відображається в художніх творах?

--  Як минуле відображено в мистецьких творах ?

ІІ.   Актуалізація опорних знань.

Висловіть судження про значення для людини пам’яті про власне минуле,минуле родини,народу.

ІII . Вивчення нового матеріалу.

1 Особливості руських літописів..

Ще з дописемних часів першоджерелами про минуле  була усна народна творчість.  З часом ці твори були записані й відображені в писемних джерелах. .

Писемність на наших землях почала активно поширюватися із прийняттям християнства. Першими літописцями були монахи. Книги поєднували думки і ідеї автора із майстерністю художника ,друкаря , які створювали її зовнішній вигляд.

Книг , які дійшли до нас з часів Київської Русі ,збереглося не багато . Це пов’язано з дорогою вартістю книг , із матеріалом з якого  вони виготовлялися, із пожежами,  які часто виникали. Але ті,  що збереглися. мають для вивчення історії  дуже велике значення.  Одним з найвідоміших літописів є «Повість минулих літ». Укладений цей літопис на початку 12 ст.. ченцем Києво-Печерського монастиря Нестором. У літописі є відомості про походження  східних слов’ян, історію Русі-України та її сусідів . Робота над літописом зайняла майже 20 років . На жаль ,оригінал літопису не  зберігся,а до нас дійшли пізні списки літопису.

Робота з історичним джерелом.

Учитель демонструє  учням книгу «Повість минулих літ»

Зачитайте якими словами розпочинається літопис.

Знайдіть в праці де описується діяння князя Володимира Великого, Ярослава Мудрого .

Зачитайте якими подіями завершується літопис.

Запитання для учнів.

Яке значення для збереження історії має праця Нестора літописця?

Висловіть власне ставлення до цієї праці.

 

Однією з найяскравіших пам’яток літописання є також Галицько-Волинський літопис. Він був написаний у другій половині 13 ст. і є головним  історичним джерелом з історії Галицько - Волинського князівства. Центральною частиною твору є життя князя Данила Галицького.

 

2 . Про що розповідають козацькі літописи.

Унікальними є козацькі літописи, які творилися в козацькому середовищі і були присвячені подіям козацької історії. До наших днів дійшли три козацькі літописи: Самовидця, Григорія Граб’янки та Самійла Величка. Автор літопису Самійла Величка працював канцеляристом Війська Запорозького. Літопис укладений між 1715 р. і початком 1720-х років. У літописі розповідається про Національно-визвольну війну під проводом Богдана Хмельницького,події від 1660 р. до 1700 р. Самійло Величко використав багато документів, в тому числі й іноземних, а також використав власні спостереження та свідчення очевидців.

3.  Праці з історії України написані в 19 на початку 20 ст.

Найвидатнішим істориком запорозького  козацтва  вважають Дмитра Яворницького. Він є автором понад 210 праць з історії, зокрема таких: «Історія запорозьких козаків», «Іван Дмитрович Сірко,славний кошовий отаман війська запорозьких козаків», «Джерела для історії  запорозьких козаків».

На попередньому уроці ми  розглядали  картину Іллі  Рєпіна «Запорожці пишуть листа  турецькому султану» Дмитро Яворницький допомагав  художнику порадами, матеріалом з життя козаків.   Ілля Рєпін  зобразив  Дмитра  Яворницького на картині в образі писаря.

Найвидатнішим  істориком  початку 20 ст., батьком історії України, вважають  Михайла Грушевського  ,який  ґрунтовно  досліджував та вивчав  історію  українського  народу. Він написав  майже 2 тисячі праць з історії України. Найвизначнішою  працею є «Історія  України-Руси» в 10 томах, «Нарис історії українського народу», «Ілюстрована  історія  України». Червоною ниткою в його працях проходить ідея самобутності,неповторності  й  безперервності  історії  українського народу.

Бесіда за запитаннями .

  1. Що таке козацькі літописи ?
  2. Які козацькі літописи згадуються ?
  3. Ким був  Самійло Величко?
  4. Яке значення козацьких літописів для вивчення історії України?

 

IV.Закріплення нових знань.

Вправа «Три конверти»

Учитель роздає  учням три  конверти  на  одному зображено  +, на другому- , на третьому ?.

Учні записують на аркушах паперу, що вони нового дізналися на уроці , і ставлять їх у конверти із +.

На інших аркушах записують , що їх було нецікаво , і залишають у конвертах із -.

 На третіх аркушах записують , що ще вони б хотіли дізнатися з цієї теми , і залишають їх у конвертах. 

V. Підсумки уроку

Отже , сьогодні на уроці ми дізналися про історичні праці  про Україну ,  познайомилися із творчістю  Нестора- Літописця та Самійла Величка, Дмитра Яворницького, Михайла Грушевського.  Побачили , який великий внесок зробили вони в справу вивчення історії України . Завдяки їхній праці ми можемо мандрувати сторінками історії , робити висновки і пишатися нашими відважними козаками- воїнами.

VI. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати  параграф 23.
  2. Висловіть судження про важливість дослідження історії.
  3. У чому значення  роботи  історика  для  суспільства?
  4. У чому на вашу думку, користь від вивчення історії?
  5.  Уявіть себе  сучасним літописцем . Запишіть невеличкий літопис вашого життя .

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Tokaruk Svitlana Ivanivna
Додано
14 липня 2020
Переглядів
3627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку