Урок узагальнення й оцінювання знань по темі "Історія України в пам'ятках", який передбачає використання групової форми роботи на уроці. За допомогою різних цікавих завдань діти узагальнюють та систематизують свої знання з даної теми.На уроці доцільно використавувати презентацію "Історія України в пам'ятках" (Онищенко Раїси)
Тема. Історія України в пам’ятках
Мета:
узагальнити, систематизувати та оцінити знання, уміння та навички, набуті учнями впродовж вивчення теми; розвивати мислення, вміння аналізувати, висловлювати власну думку, працювати з історичними та візуальними джерелами ; виховувати повагу до історичного минулого та видатних постатей різних періодів державотворення.
Обладнання: дидактичний матеріал, історичні джерела, презентація, книги.
Тип уроку: урок узагальнення й оцінювання знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання та побажання хорошого настрою та успіхів протягом уроку та навчального дня.
На минулому уроці учні були об’єднанні в групи і обрали собі керівників, отримали домашнє завдання – приготовити повідомлення «Пам’ятки нашого краю».
ІІ. Актуалізація знань і умінь учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, а що таке пам’ятки? (Відповіді дітей0 Отже, пам’ятки історії – це споруди, предмети і твори мистецтва, які пов’язані з історичними подіями в житті окремих людей, народу, суспільства і держави. Пам’ятка від слова пам’ятати. Завдання кожного громадянина України знати історію своєї держави, пам’ятати людей, які своїми діями, прикладом любові до своєї країни, мужністю, героїзмом творили і відстоювали незалежність своєї держави в різні періоди її існування.
ІV. Робота на уроці
Поляни. Джури. Пластуни. Патріоти.
Назва команди «Поляни» походить від назви племен, що започаткували державу «Русь» з центром у місті Київ.
Ми представляємо команду «Джури» Зазвичай джурами були молоді хлопці, що допомагали козакам. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях.
А ми «Пластуни». Назва походить від організації «Пласт», молодь якої брала активну участь у розбудові та захисті своєї держави, були активними учасниками визвольного руху та війн за незалежність УНР та ЗУНР.
Ми - «Патріоти». У наш час тільки та молодь, яка віддано любить свою Батьківщину, може відстояти її свободу, незалежність і побудувати процвітаючу, багату і вільну державу.
На дошці висвітлюються фігури із цифрами. Кожна команда обирає будь-які дві цифри. Обравши цифру - з’являється дата. Потрібно вказати подію, яка відбулася в цей час. ( 4 бали )
На столах у кожної команди є зображення пам’ятників певного періоду.
(5 б.)
Завдання:
Уважно роздивіться зображення:
Завдання. Прочитайте джерела та дайте відповіді на запитання до нього.
5. Пам’ятки нашого краю ( 5 б.)
Учні приготовили домашнє завдання «Пам’ятки нашого краю». Кожна команда розповідає про ті пам’ятки краю, які відвідали під час екскурсій, подорожей та пам’ятки рідного села.
6.Сучасні книги як джерело інформації ( 5 б.)
Кожна команда по черзі представляє сучасні видання книг, які дають інформацію про періоди історії України, що вивчалися на уроках.
7. Гра «Знайди втрачене» ( 4 б.)
Командам роздаються картки , де розміщені таблиці з надрукованими різними літерами. Серед цих літер заховалися слова, які треба віднайти і пояснити.
V. Підсумок уроку
Учитель підсумовує бали. Оголошує результати кожної команди. Оцінює знання дітей.
|
Поляни |
Джури |
Пластуни |
Патріоти |
Гра «Лото»
|
|
|
|
|
Пам’ятник
|
|
|
|
|
Писемні джерела |
|
|
|
|
Пам’ятки нашого краю |
|
|
|
|
Сучасні книги |
|
|
|
|
Гра «Знайди втрачене» |
|
|
|
|
VІ. Домашнє завдання
Приготовити повідомлення (5-6 речень) про одного із видатних українських істориків.(М. Грушевський, І. Крип’якевич, М. Костомаров, Д. Яворницький, В. Антонович)
Додатки
Для «Полян»
Із «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям»
* Перш за все не забувайте убогих, а яко можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам.
* І вдову захистіть, не дайте сильним губити людину. Хто б не був, правий чи винний перед вами, не вбивайте і не веліть убивати його; ♦ Ніколи не майте гордощів у своєму серці і в розумі…
* Старих шануйте, як батька, а молодих, яко братів …
* В домі своєму не ледачкуйте, а за всім приглядайте самі… .
* На війну вирушивши, не лінуйтесь, не сподівайтесь на воєвод; ні їжі, ні питтю не віддавайтесь без міри, ні солодкому сну.
* Брехні остерігайтесь і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло.
* А куди б не прийшли і де б не зупинилися, напійте і нагодуйте нужденного. Найбільше шануйте гостя, звідки 6 він до вас не прийшов: простий чи знатний, чи посол; якщо не можете пошанувати його дарунком, то пригостіть його їжею і питвом, бо він, мандруючи далі, прославить вас у всіх землях доброю чи злою людиною.
* Хворого навідайте, покійника проведіть в останню дорогу, бо всі ми смертні.
* Не проминіть ніколи людину, не привітавши її, і добре слово їй мовте Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, — як батько мій, дома сидячи, знав п’ять мов, через те й честь йому була в інших країнах. Лінощі — це мати всьому дурному: хто що й знав, те забуде, а чого не вміє, того не навчиться
Запитання:
Для «Джур»
Козацька медицина
Якщо вже ведемо мову про наших русинів чи козаків, скажемо також про те, що вони чинять за різних обставин та оказій.
Бачив я хворих козаків, у лихоманці, які замість уживати якихось ліків брали півзаряду гарматного пороху, змішували його навпіл з горілкою і все це випивали; а далі клалися спати, щоб вранці прокинутися зовсім здоровими. Мав я машталіра *, який неодноразово видужував, уживаючи ліків, яких не визнають ні лікарі, ні аптекарі.
* Тобто «візника».
Інші ж козаки брали попіл і так само змішували його з горілкою, усе це випивали і також видужували. Неодноразово бачив, як козаки, поранені стрілами, перебуваючи далеко від хірургів, замазували свої рани землею, замоченою власною слиною; це виліковувало їхні рани ніби найкращий бальзам. Отже, у цій країні, як і в багатьох інших, дотепна вигадка породжується самим життям.
Це мені нагадало одного козака, якого я стрів на ріці Самарі; той козак варив рибу у дерев’яному цебрику, який польські вершники і козаки чіпляють ззаду до сідла і напувають з нього коней. Для цього козак розпікав на вогні круглі камінці і кидав їх у відро; робив це доти, доки вода не закипала і риба не зварювалась. Спочатку воно видалось мені дуже простацьким, однак це не позбавлене здорового глузду.
Гійом Левассер де Боплан «Опис України»
Запитання:
1.Назва документа. Хто автор?
2. Про кого йдеться в джерелі? Що вразило вас в «Описі»?
3.Про які риси характеру козаків можемо дізнатися?
Для «Пластунів»
З Четвертого універсалу Української Центральної Ради
від 22 (9) січня 1918р.
Народе України! Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, незалежною, вільною, суверенною державою. Зо всіма сусідніми державами, ми хочемо жити в згоді, але ні одна з них не може втручатися в життя Самостійної Української Республіки.
Власть в ній буде належати тільки народові України, іменем якого, поки зберуться Українські Установчі Збори, будемо правити ми , Українська Центральна Рада, та наш виконуючий орган, який однині матиме назву Ради Народних Міністрів.
З Універсалу Директорії УНР від 22 січня 1919 р.
Директорія УНР ухвалила тую злуку прийняти. Однині воєдино зливаються століттями одірвані одна від одної частини єдиної України – ЗУНР (Галичина, Буковина і Угорська Русь) і Наддніпрянська Велика Україна. Однині є єдина незалежна Українська Народна Республіка. Однині народ український має змогу дружніми зусиллями всіх своїх синів будувати нероздільну самостійну державу Українську на благо і щастя всього її трудового народу.
Запитання:
1. Назва документа. Хто автор?
2. Що проголошують 1-й та 2-й документ?
3. Яке значення мають ці документи?
Для «Патріотів»
З Акта проголошення незалежності України
Виходячи з і смертельної небезпеки, яка нависла над Україною у зв’язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 року , продовжуючи тисячолітню традицію державотворення в Україні, виходячи справа на самовизначення, передбаченого Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами, здійснюючи Декларацію про державний суверенітет України, Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочистого
Проголошує
Незалежність України та створення самостійної української держави - України. Територія України є неподільною і недоторканною. Віднині на території Україну чинними є виключно Конституція і закон України.
24 серпня 1991 р. Верховна Рада УРСР
Запитання:
1.Назва документа. Хто автор?
2.Про що йдеться в документі?
3. Яке значення цього документа?
№ 1 ( князь, голодомор)
й |
ц |
у |
к |
е |
к |
н |
я |
з |
ь |
н |
г |
ш |
щ |
з |
х |
ї |
ф |
і |
в |
а |
п |
р |
о |
л |
д |
д |
ж |
є |
ю |
б |
ь |
т |
и |
ї |
х |
з |
щ |
ш |
г |
г |
е |
к |
у |
ц |
й |
я |
ч |
ч |
с |
м |
ф |
я |
ч |
с |
м |
и |
т |
ь |
б |
ю |
в |
і |
а |
ф |
й |
ц |
й |
у |
г |
о |
л |
о |
д |
о |
м |
о |
р |
к |
е |
о |
м |
с |
а |
п |
я |
ч |
у |
р |
п |
в |
п |
р |
о |
н |
к |
в |
і |
к |
н |
о |
ш |
№ 2 (козак, президент)
й |
ц |
у |
к |
е |
н |
г |
ш |
щ |
з |
х |
ї |
ф |
і |
в |
а |
п |
а |
п |
р |
о |
л |
д |
ж |
є |
д |
ф |
і |
к |
о |
з |
а |
к |
в |
в |
а |
п |
р |
о |
л |
д |
ж |
є |
я |
ч |
с |
м |
и |
т |
ь |
б |
ю |
й |
ц |
у |
к |
е |
н |
г |
ш |
щ |
з |
х |
ї |
я |
ч |
с |
м |
я |
ч |
с |
м |
и |
т |
ь |
б |
ю |
р |
л |
д |
ж |
є |
й |
ц |
у |
у |
п |
р |
е |
з |
и |
д |
е |
н |
т |
к |
е |
н |
г |
ш |
щ |
з |
№ 3(гетьман, революція)
я |
ч |
с |
м |
и |
т |
ь |
б |
ю |
є |
ж |
д |
л |
о |
о |
р |
п |
н |
г |
е |
т |
ь |
м |
а |
н |
е |
к |
у |
ц |
й |
ф |
і |
в |
а |
е |
к |
у |
ц |
й |
ц |
у |
к |
е |
н |
г |
ш |
щ |
з |
х |
ї |
з |
ц |
у |
к |
е |
н |
г |
ш |
р |
е |
в |
о |
л |
ю |
ц |
і |
я |
щ |
ф |
і |
в |
а |
п |
р |
о |
л |
д |
ж |
є |
ю |
б |
ь |
т |
м |
с |
й |
ц |
у |
к |
е |
н |
г |
ш |
и |
т |
ь |
б |
ю |
б |
е |
к |
у |
№ 4 (конституція, війна)
й |
ц |
у |
к |
е |
н |
к |
о |
н |
с |
т |
и |
т |
у |
ц |
і |
я |
ф |
і |
в |
а |
п |
р |
о |
л |
л |
д |
ж |
є |
у |
к |
е |
н |
г |
к |
е |
н |
г |
ш |
щ |
з |
х |
ї |
х |
з |
щ |
в |
і |
й |
н |
а |
ц |
й |
ф |
і |
с |
і |
ц |
у |
в |
а |
п |
ш |
щ |
з |
х |
ї |
р |
ф |
і |
в |
с |
м |
к |
е |
п |
р |
о |
ь |
б |
и |
м |
с |
в |
к |
ц |
а |
р |
о |
л |
д |
ж |
е |
к |
у |
п |
а |
в |
і |
ф |
й |
у |
Володимир Великий. Київ.
Данило Галицький. Тернопіль.
Княгиня Ольга. Київ
Софіївський собор. Київ
Пам’ятник Богдану Богдан Хмельницькому. Київ.
Резиденція Богдана Хмельницького. Місто Чигирин.
Ханський палац. Місто Бахчисарай
Івн Мазепа. Полтава Іван Сірко. Харків
Михайло Грушевський. Місто Київ
Симон Петлюра. Місто Рівне.
Монумент , присвячений битві Герої Крут. Місто Київ
під Крутами. Чернігівська область.
Меморіал воїнам Української Галицької Армії. Личаківський цвинтар у Львові.
Героям АТО. Білопілля. Сумщина
Героям АТО. Черкаси
Героям АТО. Кременчук
Героям АТО. Київ
Національний музей
“ Меморіал жертв Голодомору”
\
Скульптура дівчинки з колосками в руках
Монумент “Батьківщина -Мати” і Національний музей України у Другій світовій війні. Місто Київ.
Встановлено на честь 8 гвардійської Встановлено на честь 254 -ої
дивізії. Місто Черкаси Черкаської дивізії. Місто Черкаси.
Монумент Незалежності. Місто Київ
Меморіал Героям Небесної Сотні.
Місто Київ