Мукачівський центр професійно-технічної освіти
Методична розробка відкритого заняття
з предмета «Товарознавство продовольчих товарів»
на тему:
Кава: харчова цінність, асортиментні ознаки, споживчі властивості, умови зберігання
Викладач Марина СИДОРАН
2023-2024
Тема. Кава: харчова цінність, класифікація, сортність, споживчі властивості, умови зберігання
МЕТА УРОКУ
Навчальна: здобуття знань з теми «Кава та кавових напої»; формування ключових компетенцій; посилення мотивації до навчання; формування умінь та навичок пошукової діяльності.
Розвиваюча: розвиток пізнавальної активності здобувачів освіти, їх творчих здібностей; розвиток навичок самоосвіти; розвиток вмінь організації та планування своєї роботи; розвиток критичного, креативного, алгоритмічного мислення; комунікативних навичок.
Виховна: сприяння вихованню інтересу до хімії, математики, інформатики шляхом інтеграції природничих наук (основа STEM-освіти); сприяння вихованню почуття відповідальності за результати праці, уміння працювати в команді; виховання культури спілкування зі споживачами, виховання культури споживання органічних продуктів.
Методична: удосконалення теоретичного навчання шляхом використання інтерактивних методів навчання та сучасних виробничих технологій (STEM-освіти).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Матеріально-технічне та дидактичне забезпечення: мультимедійна дошка, нормативна програма з предмета, поурочно-тематичний план, план-конспект уроку, натуральні зразки видів кави.
S (Science) – наука. Тема пов’язана з предметами: «ІСТОРІЯ», тобто вивчається історія походження кави, його розповсюдження країнами світу; «ХІМІЯ», тобто вивчається хімічний склад кави, значення окремих хімічних елементів кави для організму людини; «БІОЛОГІЯ» – вивчається вплив кави на організм людини; «ГЕОГРАФІЯ» – проводяться дослідження: країна-батьківщина кави, країни, в яких вирощують каву, через які країни проходить шлях постачання кавив Україну.
T (Technology) – технології. Досліджується технологічний процес виробництва, вплив певних операцій на вид та якість готового продукту; технологія зберігання та продажу кави; «ІНФОРМАТИКА І КОМП’ЮТЕРНА ТЕХНІКА» – пошук інформації в мережі Інтернет, підбір зображень, оформлення буклетів, зйомка відеороликів.
R (Reading) – читання. Тема пов’язана з предметом «Іноземна мова за професійним спрямуванням», тобто здобувачі освіти читають терміни маркування англійською мовою та пояснюють, що вони означають (українською).
E (Engineering) – проєктування та дизайн презентацій плакатів, буклетів, розробка рекламних листівок тощо.
M (Mathematics) – розрахунок об’єму ринку кави України та інших країн світу, розрахунок споживання кави на душу населення, розрахунок калорійності кави (з цукром, без цукру; з молоком, без молока), креслення графіків, діаграм.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина: привітання здобувачів освіти, перевірка присутніх.
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
Постановка проблеми
Звідки походить один з найбільш поширених тонізуючих напоїв на земній кулі? Які країни є основними виробниками кави? В яких країнах найбільше/найменше споживають каву? Чим обумовлюються смакові і фізіологічні властивості кави? Від чого залежить смак та міцність кави? Як зберігати каву, щоб вона не втратила своїх властивостей?
Сьогодні ми розкриємо всі ці питання. (Викладач повідомляє тему та мету уроку).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Пригадайте, до якої групи продовольчих товарів відносять каву.
Як поділяють смакові товари залежно від характеру дії на організм людини?
Вживання в їжу яких продуктів призводить до збудження центральної нервової системи і впливає на весь організм?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми будемо вивчати історію походження та споживні властивості кави, особливості хімічного складу, вплив на організм людини; типи, види, сорти чаю, їх особливі ознаки; маркування, умови зберігання кави. Щоб вирішити ці завдання ви на сьогодні станете науковцями з різних галузей, інженерами-технологами, дослідниками.
Навчальна група заздалегідь ділиться на малі групи, кожна з яких отримує завдання згідно напрямку роботи. Результатом роботи групи є презентація своєї частини навчального матеріалу за темою уроку.
Отже, сьогодні, ви, як спеціалісти дізнаєтесь про історію кави, її хімічний склад, вплив на організм людини, види, типи, сортність, умови зберігання, нетрадиційне використання чаю в кулінарії, медицині, косметології.
Цікаві факти про каву
ІСТОРИКИ – демонструють презентацію про перші шляхи торгівлі кави про історію популяризації її в країнах Європи.
ХІМІКИ-БІОЛОГИ – демонструють презентацію про хімічний склад кави, вплив окремих речовин на організм людини, лікувальні властивості, використання кави в якості косметичного засобу.
ГЕОГРАФИ – демонструють Google-карту на якій позначені країни – найбільші експортери кави, країни з найбільшим споживанням кави, морські порти до яких надходить кава з Бразилії, Індонезії, Індії…
ТЕХНОЛОГИ – презентують схему технологічного процесу виробництва кави, вплив окремих операцій на якість кави.
ТОВАРОЗНАВЦІ – демонструють презентацію про класифікацію, види кави, її особливі ознаки, сорти, пакування, маркування, умови зберігання.
МАТЕМАТИКИ – демонструють діаграми та графіки з розрахунками про обсяги імпорту кави в Україну, динаміку цін на каву за останні п’ять років.
V. Застосування нових знань
Для закріплення отриманих знань здобувачам освіти пропонується розв’язати задачі, що дозволяє розвивати логічне, креативне мислення, вміння застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях, культуру спілкування.
Завдання 1. За допомогою Learning.AppsOrg учні виконують інтерактивну вправу за посиланням на своїх гаджетах.
Завдання 2. Заповнити торгові ярлики за наданими взірцями.
Задача 3. За маркуванням ви з’ясували, що термін зберігання кави закінчився, кава втратила аромат, проте інші показники якості в нормі. Чи можна таку каву допускати до реалізації? Чи можна таку каву використати в домашньому господарстві? Відповідь обґрунтуйте.
VI. Підсумки уроку.
- Яку роботу виконали здобувачі освіти
- Що нового/цікавого дізнались здобувачі освіти
- Яких успіхів досягли здобувачі освіти у вивченні теми
VII. Оцінювання здобувачів освіти.
VIIІ. Домашнє завдання.
Ви знаєте, що наразі йде активна інтеграція України у Європейський Союз, тому дуже актуальним питанням є знання іноземної мови, зокрема англійської, як мови міжнародного спілкування. Тому пропоную вам на упаковці споживчих товарів знайти та перекласти загальноприйнятні терміни англійською мовою (щоб легше було виконувати домашнє завдання викладач демонструє декілька зразків маркування англійською мовою) та пояснити їх значення.