Урок із зарубіжної літератури . 8 клас. "Вступ. Література і культура".

Про матеріал

Урок із зарубіжної літератури + роздаткові матеріали. Націлений на зацікавлення предметом зарубіжної літератури з першого уроку та розвиток творчих здібностей учнів.

Перегляд файлу

Урок із зарубіжної літератератури. 8 клас. Вступ.

Урок №  _1_____     Клас_8_______      Дата________   Вчитель_______________________


 

Тема уроку: «Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки».

Епіграф : «Література – це наука про життя»

Мета: дати учням поняття про культуру, літературу, роди літератури та їх характерні ознаки; формувати навички робота в групах; розвивати логічне мислення учнів через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація,підвищувати стилістичну культуру мовлення, розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, творчу уяву, творчі здібності; виховувати в учнів самостійність, мислення, кмітливість, бажання творчо працювати.

Міжпредметні зв’язки: українська література, художня культура.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.


 

Обладнання: підручники, таблиці, текстові завдання, диференційовані завдання, ноутбук, інтерактивна дошка.


 

                                                   Хід уроку


 

І. Організаційний момент.


1. Запис теми у зошити.

Мьогодні ми з вами розглянемо такі поняття, як «культура», «література», «роди літератури», навчимось розрізняти їх характерні ознаки та спробуємо самі створити зразки літературних родів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Бесіда.
  • Що означає поняття «культура»?
  • Яку людину ми можемо назвати культурною?
  • Чи можете ви себе назвати «культурною особистістю»?
  1. Рзгляньте епіграф до нашого уроку. Чи згодні ви з висловлюванням. Поясніть власну точку зору.

ІІІ. Вичення нового матеріалу.

  1. Розгляд і коментування презентації на тему «Культура як духовне явище».
  2. Бесіда:
  • Яку ж роль відіграє література в системі культурних цінностей?
  • Повернемось до епіграфу і перефразуємо його так: «Література – це наука для життя». Чи погоджуєтесь ви з цим?. Література супроводжує людину все її життя – від самого народження, але ми цього не помічаємо. А ви помітили? Наведіть приклади.
  • Література велична і всеосяжна. Виділяють три літературні роди: епос, лірику і драму. Для того щоб розрізнати їх, проведемо невеличке тренування.
  1. Робота в групах. Учні об’єднуються в групи або в пари. Кожній групі роздаються таблиці (Додаток1) і характерні ознаки родів літератури (Додаток2). Завдання для груп
  1. Переглянути і порівняти між собою сучасні та давні приклади епосу, лірики, драми.
  2. Порівняти роди літератури, знайти відмінні риси, особливості.
  3. Підібрати до кожного роду літератури характерні ознаки.
  4. Звітування груп.
  5. Запис родів та їх ознак до зошитів.
  1. Бесіда за прикладами родів літератури.
  • Які приклади вам сподобались чи вразили? Чи надто відрізняються зразки сучасної та давньої літератури? Поясніть, чому?
  • Запитання до текстів, в залежності від загального рівня розвитку класу та особистого творчого потенціалу вчителя.
  1. Практична робота.
  1. Поділ учнів на три групи «Епіки», «Лірики», «Драматурги».
  2. Роздача завдань групам (Додаток 3).
  3. Інструктаж по виконанню завдань: написання драматичного уривку, буріме та листа другові.
  4. Виконання завдань
  5. Прочитання робіт учнями.
  6. Підведення підсумків.


 ІV. Підсумок уроку.

Бесіда.

  1. Які поняття ми вивчали на уроці? Що запам’яталось найкраще?
  2. Що справило найбільше враження?
  3. Що належить до матеріальної, духовної культури?
  4. Які роди літератури ми вивчали на уроці? Назвіть основні характерні ознаки родів.
  5. Наведіть приклади епічних, ліричних, драматичних творів сучасності.


 

V. Завдання додому та інструктаж про виконання

Підготувати невеликі повідомлення про основні літературні епохи. Персонально кожному – загальна характеристика та особливості в різних країнах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1
 

                                                                                Епос

                             Сучасний

                      XVІ – XVІІ століття

 Ну, ты у меня получишь! – пообещал Донателло, и тут же добавил. – Если живы останемся!

Леонардо вцепился в руль и попытался прижать машину к скалам, чтобы остановиться. Но руль не поддавался, будто его заклинило. Тогда Лео убрал ногу с акселератора и нажал на сцепление. И это не помогло.

На огромной скорости машина неслась прямо к пропасти. Когда до катастрофы оставались доли секунды, все зажмурили глаза.

 

«Черепашки ниндзя против зловещего Духа Мертвеца»

В некоем селе Ламанчском, которого название у меня нет охоты припоминать, не так давно жил-был один из тех идальго, чье имущество заключается в фамильном копье, древнем щите, тощей кляче и борзой собаке. Олья[34 - Олья

– так называемая «олья подрида» – испанское национальное блюдо.] чаще с говядиной, нежели с бараниной, винегрет, почти всегда заменявший ему ужин, яичница с салом по субботам, чечевица по пятницам, голубь, в виде добавочного блюда, по воскресеньям, – все это поглощало три четверти его доходов.

 

«Хитроумный идальго Дон Кихот Ламанчский»,  Мігель де Сервантес Сааведра

 



 

 

                                                             Лірика

Сучасна

XIII -  XIV століття

«Не можу без тебе»

 

Ти була ніжна, як сон,

І залишалась зі мною

Як ледь помітний туман,

Що квіти бавить росою.

 

 Аж теплі краплі дощу

 Десь загубилися в небі

 Без них

 Не може земля,

 Так як і я

 Більше не можу без тебе!

 Більше не можу без тебе...


 

Святослав Вакарчук

Альбом «Міра»

 

Данте Аліг`єрі 

Сонет 11 

В своїх очах вона несе  Кохання,- 
На кого гляне, ощасливить  вмить; 
Як десь  іде, за нею всяк спішить, 
Тріпоче серце від її вітання. 

Він  блідне, никне, множачи  зітхання, 
Спокутуючи  гріх  свій  самохіть. 
Гординя й гнів од неї  геть  біжить. 
О донни, як їй  скласти  прославляння? 

Хто  чув  її,- смиренність дум свята 
Проймає в того серце  добротливо. 
Хто  стрів  її, той втішений  сповна. 

Коли ж іще й  всміхається вона, 
Марніє  розум і мовчать уста. 
Таке -бо це  нове й  прекрасне диво. 


 

                                                                                       

 

 

 

 

                                       

 

 

 

 

                                                Драма

                                     Сучасна

XVI – XVII століття

Дельфін: «Ну, що ти мені скажеш, Прадавній Відступник?»

Щось тепле з’являється в погляді Риби: «Звідки ти знаєш, як мене звати?»

Дельфін: «Так сталося, що я багато чого знаю про цю планету.»

Риба: (погляд її одразу стає скучним) «Ах, ну да… , я забув, ти ж астроакустик.»

Дельфін: «Скажи мені, що ти задумав з тими дурними мухами?»

Риба: «Тобі не зрозуміти. Ти не знаєш, що таке самотність.»

Дельфін: (високо вистрибує з води із дзвінким сміхом)«Ти віриш, що війна врятує від самотності?» - (пірнає, виринає і, стоячи на хвості, дивиться просто в очі рибі) – «скажи мені чесно, навіщо це тобі? Ти що справді така вже Риба-Зло?»

Риба: (несподівано глухим голосом, повітря довкола неї починає світитися червоним світлом) «Моя ера добігає кінця, я можу зникнути назавжди…якщо не зроблю задумане.»

 

Віктор Недоступ «Коти-миротворці», з мережі.

Джульєтта  Мій слух не похопив ще й сотні слів

Із уст твоїх, а голос я впізнала:

Хіба ти не Ромео, не Монтеккі?

Ромео  О ні, свята, знай: що не те й не інше,

Якщо вони для тебе осоружні.

Джульєтта  Як ти зайшов сюди, скажи, й навіщо?

Як міг ти перелізти через  мур?

Адже високий він і неприступний.

Згадай-но, хто ти: смерть  тебе спіткає,

Як з наших хто тебе застане тут.

Ромео  Кохання принесло мене на крилах,

І не змогли цьому завадить мури;

Кохання може все і все здолає,-

Твоя рідня мені не перешкода.

Джульєтта  Вони тебе уб'ють, коли побачать.

Ромео  В очах твоїх страшніша небезпека,

Ніж  в двадцяти мечах. Поглянь лиш ніжно -

Й мені ненависть їхня  не страшна.

 

В. Шекспір «Ромео та Джульєтта»



 

 

Додаток 2


Основні особливості:
- розповідь про події як такі, що вже відбулися;
- зображення людини через її вчинки, поведінку, особливості мови тощо;
- описи різних видів;
- рівний  тон викладу;
- менш інтенсивне, ніж у ліриці використання образотворчих засобів;
- прозова форма (крім байки).
-----------------------------------------------------------------
Основні особливості:
- вираження почуттів і роздумів, викликаних зовнішніми обставинами;
- елементи розповіді, описи;
- висока образність і емоційність;
- інтенсивне використання образотворчих засобів;
- стислість викладу;
- віршова форма;
- малий обсяг.

------------------------------------------------------------------
Основні особливості :
- зображення людини через її вчинки, поведінку, висловлювання;
- рушій дії - гострий конфлікт;
- відтворення подій як живого процесу, що протікає в даний момент;
- діалогічний виклад художнього матеріалу;
- поділ тексту на дії, картини, яви;
- наявність ремарок;
- призначення твору для вистави на сцені;
- прозова форма (зрідка - віршова).

 

Додаток 3
"Лірики"
Буріме_________________________________ болить,
_________________________________ взаємно.
_________________________________ даремно.
__________________________________ щодня,
_________________________________ вранці
__________________________________ забуваєш.
__________________________________ гориш,
__________________________________ завмирає,
__________________________________ кров,
___________________________________ забуваєш...
 


 

«Епіки»

Привіт, ________________________________!

Ти не повіриш, але _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

"Драматурги"

Сценка з п’єси «У класі»

М. – Маша, восьмикласниця.

Я.  - Ярослава, восьмикласниця.

Д. - Дмитро, восьмикласник.

Звичайний кабінет математики у звичайній загальноосвітній школі. Маша та Ярослава сидять за першою партою.

М.___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Я.____________________________________________________________________________________________________________

М.____________________________________________________________________________________________________________

Я.____________________________________________________________________________________________________________

У клас вбігає захеканий Д.

Д._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ !

М._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ !

Я.________________________________________________________________________________________________________________________________________________ !


 


 

docx
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку