Урок із зарубіжної літератури у 5 класі
Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра»
Світ дорослих і світ дітей у повісті
Мета:
дати початкові поняття про повість;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь та навичок .
Обладнання: портрет М.Твена; повість «Пригоди Тома Сойєра»; мультимедійні матеріали; мікрофан.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
III. Повідомлення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Сьогодні на уроці ви познайомитесь з Марком Твеном і дізнаєтесь про нього дуже багато цікавого. «Пригоди Тома Сойєра» - один з найкращих творів світової літератури.
IV. Робота над темою уроку
Ми відправляємось до Америки. Саме там 30 листопада 1835р. в м. Флорида народився Семюел Ленгхорн Клеменс, в майбутньому Марк Твен. Коли йому виповнилося 4 роки, родина переїхала до маленького містечка Ганнібал, що на березі Міссісіпі . Там пройшло дитинство майбутнього письменника. Він ріс дуже активним хлопчиком, схожим на Тома Сойєра . Школу не любив, але навчатись йому довелось не довго.
Коли виповнилося 12 років, помер батько.
Хлопець пішов працювати помічником на складі у місцевій друкарні.
Потім довелося бути і лоцманом, і солдатом, і репортером.
«Подорож Марка Твена до України».
3. Робота в групах.
Кожна група отримує зазделегідь підготовлені вчителем картки з необхідною інформацією, опрацьовує і розповідає про кращі твори автора.
1 група – «Знаменита стрибуча жаба з Калавераса».
Невеличке оповідання, яке принесло Марку Твену перший літературний успіх.
2 група – «Пригоди Гекльберрі Фінна».
Цей твір був задуманий як продовження «Пригод Тома Сойєра», але вийшов набагато складнішим.
3 група – «Пригоди Тома Сойєра».
Спогади Марка Твена про своє дитинство в місті Ганнібалі.
Повість – це прозовий твір, який має більший, ніж оповідання, обсяг. У повісті зазвичай змальовано низку подій із життя головного героя й детально зображено пов’язаних з ним другорядних персонажів.
Учні працюють над I розділом твору
4. Бесіда
- Чи сподобався вам Том Сойєр ?
- Ви хотіли би з ним товаришувати ? Так чи ні ?
- На вашу думку, це позитивний чи негативний персонаж ?
(Доведіть прикладами з твору).
IV. Підсумок уроку
«Мікрофон»
Продовжити речення:
- Сьогодні на уроці я дізнався, що…
- Мене найбільше вразив світ дітей (дорослих), тому що…
V. Домашнє завдання
1. Прочитати II і III розділи твору «Пригоди Тома Сойєра».
2. Скласти кросворди за життям та творчістю Марка Твена.