Урок із зарубіжної літератури "Традиційність і своєрідність вирішення проблеми «поет і натовп» у поезії Ш. Бодлера «Альбатрос» "

Про матеріал

Урок має за мету визначити місце Ш. Бодлера в літературному процесі кінця

19- поч.20 ст., поглибити знання учнів про модерністські зрушення у французькій поезії; вчити складати опорні схеми і користуватися ними ;

розвивати вміння аналізу поетичного твору, виразного читання поезії, вміння висловлювати та аргументувати власну точку зору, асоціативне та творче мислення, виховувати почуття толерантості і поваги до іншої думки, сприяти вихованню почуття прекрасного.

Перегляд файлу

 Тема уроку:  Традиційність і своєрідність вирішення проблеми «поет і натовп» у поезії Ш. Бодлера «Альбатрос»  

  Мета:

навчальна: визначити місце Ш. Бодлера в літературному процесі кінця

19- поч.20 ст., поглибити знання учнів про модерністські зрушення у французькій поезії; вчити складати опорні схеми і користуватися ними ;

Розвивальна: розвивати вміння аналізу поетичного твору, виразного читання поезії,  вміння висловлювати та аргументувати власну точку зору, асоціативне та творче мислення.

Виховна: виховувати почуття толерантості і поваги до іншої думки, сприяти вихованню почуття прекрасного.

Обладнання: портрети Ш. Бодлера,  підручник –хрестоматія «Зарубіжна література. 10 клас»,  проектор, ноутбук.

Тип уроку: комбінований

                              Перебіг уроку

Коли з’являється  Поет на цьому світі,

                                                      його родителька від розпачу й журби

                                                 на Бога кидає прокльони ядовиті,

                                                          співчутливо Бог сприймає ці клятьби…

                                                                                                                     Бодлер

 

 

 

 

І. Організаційний момент

Добрий день!  Сподіваюсь, що сьогоднішній урок пройде в атмосфері доброзичливості і партнерства. Пам ятайте, що ваші відповіді сьогодні – це  перспектива на майбутнє. Тож бажаю нам плідної роботи!

ІІ. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми дізналися про життєвий і творчий шлях Шарля Бодлера,окреслили коло тем поетичної збірки «Квіти зла», найвідомішої книги «духовного батька» європейського декадансу,поета, який вразив сучасників незнаною до цього часу відвертістю ліричного самовираження.

Пропоную перевірити ваші знання життєвого і творчого шляху поета за допомогою літературного диктанту. Ви повинні написати  відповідь на запитання. Потім  обміняєтеся зошитами і перевірите відповіді один в одного. (Взаємоперевірка)

  1. Який літературний напрям представляє Бодлер? ( романтизм, предтеча символізму)
  2. У якому місті народився поет? (Париж)
  3.  З ким із членів родини  в  юності у  Бодлера був конфлікт ? ( вітчим, генерал Жан Опік)
  4. Найвідоміша збірка поета? («Квіти зла»)
  5. На якому художньому засобі базується назва збірки Бодлера?

       ( антитеза)

  1. Який твір епохи античності  став поштовхом до написання збірки поезій Бодлером? ( Данте «Божественна комедія»)
  2. У якій політичній події Франції взяв участь Бодлер? ( Революція 1848 року)
  3. Як у Франції почали називати літературу, яка з’явилася під впливом Бодлера?  (модерністською )
  4. Який віршований жанр був улюбленим для Бодлера? ( сонет)
  5.  Як Артюр Рембо назвав Бодлера? («король поетів»)

Кожна правильна відповідь 1 бал.

Взаємоперевірка, підрахунок балів.

 

ІII. Мотивація навчальної діяльності

 

Вступне слово вчителя

. Шарль Бодлер… Його називали «королем поетів, справжнім Богом», «апостолом сучасності». Про його твори сперечалися і сперечаються донині літературознавці, поети, пересічні читачі. Традиційні теми романтичної поезії набували нового звучання в поезії  Ш.Бодлера. У 1857 році за збірку поезій “Квіти зла» поета було притягнуто до суду за звинуваченням у аморальності. Судовий вирок над збіркою  французький парламент скасував лише через 89 років.

Доля подарувала Шарлю Бодлеру лише 46 років, але він назавжди увійшов до еліти світової класики. Він належав до тих поетів, які не знайшли визнання і розуміння у сучасників. Його вважали  аморальним, богохульником, анархістом, напівбожевільним. Таке ставлення до нього пояснюється тим, що все своє життя поет перебував у стані конфлікту  з тогочасним суспільством, кидав йому виклик і цей конфлікт був непримиренним. Хоча всесвітнє визнання прийшло до поета лише через сто років після того, як його не стало, але творчість Шарля Бодлера мала  велике значення для подальшого розвитку літератури, зокрема  модернізму.

Інсценізація вірша в прозі « Незнайомець» ( 2учні)

- Кого любите ви найбільше, загадкова людино, скажіть мені: батька, матір,  сестру чи брата?

-У мене немає ні батька, ні матері, ні сестри, ні брата.

- Друзів?

- Ви вживаєте слово, значення якого мені і досі невідоме.

- Батьківщину?

- Я не знаю, на якій широті вона розташована.

- Красу?

- Я справді любив би її, божественну і безсмертну.

- Золото? 

- Я ненавиджу його, як ви ненавидите Бога!

- То що ж ви любите, незвичайний чужоземцю?

-Я люблю хмари, хмари, які пропливають… там… чудові хмари!

- То хто ви такий, яка у вас доля?

- Можливо ці юнаки і дівчата дадуть відповідь на ваше запитання.

 

Вчитель. Тема творчості «поет і поезія», приваблювала багатьох митців. Про високе призначення поета, особливу роль поезії в житті суспільства йдеться в багатьох віршах  Байрона, Гейне, Пушкіна, Лермонтова, Некрасова. Саме про нове вирішення  Бодлером  традиційної теми романтиків «поет і юрба» ми говоритимемо на уроці.

IY. Оголошення теми і мети уроку, епіграфу до уроку (запис до зошита)

Як ви розумієте епіграф уроку? (обговорення).

Висновок:  поет приречений на страждання, його проклинає навіть мати.

Y. Формування нових знань, умінь, навиків. Художній аналіз поезії.

Вчитель. Отже, теми  «поета і поезії», «поет і юрба»--традиційні теми, вирішення яких намагалися знайти і поети – романтики, і поети – реалісти. Ця тема глибоко хвилювала і Ш. Бодлера.

Вірш «Альбатрос» розкриває новий погляд на поета. Бодлер  пережив крах романтичних ілюзій і створив нову реалістичну інтерпретацію романтизму, по- новому висвітлив важливі суспільні теми.

Прослухаємо поезію «Альбатрос» у різних перекладах.

Відео «Альбатрас»

Учениця читає виразно вірш Ш.Бодлера «Альбатрос» АЛЬБАТРОС

Буває, моряки піймають альбатроса,

Як заманеться їм розваги та забав.

І дивиться на них король блакиті скоса —

Він їхній корабель здалека проводжав.

Ходити по дошках природа не навчила —

Він присоромлений. Хода його смішна.

Волочаться за ним великі білі крила,

Як весла по боках розбитого човна.

Незграба немічний ступає клишоного;

Прекрасний в небесах, а тут — як інвалід!..

Той — люльку в дзьоб, а той сміється з нього,

Каліку вдаючи, іде за птахом вслід!

Поет, як альбатрос — володар гріз та грому,

Глузує з блискавиць, жадає висоти,

Та, вигнаний з небес, на падолі земному

Крилатий велетень не має змоги йти.

Переклад Д. Павличка

Учитель:

Прочитаємо першу строфу поезії.

Буває, моряки піймають альбатроса,

Як заманеться їм розваги та забав.

І дивиться на них король блакиті скоса —

Він їхній корабель здалека проводжав.

Питання для учнів, їх обговорення.

  1. Якого птаха спіймали моряки . що він уособлює? (альбатрос, великий  морський птах, сильний і красивий. Уособлює свободу,простір)
  2. З якою метою зловили птаха моряки? (Як заманеться їм розваги та забав).
  3. Як сам поет називає альбатроса? (король блакиті)

Читаємо другу строфу.

Ходити по дошках природа не навчила —

Він присоромлений. Хода його смішна.

Волочаться за ним великі білі крила,

Як весла по боках розбитого човна.

Питання для учнів, їх обговорення.

 

1. Яким альбатрос виглядає на кораблі? (присоромлений, незграбний:

Хода його смішна.

Волочаться за ним великі білі крила,

Як весла по боках розбитого човна.

Учні читають третю строфу.

Незграба немічний ступає клишоного;

Прекрасний в небесах, а тут — як інвалід!..

Той — люльку в дзьоб, а той сміється з нього,

Каліку вдаючи, іде за птахом вслід!

                                      Питання для учнів, їх обговорення

  1. Яке порівняння застосовує Бодлер для образу альбатроса на небі і на кораблі?

  (Прекрасний в небесах, а тут — як інвалід!..) 

  1. Що роблять матроси і як вони виглядають у цій ситуації?

(   Знущаються над птахом,   «Той — люльку в дзьоб, а той сміється з нього,

Каліку вдаючи, іде за птахом вслід!».

 Матроси виглядають « моральними інвалідами»)

 

                      Робота над останньою строфою Читання .

Поет, як альбатрос — володар гріз та грому,

Глузує з блискавиць, жадає висоти,

Та, вигнаний з небес, на падолі земному

Крилатий велетень не має змоги йти.

                 Питання для учнів, їх обговорення

  1. Кого символізує альбатрос у Бодлера? ( поета)

2.  Яким виглядає поет-альбатрос у своїй стихії? (володарем гріз та грому,

Глузує з блискавиць, жадає висоти)

 

3. У кого перетворюється поет на «падолі земному», тобто у суспільстві, яке не розуміє поета? ( на велетня, у якого немає сили йти, творити, жити, тому що суспільство не приймає його талант, не розуміє)

 

Запитання 1:

 Що таке символ, знайдіть символи у вірші.

 (Символ – предметний або словесний знак, який виражає сутність певного явища, має філософську наповненість. У поезії «Альбатрос» є такі символи: море-символ життя, небо - символ творчої волі митця, крила альбатроса - талант, дар, велич, альбатрос у небі - влада митця у створюваному ним світі, альбатрос - сам поет, палуба – тюрма для птаха, матроси – суспільство, що оточувало поета.)

 

Запитання 2: Чим страшний «гурт матросів», що вони символізують? (Заради втіхи і розваги вони знущаються над живим птахом. Матроси символізують духовно скалічене суспільство, яке не здатне відчувати прекрасне, співчувати, захоплюватися, мріяти, любити.)

 

Запитання 3:

 Що символізує альбатрос? ( Поета , сильного у своїй стихії, і слабкого серед звичайної юрби пересічних людей).

Отже, свої міркування  зобразимо в опорній схемі « Образ поета у поезії «Альбатрос»»

( учитель із учнями на дошці складають схему)

 У суспільстві                                                    У своїй стихії 

Здобич для юрби                                   «Король блакиті»

 

Смішний                                                                  

                                          Красивий, вільний

 

 незрозумілий обмеженою юрбою 

                                                                                           Вразливий

 

 

Беззахисний Безпорадний

                                                                Одухотворений

 

Запитання 4.

Який художній засіб використовує Бодлер, щоб підкреслити велич духовного злету і низість земного бруду. Довести прикладами з тексту.

(Шарль Бодлер використовує антитезу – протиставлення. У вірші поет протиставляється  юрбі )

Альбатрос

У небі

На землі

«Ясних висот владика»

«Плавець повітряний»

« Владар блакиті»

« Величний альбатрос»

 Сніжно - білий, велетень, буйнокрил

«Сумно тягне він крило»

«Мандрівник знесилено ступає»

«Незграбний і смішний»

 Вигнанець

 Кривий, каліка, кульгає

 

 

Учитель:

 Як у вірші поєднуються традиції романтизму і модернізму?

(Новаторство поета в тому, що він ввів у поезію сучасну дійсність, ввів модерністські новації. А саме, створення художніх світів за допомогою  кольорів і відтінків, показана живописна картина зображення, чітке визначення місця – альбатрос - у царині неба, матроси – на палубі корабля. Символізація тексту, утвердження ідеї невмирущості мистецтва і митця, самотність творчої особистості в реальному світі).

YI. Систематизація і узагальнення

Слово вчителя. Так, поет має високе призначення – літати у сферах духу, свободи, творчості, досягти високого ідеалу і краси. Але чому поет Бодлера не прагне втриматися на цій висоті? Чому, маючи «крила», він на землі  «в юрбі несамовитій»? Чому митець «волає з… безодні темної», коли місце його в небі? Відповідь на ці запитання можна знайти в щоденнику Ш.Бодлера «Моє оголене серце»: «У кожній людині є два одночасні прагнення: одне спрямоване до Бога, друге до Сатани. Поклик Бога, або духовність – це прагнення внутрішньо піднестися,  поклик Сатани, або тваринність – це насолода від власного падіння». Ось чому становище людини у світі трагічне, а мрії про ідеал залишаються сумними.

 

 

1. Як ви вважаєте, чи актуальна  поезія Бодлера сьогодні , у наш час?

                                    (обговорення)

Нам треба задуматись про своє майбутнє: яка роль мистецтва у нашому житті, чи можливий рух до прогресу без пошуків духовного. У час, коли актуальними є матеріальні цінності, гроші, розвиток прогресу – ця збірка є дуже актуальною, бажано її всім прочитати.)

 

 

2. Чи пише хтось із вас, друзі, поезію? Якщо так , чи вважаєте ви, що поети – це люди не схожі на звичайних людей?

 Чи почувалися ви колись «альбатросом»?   

 

 

Творче завдання:  Продовжіть речення: « Поет – це………»

                     (зачитують учні)

 

YII. Рефлексія, оцінювання

«Мікрофон» Що на уроці запам яталося найбільше?

 

-Підніміть руки ті учні, які були задоволені своєю роботою на уроці..

- Підніміть руки ті учні, яких сьогоднішній урок змусив задуматися …

- Підніміть руки ті учні, які отримали нові знання …

  - Підніміть руки ті учні, які вірять у те, що у них у житті все складеться якнайкраще..

Бажаю вам творчого натхнення  і гарних успіхів  у навчанні!

 

YШ. Домашнє завдання

1.Вірш «Альбатрос» вивчити напам’ять. Виразне читання поезії Бодлера та художній аналіз поезій « Вечорова гармонія» ( І варіант) та « Відповідності»(ІІ варіант).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тікун Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 січня 2018
Переглядів
10529
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку