Тема: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Значення образу Різдва у
творі. Елементи фольклору ( казки, пісні ).
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійний проектор, ілюстрації до твору.
Епіграф:
Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
Це єдині дні в усьому календарі, коли люди,
наче з мовчазної згоди, вільно розкривають
одне одному серця і бачать у своїх, -
навіть у тих, які не мають ні грошей, ні долі, -
таких самих людей, як вони самі .
Чарльз Діккенс
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Літературний диктант (кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал).
1. З якими природними явищами автор порівнює Скруджа? (Зі снігом, морозом, градом, Зливою, жорстоким і невблаганним вітром).
2. Як поводилися люди, зустрівшись зі Скруджем на вулиці? (Вони обходили його стороною, не віталися, не питали в нього дороги і т.ін.).
3. Який вогонь горів у коминку Скруджа? (Там ледве жевріло).
4. Як потрапив привид Марлея до кімнати Скруджа? (Пройшов крізь замкнені двері).
5. Для чого він з'явився? (Щоб допомогти Скруджеві змінитися).
7. Хто розпочав мандри Скруджа? (Дух минулого Різдва).
8. Звідки розпочалася подорож Скруджа у минуле? (З дитинства).
9. Хто врятував якось в дитинстві на Різдво Скруджа від самотності? (Його сестра Фанні).
10. Куди пролягла друга мандрівка Скруджа? (У теперішнє).
11. Де затримувався дух під час подорожі? (Біля постелі хворих, біля убогих, в тюрмі, в лікарні, у будь-якому нужденному притулку).
12. Якого кольору вбрання мав дух майбутнього? (Чорного).
(взаємоперевірка)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Слово учителя.
- У дні Різдва кожна людина очікує на диво, бо кожна душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку давно мріяв, для інших – очікувана зустріч з друзями, рідними людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч із цікавою книгою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме це і чекає на нас.
2. Проблемне питання.
3.Вправа «Асоціативний кущ».
Різдво
Свято дива
Зимня пора мрії
4. Слово учителя.
- Різвяні твори схожі на казку. У них відбуваються фантастичні події, дива, здійснюються мрії. Їх об’єднує одне – всі події відбуватимуться в різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без вигадки, фантастики не обійтися.
- Що таке фантастика?
- В яких жанрах фольклору найчастіше використовується цей прийом?
(Елементи фантастики найчастіше застосовуються в казках, легендах, переказах ).
5. Робота з теорії літератури.
Фольклор – це усна народна творчість.
Фантастика – це різновид літератури, в якому автор вигадує нереальні явища, події.
Повість – прозовий твір, що має розгорнутий сюжет, широко охоплює події з життя головного героя, має певну кількість другорядних персонажів.
Деградація - поступове виродження, занепад, рух назад.
(запис до зошита.
6. Робота з текстом.
Виразне читання уривків з твору про святкування Різдва.
(перегляд відеоролика за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=9J36PU0ulak )
Бесіда:
7. Фізкультхвилинка.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
( Діти самостійно визначають і записують у зошит).
Сенкан до образу Різдва, Скруджа.
VІІ. Підсумки уроку.
Вправа « Закінчи речення»
« Різдвяна пісня у прозі » Ч. Діккенса примусила мене замислитися над тим, що …
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати вітальну листівку Скруджу.