Урок"Історичний розвиток держави і права."

Про матеріал

Ознайомити учнів з етапами історичного розвитку держави і суспільства; формувати вміння учнів використовувати наявні знання для аналізу та пошуку нових відомостей; виховувати розуміння логіки історичного розвитку людства та повагу до цієї історії.

Перегляд файлу

Тема: Історичний розвиток держави і права.

Мета: ознайомити учнів з етапами історичного розвитку держави і суспільства; формувати вміння  учнів використовувати наявні знання для  аналізу та пошуку нових відомостей; виховувати розуміння логіки історичного розвитку людства та повагу до цієї історії.

Обладнання : підручник.

Основні поняття: історичний тип держави

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

  • Організаційний момент
  • Актуалізація навчальної діяльності
  • Вивчення нового матеріалу
  1. Взаємозалежність між рівнем соціально – економічного  розвитку суспільства і державно – правовими інститутами.
  2. Влада і соціальні норми первинного суспільства.
  3. Історичні типи держави, перспективи історичного розвитку.
  • Закріплення
  • Підсумки
  • Д/З  75 – 83, К.15 – 21Виписати теорії походження держави.

Хід уроку.

Бесіда

  1. Згадайте визначення правової держави, назвіть її ознаки.
  2. Визначте шляхи щодо вдосконалення України як правової держави.

 

 

1.Взаємозалежність між рівнем соціально – економічного  розвитку суспільства і державно – правовими інститутами.

Бесіда

  1. Як ви вважаєте, чи впливає рівень розвитку суспільства на розвиток держави, права?( наприклад, Коли і в зв’язку з чим виникла потреба в Правилах дорожнього руху?  Поява тих чи інших законів і норм, їх зміст безпосередньо залежить від рівня розвитку суспільства.
  2. Згадайте, як змінювалася форма правління в таких державах, як Франція, Велика Британія, Стародавній Рим.
  3. Назвіть основні події, внаслідок яких відбувалися зміни.

 

 

2.Влада і соціальні норми первинного суспільства.

Працюючи  відразу заповнюємо таблицю «Державне (первісне) суспільство і держава»

Бесіда

  1. Згадайте, якими були перші колективи людини розумної, назвіть їх перші заняття , які знаряддя праці вони при цьому використовували.
  2. Хто керував цими згаданими колективами, як він обирався на правління?

 

Вожді, старійшини обиралися племенем, родом їх авторитет був не заперечним завдяки наявному досвіду, вмінню забезпечити соплемінників усім необхідним для життя. Відсутність відокремленого апарату влади, відсутність правової власності.

 

 

 

 

 

Додержавне (первісне ) суспільство

Критерії порівняння

Додержавне (первісне ) суспільство

Державне класове суспільство

Мотиви об’єднання людей

Кровна спорідненість

Належність до певної держави, спільна територія проживання

Опора влади керівника

Сімейний(родовий) авторитет вождя, його досвід

Апарат влади, при потребі сили

 

Наявність відокремленого апарату влади

відсутній

Наявний

Прийняття найважливіших рішень

Народними зборами племені(роду)

Як правило представницькими органами владми

власність

Колективна, всього племені, роду

Приватна

Існуючі види соціальних норм

Звичаї, традиції

Право, що відіграє провідну роль, звичаї, традиції, корпоративні норми.

Порядок встановлення соціальних (правових) норм

Формуються протягом значного часу, стають звичаями

Приймаються як нормативно – правові акти держави, вступають в силу після прийняття

Засіб підтримання соціальних(для держави – правових) норм

Опора на авторитет, розуміння важливості дотримання норм для кожного

Державна влада

Застосування сили щодо дотримання соціальних (правових) норм

Не потрібно

 Часом можливе та потрібне

Склад колективу, який здійснює управління

родичі

Люди, що проживають на певній території(території держави)

Чисельність колективу, який здійснює управління

невелика

Набагато більша, ніж в первісному суспільстві.

 

Теорії походження держави.

  1. Соціально – економічна
  2. Теологічна (Фома Аквінський) спричинена волею Божою
  3. Патріархальна(Конфуцій) – в результаті шлюбно – сімейних відносин
  4. договірна (Жан – Жак Русо, О.Радищев) угода  членів суспільства про умови їх співжиття в ситуації в край загострих суспільних суперечностей.
  5. Психологічна(Лев Петражицький, Георг Тард) поява держави спричинила розвиток деяких психологічних потреб людини(домінування одних людей і підпорядкування інших)
  6. насильницька (завоювання)(Євгеній Дюринг держава виникає в результаті завоювання одним племенем іншого
  7. Марксистська(Карл Маркс, Фрідріх Енгельс, В.Ленін) після появи приватної власності на засоби виробництва, суспільного поділу праці та поява антагоністичних суспільних класів.
  8. космічна.

 

3.Історичні типи держави, перспективи історичного розвитку.

Вивчення питання в групах

Завдання групам

Визначте характерні риси:

  1. Рабовласницької держави
  2. Феодальної держави;
  3. Буржуазної держави;
  4. Соціалістичної держави.

 

Рабовласницька держава – значна роль держави в регулюванні економічних відносин; переважаюча форма державного устрою – імперія, наявна чітко виражена в правових нормах нерівність людей ( раби не є навіть суб’єктами права, вони були  об’єктом), держава виконує роль класу рабовласників:

Феодальна – держава виконує волю класу феодалів, закріплює панування їх над селянами шляхом закріплення та охорони феодальної власності на землю, переважаюча форма державного правління – монархія (переважно абсолютна), значний вплив релігійних норм, правове закріплення рівноправ’я громадян, права приватної власності, проголошення особистих та політичних прав громадян, зниження впливу держави в економічній сфері правління та державного устрою;

Соціалістична держава – домінуючий вплив держави в економіці, проголошення та закріплення соціально – економічних прав.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
11 серпня 2018
Переглядів
951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку