Урок "Іван Франко. Лірика збірки "З вершин і низин"

Про матеріал
Тема уроку: "Іван Франко. Лірика збірки "З вершин і низин". Мета уроку: подати здобувачам освіти загальне уявлення про композицію збірки «З вершин і низин»; розвивати навички аналізу поезій, виділення актуальних проблем та зіставлення їх із нашим часом; виховувати активну громадянську позицію, оптимістичний світогляд, прагнення до розвитку духовності, естетичний смак.Основні компетентності, що формуються в процесі засвоєння навчального матеріалу: соціальна, інтелектуальна, комунікативна, інформативна
Перегляд файлу

1

 

Тема: Іван Франко. Лірика збірки «З вершин і низин»

Тип уроку: Урок нових знань

Мета: Подати здобувачам освіти загальне уявлення про композицію збірки «З вершин і низин»; розвивати  навички аналізу поезій, виділення ак­туальних проблем та зіставлення їх із нашим часом; виховувати активну громадянську по­зицію, оптимістичний світогляд, прагнення до розвитку духовності, естетичний смак.

Обладнання: портрет митця, ілюстрації до творів збірки письменника

Основні компетентності, що формуються в процесі засвоєння навчального матеріалу: соціальна, інтелектуальна, комунікативна, інформативна

                 

Епіграф: І проміж нас живе ясна і чиста слава

Малого Мирона, великого Франка.

(Максим Рильський)

 

Хід уроку

 

План уроку:

1. Мотивація навчальної діяльності учнів

2. Організаційний момент. Повідомлення теми та мети уроку

3. Актуалізація опорних знань

4. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу учнями

6. Підсумки уроку

7. Домашнє завдання

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Іван Франко – особистість з шаленою працездатністю, талановита індивідуальність, яка думала про свою землю і українських народ, справжній громадянин, який віддав усі свої сили на те, щоб життя українців стало кращим і повноціннішим.

«Вічні революціонери» - це люди, які намагаються активно впливати на хід подій, допомагати іншим, мріють про краще майбутнє для всього народу. Таким був Іван Франко, такими є його герої.  Про це ми будемо говорити сьогодні на уроці.

ІІ. Організаційний момент

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося зі збіркою І.Я.Франка «З вершин і низин». З її композицією, центральною проблемою, провідним мотивом.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

     Перш, ніж розпочати розгляд нового матеріалу, пригадаєм з вами  матеріал попереднього заняття.

Бесіда з учнями за питаннями:

  1.  Що ви знаєте про дитинство Франка?

(Орієнтовна відповідь учня) Народився Іван Франко  27.08.1856 р. в селі  Нагуєвичах Дрогобицького повіту, недалеко від Львова. Дитячі роки майбутнього письменника проходило серед трудового народу. Його батько Яків Франко, розумна людина і добрий коваль, користувався великою повагою в населення. До його кузні приходили селяни, робітники розмовляли про злиденне життя тяжку працю. Розмови глибоко запали вразливу душу малого Івана і викликали співчуття і любов до знедолених.

  1. В яких навчальних закладах вчився?

(Орієнтовна відповідь учня) З  1868 р.  – шестирічний Іван навчається в початкові школі сусіднього села  Ясениці – Сільної. За два роки  (1862 -1864) він добре оволодів трьома мовами: українською, німецькою й польською.

З  1864 – 1867 навчання в так званій нормальній школі, потім у Дрогобицькій гімназії. (1867 -1875)рр...

У 1875 р. Іван Франко  вступив на філософський факультет Львівського університету.

І. Франко 1892 р. склав екзамени за весь курс університету у Відні (столиця Австрії). Зі Львівського університету його виключили за революційну діяльність. Окрім того, він захистив докторську дисертацію і отримав звання доктор філософії.

  3) Які поетичні збірки поета вам відомі?

(Орієнтовна відповідь учня) Франко - поет. Такі збірки поезій «З вершин і низин»(1887), «Зів’яле листя» (1886 - 1897), «Мій  Ізмагард» (1898), «Із днів журби » (1900), «Завжди учень»(1906), «Давнє і нове » (1918), «Із літ моєї молодості» (1914). Поеми «Панські жарти» (1887), «Іван Вишенський»(1900), «На Святоюрській горі» (1898), «Смерть Каїна».

  1. Які прозові твори ви знаєте?

(Орієнтовна відповідь учня) Франко - прозаїк. Залишив нам повісті «Ліси і пасовиська», «Борислав сміється», «Перехресні стежки», «Лель і Полель», «Основи суспільності», «Для домашнього вогнища», «Захар Беркут», «Boa constrictor». Оповідання для дітей « Малий Мирон», «Олівець», «Грицева шкільна наука», «Schonschreben» (красне писання), «Отець гуморист».

  1. Які драматичні твори ви знаєте?

(Орієнтовна відповідь учня) Його перу належать такі драматичні твори: «Сон князя Святослава», «Майстер Чирняк», «Украдене щастя», «Кам’яна душа», «Учитель», «Рябина», «Будка Ч 27», «Три князі на один престол», «Славой і Хрудош», «Послідній крейцар», «Суд святого Николая».

  1. Перекладацька діяльність поета?

 

(Орієнтовна відповідь учня) Ми знаємо Івана Франка і як перекладача. Перекладав твори О. Пушкіна, М. Лермонтова, О. Толстого, М. Чернишевського «Що робити», Салтикова-Щедріна  М. Помяловського «Бурса і бурсаки», М. Гоголя «Мертві душі», М. Некрасова. Перекладав класиків з французької, німецької, англійської, польської, чеської, словацької мов.

  1. Чому І.Франка називають титаном праці?

(Орієнтовна відповідь учня) Іван Франко - висококультурна освічена, ерудована людина, талановитий учений, поет, прозаїк, драматург, публіцист, перекладач, етнограф, літературний критик, доктор філософії.

 

Слово вчителя. Не випадково свого часу П.Загребельний сказав:  «Ми не можемо назвати мабуть, жодної ділянки людського духу, в якій би не працював Іван Франко, в якій би він не був великий».

 

Діти, пропоную вам переглянути відео «Багатогранна творчість Івана Франка» https://sites.google.com/site/ivanfranko1111/tvorcist

 

ІV. Сприйняття навчального матеріалу учнями

Слово вчителя

Поетична збірка «З вершин і низин» присвячена громадянській тематиці і є двадцятирічним поетичним доробком поета. Видана у 1887 році, друге, перероблене й доповнене видання вийшло 1893 року.

Збірка присвячена дружині поета Ользі Хоружинській.

Центральна проблема збірки – людина і суспільство, а провідний мотив - заклик до осмислення себе як особистості, до збага­чення свого духовного світу, самовдосконалення.

Давайте з вами уважно прослухаємо вірш Івана Франка «Каменярі»: https://sites.google.com/site/podlesnajadasha/tvorcist

Обмін враженнями від почутого.

Слово вчителя

І. Я. Франко — геніальний український поет, який оспівував людину, її силу. Вірш «Каменярі» часто називають поемою. І це не випадково. Твір дійсно виходить за межі вірша не стільки своїм обсягом, скільки значущістю поставлених проблем.

І хоч із скромності робітники кажуть, що вони «не герої… і не богатирі», але ми, читачі,  належно їх оцінюємо: це мужні люди, легендарні богатирі-велетні, ковалі волі й щастя.

До збірки «З вершин і низин» увійшли сонети і один із них «Сікстинська мадонна».

  • Давайте його прослухаємо, сонет декламує учень напам’ять.

«Сікстинська мадонна» (1881) – цей твір з’явився від споглядання геніальної картини Рафаеля «Сікстинська мадонна». У сонеті звучить віра в непереможну силу високого мистецтва й владу його шедеврів над душами людей. Франко продовжує Шевченкову  традицію, возвеличення жінки-матері, він теж її бачить з немовлям на руках. Образ мадонни у творі символізує красу мистецтва, творче натхнення, образ матері, берегині роду.

Обмін враженнями від почутого.

Теорія літератури:

Сонет — вірш, що складається з 14 рядків зі схемою рим абба — абба — ввг — дгд (можливі відхилення). Перший чотиривірш — це теза, другий — антитеза, заключні два тривірші — синтез, узагаль­нення думки. Сонети пишуться п'ятистопним ямбом. Цикл соне­тів, що складається з 15 творів, називається вінком сонетів.

Справжнім шедевром є сонет І. Франка «Сікстинська мадон­на» (цикл «Вольні сонети»).

 

Поезія «Гімн» - один з найкращих зразків революційно-патріотичної лірики в українській літературі. Автор змальовує образ «вічного революціонера» як втілення могутності, нездоланності народу, його одвічних прагнень до свободи та справедливості.

Обмін враженнями від почутого.

Теорія літератури:

Гімн (гр. – похвальна пісня) – урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту.

V. Підсумки уроку

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

  • Вірші Франка,  на мою думку…
  • Я відкрив для себе…

2. Слово вчителя

Хочу закінчити наш урок словами І.Я.Франка: «Скрізь і завжди у мене була одна провідна думка – служити інтересам мого рідного народу та загальнолюдським поступовим гуманним ідеям. Тим двом провідним зорям я, здається, не споневірився досі ніколи і не споневірюся до кінця мого життя» (Іван Франко, 1914 р.)

  1. Оцінювання учнів, коментар до оцінювання.

 

V. Домашнє завдання:

Опрацювати за підручником стор. 83-85.

docx
Додано
22 листопада 2020
Переглядів
6572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку