26 серпня о 18:00Вебінар: Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід

Урок із зарубіжної літератури в 6 класі за твором Р.Шеклі "Запах думок"

Про матеріал

Конспект уроку за твором Р.Шеклі "Запах думок".Розроблений за акмеологічною технологією навчання. Сприяє розвитку життєвих компетентностей учнів, розвиває комунікативні, аналітичні, читацькі навички, дає змогу подивитися шестикласникам на фантастичний твір з точки зору реальної розповіді про удосконалення людини.

Перегляд файлу

Капленко Алла Олександрівна,

учитель зарубіжної літератури, старший учитель комунальної установи Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6,  м. Суми, Сумської області

 

 

Тема: Роберт Шеклі «Запах думок». Утвердження сили людської думки у творі

 Мета:

- ознайомити учнів з творчістю американського письменника-фантаста Р.Шеклі, з поняттями «наукова фантастика», «фантастичне оповідання»; розглянути авторську концепцію оповідання «Запах думок»;

- формувати вміння мислити, аналізувати текст художнього твору, самостійно робити висновки; розвивати навички зв’язного образного мовлення, формувати прагнення до самопізнання та самовдосконалення;

- виховувати прагнення цілеспрямовано йти до мети, оптимістичний погляд на життя, упевненість у своїх силах.

Тип уроку: урок-дослідження.

Методи, прийоми: робота з відеорядом, евристична бесіда, літературознавче дослідження, дослідницька робота з текстом, словникова робота, демонстрація мультимедійної презентації, прийом «Я відчуваю…» прийом  «Сюжетно - цитатний ланцюжок», прийом «Картинна галерея», прийом «Додай  думку», прийом «Сенкан», робота в групах, вправа «Думки щодо очікувань» .

Обладнання: тексти твору, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, відео до уроку, додаткова інформація на аркушах, аудіозапис музики.

Підручник: Ніколенко О. М. Cвітова література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова та ін. — К. : Грамота, 2014.- 2 5 6 с.

 

Перебіг уроку

Чого не знає людина?Людина не знає тільки межі…

Монгольське прислів’я

І.Мотивація навчальної діяльності. Слайд 1

Звучить інструментальна композиція групи  «Спейс».

1.Прийом «Я відчуваю…»

Коли ви заходили на урок, лунала інструментальна композиція з альбому групи «Спейс», що ви уявляли, відчували, коли її слухали?

 2.Слово вчителя

 Так, «життя, як відомо, дається нам у відчуттях. Звук, зір… Які оманливі вони іноді, наскільки легко не те почути, помилитися в обрисах і кольорі», прийняти за реальність марево нічного сну або почути розмову в падінні зірок. «Здається, увесь світ існує з єдиною метою: заплутати нас, упевнити в тому, що все навколо не є реальністю.» І тільки один запах – правдивий. У страху, ненависті й любові – у всього є запах, навіть у думок.

3.Робота з відеорядом. Слайд 2

Завдання: Тож пропоную переглянути відеоряд, записуючи думки, що у вас виникнуть, у вигляді інформаційного грона.

Які слова прийшли вам на думку після побаченого на екрані? Слайд 3

ІІ. Постановка теми, мети, завдань уроку.

1. Слово вчителя

   Ми з вами не спілкувалися, а думки виникли у нас дуже схожі. Бо все, що ми побачили й почули, стосується творчості Р.Шеклі. Є твори, які  народжують складні асоціації та незвичні емоції. Для мене, я впевнена, і для вас, справжнім відкриттям стало оповідання «Запах думок» — загадкове, незвичайне, іноді навіть не завжди зрозуміле, але таке, що обов’язково примушує думати … Тож пропоную зануритись у світ думок письменника Роберта Шеклі, вони допоможуть нам  наблизитися до відповіді на питання: «Яка ж вона, Людина? Якою вона повинна бути?»

2. Оголошення теми та епіграфу уроку. Слайд 4

Проблемне питання: «Чого не знає людина? Людина не знає тільки межі…» Межі чого? Саме на це питання ми намагатимемося дати відповідь сьогодні на уроці.

ІІІ. Робота з навчальним матеріалом.

1.Літературознавче дослідження. Слайд 5

Робота в групах. (Розподіл дітей по групах відбувається за кольором зірок, які вони отримали, заходячи  на урок до кабінету.)

Завдання для І групи:

1. Дослідіть значення понять «фантастика», «наукова фантастика». Створіть кластер «Фантастика».

Завдання для ІІ групи:

1.Створіть інформаційний плакат «Фантастика в літературі».

Завдання для ІІІ групи:

1.Користуючись інформацією, розкажіть про  Роберта Шеклі- фантаста, створивши буклет- довідник про письменника.

Завдання для ІV групи:

1.Знайдіть ознаки фантастичного оповідання у творі Р.Шеклі «Запах думок».

Завдання для V групи:

 1.Використовуючи ілюстрації, складіть кросенс, який допоможе вам розкрити сюжет твору «Запах думок».

2.Виступи спікерів груп з відповідями. Слайди 6, 7, 8           

3.Підбитя підсумків виступів учнів. Прийом «Додай  думку».

Методичний коментар: учитель називає перше слово, кожна група по черзі повинна назвати відповідно два, три, чотири, пять слів, щоб вийшла в цілому закінчена думка.

ІV. Робота з текстом.

1.Бесіда з учнями. Слайд 9

- А тепер уявімо себе в безмежному зоряному просторі …Що ви відчуваєте ?

- Складіть асоціативний ряд слів, що ілюструють ваші почуття.

(Почуття самотності, тривоги, страху, паніки…)

- Чи  такі відчуття були у героя твору Ліроя Кліві.

2.Сюжетно-цитатний ланцюжок. Відновімо події за допомогою цитат.

Методичний коментар: Учні повинні скласти сюжетний ланцюжок твору за допомогою цитат, які вони отримали як роздатковий матеріал.

  1. «Що таке справжні негаразди Лірой Кліві зрозумів, коли спрямував свій поштоліт-243 крізь некоонізоване зоряне скупчення Сергон. У цій зоряній групі не було колоній, а решту подробиць пропонувалося шукати на карті кисневих світів. Що там було, окрім кисню, ніхто не знав».(5)
  2. «Кліві з останніх сил намагався не втратити свідомість, хоча йому здавалося, що всі кістки його тіла поламані».(8)
  3. «Він перебував у безтурботному стані шоку. Йому здавалося, що розум відокремився від його тіла і вільно плаває в повітрі. Усі турботи, почуття, страхи залишилися в тілі: розум був вільний».(1)
  4. «Він озирнувся і побачив біля себе невелику тварину, розміром з білку, але з темно-зеленим хутром. Коли тварина наблизилася, Кліві помітив, що в неї немає ані очей, ані вух».(2)
  5. «З’явився інший звір, що розмірами й формою тіла нагадував великого вовка, але також зеленого кольору. У цього звіра теж не було ані очей, ані вух. Натомість були могутні ікла».(3)
  6. «Сліпий полює на сліпого, подумав Кліві, і це видалося йому глибокою вічною істиною. Потім він побачив, як білка дрібно затремтіла: вовк крутнувся на місці, стрибнув і за три ковтки її проковтнув».(6)
  7. «Позаду він почув низьке гарчання і озирнувся. Метрів за п’ятнадцять від нього стояла істота, схожа на пантеру – жовто-буру пантеру також без очей і без вух».(4)
  8. «Над ним повільно, легко балансуючи гігантськими крилами, проплив птах. Один раз він пірнув, немов провалився в яму, але одразу знову злетів. Птах разюче нагадував стерв’ятника».(9)
  9. «Борсаючись під вовками, Кліві відчув новий приплив натхнення. Він уявив себе змією – дуже швидкою, зі смертоносним жалом і отруйними зубами, здатними миттю обірвати вовче життя. Вовки одразу відскочили. Кліві засичав і вигнув свою позбавлену кісток шию».(11)
  10.  «Маленька пташка сілай ому на плече».(10)
  11.  «Пантера замахнулася на нього лапою. Він спробував бігти, перечепився об вовка і впав. Пантера загарчала біля його вуха, і тут Кліві зрозумів, що він – труп». (7)
  12.  «Кліві відчув, як корабель відривається від землі, і зрозумів, що назавжди залишає планету З-М-22. Хитаючись, він підійшов до ілюмінатора і поглянув на зелену поверхню».(12)

Слайд 10

3.Бесіда.

1.Випробування Кліві закінчилися, але якою ця планета назавжди залишиться в його пам’яті?

2.Я думаю, дивною. Підтримайте мене, довівши це.

3.Що  здивувало його? (Звіри)

4.Чому Кліві вважав їх дивними? (Вони не мали ні вух, ні очей. А це зовсім було не схоже на звичайних звірів.)

5.А що здивувало в їх поведінці? (Мешканці цієї планети спілкувалися за допомогою телепатії.)

6.Що ж таке телепатія? Робота з підручником С.207.

4.Словникова робота Слайд 11

Телепа́тія (грец.τῆλεдалеко, грец.πάθοςвідчуття) — «відчуття на віддалі»; одна з форм  надчуттєвого сприймання, що розглядається  як можливість спілкування між людьми віддалено або відчуття людиною стану іншої живої істоти без участі відомих органів чуття. Тобто за допомогою думки.

5.Аналіз епізодів твору. Прослідкуємо, як поводиться герой у цих ситуаціях.

 Прийом «Картинна галерея».    

 Методичний коментар: Кожній групі пропонується  одна-дві  ілюстрації. Учні повинні знайти розповідь про цю подію в тексті та визначити, які риси характеру Кліві допомагають йому вижити.

Слайд 12, 13

            

Завдання: Складіть усну розповідь за ілюстраціями, спираючись на текст, визначте риси характеру героя, що проявляються в цьому епізоді.

Ілюстрація

Розповідь у тексті

Риси характеру героя

Білка з темно-зеленим хутром

Спостерігав і зрозумів, як звіри спілкуються один з одним

Спостережливий

Вовк зеленого кольору

Злякався вовка і втратив свідомість

Намагається орієнтуватися в ситуації, зрозуміти, чого вовк його не з’їв

Жовто-бура пантера

 

Намагався обдурити пантеру, думаючи про пантеру-самицю

Відважний, винахідливий, має розвинену уяву

Зграя вовків

Уявив себе пантерою, змією, птахом

Розумний, сильний духом

Вовки разом із пантерою

Перетворився думкою на кущ

Має розвинену уяву

Маленька пташка - дятел

Перетворився на труп аж до кінчиків гарячих пальців

Кмітливий, оптиміст, має почуття гумору

Стерв’ятник

Став смолоскипом

Телепат, цілеспрямований

 

Підбиття підсумків роботи за ілюстрацією.

 Прийом «Сенкан»: Так яким же ми побачили Кліві у творі? Оформіть свої думки у вигляді сенкана.

6.Аналіз уривку «Кліві-смолоскип».

Завдання: Зробіть висновок, завдяки чому Лірой Кліві переміг.

«Кліві замахнувся металевим стержнем, шкодуючи, що поблизу немає дерева, на яке можна вилізти, рушниці, щоб відстрілюватися, або принаймні смолоскипа, щоб налякати... Смолоскип! Кліві одразу зрозумів, що вихід знайдено. Він дихнув вогнем пантері в морду, і та, жалібно скимлячи, позадкувала. Кліві почав поширювати вогонь на всі боки, підпалюючи суху траву й кущі. Пантера й вовки дременули геть. Настала його черга! Як він міг забути, що всі тварини відчувають глибокий інстинктивний страх перед вогнем! Їй-богу, Кліві стане найбільшою пожежею,  яка коли-небудь вирувала в цих місцях! Війнув легенький вітерець і розніс його вогонь по горбкуватій землі. З кущів вистрибнули білки й чкурнули геть від нього. У повітря злетіли зграї птахів, а пантери, вовки та інші хижаки бігли поруч, забувши про їжу й бажаючи лише одного: врятуватися від вогню, від нього, Кліві! Кліві ще не усвідомлював, що відтепер став справжнім телепатом. Із заплющеними очима він міг бачити й відчувати, що відбувається довкола нього. Він перетворився на бурхливе полум’я, що випалює все на своєму шляху».

Висновок : «Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг…Так мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосовуватись людина не була завжди і скрізь царем природи?» Слайд 14

7. Прийом «Звернення до нащадків». Слайд 15

 «Людство! Запам’ятайте! Людина   майбутнього – сильна й розумна. Вона – господар і своєї планети, і далекого космосу. Я  закликаю вас вірити в таку Людину, вірити в силу неосяжності її духу, у спроможність бути царем природи і в уміння зберегти усе живе!»

8.Проблемне питання. Слайд 16

Так завдяки ж  чому людина може бути царем природи? (Завдяки розуму, який відкриває нам безліч можливостей.)

 

V. Інструктаж домашнього  завдання. Слайд 17

Саме ця думка і є основною думкою фантастичного твору Шеклі. Але фантастичними ці події були у далекому 1953 році. Минає час, наука йде вперед, Усесвіт змінюється. Тож запишіть, будь ласка, домашнє завдання.

Виконайте одне із завдань (за вибором учня):

1.Подумайте над питанням: «Що з фантастичних припущень Р.Шеклі стало реальністю?»

2.Складіть (усно або письмово) власне оповідання про пригоди Ліроя Кліві на іншій планеті. Намалюйте ілюстрації до свого твору.

3.Створіть «портфоліо оповідання»  або  «портрет героя» твору «Запах думок.

 

 

ІІІ. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.

1.Звернення до епіграфа - відповідь на проблемне питання.

Слайд 17

«Запах думок» - твір, який відкрив нам відповідь на питання, що містилося в епіграфі до нашого уроку.

 «Чого не знає людина? Людина не знає тільки межі»…своїх можливостей.

V. Підбиття підсумків.

1.Оцінювання учнів.

Поміркуйте, чи всі свої можливості ви сьогодні використали, оцініть вашу роботу в «Маршрутних листах». Слайд 18


                                        

           2. Слово вчителя

             Кожна прочитана книга – це нова думка, це новий погляд на себе, на світ. Кожна прочитана книга – це ціле життя, у якому ми шукаємо те, чого не вистачає в реальності, те, що відбувається в нашій душі, те, про що так мріємо. Саме роздуми автора про майбутнє і про те,  якою повинна бути людина в цьому майбутньому, будуть цікавити нас на наступному уроці.

         3.Вправа «Думки щодо очікувань»   Давайте складемо зоряне небо ваших очікувань від наступного уроку. Я  буду намагатися їх виправдати.

 

        Використані джерела:

  1.              Світ фантастики: Рей Бредбері та Роберт Шеклі [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу:  http://svitlit.ippo.kubg.edu.ua/?p=428
  2.              Тарнавська Л. Функції фантастичного припущення в оповіданні Р.Шеклі «Запах думки» [Електронний ресурс] / Тарнавська Л. – Режим доступу до ресурсу:  https://docs.google.com/presentation/d/19IF1LryhZCRQCmeKmzXyBG_6jl-E9Tiuda7F4wJN7K4/pub?start=false&loop=false&delayms=3000#slide=id.p4

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Комарницька Оксана Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Савельчук Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 жовтня 2018
Переглядів
15944
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку