Урок із зарубіжної літератури у 10 класі. "Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен (1918-1992). "Листя трави"")"

Про матеріал
Місце Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця . Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика , проблематика, композиція збірки «Листя трави». Образ ліричного героя . Символи. Традиції й художнє новаторство В.Вітмена.
Перегляд файлу

Тема :  Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен (1819 -1892). «Листя трави». 

Місце  Вітмена в літературному процесі США.

Особливості світобачення митця .

Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика , проблематика, композиція збірки «Листя трави».

Образ ліричного героя . Символи. Традиції й художнє новаторство В.Вітмена.

 

Мета:  ознайомити  учнів з життєвим і творчим шляхом В.Вітмена,  особливостями світобачення митця, історією створення збірки «Листя трави» та її зв’язок  з історією та життям Америки; новаторським характером  лірики.

 

Обладнання:  комп’ютер,  слайди,портрет В.Вітмена, збірка «Листя трави».

 

Тип уроку: комбінований.

 

Епіграф:

                                              Люби землю, сонце, тварин,

                                          ненавидь міщанство, ненавидь майно

                                                            не схиляйся ні перед ким

                                                                                    В.Вітмен

Хід уроку

 І.  Актуалізація опорних знань

- Повідомлення про складний період історії США,  в часи війни з Мексикою(1846-1848рр.),  громадянської  війни (1861-1865рр.).

- Розповідь учня про розвиток романтизму в США, видатних представників.

 

 ІІ.  Повідомлення теми та мети уроку .

 ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.

  1. Демонстрація  слайдів.

Життєвий і творчий щлях Волта  Вітмена. 

  1. Коментар вчителя.

 

У 1855 році збірка «Листя трави» стала відомою і принесла Волту  Вітмену славу. У її першому виданні було вміщено всього 12 віршів і поем. Вона була оформлена незвичайно: її зелену обкладинку прикрашали зображення квітів і листя  трави. Замість імені автора  -  його портрет , але  на  29 сторінці  одна зі строф вірша починалася  «Волт Вітмен – американець».

Збірка відкривалася «Піснею про себе», вона стала  своєрідним маніфестом поета.

У 1856 році зявилося друге видання збірки  з 20 новими творами.

У 1860 році – третє видання, де вже налічувалось понад 100 віршів і поем.

До кінця свого життя В. Вітмен працював  над збіркою «Листя трави», удосконалюючи її і не змінюючи  назву. За життя поет завершив роботу над  дванадцятим  виданням, що містило 400 поезій.

Композиція  збірки  «Листя трави» своєрідна: усі вірші об’єднує  особистість поета. «Пісня про себе» - це ключовий твір. Поет оспівує себе як особистість і тим самим безліч людей, таких самих особистостей, як він…

Тематика збірки різноманітна: події громадянської війни, життя індіанців, інтимна лірика, пейзажна лірика, філософська лірика, призначення людини.

Сам автор , визначаючи сутність збірки писав: «Я збагнув , що центром, звідкіля випромінюється відповідь і куди повертається до своїх витоків, повинна бути особистість – єдина душа і плоть… «Листя трави» - це переважно спроба виразити мою власну емоційну та особистісну природу.., спроба від початку й до кінця відтворити Особу, людське єство (мене самого в другій половині  ХІХ  століття в Америці) і зробити це вільно і правдиво».

Філософ  Р.Емерсон, оцінюючи збірку «Листя трави», писав: «Я вважаю цю книгу  за найоригінальнішій витвір розуму і мудрості , який коли-небудь дарувала світові Америка».

3. Волт Вітмен – поет-новатор : один із перших використав верлібр (вірш без рими і віршованого розміру з довільним чергуванням рядків різної довжини).

Він вважав: «Рими – це кайдани».

У своїй поезії він поєднував полюси Всесвіту: Небо і Землю, Дух і Матерію і подавав світ як одне ціле.

ІV. Робота у творчих групах.

 Клас поділяється на кілька творчих груп (4), кожна з яких отримує завдання з елементами поетичного аналізу.

1. Виразне  читання учнями  віршів.

2. Завдання  з елементами поетичного аналізу.

 

1 група . Вірш 1.

- Як у вірші Поет вказує на зв’язок між усіма людьми в світі?      («…кожний атом, що належить мені, і вам належить».)

- Як автор шукає свою душу? («блукаю… блукаючи навмання…)

- З чого, на думку Волта Вітмена, створений «кожен атом крові» людини? Знайдіть підтвердження у тексті («… створені з цієї землі, з цього повітря…»).

- Як ви розумієте цей рядок?

(відчуває себе невід’ємною частиною рідної землі.)

- Якого висновку доходить Поет у кінці 1-го вірша? Прочитайте. («Природа без стриму сповнена сил первісних».)

 

2 група. Вірш 5.

- До кого звертається, з ким розмовляє Поет у цьому вірші?

(До душі.)

- Що потрібно йому від неї?  Про що він її просить?

 («…вивільни свій голос…», «…лише люляння голосу твого рокітливого».) Поясніть, як ви розумієте неологізм «люляння».

- Які почуття, переживання відтворені в цьому уривку? Як змінюється Поет?

(Автор спочатку відчуває присутність душі фізично. Він і душа живуть окремо. А потім душа з’єднується з Поетом через розуміння, соглядання природи, і йому  відкривається істина.)

- Що стає зрозумілим для Поета, коли душа возз’єдналася з ним? Прочитайте (…що все на землі минуще, (…), що основа Творіння – це любов…»)

- Як розуміє Поет себе, світ довкола себе? Що є основою такого поетичного світобачення?

 («…Божа рука – це моя обітниця власна», «дух Божий – це брат мій рідний», «всі чоловіки рожденні – теж мої браття». «…» Поет розуміє, що все довкола: і «брунатні мурахи», і «незліченні стебла», і «купи каміння» – все це так має бути, бо так створене і об’єднує все це – любов.)

 

3група. Вірш 22.

- Чим для Поета є море? Про що його просить Поет? Прочитайте. («Гойдай мене, колисай в хитких обіймах дрімоти, Вільготою любові хлюпни…»)

- Як передає автор розуміння того, що море – жива істота? Прочитайте.(«Я здогадуюсь, що ти маєш на думці», «…пальцями кривими ти маниш мене», «судомно й широко дихаєш ти…»)

- Як характеризує Поет море? Знайдіть підтвердження у тексті. Як він усвідомлює себе? («Море, ти – безмір життя і невирита, адже готова могила…», «химерне і граціозне», «Я частинка твоя невіддільна, я – одна твоя хвиля і всі твої хвилі одразу».)

- Як ви розумієте слова автора: «Сумнів так само корисний, як і тверда доктрина»? Що, на ваш погляд, ближче самому Поетові?

Які роздуми, почуття викликає у вас цей уривок?

 

4група. Вірш41.

- Кому хоче допомогти Поет? Чому навіть «дужі чоловіки» потребують цієї допомоги?

- Як автор у вірші прославляє звичайну працю? Доберіть цитати. («Скільки ж божеського, а може, й більше, я відкриваю в теслі, що зводить будинок», «Пожежники біля насосів чи на мотузяних драбинах не менші для мене за богів у війнах античних», «Три коси на жнивах свистять у руках трьох кремезних ангелів, чиї сорочки висмикуються з-під поясів…»)

-Простежте ритміку цього вірша (і загалом віршів В.Вітмена). Яку книгу вона нагадує? (Повторення слів, словосполучень, фраз – такий звукопис характерний для Біблії.)

- До чого прагне Поет? Ким він хоче стати? («Надприродне – то все пусте, я сам на свій час чекаю, щоб стати одним із богів», «…я зможу стільки ж добра творити і таким самим чудотворцем стану…»)

 

 Підсумкове слово вчителя.

«Хто зневажає іншого, той зневажає мене», -  проголошує митець.

«Пісня про себе» - програмний твір, який об’єднав усі головні теми збірки «Листя трави» .

 Волт  Вітмен стверджує почуття власної гідності, Людини, її зв’язок з Богом, її єдність з усією Природою.

 Нас вражає його повага, захоплення, оспівування кожної людини, кожної особистості, яка, на думку автора, є неповторною і тому, божественною.

 Він створив свій поетичний всесвіт, у якому перемагає гармонія: у простих і звичних речах побачив прояви  вічного і прекрасного, всесвітнього і особистого.

 

Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника про В. Вітмена.

2. Прочитати 1-2 вірші  В.Вітмена зі збірки  «Листя трави»  . Вивчити напамять уривок поеми «Пісня про себе» (на вибір).

 


Волт Вітмен

Walter Whitman

Thomas Wilmer Dewing - Walt Whitman - 1875.jpg

Волт Вітмен, 1875 р.

Ім'я при народженні

англ. Walter Whitman

Народився

31 травня 1819
Вест-Гіллз, Гантінгтон, Лонг-Айленд, США

Помер

26 березня 1892 (72 роки)
Камден, Нью-Джерсі, США
·пневмонія

Поховання

Громадянство

Flag of the United States.svg США

Місце проживання

Діяльність

поет, есеїст

Мова творів

англійська[1]

Magnum opus

«Листя трави»

Конфесія

деїзм

Автограф

Walt Whitman signature.svg

Нагороди

Зала слави Нью-Джерсі

 

docx
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
13804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку