Історія 6 клас
Тема: Стародавня Індія
Мета уроку:
• навчальна – сформувати уявлення учнів про природно–кліматичні умови і географічне розташування Індії; познайомити з племенами, що населяли Індостан у давнину та першими цивілізаціями долин річок Інд і Ганг; охарактеризувати господарське і суспільне життя;
• розвиваюча – продовжувати працювати з картою; застосовувати і пояснювати поняття та терміни; розвивати хронологічні вміння; удосконалювати навички роботи з різними видами джерел інформації
• виховна – висловлювати свою думку щодо справедливості поділу людей на касти і варни.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь (вступне слово)
Перші цивілізації, країни Стародавнього світу виникали там, де були річки, адже вода – це життя. В долині річок виникають землеробські поселення, мул річок – природне добриво, іригаційні системи - полегшують роботу на землі, а значить і гарні врожаї, а значить і надлишок, який можна продавати.
З країною з якою ми познайомимось сьогодні на уроці, протікають теж річки, має дуже цікавий природний світ. Давайте спробуємо відгадати цю країну за допомогою асоціацій.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Географічне положення
Робота з картою
Індія знаходиться на півдні Азії, омивається Аравійським морем, Бенгальською затокою, Індійським океаном. Протікають річки: Інд і Ганг, оточена Гімалаями.
Робота з підручником с.85 ( 2-й абзац)
Робота в малих групах
Природні умови
Пн.зх Пд. Пн.сх
Долина р.Ганг
родючі грунти
Долина р.Інд Плокогір`я сезон дощів
Сухий клімат річки руйнівні повені
Родючі грунти поклади: залізо джунглі
мідь, золото
Сприятливі умови ізольованість Складні умови
Індська цивілізація 2300-1700 р.до н.е. Ведійська цивілізація та держава Маур`їв
Висновок
Отже, природні умови Індії та тваринний світ дуже різноманітний. На північному заході в долині р.Інд – переважно сухий клімат. Пишною зеленю долина вкривається після розливу річки. Південна частина Індії від інших областей відрізана ланцюгом гір. Південна частина розташована а межах плоскогір’я, яке багате на поклади заліза та золота.
Північно-східна Індія розташована в зоні тропіків. З червня по вересень – рясні дощі. Затяжні дощі часто призводять до руйнівних повеней. Долину річки Ганг вкривають вічнозелені тропічні ліси – джунглі. Тому щоб займатись землеробством потрібно було вирубувати ліси і чагарники.
«Мозковий штурм»
Природні умови Індії різноманітні. Долини річок, гори, пустелі. Де на вашу думку були перші поселення та зароджувалась Індська цивілізація?
Робота з підручником с.86, 87 (2 пукнт)
Робота з підручником с.87
Індська цивілізація 2300-1700 р.до н.е.
Робота з підручником с.87
Розповідь(пояснення)
Ієрогліфи, що використовувались в Індській цивілізації були дуже короткими, написи вченим так і не вдалось розтлумачити, мова цих написів не відома, тож основним джерелом для вивчення історії Індської цивілізації були археологічні знахідки.
Господарство
«Коло ідей»
Робота з підручником с.87
Господарство
Землеробство |
Тваринницво |
Ремесла |
Торгівля |
Вирощували: пшеницю, ячмінь, бавовну, рис, цукрову тростину. Знаряддя праці: плуг, серп. |
Утримували: корів, овець, слонів. Займались полюванням, рибальством |
Гончарство, ткацтво, суднобудування, ковальство |
Торгували: Пд.Індія, Персія, Дворіччя. Продавали: бавовну, тканини, золото, слонову кістку. Купували: метали, коштовне каміння |
Розповідь
На початку ІІ ст. жителі поступово покидають свої міста. Точно історикам не вдалось встановити причину. Чи це різка зміна природніх умов, чи то поширення епідемій хвороб. Занепадом міст Махеджо-Даро і Харапа – завершується найдавніший період в історії Індії.
Ведійська цивілізація та держава Маур`їв
Робота з підручником с.88
Прочитайте 1-й абзац 4 пункту параграфа і скажіть – в долині якої річки та які племена створили нову цивілізацію в стародавні Індії?
В долині річки Ганг у виникає цивілізація аріїв.
Прочитаємо, як називалась цивілізація аріїв та як арії перейшли до осілого способу життя.
Як бачимо розливи Гангу – утворювали болотяну місцевість, густими були і джунглі, які вирубували для освоєння під землеробство землі.
Розповідь
Племена, що складали Ведійську цивілазацію не мали єдності, як Індська цивілізація. Міста з`являються в кін.VІІІ ст. до н.е. У сер. І тис. до н.е. там налічувалось 15 держав, які називали князівства.
Робота з підручником с.88
Держава Маур`їв V-ІІ ст. до н.е., столиця Паталіпутра.
Робота з підручником с.88,89
Прочитаємо, як описуються в підручнику міста держави.
Розповідь
В ІІст. Держава Маур`їв занепала, її правителям так і не вдалося об`єднати князівства в єдиний народ.
Ми бачимо, як важливо бути єдиними, щоб бути міцною країною.
З історії стародавнього світу, вже вивчених країн, що ще потрібно мати, щоб бути могутньою державою?
Як бачимо ці питання є актуальними і для сьогодення нашої країни, щоб давати відсіч ворогу – потрібно мати потужну армію, щоб бути сильною і розвиненою економічною крає диною – потрібно досягати порозуміння та єдності.
V. Підсумок уроку
Бесіда за запитаннями (опорна схема)
Рефлексія Напиши смс
Оцінювання. д/3
Список використаної літератури: Всесвітня історія. Історія України. Підручник для 6-го класу. П.В. Мороз. К.- 2019.