Урок із зарубіжної літератури «Дж. Байрон . Українська тема в поемі «Мазепа». Історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи».

Про матеріал
Даний конспект уроку допоможе урізноманітнити структуру уроку, відійти від шаблону і провести урок у вигляді ток-шоу "Я так думаю".Завдяки запропонованим формам роботи на уроці, вчитель навчає учнів діяти творчо і самостійно, логічно мислити, висловлювати власні думки,аналізувати і робити висновки.
Перегляд файлу

                                                    Урок - ток –шоу «Я так думаю»

Тема: Дж. Байрон . Українська тема в поемі «Мазепа». Історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи.

Мета: навчальна: продовжити роботу над вивченням творчості Байрона; допомогти учням зрозуміти та усвідомити зміст поеми „Мазепа”; з’ясувати ознаки історизму та романтизму у творі; поглибити знання про романтичного героя та романтичну поему; формувати навички дослідницької роботи; розвивати навички роботи з текстом та логічного мислення;

формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою: розуміти державну мову і висловлювати думки; спілкування іноземними мовами: при необхідності - уміння читати літературний текст мовою оригіналу; математична: розвивати абстрактне мислення, перетворювати інформацію з однієї форми в іншу; основні компетентності у природничих науках і технологіях: здійснювати пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень; інформаційно-цифрова компетентність: використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань; уміння вчитися впродовж життя: читати, поповнювати словниковий запас, самооцінювати власну роботу, формулювати думки, вміти робити висновки; ініціативність і підприємливість: презентувати власні думки та ідеї чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби; соціальна та громадянська: цінувати людську гідність; обізнаність та самовираження у сфері культури: зацікавленість світовими культурними набутками; екологічна грамотність і здорове життя: розкриття значення образного слова для висловлення емоцій та почуттів, розуміння образу природи на прикладах із твору.         

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 Форма уроку: урок- ток –шоу «Я так думаю»

Обладнання: портрети Байрона, Мазепи, тексти поеми «Мазепа», презентація, відео.                                                          

 

                                                               Хід уроку

І. Організаційний момент.

 1 слайд.  Слово вчителя. Доброго дня! Сьогодні в нас незвичайний урок, так як до нас завітали гості (привітаймося), а ще у нас сьогодні урок – ток –шоу « Я так думаю» і з вами як завжди я – Наталія Миколаївна

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. 

2 слайд.(Кроссенс)

 

Учитель:- Поглянемо на екран - перед вами кроссен, як ви думаєте, про  що в нас сьогодні піде мова? 

  Так, ви праві. Наш сьогоднішній урок-програма присвячена Івану  Мазепі, чи не найзагадковішій постаті в усій нашій історії, гетьману України.  Ми поговоримо про Байрона як особистість, як геніального поета, про його поему «Мазепа», про  головного героя цієї поеми, історичну основу твору, романтичну легенду, і спробуємо зрозуміти, у чому ж  унікальність і вічність даного твору?

   Перед вами постануть проблемні питання: довести, що  твір Байрона  «Мазепа» - романтична поема, а головний герой Мазепа є романтичним героєм.

    Кожен із вас висловлюватиме свої думки щодо творчості Байрона і, безпосередньо, його поеми « Мазепа». Отже, «Я так думаю".

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 3 слайд. Літературна дуель  

 

Учитель: - На початку нашої програми ми проведемо невеличку  розминку- «Літературну дуель»

Двоє учнів по черзі характеризують Байрона одним словом чи словосполученням. Перемагає той учень, чий «постріл» буде останнім. В цей час всі учні за словами наших дуелянтів складають гроно «Байрон»

  4 слайд  Гроно «Байрон»

Учитель: - У нашому гроні написаний твір «Мазепа», і це дійсно так, що англійський поет написав поему про відому історичну постать України - Івана Мазепу.

Постає запитання, чому у своїй творчості Байрон звернувся до української тематики, чим його зацікавив образ Івана Мазепи. Відомо, що існує історична основа поеми і романтична легенда про Івана Мазепу. Але спочатку згадаймо хто ж такий Іван Мазепа? Звернемося до його біографії.

  5 слайд Портрет Івана Мазепи.

Учитель: - Сьогодні ХХІ століття – вік мобільного зв’язку, комп’ютерів, гаджетів і айфонів, і ми можемо завдяки сучасній техніці побувати віртуально за межами нашого села, звернутися в минуле. Хто ж такий Мазепа?

 -  У нас на зв’язку наш власний кореспондент Дарина, яка знаходиться на батьківщині Івана Мазепи і повідає нам  його біографічні дані.  

     Відео

-На зв’язку з нами була наш власний кореспондент… Дарина.

  6 слайд  історія написання «Мазепа» (Вольтер « Історія Карла ХІІ)

 

Учитель: - В нас присутній історикознавець , який повідає нам історію  написання поеми «Мазепа».

 

1 учень     Поему «Мазепа» Байрон написав під час перебування в Італії (у Венеції та Равенні) в 1818 році. Відомості про українського гетьмана Байрон узяв із праці Вольтера «Історія Карла ХІІ», звертаючись до подій російсько - шведської війни, Вольтер характеризує Україну як « країну,що завжди прагнула свободи й наполегливо боролася за її здобуття» , а Мазепа уславився своєю боротьбою за незалежність України і, зокрема за її відокремлення від Росії. З цією метою Мазепа вступив у союз із шведським королем Карлом ХІІ, який воював з Росією. Але Байрона зацікавив Мазепа не як історична особистість, а саме легенда із життя Мазепи, в якій його зображено як романтичного героя любовних пригод.

 

     7 слайд  Ян Пасек – свідок романтичної легенди Івана Мазепи

 

Учитель:  і зараз ми перенесемося уявно  на 300 років назад і поспілкуємося зі свідком любовного роману Мазепи - Яном Пасеком.

Монолог Яна Пасека

-Дзень добрі, пані та панове! Дзенькую за запросини. Я є Ян Пасек- давній знайомий Мазепи. Справа тоя била давно. До млодих літ Мазепа служил при подворзі короля Яна Казиміра, та і он мал коханий повєсть з жона єдного польського шляхтіча . Єй Тереза волали, красна пані била. Коди дізнавсь єйо мужчина, повеліл Мазепу розібрац і в’язаць до спіни коня, та і пустіл єго до степу. Цо било потім ні знам алєц Мазепа зостал живий і потом била помста.

 

Учитель: -А тепер ми переглянемо кадри із документального фільму про Івана Мазепу, що ж говорять українські історики про цей міф.

 Відео

 

Учитель: Ця подія й становить основний зміст поеми. Про неї розповідає Мазепа шведському королеві Карлу XII, коли після розгрому Петром І під Полтавою 1709 року вони втікали до Туреччини. Дехто з дослідників уважає, що крім усього іншого, Байрон побачив в історії про Мазепу подібність зі своїм життям, коли  перебуваючи в Італії, він закохався  і таємно зустрічався з юною дружиною шістдесятилітнього графа Гвіччіолі, яку звали Терезою, цим іменем назвав і коханку Мазепи 

        8 слайд  Вікторина

Учитель: - З сюжетом поеми  ви вже знайомі, тож попрацюємо з текстом:

 

-Хто розповів про незвичайний випадок, який трапився з Мазепою?

-Кому Мазепа повідав історію свого кохання?(Карл ХІІ)

-Як звали жінку, в яку закохався Мазепа? (Тереза)

-Назвіть ім’я польського короля, якому служив Мазепа?(Ян Казимир)

-З яким біблійним героєм порівнює Мазепа польського короля?(Соломоном)

-Яким ім’ям підписав Мазепа оду на честь польського короля?(сумний Терсіт)

-Які історичні події зображені в поемі?(Полтавська битва)

-Хто врятував героя від смерті?( Козацька сімя)

- Скільки років було Мазепі, коли він втікав зі шведським королем?

- З якими героями ми зустрічаємося у творі?(Мазепа, Карл ХІІ, дочка козака).

 

 9 слайд  Образ головного героя. Гроно «Мазепа»

Учитель: - Давайте згадаємо, які риси притаманні романтичному байронівському герою (відповіді) Чи можна віднести образ Мазепи до романтичного байронічного героя, тож якими рисами характеру наділив його Байрон  (відважний, рішучий, має власну гідність, самотній, пристрасний, вірний ідеалам, волелюбний, незалежний, сильний фізично)

 

 10 слайд  Символи

 

Учитель: - В романтичних творах завжди присутні символи. Які ж символи використовує Байрон?

 

Гроно «Символи»

 

                                        Природа

 

 

    Доля                        СИМВОЛИ              Дикий кінь

 

 

                           Сонце                   Кінь  

 

   Відповіді учнів В поемі Байрона присутні образи-символи .

 1.Велике значення має образ долі, яка переслідує всіх героїв. Доля відвертається від шведів під Полтавою, від короля Карла ХІІ, прирікши його на втечу, доля звела Мазепу з Терезою, подарувавши йому сильне кохання, але й розлучила їх, доля врятувала його, принісши в Україну, й зробила Мазепу гетьманом. На думку Байрона як романтика, доля, фатум  має великий вплив на людину. Поет розмірковує, чи може людина протистояти долі, чи здатна це зробити? Відповідь на це питання  автор дає, змальовуючи образ Мазепи.

 

2. Символічний образ сонця постійно присутній в поемі , воно супроводжує нашого героя – то піднімається, то заходить. Воно символізує життя, яке поступово покидало  то поверталось до нашого героя:

„О, як те сонце йде поволі!”

„ Вставало сонце....”

„ Й очима сонце проводжав..”

„ Востаннє сонце вже зайшло.”

„ Вже сонце сіло”

 

 3. В поемі особливо вирізняється образ коня. Як відомо, у романтичних творах кінь є символом вдачі, людської долі. Тому стає зрозуміло, чому Карл ХІІ втрачає коня ( доля відвернулася від нього), а Мазепа зберіг свого коня (доля до нього прихильна). Образ дикого коня , що ніс Мазепу через ліси й степи  з Польщі в Україну, це і символ нестримної  пристрасті майбутнього гетьмана, і фатальної долі, і втілення смерті, і символ непохитної волі, яка приведе Мазепу до гетьманства. Невпинний біг коня створює надзвичайний динамізм поеми.

 

4.  Вороння символізує смерть.

 Степ -  вільнолюбивий дух Мазепи.

Буйний чагарник, ліс – перепони на життєвому шляху героя.

Вечірній холод, морок, ніч, туман, тьма, ридання вітру, похмуре небо підсилюють страждання Мазепи.

Ранок, біла мла, схід сонця є символами надії.

 

5.  З образом дикого коня нерозривно пов’язаний і образ України, яка постає вільною країною, що повинна рухатися у майбутнє. Автор пише, що це «дика країна», у якій «дикі степи», «дикий праліс», «дика площина». У поемі створюється емоційний, романтичний образ України, що є вільною, але ще не освоєною землею. Картини пейзажів змальовують «дику природу», зображення якої теж має символічне значення. Бурхливі потоки, потужні хвилі, сильні вітри уособлюють пристрасті, що охопили самого героя             

 

11 слайд .

Образ України –Мазепа, дикий кінь, природа(дикий ліс, степ,рівнина, табун диких коней), козацька сім`я

 

Учитель: - Працюючи над поемою, Байрон не вивчав ніяких історичних джерел про Україну, то якою Байрон уявляє Україну? Чим схожа і чим не схожа байронівська Україна на реальну?

Тісно пов’язані між собою образи Мазепи і України, доповнюють одне одного. Мазепа до глибокої старості зберігає гордий і незламний дух. І через його образ читач уявляє собі Україну,  її «дух». За романтичною історією про дикі пристрасті в поемі криється думка про волю. що назавжди з’єднала Мазепу з Україною. Вона стала його долею і життям, визначила вдачу і політичне обличчя.

 

Учитель: - До теми про Мазепу зверталося багато авторів і в нас є дослідник мазепіани, який нам про це повідає.

12 слайд   Твори про Мазепу. Дослідник творів про Мазепу.

 

Учень  Образ Мазепи, яким його змалював у своїй поемі Байрон, справив надзвичайне враження в літературних колах Європи, що дало цілу хвилю творів про Мазепу. З`явилися: поема В. Гюго «Мазепа», драма «Мазепа» Ю. Словацького(Польща), трагедія «Мазепа» Р. фон Готшаля (Німеччина), трагедія «Іван Мазепа» Й. Фріча (Чехія), поема «Полтава» О. Пушкіна. Звичайно до образу Мазепи зверталися і продовжують звертатися українські письменники; найвідоміші твори – поема Степана Руданського «Мазепа, гетьман український», романна трилогія Богдана Лепкого «Мазепа», поема Володимира Сосюри «Мазепа».

 Популярність образу Мазепи, викликана байронівською поемою, не оминула й інші види мистецтва: створено цілу низку картин  та музичних творів про Мазепу.

 

Учитель:- А зараз я пропоную вам прослухати музичний етюд «Мазепа» Ференца Ліста - відомого угорського композитора.

Релаксація. - Що ви в цей час уявляєте? Які виникають у вас асоціації?         

Звучить музичний етюд

 Відповіді учнів

     

Учитель:- Ми ознайомилися із твором Байрона «Мазепа», ви  вже знаєте ознаки поеми, тож доведіть, що це  романтична поема.

 

    13 слайд      Романтична поема: ліро- епічний твір, в основі легенда, образи- символи, головний герой – неординарна особистість, виражені почуття

Учитель: - Фінал поеми відкритий. Мазепа завершує свою розповідь. Але що на нього чекає завтра? Що чекає на Карла ХІІ, який заснув, не дослухавши до кінця монолог гетьмана? І що буде з Україною?            Прийом «Я думаю…»

-Що вам запам’яталося, -Що нового ви дізналися, -Яке враження справила на вас поема Байрона?

Учитель: Ми з вами живемо у ХХІ столітті, з того часу, коли відбувалися ці події пройшло близько 300 років, за ці століття змінилася не раз влада, кордони держав, порядки, погляди на життя, але таке почуття як кохання залишилося незмінним. І запитання до вас таке: як би в сучасному світі поступили б із коханцями?

  

14 слайд                                        Аукціон думок

                                          Сенкан  «Мазепа»,  «Байрон»

Учитель: - Сьогоднішній урок хочеться  закінчити однією притчею

 

   15 слайд                Який слід повинна залишити людина на землі?

                Старий Майстер звів кам'яний будинок. Став осторонь і милується. «Завтра в ньому оселяться люди», - думає з гордістю. А в цей час біля будинку грався Хлопчик. Він стрибнув на сходинку й залишив слід своєї маленької ніжки на цементі, який ще не затвердів.

   - Для чого ти псуєш мою роботу? - сказав з докором Майстер

Хлопчик подивився на відбиток ноги, засміявся й побіг собі.

                Минуло багато років. Хлопчик став дорослим Чоловіком. Життя його склалось так, що він часто переїздив з міста до міста, ніде довго не затримувався, ні до чого не прихилявся - ні руками, ні душею.

       Прийшла старість. Пригадав старий Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілося йому побувати там. Приїхав на батьківщину, зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі знизують плечима - ніхто не пам'ятає такого.

    - Що ж ти лишив після себе? - питає у старого Чоловіка один дід. - Є в тебе син чи дочка?

    - Немає в мене ні сина, ні дочки.

    - Може, ти дуба посадив?

    - Ні, не посадив я дуба...

    - Може, ти поле випестував?

    - Ні, не випестував я поля...

    - То, мабуть, ти пісню склав?

    - Ні, й пісні я не склав.

    - То хто ж ти такий? Що ж ти робив усе своє життя? - здивувався дід.

       Нічого не міг відповісти старий Чоловік. Пригадалася йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до будинку. Стоїть той, наче вчора збудований, а на найнижчій сходинці - закам'янілий відбиток хлопчикової ніжки.

       - Ось і все, що залишиться після мене на землі, - з болем подумав старий Чоловік. - Але цього ж мало, дуже мало..

         Не так треба жити...

     

         Учитель:   Головне для кожної дитини  - мати якесь улюблене заняття, працювати над собою, своїм розвитком. Бо, як писав відомий педагог В. Сухомлинський: «Ти не завжди будеш дитиною. Ми з'являємося на світ і спочатку буваємо маленькими дітьми для того, щоб, ставши дорослими, залишити свій слід на землі, прожити життя справжніми людьми». Прагніть стати духовно зрілим творцем, мислителем, трудівником. Людина смертна. Ми йдемо в небуття, але, разом з тим, людина й безсмертна.  Безсмертя  кожного в тому, що  зуміємо створити для людей, для своєї Батьківщини як Іван Мазепа, що боровся за вільну Україну.

У вас все попереду, ви майбутнє України, вам творити ваше життя, боріться за нашу Україну!

 

IV. Підсумок   уроку.    Наш урок – ток –шоу  добігає кінця. Тож підведемо підсумки. Бажаю вам усього найкращого!

16 слайд  Ти добро лиш твори повсюду,

                 Хай теплом твої повняться груди.

                 Ти посій і доглянь пшеницю,

                  Викопай і  почисть криницю,

                  Волю дай і нагодуй пташину,

                  Приласкай і забав дитину,

                  Простягни руку нужденному,

                  Бо людина в цьому світі

                  Лиш добро повинна творити.

 

V.  Домашнє завдання. Написати твір на тему «Сьогодні на уроці я замислився над…»

 

17 слайд    Дякуємо за увагу!

 

doc
Додав(-ла)
Буц Наталія
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
13 березня 2019
Переглядів
6324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку