Урок із зарубіжної літератури у 10 класі. "Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен (1918-1992). "Листя трави"")"

Про матеріал
Місце Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця . Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика , проблематика, композиція збірки «Листя трави». Образ ліричного героя . Символи. Традиції й художнє новаторство В.Вітмена.
Перегляд файлу

Тема :  Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен (1819 -1892). «Листя трави». 

Місце  Вітмена в літературному процесі США.

Особливості світобачення митця .

Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика , проблематика, композиція збірки «Листя трави».

Образ ліричного героя . Символи. Традиції й художнє новаторство В.Вітмена.

 

Мета:  ознайомити  учнів з життєвим і творчим шляхом В.Вітмена,  особливостями світобачення митця, історією створення збірки «Листя трави» та її зв’язок  з історією та життям Америки; новаторським характером  лірики.

 

Обладнання:  комп’ютер,  слайди,портрет В.Вітмена, збірка «Листя трави».

 

Тип уроку: комбінований.

 

Епіграф:

                                              Люби землю, сонце, тварин,

                                          ненавидь міщанство, ненавидь майно

                                                            не схиляйся ні перед ким

                                                                                    В.Вітмен

Хід уроку

 І.  Актуалізація опорних знань

- Повідомлення про складний період історії США,  в часи війни з Мексикою(1846-1848рр.),  громадянської  війни (1861-1865рр.).

- Розповідь учня про розвиток романтизму в США, видатних представників.

 

 ІІ.  Повідомлення теми та мети уроку .

 ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.

  1. Демонстрація  слайдів.

Життєвий і творчий щлях Волта  Вітмена. 

  1. Коментар вчителя.

 

У 1855 році збірка «Листя трави» стала відомою і принесла Волту  Вітмену славу. У її першому виданні було вміщено всього 12 віршів і поем. Вона була оформлена незвичайно: її зелену обкладинку прикрашали зображення квітів і листя  трави. Замість імені автора  -  його портрет , але  на  29 сторінці  одна зі строф вірша починалася  «Волт Вітмен – американець».

Збірка відкривалася «Піснею про себе», вона стала  своєрідним маніфестом поета.

У 1856 році зявилося друге видання збірки  з 20 новими творами.

У 1860 році – третє видання, де вже налічувалось понад 100 віршів і поем.

До кінця свого життя В. Вітмен працював  над збіркою «Листя трави», удосконалюючи її і не змінюючи  назву. За життя поет завершив роботу над  дванадцятим  виданням, що містило 400 поезій.

Композиція  збірки  «Листя трави» своєрідна: усі вірші об’єднує  особистість поета. «Пісня про себе» - це ключовий твір. Поет оспівує себе як особистість і тим самим безліч людей, таких самих особистостей, як він…

Тематика збірки різноманітна: події громадянської війни, життя індіанців, інтимна лірика, пейзажна лірика, філософська лірика, призначення людини.

Сам автор , визначаючи сутність збірки писав: «Я збагнув , що центром, звідкіля випромінюється відповідь і куди повертається до своїх витоків, повинна бути особистість – єдина душа і плоть… «Листя трави» - це переважно спроба виразити мою власну емоційну та особистісну природу.., спроба від початку й до кінця відтворити Особу, людське єство (мене самого в другій половині  ХІХ  століття в Америці) і зробити це вільно і правдиво».

Філософ  Р.Емерсон, оцінюючи збірку «Листя трави», писав: «Я вважаю цю книгу  за найоригінальнішій витвір розуму і мудрості , який коли-небудь дарувала світові Америка».

3. Волт Вітмен – поет-новатор : один із перших використав верлібр (вірш без рими і віршованого розміру з довільним чергуванням рядків різної довжини).

Він вважав: «Рими – це кайдани».

У своїй поезії він поєднував полюси Всесвіту: Небо і Землю, Дух і Матерію і подавав світ як одне ціле.

ІV. Робота у творчих групах.

 Клас поділяється на кілька творчих груп (4), кожна з яких отримує завдання з елементами поетичного аналізу.

1. Виразне  читання учнями  віршів.

2. Завдання  з елементами поетичного аналізу.

 

1 група . Вірш 1.

- Як у вірші Поет вказує на зв’язок між усіма людьми в світі?      («…кожний атом, що належить мені, і вам належить».)

- Як автор шукає свою душу? («блукаю… блукаючи навмання…)

- З чого, на думку Волта Вітмена, створений «кожен атом крові» людини? Знайдіть підтвердження у тексті («… створені з цієї землі, з цього повітря…»).

- Як ви розумієте цей рядок?

(відчуває себе невід’ємною частиною рідної землі.)

- Якого висновку доходить Поет у кінці 1-го вірша? Прочитайте. («Природа без стриму сповнена сил первісних».)

 

2 група. Вірш 5.

- До кого звертається, з ким розмовляє Поет у цьому вірші?

(До душі.)

- Що потрібно йому від неї?  Про що він її просить?

 («…вивільни свій голос…», «…лише люляння голосу твого рокітливого».) Поясніть, як ви розумієте неологізм «люляння».

- Які почуття, переживання відтворені в цьому уривку? Як змінюється Поет?

(Автор спочатку відчуває присутність душі фізично. Він і душа живуть окремо. А потім душа з’єднується з Поетом через розуміння, соглядання природи, і йому  відкривається істина.)

- Що стає зрозумілим для Поета, коли душа возз’єдналася з ним? Прочитайте (…що все на землі минуще, (…), що основа Творіння – це любов…»)

- Як розуміє Поет себе, світ довкола себе? Що є основою такого поетичного світобачення?

 («…Божа рука – це моя обітниця власна», «дух Божий – це брат мій рідний», «всі чоловіки рожденні – теж мої браття». «…» Поет розуміє, що все довкола: і «брунатні мурахи», і «незліченні стебла», і «купи каміння» – все це так має бути, бо так створене і об’єднує все це – любов.)

 

3група. Вірш 22.

- Чим для Поета є море? Про що його просить Поет? Прочитайте. («Гойдай мене, колисай в хитких обіймах дрімоти, Вільготою любові хлюпни…»)

- Як передає автор розуміння того, що море – жива істота? Прочитайте.(«Я здогадуюсь, що ти маєш на думці», «…пальцями кривими ти маниш мене», «судомно й широко дихаєш ти…»)

- Як характеризує Поет море? Знайдіть підтвердження у тексті. Як він усвідомлює себе? («Море, ти – безмір життя і невирита, адже готова могила…», «химерне і граціозне», «Я частинка твоя невіддільна, я – одна твоя хвиля і всі твої хвилі одразу».)

- Як ви розумієте слова автора: «Сумнів так само корисний, як і тверда доктрина»? Що, на ваш погляд, ближче самому Поетові?

Які роздуми, почуття викликає у вас цей уривок?

 

4група. Вірш41.

- Кому хоче допомогти Поет? Чому навіть «дужі чоловіки» потребують цієї допомоги?

- Як автор у вірші прославляє звичайну працю? Доберіть цитати. («Скільки ж божеського, а може, й більше, я відкриваю в теслі, що зводить будинок», «Пожежники біля насосів чи на мотузяних драбинах не менші для мене за богів у війнах античних», «Три коси на жнивах свистять у руках трьох кремезних ангелів, чиї сорочки висмикуються з-під поясів…»)

-Простежте ритміку цього вірша (і загалом віршів В.Вітмена). Яку книгу вона нагадує? (Повторення слів, словосполучень, фраз – такий звукопис характерний для Біблії.)

- До чого прагне Поет? Ким він хоче стати? («Надприродне – то все пусте, я сам на свій час чекаю, щоб стати одним із богів», «…я зможу стільки ж добра творити і таким самим чудотворцем стану…»)

 

 Підсумкове слово вчителя.

«Хто зневажає іншого, той зневажає мене», -  проголошує митець.

«Пісня про себе» - програмний твір, який об’єднав усі головні теми збірки «Листя трави» .

 Волт  Вітмен стверджує почуття власної гідності, Людини, її зв’язок з Богом, її єдність з усією Природою.

 Нас вражає його повага, захоплення, оспівування кожної людини, кожної особистості, яка, на думку автора, є неповторною і тому, божественною.

 Він створив свій поетичний всесвіт, у якому перемагає гармонія: у простих і звичних речах побачив прояви  вічного і прекрасного, всесвітнього і особистого.

 

Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника про В. Вітмена.

2. Прочитати 1-2 вірші  В.Вітмена зі збірки  «Листя трави»  . Вивчити напамять уривок поеми «Пісня про себе» (на вибір).

 


Волт Вітмен

Walter Whitman

Thomas Wilmer Dewing - Walt Whitman - 1875.jpg

Волт Вітмен, 1875 р.

Ім'я при народженні

англ. Walter Whitman

Народився

31 травня 1819
Вест-Гіллз, Гантінгтон, Лонг-Айленд, США

Помер

26 березня 1892 (72 роки)
Камден, Нью-Джерсі, США
·пневмонія

Поховання

Громадянство

Flag of the United States.svg США

Місце проживання

Діяльність

поет, есеїст

Мова творів

англійська[1]

Magnum opus

«Листя трави»

Конфесія

деїзм

Автограф

Walt Whitman signature.svg

Нагороди

Зала слави Нью-Джерсі

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лєвтєрова Марина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
16035
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку