Урок із зарубіжної літератури "Казки народів світу"

Про матеріал
Даний урок - "Казки народів світу" розроблений для того, щоб узагальнити і систематизувати вивчений учнями матеріал за допомогою цікавих, різноманітних, нових та нестандартних прийомів педагогічної техніки з використанням міжпредметних зв'язків з українською літературою та географією.
Перегляд файлу

1

 

Автор. Лебедєва Ольга Андріївна, учитель української мови та літератури, зарубіжної літератури, українознавства у КЗ КОР «Великополовецька спеціальна школа I-II ступенів», кваліфікаційна категорія «Спеціаліст I категорії».

Навчальний предмет. Зарубіжна література, 5 клас.

Розділ. Казки народів світу.

Програма, за якою працює вчитель. Світова література, 5 класи. Програма для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей із затримкою психічного розвитку з українською мовою навчання.

Тема. Казки народів світу.

Мета. Повторити, узагальнити, систематизувати та доповнити знання учнів з теми, а також перевірити рівень засвоєння вивченого матеріалу здобувачами освіти, ознайомити школярів з інформацією про прапори  країн, які вивчали протягом теми, пригадати  відомості про письменників та їх казки, звернути увагу на різноманіття світу казок, розвивати вміння творчо мислити і висловлювати свою думку щодо прочитаного, вміння працювати у групах, виховувати позитивні риси характеру на прикладах героїв  творів зарубіжної літератури, прищеплювати естетичний смак, любов до художнього слова.

Обладнання. Портрети письменників, мультимедійна презентація, «Анкета мандрівника», сигнальні кола (зелений, жовтий, червоний),  завдання на картках «Шифрувальник», повідомлення учнів про прапори країн, «Втрачена інформація. Фактологічний диктант», зображення градуснику (на картці), «Літературне асорті»,  відеоматеріали «200 років казкам братів Грімм»,  «Пушкін. net», підручник.

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Вчитель. Доброго дня, діти. Розпочинаємо наш урок і сьогодні я вам бажаю бути зосередженими, уважними, працьовитими та невтомними, а ще хочу:

Щоб рішучість до нас завітала,

Та енергійність її наздогнала,

Завзяття з умінням до класу прийшли

Й любов до навчання з собою взяли.

Терпіння й активність теж не забарились

І творчість, звичайно, до класу з’явилась.

Якщо об’єднати ці риси в клубок,

То можна сміливо нам братись за урок.

Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас результат.

(Читаючи вірш, учитель висвітлює на дошку по одній літері, з яких утворилося слово «результат», яке діти зачитують усі разом).

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель. Діти, усі ми у своєму мовленні використовуємо слово сім. Пригадайте: де ви його зустрічали?

  • Метод «Асоціативний кущ».

Очікувані відповіді учнів: у казці «Вовк і семеро козенят»; існують сім кольорів веселки;  ми знаємо сім нот: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі; у тижні також сім днів; у казці «Білосніжка і сім гномів»; є ще сім чудес світу.

Вчитель. Так, правильно. Я, мабуть, не помилюся, якщо стверджуватиму -  подорожувати люблять усі. От тільки, на жаль, така нагода трапляється нечасто. Про подорож, яка чекає на нас сьогодні, можна лише мріяти. Жодне туристичне агентство не запропонує нам такого маршруту, бо помандруємо ми сьогодні до чарівного світу казок, але матимемо з вами 7 зупинок, де на вас чекатимуть різноманітні завдання. Ця подорож дійсно дивовижна, адже кожна казка — це диво.

Чи всі ви любите казки? (відповіді учнів). Щоб вирушити у цю подорож, вам необхідно заповнити «Анкету мандрівника».

  • Учні заповнюють анкету:

Анкета мандрівника

 

  1. Прізвище, ім’я

 

 

  1. Вік

 

 

  1. Рід занять

 

Учень/учениця

  1. Напрямок подорожі

 

Країна казок

  1. Мета подорожі

 

Зрозуміти привабливість світу казки, художньої книги, майстерність письменника, його творчої уяви

  1. Очікувані результати

 

Захоплення читанням художньої літератури (казок, віршів, легенд)

  1. Про яку пригоду казкового героя ти можеш розповісти учасникам подорожі

 

Вчитель. Зверніть увагу -  завдання № 7 ви виконуєте і ми до нього пізніше повернемося.

Заповнивши свої анкети, ви маєте право відправлятися у подорож. Казка – один з найдавніших, найулюбленіших, широко розповсюджених та живучих у народі жанрів фольклору. Кожен народ має свої казки. Тема сьогоднішнього уроку – «Казки народів світу». Як же вони з’явилися у людей? А про це нам розкажуть учні.

  • Повідомлення учнів «Як з’явилися у людей казки»

 В стародавній африканській притчі розповідається: «Миша могла проникнути всюди. Вона бувала в палацах багатіїв і в оселях бідняків. Її маленькі блискучі очі стали свідками багатьох таємниць. Яким би надійним не було сховище, миша всеодно туди проникала. І ось одного разу вона вирішила сплести собі казки з усього того, що бачила на своєму віку.

Кожну казку миша одягла в яскраву сукню – чорну чи білу, червону чи синю. Так казки з’явилися в мишачій хаті. Своїх дітей вона не мала, і казки їх замінили. Одного разу отара овець проходила по тому полю, де була мишача хатка, і якась вівця вибила ногою двері мишачої хатки. Казки вибігли звідти і розбіглися по всій землі».

  1. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Ось так, казки потрапили у життя різних народів.  І справді, казка є колективним творінням народного розуму й таланту, творінням, сплетеним із найрізноманітніших таємниць, уявлень про світ, із мрій про перемогу над злими силами і про щастя, яке кожен уявляє по-різному. Запрошуємо до першої зупинки«Теоретична: що я знаю про казку».

  •  «Теоретична: що я знаю про казку»
  1. Що ми називаємо казкою? (Казка – усна оповідь про вигадані події).
  2. Якими словами найчастіше розпочинаються казки? (Жили-були; десь у тридесятому королівстві, у тридев’ятому царстві; за морями, за лісами, за далекими краями; в одному царстві)
  3. Які типи казок ви знаєте? (Про тварин, чарівні, соціально-побутові)
  4. Де відбувається дія казки? (У «чужому», дивному світі)
  5. Назвіть чарівні предмети, які трапляються в казках (Чарівна криниця, яблуня та піч, що розмовляють; чарівне дзеркало, чарівний пензлик; плащ із золотої тканини).
  6. Чи є різниця між народною казкою та літературною? (Так, народну казку склав народ, а  в літературної - автором є письменник).
  7. Як звичайно закінчуються казки? (Ось і казочці кінець, а хто слухав молодець; жили вони довго і щасливо; і я там сидів, мед пив, по вусам текло, а в роті не було; от вам і казочка, а мені бубликів в’язочка).
  1. Перевірка домашнього завдання

Вчитель. Діти, ви повинні були підготувати письмову відповідь на запитання: «Якби у мене був чарівний пензлик…».  Хто бажає першим розпочати? (учні зачитують свої висловлювання).

  1. Основна частина

Вчитель. Добре, ви пригадали основні відомості про казку і наступна II зупинка «Шифрувальник». Вам треба попрацювати в парах і з зашифрованих літер за допомогою українського алфавіту відтворити ім’я та прізвище письменника. Тому, в зошитах записуємо число і класна робота.

  • Робота в парах. (учні працюють у зошитах, дають відповіді). Зашифровані імена письменників:

Якоб, Вільгельм Грімм

33;15; 19; 2.      3; 12; 16; 31; 4; 7; 16; 31; 17.      4; 21; 12; 17; 17.

Олександр Пушкін

19; 16; 7; 15; 22; 1; 18; 6; 21.     20; 24; 29; 15; 12; 18.

Ганс Андерсен

4; 1; 18; 22.         1; 18; 6; 7; 21; 22; 7; 18.

Оскар Уайльд

19; 22; 15; 1; 21.          24; 1; 14; 16; 31; 6.

Вчитель. Так, це саме ті письменники, яких ми з вами вивчали і які написали та дали нам змогу прочитати цікаві казки. А зараз погляньте на дошку, вам потрібно розглянути предмети (на слайдах),  впізнати назву казки, пригадати країну та назвати ім’я письменника, що написав її. Тож III зупинка - «Інтелектуальний двобій». Запитання:

  1. Кухарка, книжка, соловей, богдихан – казка «Соловейко», автор – Г. Андерсен, країна - Данія.
  • Цікава довідка. Повідомлення учня (на картці).

Державний прапор Данії пофарбований в червоний колір, пересікається білим скандинавським хрестом. Це один із найстаріших в Європі прапорів. Існує легенда про появу цього прапора: 15 червня 1219 року естонські загони напали на данське військо на чолі з королем та єпископами. Атака естів була настільки неочікуваною, що частина данських загонів почала відступ. Тоді єпископи піднялися на вершину пагорба й звернулися до Господа з закликом допомогти. Раптом з небес спустилося велике червоне полотно з рівним білим хрестом — Даннеброґ. Впевнені у Божому знаменії Данці піднялися духом та перемогли язичників.

  1. Діжка, синя фарба, лісові звірі, шакал – казка «Фарбований шакал», автор – індійський народ, країна – Індія.
  • Цікава довідка. Повідомлення учня (на картці)

Національний прапор Індії. Дизайн прапора був складений в 1947 році. Прапор складається з трьох горизонтальних смуг рівної ширини «глибокого шабранового» кольору наверху, білого посередині і зеленого унизу. В центрі синє зображення Чакри Ашоки. Діаметр чакри на прапорі має бути 3/4 ширини смуги.

  1. Криниця, півень, піч, яблуня – казка «Пані Метелиця», склав німецький народ, а записали брати Грімм, країна - Німеччина.
  2. Зірка, зайченя, лісоруби, зима – казка «Хлопчик-зірка», автор – Оскар Уайльд, країна - Ірландія.
  • Цікава довідка. Повідомлення учня (на картці)

Прапор Ірландії складається з трьох смуг — зеленої, білої і помаранчевої — в послідовності зліва направо. Уперше прапор був використаний у Парижі в 1848. Зелений колір символізує Ірландію, яку часто називають «зеленим островом», та католицтво, помаранчевий — протестантизм, білий колір втілює мир між ними.

  1. Чудовиська в людській подобі, дівчина, меч-голка, чарівний молоток – казка «Іссумбосі», автор – японський народ, країна -  Японія.
  • Цікава довідка. Повідомлення учня (на картці).

Прапор Японії ( «сонячний прапор», «хіномару») — у вигляді червоного сонячного диску на білому тлі. Головний мотив японського прапора — червоний сонячний диск. Він вживається у японському декоративному мистецтві з 8 століття. Кружальця, що уособлювали сонце, часто зображалися на зброї, військових віялах, меблях тощо.

  1. Дівчина Чорнявка, яблуко, пес, чарівне дзеркало – «Казка про мертву царівну і сімох богатирів», автор – О. Пушкін, країна  - Росія.
  2. Людожери, море, купець, волохаті мавпи  - «Синдбад-мореплавець», арабська народна казка, країна – Об’єднані  Арабські Емірати.
  • Математично-географічна довідка.

Вчитель. Хто зможе порахувати у скількох країнах ми з вами побували завдяки казкам? (у 7 країнах).  Яка країна вам найбільше сподобалася? Чому? (відповіді учнів). А також давайте пригадаємо цікаву інформацію про письменників – IV зупинка «Сторінки з життя письменників».

  • Перегляд відеоматеріалу «200 років казкам братів Грімм»

Бесіда за відео:

  • В якій країні народилися письменники? (Німеччині)
  • В якому місті знаходиться музей пам’яті братів Грімм? (Ханау).
  • Розшифрувавши цей запис, ви згадаєте, як називався тритомник записаних братами Грімм німецьких народних казок:

ІЧЯТИД

Й

     ІННИДОР
       ИКЗАК

     (1812-1815)

(Кожне слово читається справа наліво: «Дитячі й родинні казки»)

Вчитель. А зараз настав час відпочити, тому зробимо зорову гімнастику, щоб відпочили ваші очі.

  • Фізкультхвилинка «Зорова гімнастика»

Вчитель. Ось ви і відпочили, тож рушаймо далі.

  • Перегляд відеоматеріалу «Пушкін. net»
  • Поміркуймо! Бесіда з учнями за переглянутим відео:
  • Чи впізнали ви письменника. Хто це? (О. Пушкін)
  • Який варіант вірша вам сподобався більше: той, що вивчив хлопчик чи той, що запропонував «сучасний поет»? Чому?
  • Як виглядає сучасний письменник?
  • Чи є різниця між тими, хто пише зараз і тими письменниками, хто жив раніше?
  • Скажіть, а чи хотіли б ви зустрітися з тими письменниками, яких ви вивчали або вивчаєте зараз? (відповіді учнів).
  • Давайте уявімо, що ця зустріч відбулася, про що б ви запитали?

Вчитель. Це жартівливе відео показує, що можна твори письменників зробити сучасними за допомогою музики чи відео, які зараз є популярними, можливо так вони будуть вам краще вчитися і запам’ятовуватися.

Діти, у вас на партах є кола трьох кольорів: жовтий, зелений та червоний – це сигнальні картки. Зелений колір означає - готовий відповідати і знаю відповідь, жовтий – невпевнений у правильності відповіді, червоний – не знаю відповіді.  Зупинка V -  «Упізнай казку за описом казкової ситуації». Ви піднімаєте свої кружечка, відповідно до своїх знань і говорите назву казки:

  1. «На білому снігу справді сяяла золотом якась річ. Лісоруб підбіг, нагнувся, взяв ту річ і побачив, що тримає в руках згорнутий плащ із золотої тканини, дивовижно вишитий зірками» («Хлопчик-зірка»).
  2. «Дівчина  у всьому догоджала старій, збивала її подушки так сильно, що аж пір’я летіло, наче сніжинки, і тому жилося їй у старої дуже добре» («Пані Метелиця»).
  3. «Ховаючись від переслідувачів, шакал ускочив туди і зробився такий синій, що собаки його не впізнали й порозбігалися. Чандарава подався світ за очі і зрештою прибився до лісу» («Фарбований шакал»).
  4. «Одного разу Малян намалював журавля. Лише ока у птаха не було. Та зовсім несподівано для хлопця з кінця пензлика зірвалася краплина туші і впала саме туди, де мало бути око. Журавель раптом змахнув крилами й полетів» («Пензлик Маляна»).
  5. «Дівич-вечір наступає. А цариця за звичаєм перед дзеркальцем своїм перемовилася з ним: чи не я за всіх миліша, і рум’яніша й біліша? А воно їй каже так: ти прекрасна, знає всяк, та царівна ще миліша, ще рум’яніша й біліша» («Казка про мертву царівну і сімох богатирів»)
  6. «Його залишили при дворі, йому надали власну клітку і дозвіл вільно гуляти в саду двічі на день і один раз уночі і приставили до нього 12 служників. Кожен і з них міцно тримав його за прив’язану до лапки шовкову стрічечку. Яка ж то була приємна прогулянка!» («Соловейко»)
  7. «Дівчина боялася, щоб на хлопця не наступили ногою, і посадила його за пояс свого кімоно. Коли ж  вони поверталися додому, у темній вуличці на них раптом напали два оні - чудовиська в людській подобі з бичачими рогами й тигрячими іклами» («Іссумбосі, або хлопчик-мізинчик»).

Вчитель. Молодці! Виконали завдання. Тож, наша VI  зупинка  - «Втрачена інформація. Фактологічний диктант» (можна використовувати як письмово, так і усно).

Картка №1. В одній лісистій країні жив шакал на ім’я ________(Чандарава). Рятуючи своє  ______(життя), він, геть покусаний, забіг по дорозі в будинок фарбаря, де стояла велика ________(діжка), повна _______(синьої) фарби. Ховаючись від переслідувачів, _________(шакал) ускочив туди і зробився такий _______(синій), що собаки його не____ (впізнали) й порозбігалися. Чандарава подався світ за очі і зрештою прибився до ______(лісу).

Картка № 2. Одного разу, прибувши на зібрання ради, Чандарава почув, що десь удалині страшенно завиває зграя _________(шакалів). Не в змозі стриматися, він схопився і сам почав голосно _______(вити). Здивовані звірі вмить усе второпали і засоромлено похнюпили голови. Оговтавшись, загомоніли: «Це ж усього-на-всього нікчемний _____(шакал), якого слід ____ (розшматувати). Той з переляку хотів було тікати, але не_____(встиг): леви та його підручні роздерли шакалика на дрібні ________(шматочки).

Вчитель. Діти, що це за казка? (відповіді учнів: «Фарбований шакал»). Який народ створив цю казку? (Індійський). Саме так. Найбільш ранні твори індійської літератури протягом багатьох століть передавалися усно й тільки пізніше були записані. Однією з найдавніших збірок казок про тварин є давньоіндійська книжка «Панчатантра». Цікаво, що історії про тварин у цій збірці також розповідають тварини, а саме шакали Каратака й Даманака.

Пригадайте, чи в українській літературі є подібна казка? Так, це казка І. Франка «Фарбований Лис» (робота з підручником, рубрика «Україна і світ»).

  • Літературні паралелі. Діти, що є спільним у казках «Фарбований шакал» та «Фарбований Лис», а що відмінним? (відповіді учнів).

Вчитель. Тобто, в літературі існує так званий «мандрівний сюжет».

  • Словник термінів. Мандрівні сюжети -  це сюжети, які повторюються в казках різних народів, дещо змінюючись залежно від місцевих умов.

Вчитель. Діти, а які поняття завжди протиставляються у казках? (відповіді учнів). Так, це добро і зло. Коли ви заповнювали «Анкету мандрівника» у вас було 7 завдання -  розповісти про пригоду казкового героя (відповіді учнів). А у нас VII зупинка «Задача від Баби Яги». Чи любите ви розв’язувати задачі? Ось така задача «Хитрість Змія Горинича»:

Повадився Змій Горинич руйнувати села та людей забирати. Спустошив край. В одному селі залишились лише старі та діти. Зимою схопив їх Змій і кинув до темниці – підростуть, мовляв, до весни, тоді і з’їм. Але діти підняли такий вереск, що втратив Горинич спокій і сон, а головне – апетит, усі сім голів захворіли.

 Тоді вирішив він об хитрити дітей. «Я випущу вас на волю, - сказав він їм, - якщо принесете відро живої води, щоб омолодитись. Але за такої умови: потрібно принести воду без посудини!». Що поробиш – діти і погодились. Де струмок підземний із живою водою – відомо. Та як умову Змія  виконати?

Відповідь: діти заморозили воду в берестяному відерці і принесли Змію Гориничу у формі відра.

Вчитель. Діти, ви правильно відповіли і, навіть не завжди добра Баба-Яга, склала вірш про казки (слайд про вірш від Баби-Яги).  Але ще нам потрібно дещо пригадати.  

  • Літературне асорті. На картках у вас є запитання, відповівши на них, ви визначите певну позитивну рису героя:
  • Яку рису виявляє Іссумбосі, коли захищає дівчину-вельможу від чудовиськ оні? (сміливість, хоробрість);
  • Чому справжній соловейко зміг врятувати богдихана? (Він мав добре серце, доброта);
  • Чи відповідала дівчина на чудовому лузі яблуні та печі? Як можна назвати цю рису характеру?(вихованість)
  • За яку рису дівчина (пасербиця) отримала винагороду від пані Метелиці з однойменної казки? (працьовитість);
  • Яку рису виявив хлопчик-зірка до чоловіка біля брами, коли виконував завдання для чарівника? (милосердя, людяність).

Вчитель. Як ви гадаєте чи змогли б герої казок без цих рис перемогти зло, різні труднощі, випробування, негативні риси, які їм зустрічалися у казках? (відповіді учнів). Так, саме ці риси характеру: доброта, милосердя, ввічливість, працьовитість, сміливість допомогли героям проявити себе якнайкраще.

  1. Підсумок уроку
  • Інтерактивний прийом «Градусник»

Учні на зображеному градуснику (на картці) позначають враження від уроку: відмітки на 0 – нейтральні, вище 0 – добрі, позитивні (червоним кольором); нижче 0 – не дуже добрі (синім кольором).

  • Рефлексія настрою та емоційного стану
  1. Домашнє завдання («Ярмарок-продаж»). Вчитель «продає» домашнє завдання, встановивши кожному ціну в балах:
  1. Написати листа улюбленому казковому герою ( на 10-11 балів)
  2. Намалювати ілюстрацію до вивченої казки (на 8-9 балів)
  3. Ознайомитися із статтею підручника с. 111-113 (на 6-7 балів)
  1. Оцінювання учнів

Вчитель. Діти, я вам дякую за плідну роботу на уроці.

А ви кому б хотіли подякувати за урок? Хто працював сьогодні дуже якісно та плідно? (учні оцінюють особистий вклад у заняття, дякують учителеві та один одному за проведений урок). Зустрінемося на наступному уроці зарубіжної літератури. Успіхів вам!

Використана література

  1. Волощук Є.В. світова література : підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є.В. Волощук. – К. : Генеза, 2013. – 256 с.
  2. Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Діяльність. Зворотний зв'язок. Ідеальність: посібник для вчителя / А.О. Гін. – 13-е видання. – Х. : Вид. група «Основа», 2015. – 112 с.
  3. Єралаш № 274 «Пушкін.net». – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=vreipAWA_M0&list=LLQHWQhZRWtBNUhpGomlrxMA&index=652
  4. Паращич  В. В. Усі уроки зарубіжної літератури. 5 клас. II семестр. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 251 с, [5] с. : іл., табл. – (Серія «Усі уроки»).
  5. 200 років казкам братів Грімм. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=1RWIl83KILM
docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
4468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку