Урок № 15
Національно-визвольні повстання 20—30-х рр. ХVІІ ст.
Мета: з’ясувати причини козацько-селянських повстань 20—30-х рр. ХVІІ ст.; розглянути перебіг повстань під проводом М. Жмайла, Т. Трясили, І. Сулими, П. Павлюка, Я. Острянина та Д. Гуні; визначити, у чому виявлявся національно-визвольний характер виступів; з’ясувати історичне значення козацько-селянських повстань.
Очікувані результати: учні зможуть: визначати причини національно-визвольних повстань, їх наслідки та хронологічну послідовність; описувати перебіг повстань; називати імена козацьких ватажків; показувати на карті місця подій козацьких повстань другої чверті ХVІІ ст.; характеризувати становище українського козацтва наприкінці 30-х рр. ХVІІ ст.; навчати узагальнювати історичні факти та робити висновки.
Тип уроку: комбінований.
Поняття: козацько-селянські повстання, Куруківська угода, «Тарасова ніч», «Ординація Війська Запорозького».
Персоналії: М. Жмайло, Т. Трясило, Г. Л. де Боплан, І. Сулима, П. Павлюк, Д. Гуня, Я. Острянин.
Дати: 1625 р. — виступ гетьмана М. Жмайла, 1630 р. — повстання під проводом Т. Федоровича (Трясила), 1635 р. — зруйнування Кодацької фортеці І. Сулимою, 1637—1638 рр. — козацьке повстання під проводом П. Бута, Я. Острянина та Д. Гуні, 1638 р. — прийняття «Ординації Війська Запорозького».
I. Організаційна частина
II. Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування
1. Пригадайте, коли відбулася перша хвиля козацько-селянських повстань.
2. Визначте причини цих повстань.
3. Назвіть імена їхніх лідерів.
4. Що ви пам’ятаєте про перебіг подій цих повстань?
5. З’ясуйте їхні результати, наслідки та історичне значення.
III. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Козацько-польський збройний конфлікт 1625 р. (робота з картою, розповідь «свідка», творче завдання, робота з історичним джерелом).
2. Повстання під проводом Тараса Федоровича (Трясила) (розповідь «свідка», робота з картою, робота з історичним джерелом, робота з художнім твором, робота з підручником, запитання та завдання).
3. Повстання Івана Сулими (індивідуальне випереджальне завдання, робота з картою, робота з художнім твором, творче завдання).
4. Національно-визвольне повстання 1637—1638 рр. (індивідуальне випереджальне завдання, робота з картою, робота з художнім твором, робота з історичним джерелом, робота з підручником).
Робота в групах
Об’єднати учнів у чотири групи, кожна з яких мусить обрати собі керівника й отримує завдання: використовуючи матеріал підручника, роздавальний матеріал та історичну карту, додаткову літературу (уривки з художніх творів, історичні джерела) охарактеризувати одне з козацько-селянських повстань 20—30-х рр. ХVІІ ст. за планом (див. матеріали до уроку).
Робота з картою
Покажіть на карті (в атласі) територію, що була охоплена повстанням під проводом М. Жмайла.
Робота з картою
Покажіть на карті (в атласі) територію, що була охоплена повстанням під проводом Тараса Федоровича (Трясила).
Робота з підручником
29 травня 1530 р. було укладено Переяславську угоду. Використовуючи матеріал підручника, випишіть умови цієї угоди до зошита.
Запитання та завдання
1. Чиїм інтересам відповідала Переяславська угода?
2. Порівняйте її зміст з умовами Куруківської угоди.
3. Чи відбулися якісь суттєві зміни для українського народу в результаті укладення Переяславської угоди?
Робота з картою
Покажіть на карті (в атласі) територію, що була охоплена повстанням під проводом Павла Бута (Павлюка), Дмитра Гуні, Карпа Скидана, Яцька Острянина (Остряниці).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання (див. матеріали до уроку)
V. Підсумки уроку
Рефлексія «Сьогодні на уроці»
Учні самостійно вибирають питання та відповідають на нього.
1. Найбільше мене сьогодні вразило…
2. Єдине, що мене тепер дивує…
3. Раніше я думав(ла), що… , а тепер вірю, що…
4. Сьогоднішня тема пов’язана з моїм досвідом тим, що…
5. Я хотів(ла) б більше почути про…
6. Із того, що ми сьогодні вивчили, мені справді допомогло…
VI. Домашнє завдання
1. Опрацюйте матеріал підручника _______________________________________________.
2. Порівняйте дві хвилі козацько-селянських повстань — 90-х рр. ХVІ ст. та 20—30-х рр. ХVІІ ст.