Урок "Кавове зернятко або таємниці львівської кави"

Про матеріал
Урок у формі рольової гри для розширення знань учнів про органічні речовини. Може бути використаний і як позакласний захід. Для ефективнішої візуалізації урок ілюструється відповідною презентацією
Перегляд файлу

1

 

Інтегрований урок-гра: Кавове зернятко або таємниці львівської кави

 Цілі уроку: розширити знання учнів про органічні сполуки, формувати в учнів цілісну картину світу через вивчення природничих предметів, розвивати вміння критично мислити та навички командної роботи, вміння орієнтуватися у мінливому світі

Форма роботи: рольова гра

Обладнання: мультимедійний проєктор, карта світу

Ролі: 1) Хімія

2) Помічник Хімії

3)Географія

4) Помічник Географії

5) Назар (учень)

6) Яринка (його сестра, дошкільня)

7) Мати

8) Батько

(Слайд1)Вчитель: Доброго дня, дорогі діти! Сьогоднішня наша зустріч присвячена каві. Від давніх часів Львів вважався кавовою столицею України, а кава – невід’ємним атрибутом нашого міста. Отож, зазирнімо до звичайної львівської родини звичайного ранку…

(Слайд2) (За столом при сніданку сидять батько, невідривно читаючий газету, син 14-15р. та донька дошкільного віку; мати клопочеться поряд)

Мати: Швидко закінчуйте снідати, бо запізнитесь.

Батько:(не  відриваючись від газети) Чуєте, що мама каже? Покваптесь!

Мати: Яринко, швидше доїдай свою кашу та допивай молоко! Назаре, поклади канапки і термос з чаєм до наплічника та щоб усе з’їв на великій перерві! Ну що ви сидите всі, як на гостині, та ж ворушіться! Батьку, та ж скажи їм щось!

Батько:(не  відриваючись від газети) Чуєте, що мама каже? Покваптесь!

Ярина: А я не хочу більше молока (Скиглить)

Назар: А чому мені знову – чай! Я не хочу чаю! Мої однокласники всі каву зранку п’ють! Я теж хочу!

Мати: Людоньки! Яку каву?! Яку каву?! В твоєму віці? Тату, ти чуєш, що твоя дитина каже? Та ж скажи йому щось!

 Батько:(не  відриваючись від газети) Чуєш, що мама каже? Роби, як вона каже.

Мати: (заломлює руки) Йой! Та що ж то таке – в чотирнадцять кави вимагає, а завтра – чого ще?

Ярина: А я теж кави хочу.( Пауза ) Може… А що таке кава? То таке молоко чи шоколадка?

Мати: (До батька) Та ж скажи щось! Чи не чуєш, що коло тебе робиться? Що твої діти виробляють?

Батько:(не  відриваючись від газети) Чуєте, що мама каже? Слухайте, що мама каже.                                                                                                                                                                                                                                             

Мати: (До Назара) Ти який приклад сестрі подаєш? Все з тебе копіює? А до школи ходиш, а кажеш, що хімію любиш! Та чого тебе там вчать, як навіть не сказали, що кава – не на твій вік. Чи ти калікою себе зробити хочеш, а заодно – і мене, через мої нерви? (До батька) Веди Ярину до садка, бо знову останні прийдете, через твою газету, вихователька буде сердитись. Яринко, щоб чемно себе поводила цілий день.

Батько:(Складає газету, бере Ярину за руку) Чуєш, що мама каже? Щоби була чемна.

Ярина: Та буду, буду. А мені там дадуть каву, як Назарові?

Мати: Ой, не витримаю з вашою кавою! (Виходять)

Назар: (ставить термос в рюкзак) Чай, чай, молоко…(роздратовано) Всім можна каву, тільки мені не можна в класі сказати соромно, що я кави ще не пив. А хімія тут до чого? Чи мені на уроці хімії про кулінарію розповідають? Як не оксиди, то кислоти, як не вуглеводні, то вуглеводи, а кава тут де? (Слайд3) І, взагалі, та кава де береться: в траві шукають, з землі викопують, на заводі чи фабриці синтезують? Он на Площі Ринок вивіска є: «Копальня кави»  – то може каву там викопують, як вугілля в шахті? А мама все про уроки: вчи-вчи, та про хімію: ще більше вчи-вчи-вчи! Та до чого тут взагалі та хімія.

Хімія: Як до чого тут я? Чи ти не знаєш, що нічого не відбувається без мене та моїх процесів і явищ ні у світі, ні в людині? Та і сама людина – це досконалий хімічний завод! І незнання законів хімії не звільняє людину від відповідальності за її здоров’я.                                                                                                         Я довідалась про твою суперечку з мамою і хочу допомогти тобі довідатись про каву багато цікавих речей. Але твоє знайомство з кавою розпочне моя велика приятелька, природнича наука – Географія. 

(Слайд 4)Географія: Єменська легенда розповідає: біля гори Сабр стояв мусульманський монас­тир. Один із пастухів пас монастирських кіз на схилах гори, і помітив, що кози не сплять, а брикають. Наступної ночі повтори­лося те ж саме. Стривожений пастух розповів ченцям про дивну поведінку тварин, і ті порадили простежити, які рослини жують кози вдень. І ось пас­тух приніс в монастир гілки з темно-червоними ягодами. (Слайд 5)

У кожній такій ягоді було по два ясно-зелених зернятка. Монахи довго і безуспішно гортали старі книги, шу­каючи якоїсь вказівки про дивну рос­лину і врешті виявили, що це рослина не місцева. І була вона завезена в Ємен ефіопськими християнами з провінції Каффа, висаджена на Єменській землі,       але незабаром здичавіла. Ченці на собі спробували дію відвару зерен і переко­налися в його збудливій дії. Вони нази­вали його «кафе» за іменем провінції Каффа, або ж «кава», що арабською оз­начає «бути сильним», «рішучим».

(Слайд 6)Кавове дерево – це  вічнозелена рослина заввишки 3 – 10 м  зі шкірянистими листками та білими квітками із запахом жасмину. Цвіте протягом усього року. Під яскравою м'якоттю сховане насіння «кавові зерна», з яких готують каву. Нестиглі зернята мають сіро-зелений колір. Батьківщиною кавового дерева є гірські райони Ефіопії, а також деяких сортів — Східна та центральна Африка.

(Слайд 7)Помічник географії: Основними світовими виробниками кави є Бразилія і Колумбія. Більшість плантацій розташовані на південному сході Бразилії, де налічується майже 3 млн. кавових дерев. Для Уганди та Сальвадору кавове дерево — провідна культура сільського господарства. Також кавовими державами вважають Коста-Ріку, Камерун, Сальвадор, Гватемалу, Мексику, Перу, Індонезію, Кенію, Конго, Нікарагуа, Еквадор, Гондурас, Гаїті, Венесуелу, Камерун. (Називаючи країни, прикріплює прапорці на Політичній карті світу на столиці названих держав)

 (Слайд 8)Кава широко використовується в геральдиці поряд з пшеницею, рисом, пальмою та дубом. Гілки з плодами цієї рослини можна побачити у гербових вінках Бразилії, Уганди, Сальвадору, Коморських островів.

Назар: Але ж Бразилія, Мексика чи Індонезія – це на іншому краю світу! А як і коли кава потрапила до нас, до Львова, до України?

Географія:  О, це дуже захоплююча історія. Вона пов’язана з ім’ям  Юрія Кульчицького,  який призвичаїв до кави віденців та спричинився до кавоманії у Львові. (Слайд 9)

     Він народився 1640р. в с.Кульчиці Шляхотські біля Самбора. Замолоду пішов на Січ, під час одного з походів потрапив у турецький полон, де не лише досконало вивчив турецьку мову і звичаї, але й пристрастився до кави. З 1678р. він жив у Відні.

     1683р. під час турецької осади Відня  Ю. Кульчицький прославився як безстрашний і винахідливий зв’язковий, що зміг пройти через турецький табір та передати важливі листи  на інший берег Дунаю. За свою відвагу він був нагороджений  500 мішками кави.

(Слайд10)Помічник географії:  У Львові мода на каву зародилась у XVIIIст. Відомо, що С.Людкевич пів свого життя провів у каварні, де находив найкращі свої мелодії. Каварня притягала і  Олександра Олеся, і Михайла Рудницького, і Івана Франка, і Михайла Грушевського, і Анатолія Кос-Анатольського, і Романа Іваничука, і Любомира Медвідя…

(Слайд11)Хімія: Попробуймо з’ясувати, які речовини входять до складу запашного кавового зернятка.

Уявіть: до складу кави входять елементи Гідроген, Карбон,Оксиген,Ферум, Магній, Калій, Сульфур, Нітроген, Фосфор, Хлор.

Назар: Тоді чому мама категорично проти того, щоб я пив каву? Адже жоден із названих елементів не протипоказаний організму людини. Навпаки, всі вони в тих чи інших кількостях потрібні для нормальної життєдіяльності організму. Мені це відомо з уроків хімії. Наприклад, Ферум – складова частина гемоглобіну крові, а натрій хлорид входить в склад рідкої частини крові – плазми. Від наявності в організмі людини Натрію і Калію залежить нормальний ритм серцевої діяльності. Кальцій та Фосфор входять до складу кісткової тканини. Нітроген, Карбон, Оксиген, Сульфур – основа амінокислот білків.

(Слайд12)Хімія: Ці елементи входять до складу складних органічних речовин: білків, кофеїну

 

Koffein - Caffeine.svg
 

 хлорогенової  кислоти, яка має сильну антиоксидантну дію, а також знижує ризик серцево-судинних захворювань, оскільки знижує здатність окиснюватись ліпопротеїди низької щільності; відзначають її високу гіпоглікемічну, гіпохолестеринемічну, гепатопротекторну, протипухлинну дію. Вона стимулює обмін Нітрогену, допомагає будувати молекули білка. А за вмістом хлорогенової кислоти  кавові зерна є унікальними, оскільки ні в яких інших рослинах її в такій кількості нема.

 

Chlorogenic-acid.svg,

 нікотинової  кислоти або, як її називають, вітамін PP,  необхідний для багатьох реакцій окиснення у живих клітинах.

Niacin structure.svg ,

хінної кислоти

Quinic acid.PNG ,

 

(Слайд13)

оцтової кислоти

   Essigsäure SkelettmitEndgruppe-Seite001.svg,          

яблучної кислоти, яка сприяє засвоєнню Феруму та включення його до складу гемоглобіну:

 Äpfelsäure3.svg,

(Слайд14) лимонної кислоти

Zitronensäure - Citric acid.svg

 полісахаридів, води та ще багатьох інших.

(Слайд15) Помічник Хімії 1:  У сирій, несмаженій каві міститься:

 32—36%    екстрактивних речовин;

0,7—2,5% – кофеїну;

3,5—7,7%    дубильних речовини;

 9—19,2%    білків;

9,4—18%     жирів;

    4,2—11,8%    сахарози;

    5,5—10,9% –    хлорогенової кислоти.

(Слайд15)Помічник Хімії 2: Із зазначених речовин добре вивчений кофеїн. Розшифрував склад і структуру кофеїну  1897 р. німецький хімік Фішер, за що отримав Нобелівську премію з хімії 1902р.  Він одержав кофеїн синтетичним шляхом. Кофеїн – 1,3,7-триметилксантин    за структурною будовою гетероциклічний    алкалоїд пуринового ряду , який міститься в таких рослинах як кава, чай, какао, мате, гуарана. 

Помічник Хімії 1: Кофеїн є стимулятором центральної нервової системи . Дослідження свідчать, що кофеїн підсилює процеси збудження в корі головного мозку, у відповідних дозах він підсилює позитивні умовні рефлекси і підвищує рухову активність. Стимулююча дія підвищує розумову та фізичну працездатність, зменшує втому та сонливість. Але великі дози можуть призводити до виснаження нервових клітин. Тому для дитячого організму із несформованою повністю нервовою системою вживання напоїв з великим вмістом кофеїну не рекомендується. Також під дією кофеїну посилюється серцева діяльність, серцеві скорочення стають більш інтенсивними та частішими.

Назар: Я читав, що каву довгий час використовували лише, як ліки. Чи могло таке бути насправді, чи це легенда?

Хімія : Сьогодні важко повірити в це, але в старі часи у Європі каву можна було купити лише в аптеці і коштувала вона дуже недешево. Кавове зерно та усілякі настої, відвари, витяжки з нього вважалися чи не найкращими ліками від численних людських недуг. Такі хвороби як лихоманка, кашлюк, нервові розлади, артрит, цингу, подагру, анемію виліковували виключно ліками, зробленими на основі кавових екстрактів.

А з недавніх часів почали вважати, що кава, це той напій який не такий вже і корисний для людини. Цьому напою приписували, що він провокує підвищений тиск, завдає шкоди шлунку і всьому стравоходу, а також сприяє розвитку виникнення ракових захворювань. Але, як показують останні дослідження, не все так однозначно.

Останні дослідження свідчать, що кава

- знижує ризик виникнення цукрового діабету;

- вживання кави – це профілактика жовчнокам'яної хвороби;

- поліпшення пам'яті;

- профілактика депресії;

- потужний антиоксидант;

        - знижує ризик виникнення раку молочної залози;

- знижує ризик захворіти хворобою Паркінсона.

- покращує метаболізм;

- підвищує продуктивність праці людини.

Назар: Якщо кава така чудодійна, чому мама мені не дозволяє її вживати? Може я теж якось би оздоровився від кави?

(Слайд 17) Хімія : Шкода від кави на організм людини є не меншою, ніж користь. Адже кава може призвести до порушень сну, підвищення артеріального тиску, занепокоєння, дратівливості, тривоги. Для підлітків, кава є причиною уповільнення розвитку мозку, оскільки вона перешкоджає глибокому сну в тому віці, коли сон є критично важливим.

На запитання чи шкідлива кава? кожен відповідає сам, але тільки в дорослому віці, пам’ятаючи слова великого Парацельса : «Шкідливі не речовини – шкідливі їхні дози!»

Назар: А я зрозумів, що хімію необхідно вивчати скрупульозно і ретельно, хоча б для того, щоб не зашкодити своєму здоров’ю.

Хімія: (До глядачів) А ви теж зрозуміли, що хімію треба вчити?

Географія: І інші предмети теж!

Разом: Інакше – ми ідем до вас!

(Учасники дійства дарують всім присутнім дорослим пам’ятки з рецептами приготування кави «Кавові фантазії»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Фраппе 

   Продукти: ванільне морозиво – 75 г, охолоджене молоко – 100г, міцна запарена кава – 100г, цукор – 30г, вершки – 30г, шоколад – 30г. Усі компоненти збити міксером і подавати у коктейльному келиху з соломинкою. Прикрасити ложечкою вершків і шоколадною стружкою.

Кава з шипшиною

Сухі ягоди шипшини ретельно промивають в гарячій воді, кладуть в термос, заливають окропом і витримують 12 г. Настій використовується для приготування чорної кави звичайним способом

Ягоди шипшини – 1/2 склянки, вода – 0,5 л.

Кава «Нью-Орлеан»

   У джезві змішують приблизно рівні кількості дуже міцної кави, молока і вершків. Суміш ставлять на вогонь і нагрівають майже до кипіння, потім розливають в горнятка і подають до столу.

Кава-глясе

Чорну солодку проціджену каву охолоджують. Кладуть в келих вершкове або кавове морозиво і наливають каву. Подають одразу ж після приготування. Чорна кава – 100 г, цукор – 20 г, морозиво – 50 г.

 

C:\Users\A-Z Techno\Desktop\22338003-sketch-of-coffee-cup-stylized-vector-icon-Stock-Vector.jpg                           

C:\Users\A-Z Techno\Desktop\кава з тістечком - Пошук Google_files\1404466853.jpg

Кава по-східному

   Кавові зернятка розмелюють дуже дрібно. До джезви кладуть в розрахунку на 50мл води (1 кавове горнятко) 1 повну ложечку кави і 1ложечку цукру. Заливають окропом, доводять до кипіння,дають настоятися (10-15хв.)

 

Кава по-віденськи

   У дуже міцну чорну каву, розлиту у горнятка, обережно кладуть ложку вершків, збитих з цукровою пудрою і ваніллю (на 100 г вершків – 2-3 столових ложки пудри і декілька кристалів ванілі). Зверху напій посипають подрібненим шоколадом

 

 

 

Кава по-варшавски

    У кавник насипають каву, вливають окріп (100 г на 1 1/2 ложечки кави), доводять до кипіння. Знімають з вогню, проціджують, додають молока або вершків в пропорції 1:1 і цукор. Знову доводять до кипіння. Розливають в горнятка. Зверху накладають молочну пінку

 

Французька крем-кава.

   Молоко (0,5л) з цукром (150г) доводять до кипіння, знімають з вогню і додають 4 столові ложки вершків. Потім енергійно збивають і доливають 250 мл міцної гарячуоїкави. Розливають по маленьких горнятках

Кава по-яванськи

   Змішують горнятко дуже міцної кави з таким же горнятком какао, приготовленим звичайним способом. У кожне горнятко додають зверху трохи вершків

 

Бразильська кава

   150г шоколаду подрібнюють і розчиняють у половині горнятка міцної гарячої кави. Сюди ж додають 3 горнятка гарячого молока і безперервно збивають. Солодять за смаком, розливають по маленьких горнятках які прикрашають чайною ложкою збитих вершків

 

Сіцілійська кава

До міцної гарячої турецької кави додають проціджений лимонний сік

Міцна чорна кава – 4 горнятка, сік 1,5 лимона.

 

Зимова кава

Готують міцну гарячу каву. У келиху змішують один яєчний жовток з 30-40г меду, додають 30г рому. У цю суміш вливають горнятко гарячої кави

C:\Users\A-Z Techno\Desktop\22338003-sketch-of-coffee-cup-stylized-vector-icon-Stock-Vector.jpg

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
28 грудня 2020
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку