1
Тема: Іван Франко. Лірика збірки «З вершин і низин»
Тип уроку: Урок нових знань
Мета: Подати здобувачам освіти загальне уявлення про композицію збірки «З вершин і низин»; розвивати навички аналізу поезій, виділення актуальних проблем та зіставлення їх із нашим часом; виховувати активну громадянську позицію, оптимістичний світогляд, прагнення до розвитку духовності, естетичний смак.
Обладнання: портрет митця, ілюстрації до творів збірки письменника
Основні компетентності, що формуються в процесі засвоєння навчального матеріалу: соціальна, інтелектуальна, комунікативна, інформативна
Епіграф: І проміж нас живе ясна і чиста слава
Малого Мирона, великого Франка.
(Максим Рильський)
Хід уроку
План уроку:
1. Мотивація навчальної діяльності учнів
2. Організаційний момент. Повідомлення теми та мети уроку
3. Актуалізація опорних знань
4. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу учнями
6. Підсумки уроку
7. Домашнє завдання
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Іван Франко – особистість з шаленою працездатністю, талановита індивідуальність, яка думала про свою землю і українських народ, справжній громадянин, який віддав усі свої сили на те, щоб життя українців стало кращим і повноціннішим.
«Вічні революціонери» - це люди, які намагаються активно впливати на хід подій, допомагати іншим, мріють про краще майбутнє для всього народу. Таким був Іван Франко, такими є його герої. Про це ми будемо говорити сьогодні на уроці.
ІІ. Організаційний момент
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося зі збіркою І.Я.Франка «З вершин і низин». З її композицією, центральною проблемою, провідним мотивом.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перш, ніж розпочати розгляд нового матеріалу, пригадаєм з вами матеріал попереднього заняття.
Бесіда з учнями за питаннями:
(Орієнтовна відповідь учня) Народився Іван Франко 27.08.1856 р. в селі Нагуєвичах Дрогобицького повіту, недалеко від Львова. Дитячі роки майбутнього письменника проходило серед трудового народу. Його батько Яків Франко, розумна людина і добрий коваль, користувався великою повагою в населення. До його кузні приходили селяни, робітники розмовляли про злиденне життя тяжку працю. Розмови глибоко запали вразливу душу малого Івана і викликали співчуття і любов до знедолених.
(Орієнтовна відповідь учня) З 1868 р. – шестирічний Іван навчається в початкові школі сусіднього села Ясениці – Сільної. За два роки (1862 -1864) він добре оволодів трьома мовами: українською, німецькою й польською.
З 1864 – 1867 навчання в так званій нормальній школі, потім у Дрогобицькій гімназії. (1867 -1875)рр...
У 1875 р. Іван Франко вступив на філософський факультет Львівського університету.
І. Франко 1892 р. склав екзамени за весь курс університету у Відні (столиця Австрії). Зі Львівського університету його виключили за революційну діяльність. Окрім того, він захистив докторську дисертацію і отримав звання доктор філософії.
3) Які поетичні збірки поета вам відомі?
(Орієнтовна відповідь учня) Франко - поет. Такі збірки поезій «З вершин і низин»(1887), «Зів’яле листя» (1886 - 1897), «Мій Ізмагард» (1898), «Із днів журби » (1900), «Завжди учень»(1906), «Давнє і нове » (1918), «Із літ моєї молодості» (1914). Поеми «Панські жарти» (1887), «Іван Вишенський»(1900), «На Святоюрській горі» (1898), «Смерть Каїна».
(Орієнтовна відповідь учня) Франко - прозаїк. Залишив нам повісті «Ліси і пасовиська», «Борислав сміється», «Перехресні стежки», «Лель і Полель», «Основи суспільності», «Для домашнього вогнища», «Захар Беркут», «Boa constrictor». Оповідання для дітей « Малий Мирон», «Олівець», «Грицева шкільна наука», «Schonschreben» (красне писання), «Отець гуморист».
(Орієнтовна відповідь учня) Його перу належать такі драматичні твори: «Сон князя Святослава», «Майстер Чирняк», «Украдене щастя», «Кам’яна душа», «Учитель», «Рябина», «Будка Ч 27», «Три князі на один престол», «Славой і Хрудош», «Послідній крейцар», «Суд святого Николая».
(Орієнтовна відповідь учня) Ми знаємо Івана Франка і як перекладача. Перекладав твори О. Пушкіна, М. Лермонтова, О. Толстого, М. Чернишевського «Що робити», Салтикова-Щедріна М. Помяловського «Бурса і бурсаки», М. Гоголя «Мертві душі», М. Некрасова. Перекладав класиків з французької, німецької, англійської, польської, чеської, словацької мов.
(Орієнтовна відповідь учня) Іван Франко - висококультурна освічена, ерудована людина, талановитий учений, поет, прозаїк, драматург, публіцист, перекладач, етнограф, літературний критик, доктор філософії.
Слово вчителя. Не випадково свого часу П.Загребельний сказав: «Ми не можемо назвати мабуть, жодної ділянки людського духу, в якій би не працював Іван Франко, в якій би він не був великий».
Діти, пропоную вам переглянути відео «Багатогранна творчість Івана Франка» https://sites.google.com/site/ivanfranko1111/tvorcist
ІV. Сприйняття навчального матеріалу учнями
Слово вчителя
Поетична збірка «З вершин і низин» присвячена громадянській тематиці і є двадцятирічним поетичним доробком поета. Видана у 1887 році, друге, перероблене й доповнене видання вийшло 1893 року.
Збірка присвячена дружині поета Ользі Хоружинській.
Центральна проблема збірки – людина і суспільство, а провідний мотив - заклик до осмислення себе як особистості, до збагачення свого духовного світу, самовдосконалення.
Давайте з вами уважно прослухаємо вірш Івана Франка «Каменярі»: https://sites.google.com/site/podlesnajadasha/tvorcist
Обмін враженнями від почутого.
Слово вчителя
І. Я. Франко — геніальний український поет, який оспівував людину, її силу. Вірш «Каменярі» часто називають поемою. І це не випадково. Твір дійсно виходить за межі вірша не стільки своїм обсягом, скільки значущістю поставлених проблем.
І хоч із скромності робітники кажуть, що вони «не герої… і не богатирі», але ми, читачі, належно їх оцінюємо: це мужні люди, легендарні богатирі-велетні, ковалі волі й щастя.
До збірки «З вершин і низин» увійшли сонети і один із них «Сікстинська мадонна».
«Сікстинська мадонна» (1881) – цей твір з’явився від споглядання геніальної картини Рафаеля «Сікстинська мадонна». У сонеті звучить віра в непереможну силу високого мистецтва й владу його шедеврів над душами людей. Франко продовжує Шевченкову традицію, возвеличення жінки-матері, він теж її бачить з немовлям на руках. Образ мадонни у творі символізує красу мистецтва, творче натхнення, образ матері, берегині роду.
Обмін враженнями від почутого.
Теорія літератури:
Сонет — вірш, що складається з 14 рядків зі схемою рим абба — абба — ввг — дгд (можливі відхилення). Перший чотиривірш — це теза, другий — антитеза, заключні два тривірші — синтез, узагальнення думки. Сонети пишуться п'ятистопним ямбом. Цикл сонетів, що складається з 15 творів, називається вінком сонетів.
Справжнім шедевром є сонет І. Франка «Сікстинська мадонна» (цикл «Вольні сонети»).
Поезія «Гімн» - один з найкращих зразків революційно-патріотичної лірики в українській літературі. Автор змальовує образ «вічного революціонера» як втілення могутності, нездоланності народу, його одвічних прагнень до свободи та справедливості.
Обмін враженнями від почутого.
Теорія літератури:
Гімн (гр. – похвальна пісня) – урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту.
V. Підсумки уроку
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
2. Слово вчителя
Хочу закінчити наш урок словами І.Я.Франка: «Скрізь і завжди у мене була одна провідна думка – служити інтересам мого рідного народу та загальнолюдським поступовим гуманним ідеям. Тим двом провідним зорям я, здається, не споневірився досі ніколи і не споневірюся до кінця мого життя» (Іван Франко, 1914 р.)
V. Домашнє завдання:
Опрацювати за підручником стор. 83-85.