Розробка уроку з історії України за новою програмою для 5 класу з теми "Історія як наука. Українські вчені – історики" за підручником О.І. Пометун, І.А. Костюк, Ю.Б. Малієнко.
Тема уроку: Історія як наука. Українські вчені – історики.
Мета: пояснити термін «історія» в різних значеннях (як оповідь, як досвід, як живу пам’ять про життя людей у минулому, як науку);
розкрити зміст поняття «історія», «історик»; мотиви інтересу (звернення) людини до минулого; взаємопов’язаність минулого, теперішнього і майбутнього; завдання історії як шкільного предмета
розвивати вміння працювати з підручником, як джерелом інформації, складати текстові таблиці;
виховувати інтерес до історії як науки
Обладнання: підручник Пометун 5 клас, портрети вчених – істориків ( М. Грушевський, В. Хвойка, Геродот, Б. Мозолевський)
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Сьогодні ви розпочинаєте вивчення нового для вас предмета, який називається «історія». Предмет для вас новий, але слово, я сподіваюся, ви чули у своєму житті не раз. Давайте спробуємо назвати свої асоціації, коли чуємо слово «історія». Скажіть, на яких уроках у початковій школі вам траплялося слово «історія»?
Діти називають свої асоціації, вчитель записує їх на дошці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу: постановка теми і мети уроку.
План:
Історія не тільки цікава, але й одна з найскладніших наук. А допоможе нам у вивчення історії підручник. Пропоную учням ознайомитись з підручником, його умовними позначками і структурою.
Наш підручник складається з 3 розділів. В кінці вивчення кожного розділу ми будемо закріплювати вивчений матеріал і перевіряти знання, які ви отримали на попередніх уроках. Це будуть уроки узагальнення та тематичного оцінювання. Як ви вже мабуть звернули увагу в кожному розділі є практичні роботи. На практичних уроках ми будемо працювати з різними джерелами інформації - текстовими матеріалами, інтернет – ресурсами, місцевими історичними памятками, які будемо оглядати під час екскурсій. В кожному параграфі є умовні позначки, завдання, які потрібно виконати на початку уроку, завдання, які виконуються під час або після прочитання пункту параграфа; зав дання для самостійної роботи і домашнє завдання. Ще вміщено рубрику для допитливих та рубрика історична мозаїка.
Робота з літературним джерелом
- Прочитайте вірш і дайте відповіді на запитання.
ІСТОРІЯ
Що таке історія?
Ви, щоб не забули,
Знайте, що історія —
Наука про минуле.
А «історія» походить
Із грецької мови,
«Оповіді про події»
Означає це слово.
Запитання
1. Що таке історія?
2. З якої мови походить слово «історія»?
3. Що означає «історія» в перекладі з грецької?
Історія - наука, яка вивчає минуле людства. Слово «історія» з грецької означає «дослідження», «повідомлення», «оповідь про події». Історію називають вчителькою життя.
Завдання
- З'ясуйте, у якому значенні вжито слово «історія» в нижченаведених реченнях.
1. Історія про капітана Гранта багата на пригоди.
2. Тернистий шлях історії нашого народу.
3. «Знаєш, друже, — вихопилось в балакучого хлопчика, — ну й історія зі мною сталась».
4. Історія досліджує, яким було життя людей у минулому.
Нас буде цікавити історія як наука.
Запис визначення історія в зошит. С 7.
Історія поділяється на всесвітню і вітчизняну. Робота зі схемою.
Яке поняття буде ширшим? Чи є історія України-складовою всесвітньої історії?
Як ви гадаєте, з якої події починається вивчення історії? (поява перших людей)
2.Хто такі історики
Людей, які вивчає минуле називають істориками. «Батьком історії» вважають Геродота, який подорожуючи країнами стародавнього світу, записував побачене і розповіді учасників різних подій. Свої розповіді він назвав «історіями». Всі його записи були складені у 9 книг і містять опис історії держав стародавнього світу – Греції, Єгипту, Вавилонії і ін. Саме завдяки «Історії» Геродота ми можемо дізнатися про стародавні держави,пам’ятки культури, війни і інші події, відомості про які не збереглися до нашого часу.
Самостійна робота: опрацювати п 3 § 1.
Читаючи текст виписати імена учених – істориків і що вони досліджували.
Вчений - історик |
Його праця |
Геродот |
9 т. «Історій» |
Нестор |
Літопис «Повість минулих літ» |
Вікентій Хвойка |
Дослідження трипільської культури |
Борис Мозолевський |
Дослідження життя стародавніх скіфів |
Михайло Грушевський |
10 – томна «Історія України – Русі». |
IV. Закріплення вивченого матеріалу: історичний диктант (усний)
V. Домашнє завдання:
Розгадай ребус і пригадай визначення поняття:
_________________
Заверши речення:
Історія як предмет вивчає _________________________________
Істориками називають ___________________________________
________________________________________________________
Кліо –це _______________________________________________
Я вважаю, що професія історика важлива, тому що ________________________________________________________________________________________________________________
Уважно роздивись та підпиши портрети видатних істориків:
_____________ ____________ ____________ _____________
Постав позначку біля портретів українських вчених-істориків.