Урок ."Історія і час"

Про матеріал
Розробки уроків .Історія України 5 клас.На тему : " Історія і час".Мета : формувати в учнів поняття про історичний час; розвивати хронологічні просторові вміння;переконувати у важливості вивченння предмету
Перегляд файлу

Урок № 2 Тема уроку: Історія і час   Мета: 

      формувати початкові знання про історичний час, історичний простір та одиниці його вимірювання;

      знайомити учнів у загальному вигляді з поняттями хронологія, дата, лінія часу, легенда карти; 

      розвивати хронологічні просторові вміння; 

      формувати історичну свідомість;

      прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього;

      переконувати у важливості вивчення предмету Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: кросворд, презентація, ілюстрації до теми, підручник .

Поняття: хронологія, дата, лінія часу, легенда карти, доба

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

ІІ.  Актуалізація знань учнів

image

1.     Що в перекладі означає слово «історія»?

2.     Писемні джерела, які описували події рік за роком.

3.     Складовою якої історії є історія України?

4.     Із якої мови дійшло до нас слово «Історія»?

5.     Назва нашої держави.

6.     Ще один варіант перекладу українською мовою слова «історія».

7.     Історія – вчителька …

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності Чорна скриння

Учитель заносить до класу «чорну скриню» .Пропонує учням по черзі витягти з неї певні предмети (електронний годинник ,механічний годинник ,пісочний годинник).

Завдання

- Усі  речі ,які ви витягнули зі скрині безпосередньо пов’язані з темою уроку. Поміркуйте про що йтиметься на уроці.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

4.1.Розповідь вчителя

Історія -  це точна наука.Адже події,які відбувалися і будуть відбуватися, мають точну дату.Для істориків дуже важливо знати точні дати події. Визначити точний час певної події допомагає хронологія - -спеціальна історична наука , що визначити точний час певної події, тобто її дату. Дата вашого народження  -  це історичний факт, який належить до минулого. Будь-який історичний факт відбувся в певному місці або у просторі. Дата нашого народження — це початок вашої історії. День, місяць і рік нашого народження — це час, а місце вашого народження — це простір. Історія містить розповіді істориків про дії людей, як вони жили і діяли в певному часі й просторі.

4.2. Робота з історичними термінами

 Хронологія - наука, що вивчає способи обчислення часу. 

Хронологічна  послідовність -  послідовність подій за роком.

4.3. Бесіда з запитаннями

Вчитель задає учням запитання.

-                     Якими одиниці ми вимірюємо час? ( година, день, ніч, тиждень, місяць, рік)

-                     Як ви гадаєте, як у давнину люди вимірювали час? По чому вони орієнтувалися? ( по сонячному світлові)

  Час в давнину вимірювався не так, як тепер. Найдавнішими одиницями виміру часу є доба (день і ніч разом), тиждень, місяць, рік. Люди почали їх застосовувати, спостерігаючи за явищами природи, рухом Сонця, Місяця, зірок 4.4. Робота з лінією часу

 

Працюємо зі стрічкою часу           Упорядкувати події і відобразити їх послідовність допоможе стрічка часу. (Учитель креслить її на дошці). Це пряма лінія, поділена поперечними рисками на відрізки, які відповідають певній кількості років.

1.     Накресліть у зошитах лінію часу.

2.     Позначте на ній  рік свого народження.

3.     Позначте рік , коли ви пішли до 1 класу, до 5 класу, 

4.     Підрахуйте, скільки років пройшло від  вашого народження до початку навчання у школі, до переходу до 5 класу? 5. У 988 році нашої ери відбуло хрещення Русі Володимиром Великим.  Підрахуйте, скільки років пройшло від  хрещення русі до вашого народження?

image

 До н. І.Х.                  Від народження Ісуса Христа

 

  Час від першого року до теперішніх днів називають нашою ерою. Кожні сто років називають століттям, або віком. Тисяча років - це тисячоліття. Щоб уявити плин часу, намалюймо пряму лінію. На ній позначатимемо один за одним різні роки. Праворуч розташуємо рік, у якому ми живемо, ліворуч - попередні роки або століття.

  Оскільки  хронологія —  наука  про  час,  то  основою цієї науки є конкретні дати. Дата — це точний час певної події. (Записати визначення поняття в зошити). 

 Назвіть  по  одній  даті  зі свого життя. (слайд 8)

   Великі  проміжки  часу  лічать століттями — 100 років, тисячоліттями — 1000 років. Наша ера бере свій початок від дати народження Ісуса Христа.

Отже, зараз 2014 рік від Різдва Христового, 2014 років нашої ери. Час до народження Ісуса Христа – це період до нашої ери (слайд 9)

 

   Використовуючи наведену таблицю, учитель пояснює, як визначаються століття за роками. Якщо в чотирицифровому числі після перших двох цифр стоять два нулі, то перші дві цифри відповідають століттю: 1200 рік — 12 століття, 1300 рік — 13 століття. Але якщо замість нулів буде будь-яка інша цифра, то це дата наступного стосамо визначається століття за датою з трьох цифр: 800 рік — 8 століття, а 801 рік — 9 століття (слайд 11)

 

 

 

IX ст.

 

X ст.

 

XI ст.

 

XV ст.

 

XX ст.

 

XXI ст

801— 900 pp.

901 — 1000 pp.

1001 — 1100 pp.

1401 — 1500 pp.

1901 — 2000 pp.

2001— 2100 pp.

4.5. Що таке календарі і які вони бувають

Загадка

Відгадавши загадку ,ви дізнаєтесь про що ми будемо говорити..

Сам днів не знає,

А іншим вказує(Календар)

4.6 Розповідь вчителя

Календар-це певна система рахунку тривалих проміжків часу з  підрозділами їх на окремі більш короткі періоди (роки ,місяці ,тижні ,дні).

   Саме ж слово «календар» походить від латинського слова «calendarium»боргова книга. У Стародавньому Римі боржники платили належні з них відсотки першого числа кожного місяця, яке оголошувалося глашатаями, і називалося «календи» від латинського слова «caleo» - проголошуватиліття. Наприклад, 1201 рік — 13 століття, 1340 рік — 14 століття. ТакЗародження календаря можна з повним правом віднести до найдавніших завоювань людства, тобто до таких же категоріям, як писемність і рахунок.

          Етнографічні джерела підтвердили, що у різних народів з'являлися разособисті календарі, але однакові форми діяльності приводили до створення подібних календарів. 

4.7.Виконання практичних завдань

Методичний календар. Один з учнів біля дошки розв’язує завдання біля дошки, коментуючи свої дії. Решта – працюють у зошитах. Учитель коригує роботу учнів.

Завдання

-         Позначте на лінії часу V ст.до н.е., у якому жив давньогрецький історик Геродот.

-         Обчисліть, скільки років минуло від народження історика Михайла Грушевського (1866)(2021-1866 = 155)

V. Систематизація й узагальнення навчального матеріалу.

Бесіда

-Що таке хронологія?

- Що таке календар?

-Чому виникла необхідність створити календар? 

-Що лягло в основу створених календарів? 

V.  Домашнє завдання

1.     Опрацювати §  2.

2.     Виконати завдання 4 (ст.18) підручника. Скласти хронологічну задачу.

 

 

 

 

pdf
Додано
11 січня 2021
Переглядів
961
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку