Урок складається із двох частин: бесіда та ігри на закріплення матеріалу. Можна проводити і на подвірї школи, особливо, якщо є спецальна навчальна ділянка.
Уроки інспектора ДАІ
І. Бесіда «Ти - пішохід»
Мета: ознайомити дітей із правилами дорожнього руху на вулицях міста (села) та за містом; пояснювати правила їзди на велосипеді; навчити орієнтуватися у дорожніх знаках і розпізнавати та пояснювати, що вони позначають; розвивати увагу, пам’ять, стриманість, обережність; виховувати безпечну поведінку, взаємоповагу і ввічливість у відносинах між учасниками дорожнього руху.
Щоб рух на дорогах і вулицях був безпечним, потрібно, щоб шляхи пішоходів й автомобілістів перетиналися якомога менше. З цією метою було розроблено правила дорожнього руху.
Правила дорожнього руху – основні закони поведінки на вулицях і дорогах.
А які з них вам уже відомі? (Відповіді дітей.) Далі вихователь розповідає про ті правила, які не були названі, уточнює сказане дітьми. Можна пропонувати рисунки з різними ситуаціями на дорозі, аналізуючи які, учні самостійно роблять висновки.
Зупинки тролейбуса і автобуса знаходяться поза перехрестям чи пішохідним переходом. Тому автобус і тролейбус треба обходити ззаду. Зупинка трамвая перед пішохідним переходом, тому його обходять тільки спереду.
101 – пожежна служба,
102 – міліція,
103 – швидка медична допомога,
104 – газова служба.
При цьому слід пригадати з дітьми їх адресу, яку вони, при необхідності, повинні повідомити під час телефонної розмови зі згаданими службами.
Переходячи дорогу, не слід затримуватися навіть на пішохідному переході. Але не можна і квапитися. Треба йти спокійно, не бігти. Бо можна послизнутися і впасти.
Знак у синьому кружечку з велосипедом позначає велосипедну доріжку. В’їзд на таку доріжку машинам заборонений.
А чорний велосипед у червоному колі забороняє їздити велосипеду.
Якщо немає велосипедної доріжки, треба їхати на відстані не більше 1 м від правого боку проїздної частини.
Треба звернути увагу дітей, що:
У знаків дорожніх особлива мова,
Потрібно, щоб кожен читать її зміг.
І з першого погляду знову і знову,
зумів би збагнуть,
яке попередження вона затаїть.
ІІ. Гра «Кольорові світлофори»
Мета: закріпити почуті відомості про світлофори для пішоходів та транспортних засобів; про деякі дорожні знаки призначені для велосипедистів та пішоходів; виховувати ввічливі стосунки у школярів, як в учасників дорожнього руху. Розвивати увагу, стриманість, пам’ять.
Правила гри: дітей ділять на три групи:
Окремо вибирають міліціонера, який слідкує за порядком.
Роль велосипедної доріжки вздовж проїзної частини може виконуватиряд колес, призначених для стрибків. Це ж може бути і дорога з одностороннім рухом. (Додаток 3)
ІІІ. Відгадай загадку
Всяк по ній кудись спішить, а вона лягла й лежить! (Дорога)
На собі вершника тримає. (Велосипед)
Та ще й дивиться звисока.
Ними він весь час моргає,
Що за звір, хто відгадає? (Світлофор)
А в череві великому той жук людей везе. (Тролейбус)
Щоднини пасажири у тих хатках сидять. (Автомобілі)
ІV. Гра «Алло, у нас небезпечна ситуація...»
Мета: допомогти дітям запам’ятати номери рятувальних служб.
Діти вчаться набирати номери рятувальних служб та повідомляти коротко про ситуацію, що сталася, а також відомості про себе по іграшковому телефону.
V. Гра «Знайди безпечний шлях»
Мета: закріпити знання про правила руху велосипедиста по проїзній частині, орієнтуючись по знаках та кольорах світлофора; виховувати безпечну поведінку руху велосипедистів.
На аркуші паперу показано лабіринт, по якому хлопчик Тарасик має проїхати до дівчинки Оксанки. Учні прокладають йому безпечний шлях. (Додаток 1)
VІ. Підсумок бесіди
Діти відповідають на запитаня:
Обговорюють ситуацію:
Дівчинка, йдучи до школи, побачила подругу на протилежній стороні вулиці. Хоче поговорити з нею. Чи може вона йти до неї через дорогу з місця, де стоїть?
Домашнє завдання:
По дорозі додому звернути увагу на знаки та розмітку на вулицях рідного міста (села).
Розповісти (або намалювати за допомогою батьків) найкоротший і безпечний шлях дороги від дому до школи, вказавши всі головні вулиці (або визначні місця) та безпечні переходи на них (біля них).
Заключне слово:
Ми живемо в суспільстві людському.
Так багато є правил у ньому.
Знати правила ці треба, друже,
Та виконувать добре їх дуже.
Додаток 1
Додаток 2
Хай добре знає донька й син пожежний номер 101.
102 – міліція спішить, щоб вас швиденько захистить.
Набрав 103 і на підмогу примчить медична допомога.
Натисни 104 відразу, коли почуєш запах газу.
Додаток 3 Їдь тихо – обминеш лихо |
Додаток 4
Кожен знає перехожий: Перехід на зебру схожий.
|
Й попереджувальний знак Перехід покаже, так?
|
Хоч і знаків там багато, Знає вже дитина кожна, Як пройти безпечно можна. |
1