Тема : Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен (1819 -1892). «Листя трави».
Місце Вітмена в літературному процесі США.
Особливості світобачення митця .
Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика , проблематика, композиція збірки «Листя трави».
Образ ліричного героя . Символи. Традиції й художнє новаторство В.Вітмена.
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В.Вітмена, особливостями світобачення митця, історією створення збірки «Листя трави» та її зв’язок з історією та життям Америки; новаторським характером лірики.
Обладнання: комп’ютер, слайди,портрет В.Вітмена, збірка «Листя трави».
Тип уроку: комбінований.
Епіграф:
Люби землю, сонце, тварин,
ненавидь міщанство, ненавидь майно
не схиляйся ні перед ким
В.Вітмен
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
- Повідомлення про складний період історії США, в часи війни з Мексикою(1846-1848рр.), громадянської війни (1861-1865рр.).
- Розповідь учня про розвиток романтизму в США, видатних представників.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку .
ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.
Життєвий і творчий щлях Волта Вітмена.
У 1855 році збірка «Листя трави» стала відомою і принесла Волту Вітмену славу. У її першому виданні було вміщено всього 12 віршів і поем. Вона була оформлена незвичайно: її зелену обкладинку прикрашали зображення квітів і листя трави. Замість імені автора - його портрет , але на 29 сторінці одна зі строф вірша починалася «Волт Вітмен – американець».
Збірка відкривалася «Піснею про себе», вона стала своєрідним маніфестом поета.
У 1856 році з’явилося друге видання збірки з 20 новими творами.
У 1860 році – третє видання, де вже налічувалось понад 100 віршів і поем.
До кінця свого життя В. Вітмен працював над збіркою «Листя трави», удосконалюючи її і не змінюючи назву. За життя поет завершив роботу над дванадцятим виданням, що містило 400 поезій.
Композиція збірки «Листя трави» своєрідна: усі вірші об’єднує особистість поета. «Пісня про себе» - це ключовий твір. Поет оспівує себе як особистість і тим самим безліч людей, таких самих особистостей, як він…
Тематика збірки різноманітна: події громадянської війни, життя індіанців, інтимна лірика, пейзажна лірика, філософська лірика, призначення людини.
Сам автор , визначаючи сутність збірки писав: «Я збагнув , що центром, звідкіля випромінюється відповідь і куди повертається до своїх витоків, повинна бути особистість – єдина душа і плоть… «Листя трави» - це переважно спроба виразити мою власну емоційну та особистісну природу.., спроба від початку й до кінця відтворити Особу, людське єство (мене самого в другій половині ХІХ століття в Америці) і зробити це вільно і правдиво».
Філософ Р.Емерсон, оцінюючи збірку «Листя трави», писав: «Я вважаю цю книгу за найоригінальнішій витвір розуму і мудрості , який коли-небудь дарувала світові Америка».
3. Волт Вітмен – поет-новатор : один із перших використав верлібр (вірш без рими і віршованого розміру з довільним чергуванням рядків різної довжини).
Він вважав: «Рими – це кайдани».
У своїй поезії він поєднував полюси Всесвіту: Небо і Землю, Дух і Матерію і подавав світ як одне ціле.
ІV. Робота у творчих групах.
Клас поділяється на кілька творчих груп (4), кожна з яких отримує завдання з елементами поетичного аналізу.
1. Виразне читання учнями віршів.
2. Завдання з елементами поетичного аналізу.
1 група . Вірш 1.
- Як у вірші Поет вказує на зв’язок між усіма людьми в світі? («…кожний атом, що належить мені, і вам належить».)
- Як автор шукає свою душу? («блукаю… блукаючи навмання…)
- З чого, на думку Волта Вітмена, створений «кожен атом крові» людини? Знайдіть підтвердження у тексті («… створені з цієї землі, з цього повітря…»).
- Як ви розумієте цей рядок?
(відчуває себе невід’ємною частиною рідної землі.)
- Якого висновку доходить Поет у кінці 1-го вірша? Прочитайте. («Природа без стриму сповнена сил первісних».)
2 група. Вірш 5.
- До кого звертається, з ким розмовляє Поет у цьому вірші?
(До душі.)
- Що потрібно йому від неї? Про що він її просить?
(«…вивільни свій голос…», «…лише люляння голосу твого рокітливого».) Поясніть, як ви розумієте неологізм «люляння».
- Які почуття, переживання відтворені в цьому уривку? Як змінюється Поет?
(Автор спочатку відчуває присутність душі фізично. Він і душа живуть окремо. А потім душа з’єднується з Поетом через розуміння, соглядання природи, і йому відкривається істина.)
- Що стає зрозумілим для Поета, коли душа возз’єдналася з ним? Прочитайте (…що все на землі минуще, (…), що основа Творіння – це любов…»)
- Як розуміє Поет себе, світ довкола себе? Що є основою такого поетичного світобачення?
(«…Божа рука – це моя обітниця власна», «дух Божий – це брат мій рідний», «всі чоловіки рожденні – теж мої браття». «…» Поет розуміє, що все довкола: і «брунатні мурахи», і «незліченні стебла», і «купи каміння» – все це так має бути, бо так створене і об’єднує все це – любов.)
3група. Вірш 22.
- Чим для Поета є море? Про що його просить Поет? Прочитайте. («Гойдай мене, колисай в хитких обіймах дрімоти, Вільготою любові хлюпни…»)
- Як передає автор розуміння того, що море – жива істота? Прочитайте.(«Я здогадуюсь, що ти маєш на думці», «…пальцями кривими ти маниш мене», «судомно й широко дихаєш ти…»)
- Як характеризує Поет море? Знайдіть підтвердження у тексті. Як він усвідомлює себе? («Море, ти – безмір життя і невирита, адже готова могила…», «химерне і граціозне», «Я частинка твоя невіддільна, я – одна твоя хвиля і всі твої хвилі одразу».)
- Як ви розумієте слова автора: «Сумнів так само корисний, як і тверда доктрина»? Що, на ваш погляд, ближче самому Поетові?
Які роздуми, почуття викликає у вас цей уривок?
4група. Вірш41.
- Кому хоче допомогти Поет? Чому навіть «дужі чоловіки» потребують цієї допомоги?
- Як автор у вірші прославляє звичайну працю? Доберіть цитати. («Скільки ж божеського, а може, й більше, я відкриваю в теслі, що зводить будинок», «Пожежники біля насосів чи на мотузяних драбинах не менші для мене за богів у війнах античних», «Три коси на жнивах свистять у руках трьох кремезних ангелів, чиї сорочки висмикуються з-під поясів…»)
-Простежте ритміку цього вірша (і загалом віршів В.Вітмена). Яку книгу вона нагадує? (Повторення слів, словосполучень, фраз – такий звукопис характерний для Біблії.)
- До чого прагне Поет? Ким він хоче стати? («Надприродне – то все пусте, я сам на свій час чекаю, щоб стати одним із богів», «…я зможу стільки ж добра творити і таким самим чудотворцем стану…»)
Підсумкове слово вчителя.
«Хто зневажає іншого, той зневажає мене», - проголошує митець.
«Пісня про себе» - програмний твір, який об’єднав усі головні теми збірки «Листя трави» .
Волт Вітмен стверджує почуття власної гідності, Людини, її зв’язок з Богом, її єдність з усією Природою.
Нас вражає його повага, захоплення, оспівування кожної людини, кожної особистості, яка, на думку автора, є неповторною і тому, божественною.
Він створив свій поетичний всесвіт, у якому перемагає гармонія: у простих і звичних речах побачив прояви вічного і прекрасного, всесвітнього і особистого.
Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника про В. Вітмена.
2. Прочитати 1-2 вірші В.Вітмена зі збірки «Листя трави» . Вивчити напам’ять уривок поеми «Пісня про себе» (на вибір).
Волт Вітмен |
|
Walter Whitman |
|
Волт Вітмен, 1875 р. |
|
Ім'я при народженні |
англ. Walter Whitman |
Народився |
31 травня 1819 |
Помер |
26 березня 1892 (72 роки) |
Поховання |
|
Громадянство |
|
Місце проживання |
|
Діяльність |
поет, есеїст |
Мова творів |
|
Конфесія |
|
Автограф |
|
Нагороди |