Урок із зарубіжної літератури та англійської мови на тему: "Життєвий і творчий шлях Джорджа Гордона Байрона. Теми «світової скорботи» та втечі від світу в ліриці поета. Reading is

Про матеріал
Коспект уроку-подорожі (бінарний урок) для учнів 9 класу, який можна використати як і конспект виховного заходу.
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури та англійської мови

Тема. Життєвий і творчий шлях Джорджа Гордона Байрона. Теми «світової  скорботи» та втечі від світу в ліриці поета. Reading is my hobby. My favourite English writer.

Мета. Познайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Байрона; розвивати уміння та навички логічно викладати думки, аргументувати їх, підтверджувати цитатами з тексту; поглибити навички критичного аналізу поетичного твору; сприяти вихованню культурі усного монологічного мовлення, розвитку всесторонньо розвинутої особистості.

Aim. To broaden the knowledge about English Literature; to learn about Past Simple (Passive Voice); to read English poetry and to learn analyze it; to develop pupils’ speaking, listening and writing skills; to develop the responsibility for the group; to teach children to be active.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу, урок-подорож.

Обладнання. Портрет Байрона, матеріали до вивчення біографії поета, тексти, аудіо та відеоматеріали, географічна карта світу.

Проблема. Чому в ліриці Байрона переважно є мотив « світової скорботи» та втечі від світу?

Хід уроку

Довічно буду я війну вести

Словами – а станеться, й ділами! –

З думки ворогами, не по путі мені

З тиранами…

Дж. Г. Байрон « Дон Жуан»

                                                                    But baffled as thou wert from high,

                                                                    Still in thy patient energy,

                                                                In the endurance, and repulse

                                                                    Of mighty lesson we inherit.

                                                                    George Byron

 

 

    У «Фаусті» Гете є сцена, де перед нами появляється син Єлени прекрасної і Мудреця Фауста Ефворіон – втілення поезії, натхнення і боротьби. Він – «не сторонній глядач, а учасник битв земних».

Я в світ прийшов не малюком,

І зрілим юнаком примкну

До тих передових загонів

Що раніше вийшли на війну…

………………………………………………..

Прислухайтесь до гуркотіння грому !

Кожна п'ядь землі гуде.

Борці, не всидівши удома,

Ідуть на муки і на смерть.

    Це – про Байрона. І сказано людиною, яку Байрон вважав «безперечним володарем європейської літератури». Гете був на 39 років старший англійського поета. Генріх Гейне – на 9 років молодший. Але для них обох він став уособленням Поезії.

-Запишіть тему:

Життєвий і творчий шлях Д.Г. Байрона. Теми «світової скорботи» та втечі від світу в ліриці поета.Reading is my hobby. My favourite English writer.

  • Сьогодні у нас урок-подорож, урок-спілкування і роздумів. Вам було дано завдання ознайомитися і підготувати повідомлення про людину, життя якої було незвичайне. Дозвольте нагадати вам ще раз: стежте за ходом своїх думок і культурою мовлення. Не забувайте висловлювання французького письменника Вольтера: «Чудова думка втрачає свою цінність, коли вона погано висловлена». А також будьте, будь ласка, спостережливими, не забудьте вести по ходу подорожі дорожні нотатки (варіанти А і Б).

 

    Рід Байронів піднімається з ХІ ст. – з часів Вільгельма Завойовника. Мати поета, Кетрін Гордон, вела свій родовід від шотландських королів. Починаємо з дитинства.

 

 І The great English poet George Gordon Byron was born in London, on the twenty-second of January1788 in an old aristocratic family. The boy was lame from birth, yet, thanks to his will and regular training, he became an excellent rider, a champion swimmer, and a boxer. Byron spent first ten years of his life in Scotland. He was fond of the rocky coast and mountains of the country. His love of natural scenery was reflected in many of his poems.

 

Байрон народився в Лондоні 22 січня 1788 року. Як з боку батька, Джона Байрона, так і зі сторони матері, Кетрін Гордон, майбутній поет походив із старовинної аристократії Великобританії. Але сім'я була бідною. Батьки, проживши недовго, розійшлись. Батько помер у Франції, коли Джорджу було 3 роки. Від першого шлюбу була донька, Августа лі. Яка була вірним другом брату все його життя.

     Коли хлопчику було 6 років, загинув на війні прямий спадкоємець титулу, і він знав, що з часом стане шостим лордом Байроном, в 10 років, після смерті двоюрідного діда, став ним. Одержавши у спадок Ньюстедське аббатство. А по досягненні повноліття він повинен був зайняти місце в палаті лордів.

    У місті Ебердин Байрон закінчив початкову школу. Аббатство було напівзруйноване, грошей на відбудову не було, і мати змушена була здати його в оренду. Але не тільки бідність пригнічували хлопчика. Від народження у нього вада – кульгавість. Мати не завжди з розумінням ставилась до нього, і Джордж дуже страждав. У нього була залізна воля: дотримуючись строгої дієти, займаючись спортом (плаванням, верховою їздою, боксом, фехтуванням), він із товстого, малорухливого хлопчика перетворився у стрункого, спритного і дуже вродливого юнака(у травні 1810 року переплив Дарданельську протоку).

  Засоби поетичного синтаксису: 

«Його очі – це розкрита брама сонця, вони створені зі світла і для світла», - писав один із його сучасників. Особливо чарував усіх голос поета, що був «вражаючої краси, зачаровував та вабив, як найдивовижніша музика».

 

Questions:

1. What is Lord Byron’s real name? (George Gordon Byron)

What profession was Byron’s father? (a Captain in the British Navy)

 

- Яким ви бачите Байрона-дитину? Опишіть. Що вам імпонує із його характеру?

 

ІІ  . In 1801the family went to live in Nottinghamshire and George was sent to Harrow School, where boys of aristocratic families received their education. The boys liked George because he read a great deal and knew many interesting facts from history. He wrote poems and read them to his friends.  

 

У 1801 році Байрон вступив до школи закритого типу в Харроу, де навчались діти знаменитих сімей. Їх готували до кар'єри політиків і дипломатів, до діяльності в парламенті. У школі панувала атмосфера догідництва і ханжества. І Джордж в листах не раз просить матір забрати його з школи (брат ректора, один із наставників, постійно нагадує йому про бідність).

    В школі він пише перші вірші, але це вважалось негідним. Згодом вступає до Кембриджського університету, де із захопленням вивчає історію, філософію, літературу. Він дуже любив читати: «Я читав,-згадував поет, - за обідом і в ліжку – читав, коли ніхто не читає».

    Перша поетична збірка «Часи дозвілля» дістала негативний відгук в одному із журналів. Гордість його була жорстоко зачеплена, і у відповідь він виступив з сатирою. Відтоді лід і полум'я, ліризм і гостра сатира поєднуються в його творчості. В листі додому він пише: «Я можу пробити собі дорогу в світ, і я це зроблю або загину. Багато хто починав життя ні з чим, а закінчував великими людьми. Невже я, володіючи достатнім, нехай і невеликим багатством, не стану діяти? Ні, я проб'ю собі дорогу до вершин слави, але тільки не безчестям…»

  - Чи покірно чекає Байрон милості від  долі? Чи змиряється він з нею?

 

ІІІ  In 1809 he left England on a long journey, which took two years. He visited Portugal, Spain, Albania, Greece and Turkey. In his travels over Europe the poet saw exploitation. He described his travels in a long poem "Childe Harold’s Pilgrimage”. The first two parts of the poem were published in 1812. They were received with enthusiasm by his generation and Byron became one of the most popular men in London.

 

Коли Байрон досягнув повноліття, він вирушив у мандри, які тривали три роки. Він відвідував головні країни Середземномор'я: Португалію, Іспанію, Албанію, Грецію, Туреччину. В цей час у повному розпалі точились наполеонівські війни. Спочатку поет був зачарований сильною особистістю Наполеона, але згодом розчарувався у ньому. Поет схилявся перед незламною волею та величними замірами полководця, проте не схвалював його завойовницьких походів. Дитя Просвітництва, Байрон високо цінував Людину – її розум, волю, душу. Ті страждання, яких зазнали народи внаслідок революції та воєн, здавалися йому незбагненними . Звідси – гостре почуття розчарування в суспільстві, в історичному прогресі, в майбутньому людства – риси, які віднині стають характерними прикметами його творчості. Під впливом подорожі виникли дві перші пісні поеми «Паломництво Чайльд Гарольда» та було зібрано матеріал для «Східних поем», написаних згодом, а також вірші, в яких автор виступає як поет-романтик.(Романтики виступали за щирі, відкриті, людські стосунки проти світу наживи, егоїзму та лицемірства. Вони відстоювали свободу людини.)

  - Які сторони людського життя романтики цінували понад усе?

  - Який мотив спонукав поета повернутися до Англії?

 

 

- Name a famous poem Byron wrote? (“Child Harold’s Pilgrimage”)

- Where did Byron travel after University? (Spain, Portugal, Greece and Turkey)

 

ІY    Байрон повертається в Англію наприкінці літа 1811 року. По дорозі додому він взнає про важку хворобу матері яку не застає живою.

    Після повернення до Лондона Байрон посідає належне йому місце в палаті лордів. Він виголошує три промови в парламенті.

 

 

    This year Byron made his first speech in the House of Lords. He spoke in defence

of the English poor people and blamed the government for the bad conditions of the life of the workers. Later the poet again raised his voice in defence of the oppressed workers, encouraging them to fight for freedom in his "Song for the Luddites”. 

 

    Перша – присвячена «луддитам» - робітникам, які протестували проти своїх злигоднів тим, що ламали ткацькі верстати, на яких працювали. Парламент тоді розглядав закон про застосування смертної кари щодо винуватців і Байрон узяв їх під свій захист.

    Другий виступ поета торкався захисту національних інтересів ірландського народу.

    Ці промови, в яких розкрилася чесна й шляхетна душа поета, були зустрінуті з презирством та обуренням в палаті лордів. Поет розчарувався в політичній               діяльності й відмовився приєднатися до будь-якої політичної партії.

    У 1813-1816 р.р. Байрон створив кілька «Східних поем», серед яких найкращі «Гяур» і «Корсар». Головні герої поем зображені у вигляді гордих бунтівників-одинаків. Вони передають думки і почуття самого поета, що страждав від самотності та людського нерозуміння.

 

 In 1815 Byron married Miss Isabella Milbank, she was a cold and pedantic woman. They had a daughter, whom Byron loved very much. But he was not happy with his wife and they parted soon. Byron’s revolutionary speeches in Parliament helped his enemies to begin attacks against the poet. Byron had to leave England. He went to Switzerland.  

   Діалог.

Byron: Once I woke up famous. Only yesterday London was like a desert, and today all doors are opened to me. I have become a famous Englishman.

Dallas (editor): You have written charming poetry, some of the best I have ever read.

Pupil: He is worthy of his creation. He is an offshoot of an ancient clan, and he adorns the world.

Pupil: He is a young, handsome man, even his lameness makes him attractive. He was born lame, but now he is one of the best sportsmen. He swam through the Dardanelles channel.

Pupil: He is the living embodiment of his hero. He has written about his own life.

Byron: Who is this young lady?

Pupil: She is Ann Isabella Milbank, a rich heiress. You should marry her.

Annabella: Annabella.

Byron: I believe in the marriage as if it is my last hope.

Pupil: It was a tragic couple, gifted, but they were very different people and could not live together. He felt the pangs of conscience and it was a reason to hate her.

Anabella: My duty is to leave. You’ll receive a letter from my father asking for a divorce.

Byron: Weren’t we happy? Haven’t we joined together with our oath?

Anabella: I’m no longer Lady Byron.

Pupil: He is dissolute, liberal, crippled. He never was a real Englishman. He often plays a mutineer, rising up against domestic decency.

 

Байрон пережив драму не лише в громадському, але й в особистому житті. Його шлюб з Анною Ізабеллою Мілбенк виявився невдалим. Через рік після народження доньки Ади дружина Байрона залишає свого чоловіка. Батьки дружини розпочинають розлучний процес. До справи приєдналися газети, які смакували окремі епізоди з особистого життя поета. Почалося і політичне цькування Байрона. Перед ним зачинилися двері світських салонів.

   - Що може почувати людина в такому стані?

 

     - 25 квітня 1816 року поет змушений був залишити Англію, куди йому вже не судилося повернутися.

    Байрон поселився у Швейцарії, там він познайомився і подружився з англійським поетом Персі Біші Шеллі, теж вигнанцем. На березі Женевського озера Байрон гостро переживає розлуку з рідним краєм, сумує за єдиною близькою душею – зведеною сестрою Августою Лі: «…Розрив розбив мені серце: мені здається, ніби по ньому пройшов слон».

    Самотність, відчай та зачеплена гордість поета знайшли свій вияв у драматичній поемі «Манфред». В ній відбулася «світова скорбота» поета – граничне розчарування в житті. «Весь світ мені чужий, і я чужий для світу», «життя для мене – це безмежна пустиня, безпліднеє і дике узбережжя», - говорить Манфред. «Світова скорбота» - це типово романтична ідея. Творчість Байрона стає дзеркалом його душі. П.І. Чайковський створив симфонічний твір «Манфред».

- Які почуття переповнюють поета? Муза творчості не залишає його, хоч темних сторін життя збільшується.

 

Y Восени 1816 року Байрон і Шеллі переїздять до Італії. Там обидва поети невдовзі поповнюють ряди карбонаріїв – таємного патріотичного товариства. Після падіння Наполеона північна частина Італії знов опинилася під владою Австрії. Карбонарії готували повстання проти австрійців. Вони прагнули не лише звільнити батьківщину від поневолювачів, а й об'єднати Італію в єдину державу. Повстання почалося в 1820 році, а через рік було розгромлене.

    Серед учасників карбонарського руху він зустрів графиню Терезу Гвіччіолі і одружився з нею.

    Повернення до епіграфа.

    В Італії Байрон написав свій найбільший за розміром твір-поему «Дон Жуан», поетичну містерію «Каїн», кілька віршованих трагедій та поем, з-поміж яких вирізняється «Мазепа», а також багато віршів.

    Головний зміст розповіді Мазепи – це опис нестримного бігу коня. Байрон не ставив собі за мету розкрити образи Мазепи і Карла ХІІ в історичному плані.

    «Уяву поета вразила лише картина людини, прив'язаної до дикого коня, що мчав степами»(О. Пушкін).

   Виразне читання уривку поеми «Мазепа».

 - Якими фразами автор передає внутрішній стан героя?

    Поема Байрона надихнула знаменитого угорського композитора-романтика Ференца Ліста на створення фортепіанного твору «Мазепа», де музичними засобами передано і шалений біг коня, і спогади про кохання, про широкі українські степи.

   - Послухайте уривок і подумайте: що передає автор музичними засобами? Які картини постають у вашій уяві? Що проникливіше передає почуття: слово чи музика?

 

    .  In 1817 Byron went to Italy, where he lived until 1823. Italy was under the rule of the Austrians at that time. The poet joined the Corbonari, a revolutionary organization that was struggling for the national independence of Italy.  In Italy Byron wrote many of his best poems: the fourth part of "Childe Harold’s Pilgrimage”, "Don Juan”, "Cain”. When the Carbonari movement ended Byron went to Greece and joined the people of Turkey. The struggle for national independence had become the aim of his life. In that struggle he showed himself as a good military leader. In Greесе he died in April 1824. His friends brought Byron’s body to England. They wanted to bury him in Westminster Abbey, where many of England’s great writers are buried, but the English government did not let them to do it. Byron was buried in Newstead, his native place.

 

Наприкінці 1823 року Байрон залишив Італію і поїхав до Греції. Там розгорялася боротьба грецького народу проти турецького поневолення. В Європі формувалися добровільні загони на допомогу повстанцям. Байрон замовив собі шолом на зразок давньогрецького. Цим він хотів нагадати грекам про їхнє героїчне минуле і підтримати їх бойовий дух.

    Останні поезії присвячені боротьбі греків за свободу та незалежність. Навесні 1824 року Байрон підхопив лихоманку в заболоченій місцевості Міссолонги. У передсмертнім маренні він думав про греків: «Я віддав їм свій час, свої гроші, здоров'я. Чи міг би я зробити більше? Тепер я віддаю їм своє життя». Тіло поета відправили до Англії. Проте англійська влада не дозволила помістити його прах у Вестмінстерському абатстві – усипальниці видатних людей Англії. Всесвітньо відомого поета поховали біля його родового маєтку Ньюстеда. На надгробній плиті в скромній церкві вибито напис про те, що поет поліг «при героїчній спробі повернути Греції її стародавню свободу та славу».

   Повернення до епіграфа.

    Трагічна загибель Байрона викликала скорботу в серцях багатьох митців Європи. Гете увічнив його подвиг у другій частині «Фауста» в образі Евфоріона; Вяземський писав: «Я за кожний вірш Байрона сплачу життям своїм»; О. Пушкін оплакав його смерть у вірші «До моря». Характерні риси байронічного героя притаманні творам українських письменників першої половини ХІХ століття: Ізмаїла Срезневського, Євгена Гребінки, Михайла Петренка, Левка Боровиковського, Віктора Забіли. І. Франко написав філософську поему «Смерть Каїна», в якій присутні біблійні образи Байрона.

    Твори англійського поета перекладали українською мовою Пантелеймон Куліш, Іван Франко, Павло Грабовський, Дмитро Загул, Юрій Корецький, Дмитро Паламарчук.

   -Чому Байрон поїхав у Грецію? У чому виявився його героїзм? (Перевірка дорожніх нотаток).

    Висновок. Так чому в ліриці Байрона переважним є «мотив світової скорботи»  та втечі від світу?

- Сьогодні ми зупинимось на окремих поезіях, написаних в різні періоди життя поета.

1.Послухайте і спробуйте визначити період і час написання поезії «Пісня

 про луддитів».

-Передайте головну думку словами автора(цитатою). Знайдіть антитезу. Для чого автор вживає їх?

-Знайдіть порівняння, яку роль відіграє воно в поезії? (підкреслює зміст слова тирани).

-Чому слово Свобода написано з великої літери? (слово мало велике значення не тільки для народу, а і для автора).

2. Поезія «Спомин».

-Яким настроєм пройнята поезія?

-Знайдіть стержневі слова поезії і як вони розкривають сутність поета як людини?

3. Завдяки Байрону в європейській літературі утвердився новий поетичний жанр – станси, своєрідна поезія-роздум, де кожна строфа передає окрему думку чи спостереження. В знаменитих «Стансах до Августи» Байрон веде мову про свою ворожнечу зі світським суспільством, з аристократією. Єдиною підтримкою в суворій життєвій боротьбі залишається для нього сестра. Анафора надає поезії особливої переконливості.

4. Вдумайтесь у назву поезії «В день мого тридцяти шестиліття». Про що вона говорить?

-Чи можна назвати її пророчою? Аргументуйте.

-Знайдіть авторську позицію(вмерти в бою).

 -Який авторський метод? (романтизм). (Він згорів – і в цьому знайшов спокій і народну славу).

    Такою величною і неординарною є постать Байрона у світовій літературі. Про такі постаті можна говорити тільки високим словом.

Висновок.

Домашнє завдання. Знати біографію Байрона, аналізувати поезії, по бажанню вивчити уривок напам'ять.

 

 

 

   

   

docx
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку