Урок. Іван Малкович. «З янголом на плечі». Оптимістичний пафос поезії, віра в перемогу добра.

Про матеріал
Мета: продовжити знайомство школярів з Іваном Малковичем — видатним митцем слова; учитися глибоко сприймати красу, ідейно-художню цінність твору поета; розвивати навички вдумливого, виразного читання ліричних творів, їх аналізу; вміння висловлювати власні міркування й враження від поезії; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, образне мислення, увагу, спостережливість, уміння аналізувати прихований зміст твору І. Малковича; вміти словесно відтворювати світ, відображений в образах поезіі; виховувати почуття пошани до творчості письменника, естетичний смак, гуманне ставлення до людей, до краси поетичного слова.
Перегляд файлу

 

УРОК №

Тема. Іван Малкович. «З янголом на плечі». Оптимістичний пафос поезії, віра в перемогу добра.

Мета: продовжити знайомство школярів з Іваном Малковичем — видатним митцем слова; вчитися глибоко сприймати красу, ідейно-художню цінність твору поета; розвивати навички вдумливого, виразного читання ліричних творів, їх аналізу; вміння висловлювати власні міркування і враження від поезії; розвивати навички роботи в групах, пам'ять, образне мислення, увагу, спостережливість, уміння аналізувати прихований зміст твору І. Малковича; вміти словесно відтворювати світ, відображений в образах поезіі; виховувати почуття пошани до творчості письменника, естетичний смак, гуманне ставлення до людей, до краси поетичного слова.

Обладнання: фонозапис пісні на слова І. Малковича «З янголом на плечі», поезія із вуст автора (відеофрагмент), відеофрагмент про видавництво.

 

          Учні знатимуть:  зміст, ідеї, проблематику поезії; видові ознаки балади.

          Учні вмітимуть: виразно читати поезію; висловити власні міркування про життя людини, її долю, порівнювати із роздумами автора; здійснювати ідейно-художній аналіз поетичних творів.

          Методи, прийоми, форми роботи: створення позитивного емоційного фону уроку, перегляд відеоролика, музична композиція, робота в групах, бесіда, прослуховування запису пісні на слова І. Малковича,  робота з підручником, створення кінострічки вірша, асоціативний кущ, робота з цитатним матеріалом, метод незакінчених речень, дискусія.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

  1.З'ясування емоційної готовності учнів до уроку.

 

— Доброго дня, діти, шановні гості. З радістю вітаю вас на уроці української літератури. За вікном зимно, але сподіваюся, що на душі у кожного з вас тепло…

 

2. Прослуховування музичної композиції «З янголом на плечі» («Старосвітська балада») у виконанні Яни Іщук.

3. Бесіда за питаннями.

— Поділіться своїми враженнями від прослуханої музики.

 

— Чи знаєте ви, який вірш ліг в основу музичного твору?

II. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.

Отже, запишіть тему, епіграф уроку (учитель коментує тему й вибір епіграфа:

 

III. Актуалізація опорних знань

          Спершу, ніж приступимо до розгляду теми уроку, давайте пригадаємо окремі факти життя Івана Малковича, створимо ментальний портрет поета (чим він виділяється серед багатьох талановитих поетів)

1. Літературна вікторина «Інтелектуал»

(про життєвий і творчий шлях Івана Малковича).

1. Батьківщина Івана Малковича. (Івано-Франківщина)

2. Родина, з якої походив письменник. (Селянська)

3. Клас, який закінчив митець слова у музичному училищі. (Клас скрипки)

4. Навчальний заклад, після закінчення якого І. Малкович отримав вищу освіту. (Філологічний факультет Київського державного уніВерситету)

5. Назви видавництв письменника. («Веселка», «Молодь»)

6. Письменники, твори яких видавав І. Малкович. (Т. Шевченко, ЛеСя Українка, Б.-І. Антонич)

7. Назва власного видавництва; рік його заснування. («А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», 1992р.)

8. Мова віршованих перекладів і переспівів Малковича. (Польська, Англійська, російська)

9. Якими поетичними книжками представлена оригінальна творчість письменника. («Білий камінь», «Ключ», «Вірші», «Із янголом на плечі»)

10. Зазначте про три розкоші І. Малковича. (Перечитування улюблених Книжок, укладання уявних антологій, довго-довго вдивлятися У Вікно)

11. Кого із зарубіжних письменників часто згадує І. Малкович? (Го-рація)

12. На даний час І. Малкович не тільки поет, але й... (Видавець). Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 

Поет, видавець, скрипаль, кавалер ордену усмішки, до речі, орден усмішки – це міжнародна премія, яку присуджують людям, котрі приносять радість дітям.. Закінчив скрипковий клас Івано-Франківського музичного училища. Після закінчення філологічного факультету Київського державного університету імені Т.Г. Шевченка працював редактором видавництв «Веселка», «Молодь». Тоді ним було підготовлено до друку чимало гарних видань (твори Т. Шевченка, Леся Українки, Б.-І. Антонича), а нових задумів було ще більше. Щоб їх здійснити, 1992 заснував власне видавництво «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», на рахунку якого нині півсотні різноманітних, чудово ілюстрованих дитячих книжок українською мовою. І. Малкович має віршовані переклади і переспіви (з польської, англійської, російської літератур). Український переклад останньої книжки про Гаррі Поттера – найперший у світі. Оригінальна творчість представлена поетичними книжками «Білий камінь», «Ключ», «Вірші», «Із янголом на плечі».     

Своє творче та життєве кредо Іван Малкович висловив у передмові до збірки «Із янголом на плечі»: «З кожною осінню залишається чимраз менша жменька слів, які весь час хочеться мати із собою, про суть яких хочеться думати — просто думати і все.

І коли все ж наважуєшся щось записати, завжди ризикуєш здатися банальним, адже так багато людей любили ці слова, дихали ними. Прагнеш простоти й природної вишуканості, а натомість все частіше доводиться згадувати Горація: «Звідки, наприклад, цей глечик, якщо ти до амфори брався?..».

Правда, чомусь чимдалі охотніше братися саме до глечиків: гарний, доладний глечик іноді кращий за амфору...

А втім, завжди зостаються бодай три розкоші; перечитувати улюблених (яких чомусь також меншає), укладати уявні антології і довго-довго вдивлятися у вікно».

Його називають ангелом-охоронцем  укр. Книги: він береже українську мову в нашій державі через видання.

Про укр. Книжку

 

IV.  Опрацювання навчального матеріалу

З підручника

  1. Виразне читання поезії «Із янголом на плечі» та бесіда за змістом

твору (відеофрагмент).

Поділіться думками:

  • Які думки і почуття навіяла вам поезія «Із янголом на плечі»?

— За допомогою яких кольорів ви могли б передати почуття, що виникли у вас під час прослуховування поезії?(Вірш будується за принципом різкого контрасту колористики: темне уособлює сили зла — це світ ночі, світ небуття, у якому «віє вітер вировий, виє Ірод моровий». Світле ж у людській душі асоціюється з білістю янгола.  Традиційний у міфології образ вітру виступає символом руйнування, спустошення і нищення.)

 

          — Що ви знаєте з християнських вірувань про янголів, які мають оберігати кожну людину? Де, за біблійними легендами, сидить янгол-охоронець? Що він нашіптує людині?(Янгол (ангел) — у християнській релігії надприродня істота, посередник між Богом і людьми, виконує волю Бога. Добрі янголи служать Богові й людям (наприклад, янгол-охоронець), злі янголи (диявол, сатана), які збунтувалися проти Бога, схиляють людей до гріха. У християнстві вважається, що кожна людина має свого янгола-охоронця. Існування янголів було підтверджено папою Римським Іоанном Павлом ІІ в 1986 році. Їх називають синами неба або синами Бога. У християнстві існує подання про янголів-охоронців, що посилають до людини після таїнства хрещення.).

 

          ---Хто такий, на вашу думку, отой «хтось», що «бреде собі самотньо із янголом на плечі»?(Подорожній, людина самотня, довірлива,цей «хтось» (я, він, ми всі!) обов'язково вистоїть).

— Як ви розумієте вислів: «Йде в ніде, в невороття, йде лелійно, як дитя, і жене його у спину сірий маятник життя»? Поміркуйте, який прихований зміст криється в образі сірого маятника.

(Кожна людина у своєму бутті здійснює довгу і тяжку мандрівку, в якій її підстерігає небезпека — бути поглинутим Буднем — «сірим маятником життя». Йдеться про одвічне протиборство в людській душі добра і зла, світла і темряви, що набувають символічного вираження. В образі сірого маятника – невблаганний, швидкоплинний час).

— Яким ви уявляєте янгола? (Світле ж у людській душі асоціюється з білістю янгола. Не випадково оформлення однойменної збірки витримане в сніжно-білих тонах, що асоціюється з кольором крил янголів.)

— Що означає зберегти янгола? (Янгол оберігає людину від сил зла, він з доброю енергетикою, творить в людині благовість. Зберегти янгола-охоронця — означає зміцнити віру у свої сили, духовність.)

— Чи можна стверджувати, що вірш має оптимістичний характер? Хто, на вашу думку, переможе: «янгол на плечі» (добро) чи «Ірод моровий» (зло)?

(Поет вдається до вічної теми двобою чистого добра із жорстокою сірістю буденності. Через баладу «хтось бреде собі самотньо із янголом на плечі». На цій дорозі життя його «сірий маятник» «все дужче бухка» у спину. «Стогне янгол ледь живий ...» під вітром випробувань і міцними ударами долі. Та ми віримо, що цей «хтось» (я, він, ми всі!) обов'язково вистоїть, бо його веде віра у янгола — добро: «... вуста дрижать гарячі: янголе, не впадь з плеча».)

— Поезія «Із янголом на плечі» має підзаголовок «Старосвітська балада».

 2. Виразне читання поезії учнями ( по чотири рядки).

Як ви гадаєте, чому автор саме так визначив жанр свого твору?

Пригадайте ознаки цього жанру. На уроках світової літератури ви вивчали баладу Стівенсона «Вересовий трунок» про людей, що готові віддати своє життя, захищаючи навіть рецепт напою, який готує тільки їх народ.

3. Теорія літератури (Довідка.Балада (фр. baliade, від лат. Ballar— танцюю) — віршований ліро-епічний твір фантастичного, історичного або героїчного змісту. Гострота, часом трагічність сюжету сполучається в ній з яскраво-ліричним забарвленням.

C:\Users\Артем\Desktop\Новая папка (2)\фі.png

 

 

 

 

 

 

Вперше балада з'явилася в народній творчості. В середньовічній літературі (Середньовіччя — період історії людства, що охоплює час від V ст. до середини XVII ст.) баладами називали хороводно-танцювальні народні пісні на теми кохання. Пізніше в Італії балада відокремилась від танцю й увійшла в творчість видатних поетів — Данте і Петрарки. У Франції в XIV—XV ст. балада стала дуже популярним жанром придворної поезії. Блискучі зразки балад залишив французький поет Франсуа Війон. В Англії відомі балади драматичного характеру з хоровим приспівом, що розповідали про народного героя Робіна Гуда. У польській літературі низку яскравих балад створив Адам Міцкевич, у російській — В. Жуковський, О. Пушкін, М. Лермонтов.

 

V. Закріплення вивченого  (Звучить запис пісні на слова І. Малковича)

1. Робота в групах. Учні об'єднуються в групи та отримують завдання:

I група — виписати ключові образи поезії, створивши схему «Асоціативний кущ».

C:\Users\Артем\Desktop\Новая папка (2)\фісфі.png

 

 

 

 

 

 

 

II група — визначити худ. засоби, які поглиблюють значення образів поезії. Навести приклади з тексту, прокоментувавши їх.

C:\Users\Артем\Desktop\Новая папка (2)\чфі.png

 

 

 

 

 

 

III група — визначити тему та основну думку вірша. Висловити своє ставлення до порушених автором проблем.

C:\Users\Артем\Desktop\Новая папка (2)\івс.png

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Артем\Desktop\Новая папка (2)\іфс.pngIVгрупавизначити віршовий розмір поезії.

 

 

 

 

 

 

Vгрупа – «Створення кінострічки». Скласти короткий текст з називних речень, які б найточніше передали сюжет «кінострічки» за поезією Івана Малковича «Із янголом на  плечі».

  1. Презентація учнівських робіт.

 

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап

1.  Рефлексія та оцінювання.

  • Прийом «Мікрофон – 1»
  • На початку уроку ви ставили перед собою певні завдання. Чи виконали ви їх? Чи досягли мети?
  • Закінчіть речення:

C:\Users\Артем\Desktop\Новая папка (2)\цфіс.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-  Я ДІЗНАВСЯ…

-  Я НАВЧИВСЯ…

-  МЕНІ СПОДОБАЛОСЯ…

-  МЕНЕ СХВИЛЮВАЛО…

-  МЕНЕ ЗАЦІКАВИЛО…

-  ЗДІЙСНИЛИСЯ МОЇ ОЧІКУВАННЯ ЩОДО…

     (результатів уроку, емоційного стану, отриманої

      інформації, роботи в групі)

Я ЗРОЗУМІВ, ЩО МЕНІ ТРЕБА:

- ВИВЧИТИ…

- ПОВТОРИТИ…

- УСВІДОМИТИ…

               «Сьогоднішній урок дав мені можливість задуматись над…»

 Підсумок  уроку

Людину, за біблійною легендою, супроводжує в житті янгол-охоронець. Але й людина має право вибирати, як їй чинити, як будувати своє життя. Хтось вибирає для себе важкі шляхи, хтось — легші. Ліричний герой поезії І. Малковича «Із янголом на плечі», як бачимо, обрав собі важкий шлях пошуків, долання перешкод. І як важливо, щоб йому стало снаги й сил пройти цей шлях, коли навіть янгол «ледь живий» від утоми! Хоч твір і названий «старосвітською баладою», його проблеми звучать цілком актуально й донині.

 

Я залишу вам на згадку про сьогоднішній урок ось цих янголят. Ви домалюєте обличчя янголяткам, розфарбуєте їх – і нехай вони вас оберігають від усього злого.

 

Узагальнювальне слово учителя (оцінка діяльності на уроці, обгрунтування виставлених балів, педагогічні рекомендації щодо вдосконалення навчальної роботи, оголошення домашнього завдання).

На високому рівні працювали…

- На достатньому …

- Виявляти більше активності слід …

- Звернути увагу на культуру мовлення  й оформлення думки потрібно …

Домашнє завдання.

C:\Users\Артем\Desktop\Новая папка (2)\фісфсі.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Виразне читання поезії «Музика, що пішла» та бесіда за змістом твору.

— Яким настроєм пройнята поезія?

— Які думки і почуття вона викликає?

— Уявіть картину, яку змалював поет. Що ви при цьому «чуєте», «бачите»?

— Виділіть образ ліричного героя у творі. Чи можна ототожнювати його із самим поетом? Поясніть свою думку.

— Чому, на ваш погляд, ліричний герой звертається до скрипки та смичка? Чи знаєте ви, як називаються такі засоби поетичного синтаксису? З якою метою вони вживаються?

(Довідка. Щоб виразити якесь сильне почуття, надати мові поетичності, жвавості, використовуються такі засоби поетичного синтаксису, як риторичні фігури. До них належать риторичні запитання (ставляться не для того, щоб одержати на них відповіді, а щоб привернути увагу до певного явища або самим запитанням висловити ствердну думку), риторичні оклики, риторичні ствердження та риторичні звертання (ними письменник привертає увагу до якогось явища, висловлює до нього своє ставлення, досягає сильнішого забарвлення мови, вони можуть бути спрямовані до відсутніх людей, до персонажів твору, до різних предметів і явищ.)

— Опишіть, якою ви уявляєте «музику, що пішла». Чому вона «боса»? Який художній засіб використав автор для зображення цього персонажа?

— Чи важко описати якісь предмети або явища за допомогою персоніфікації? Спробуйте це зробити, описавши, наприклад, вітер райдугу, сніжинку, осінній листок тощо.

— Визначіть віршовий розмір твору, вкажіть особливості його строфічної будови та римування.

3. Робота в групах. «Створення кінострічки».

Учні об'єднуються у групи та отримують завдання скласти короткий текст з називних речень, які б найточніше передали сюжет «кінострічки» за поезіями Івана Малковича:

I група — за твором «Із янголом на плечі»;

II група — за віршем «Музика, що пішла».

4. Презентація учнівських робіт.

5. Заключне слово вчителя.

IV. Підбиття підсумків.

V. Домашнє завдання.

Вивчіть напам'ять вірш «Із янголом на плечі». Запишіть у зошити свої враження від поезії Івана Малковича.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Karlova Anna
    мені дуже сподобався цей урок. він структурований та послідовний. вчитель намагається замотивувати учнів, і йому це вдіється. тут є і історичні довідки і інформація про автора твору
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 березня 2019
Переглядів
3783
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку