Урок-казка для учнів 2 -го класу за темою "Для кожного звіра і птаха у казці свої голоси"

Про матеріал

Мета: ♦ навчальна: Познайомити дітей із оперою М. В. Лисенка «Коза – дереза», навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музич¬ної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; про¬довжити формувати в учнів зорово-слухове сприйняття; ♦ розвивальна: розвивати вокально – хорові навички, почуття ритму, артикуляційний апарат, артистичні здібності, уміння висловлювати свою думку.

Перегляд файлу

 

ХЕРСОНСЬКИЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ

НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №11

ХЕРСОНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Дзюмак Наталія Василівна         

                                               вчитель музичного    мистецтва та  мистецтва

                                             спеціаліст першої  кваліфікаційної  категорії

                                          ХЗНВК №11, м. Херсон.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\фото учнів 2 кл для уроку\f.jpg

 

Тема уроку: 

 

 

 

Мета:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Музичний матеріал: 

 

 

Наочні посібники: 

 

 

Обладнання: 

 

 

Тип уроку: 

« Для кожного звіра і птаха у казці свої голоси »

(Відкритий урок для учнів 2-го класу)

 

навчальна: Познайомити дітей із оперою М. В. Лисенка «Коза – дереза»,    навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музич­ної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; про­довжити формувати в учнів зорово-слухове сприйняття;

  розвивальна: розвивати  вокально – хорові навички, почуття ритму, артикуляційний апарат, артистичні здібності, уміння висловлювати свою думку.

  виховна:  Виховувати зацікавленість дітей фольклорним матеріалом,  а саме -  народними казками, любов до хорового співу та інструментальної музики.

 

Пісня Кози, пісня Лисички, пісня Рака з опери М. Лисенка «Коза- Дереза»; Троїсті музики.

   

Н Нотна хрестоматія; портрет М. Лисенка; ілюстрації до опери «Коза- Дереза».

 

 

Музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна презентація, підручник.

 

Комбінований урок, поглиблення в теми.

 

 

 

 ХІД  УРОКУ

 

1. Організаційний     момент. 

Вчитель: Діти рада Вас всіх сьогодні бачити,. У нас сьогодні незвичний урок , бо до нас завітали гості. Тож давайте   дружно, весело їх привітаємо.

D:\2019-2020 рр\відкриті уроки 2 кл 2019 р\музичне вітання.jpg

Вчитель.  Молодці! 

                                                         Сіли, діти всі   рівненько,                                                                                                                                                         

    руки покладіть гарненько.

      голівки вище підніміть

      свої плечі розведіть,

      мені, діти, усміхніться,

      веселіше подивіться.

 Хвилинка настрою  У вас на партах лежать  смайлики настрою - веселий і сумний.

     Підійміть будь ласка, той смайлик,  який покаже мені ваш настрій. Бачу, більшість прийшла на урок з гарним настроєм, тож маю надію ,що до кінця уроку гарний настрій буде у всіх.

2.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Тема нашого уроку: «Для кожного звіра і птаха у казці свої голоси »                           

                             Я вірю, це буде чудовий урок:

                              Бо в казку музичну  ми зробимо крок.

                              Хоч  з казкою ми зустрічались не раз,

                              Та музика в казці сьогодні у нас.                                                  

З попередніх уроків ви дізналися про те, що музика може виражати різні почуття. А ще вона може, розповідати цікаві історії, які ми зможемо не тільки почути але й  побачити.  Нас чекає цікава подорож до театру, де ми переглянемо й почуємо музичну казку. 

                                  Музика як казка, музика жива

                                    І не треба серцю Будь які слова.

                                    Музика як сонце гріє нам серця.

                                    Їй нема початку і нема кінця.

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

    Вчитель На минулому уроці ми познайомилися з троїстими музиками.

      А чому їх так називають?   (Це ансамбль із трьох виконавців, які грають на українських народних інструментах, таких як сопілка, бубн, скрипка, цимбали, баян, – цимбали й трембіти.) ).  Кожен музичний інструмент має власне неповторне  забарвлення – тобто Тембр.

  Ансамбль  - це виконання музики двома або більше виконавцями.

Вчитель.   Всі тихенько  замовкаєм.

                        Лише музика лунає! 

Розспівування:

Вчитель.   Діти , ви чуєте , хтось ніби співає?

  мелодія   знайома,   давайте допоможемо артисту. (Співають.)

 

Лясолка 

Ми вчитись починаємо

 І пісеньку співаємо

Хто дружить із піснями

Співайте разом з нами

 

 

Діти

 Ля-ля-ля -ля-ля -ля

Ля-ля-ля -ля-ля -ля

Ля-ля-ля -ля-ля -ля

Ля-ля-ля -ля-ля -ля

Хто дружить із піснями

Співайте разом з нами

    (З’являється Ля-соль-ка) Добрий день , дітки!  Я  -Лясолька!  Йшла до вас через ліс пісеньку співала, а відлуння лісове за мною повторяло. Ніби гралося зі мною.

Лясолька. Ось так  я співаю , а ви повторюйте за мною.

Луна - Луна,      

Відгукнись – Відгукнись.

співу ти - співу ти,

навчись – навчись,

Слух ти - Слух ти,

Розвивай - розвивай

Звуки всі - Звуки всі,

ти співай - ти співай.

Лясолька.  Сподобалась вам така гра?  (Так)  У нас гарно виходить співати разом. По дорозі  я зустріла  лісових мешканців, які теж хочуть  приєднатися до нашої подорожі. Але не знають як це зробити.

Вчитель. То ми їм  допоможемо, так діти?  Але для цього ми  повинні спочатку,  відгадати  загадку, а потім  проспівати  її понотах. Ви всі  Готові? 

Лясолька. Ось вам загадка,(піднімає картинку і говорить загадку). Діти відгадують тваринку  і співають скоромовку. .

(Картинка бобри) У ставочку цілу днину
                               Зводять звірі ці плотину.
                               В них міцні та гострі зуби,
                               Ходять все життя у шубах.
                               Здогадалися тепер?
                               У ставку живе …(бобер)

Вчитель. Молодці дітки! І тобі, Лясолько дякую! Сідай отам біля дітей і допомагай нам.( Лясолька сідає)

               Проспіваємо  цю скоромовку по нотках  Але спочатку   проспіваємо звукоряд.  

Звукоряд - це     послідовне розташування нот на нотному стані у висхідному і низхідному порядку.

 «Два бобри» 

 Побрались в брудній баюрі

 Два бобри брунатно-бурі

- Правда добре брате бобре?

- Дуже добре брате   бобре.

Ноти, гама до-мажор

   Вчитель. Музика  тісно пов’язана з життям народу! В ній  пісня посідає одне з головних  місць. Пісні лунають скрізь: на вулицях і скверах,  на весіллях і святах, в театрах і на концертах. З піснею легко мандрувати по світу,  

Виконаємо піcню А. Філіпенка   «Ой заграйте, дударики» з танцювальними рухами.   (.стр.32 .)

             Раз – увага! Два – вдихаймо! Три – співати починаймо             

           Діти,  Яка за характером ця пісня?       (весела,танцювальна)                                                                                                  3.Фізкульт хвилинка на розминку

       Вчитель.      Щось не хочеться сидіти,

                   Треба трішки відпочити.

                   Руки в гору, руки в боки,

                   Зробимо чотири кроки.

                       Всі піднесли руки раз на носках стоїть весь клас

                       Два присіли , руки вниз до сусіда подивись.

                        Раз і вгору два і вниз на сусіда не дивись

                       Будем дружно ми вставати , щоб ногам роботу дати.

4. Основна частина .

 Бесіда.    Діти,  Чи змогли б ви уявити світ, у якому немає тварин і птахів? Напевне ні, адже без них природа   втратить    частину    себе. То ж не дивно, що у народних  легендах, піснях, і казках, тварини і птахи стають   головними героями твору.

         Які казки  ви знаєте про тварин і птахів ?  (Діти називають казки які вони знають)

Вчитель доповнює ( «Пан Коцький»,» Коза – Дереза» «Лисичка, Котик і Півник», «Вовк і семеро козенят») і багато ін      .

 Вчитель. Ми всі любимо казки. Люблять їх і  композитори, тому пишуть багато музики до них — так і виникають чудові музичні спектаклі — балети, опери.

      Яка музика зустрічала вас на початку уроку? (Хор «Ходім, братця, воювати.»  з опери «Коза – дереза»   Ця пісня -марш поведе нас до «Музичної казкової країни» -Опери. 

Опера -музичний спектакль, у якому дійові особи не розмовляють, а співають у супроводі  симфонічного   оркестру. В опері  поєднані різні види мистецтва – драма, музика, спів, танець, гра акторів  і майстерність декораторів. Прослухати її можна в Театрі опери і балету. На основі змісту літературного твору(Лібретто), композитор створює  музику, яка розкриває  характер героїв і  задум всього твору. Опера починається з оркестрового вступу . Увертюри, яка виражає загальний настрій твору і готує слухача до його сприйняття.

 Сьогодні, ми з вами,  познайомимося з музичними творами видатного українського композитора Миколи Віталійовича  Лисенка (1842 – 1912), який  заклав основи української класичної музики, і створив три дитячих опери за мотивами українських народних казок: «Пан Коцький», «Зима і Весна», «Коза-Дереза».Вперше його дитячі  опери було поставлено у нього  вдома. Їх виконавцями   були  діти.Одна з трьох опер-казок- «Коза – дереза»- стала подарунком його дітям.

Вчитель.  Пригадаймо зміст казки  « Коза-Дереза».

Жила-була вперта Коза. Ніхто не міг їй догодити: ані Бабуся, ані Дідусь, ані їхні онуки. Розсердившись, Дідусь вигнав її з дому, і оселилася Коза у хаті Лисички. Та так оселилася, що й господиню з хатки —Лисичку — з оселі й ви­гнала.

Як це сталося — розповість вам музика.

Слухання.(Відео) Дитячої опери М. Лисенка «Коза – Дереза.

    Вчитель.

   Які  персонажі задіяні в опері?     (Коза – дереза, Лисичка – сестричка, Рак – неборак, Вовчик – братик,    Ведмідь – товстолап,  зайчик. )

   Хто з головних героїв вам сподобався  більше і чому?

        Чим різниться музика їх пісень?

          Розгляньте малюнки і поміркуйте, які із них співзвучні прослуханій музиці.

      Дуже скривдила Коза Лисичку. Навіть Вовк, хоча й вихвалявся, що сильний

і хоробрий, не впорався з Козою. А ось Рак, хоча й не такий великий і страшний, як Вовк, але дуже хоробрий. Він не злякався Кози — вигнав її з Лисиччиної хатки.

В казці - опері «Коза – дереза» засуджується насильство, хижисть (жити за рахунок інших),брехливість.Вона вчить захищати скривджених, допомагати слабшим, стверджує перемогу добра над злом.

Вокально-хорова робота.  

Ви прослухали пісню Кози з опери « Коза дереза»?(перегляд відео) Порівняйте її з українською народною піснею «Я Коза ярая» Чи змінилася мелодія пісні в опері?

 Розучимо  пісню Кози з опери М. Лисенка «Коза-Дереза»

    Співаючи пісню, діти показують  «півбока луплена» (б’ють себе кулачками по правому або лівому боці), «за три копи куплена» (піднімають угору три пальці), далі тупотять ногами, «колють» перед собою «ріжками» (виставляють пальці), замітають «хвостиком» (руками позаду себе), знову тупотять і з вигуком «Тут тобі й край!»

     Прослухайте «Пісню Лисички» і скажіть.

        Яка  Лисичка за характером ?    1 кит.   (добра, лагідна та працьовита; її хатка — охайна та чепурна) - пісня.  2кит.  Лисичка хитра - танець  В образі Лисички два кити пісня – танець.

 -Діти, Лисичка привела нас до третього кита, який сховався десь на нашому казковому острові, серед багатьох звірів. А які ще звірі живуть тут?

 

        Чим відрізняється  пісня  Лисички, від пісні Кози?

        Чия пісня лагідна, а чия — сувора та зла?

       Якою музикою виражений характер Лисички в опері? (Веселою,грою на бубні з танцювальними ритмами). 

Слухання пісні Рака з опери М. Лисенка «Коза-Дереза»

      Ви помітили як впевнено і бадьоро  звучить  пісня Рака в опері?

      Чи змінилася мелодія укр нар пісні («І шумить і гуде») в опері?

 Лясолька. Я все зрозуміла!  Щоб  показати  характер кожного  героя, композитор  використав мелодії  українських народних пісень.

 Вчитель. Вірно! Молодець! Наприклад:  Пісня Вовка («Ой під вишнею»). Пісня Лисички («Я Лисичка»). Пісня кози («Я Коза ярая») – Це є укр. народні пісні. Але звучать вони трохи по іншому Дати прослухати, як звучать народні пісні (Ой під вишнею )  («І шумить і гуде»)..і порівняти з Пісня Вовка («Ой під вишнею»). Пісня Рака («І шумить і гуде») з опери Коза – дереза.

Розучимо по фразах перший куплет Пісня Лисички. Позначимо знаки дихання.

   А оркестр, завдяки особливому   звучанню музичних інструментів,  передав характери казкових персонажів: добрих і злих, веселих і сумних. Орке́стрце великий колектив музикантів.

Дириге́нт — керівник цього оркестру, хору.                  

Музична гра. « Виконавець і диригент»(Дітей поділяють на виконавців і диригентів і під муз. Пісні Вовчика  «Ой під вишнею» проводять гру.)

 

5. Оцінювання діяльності учнів.

 Ви гарно всі попрацювали, тому і одержуєте всі гарні оцінки.

Діти, ось і підходить до завершення наша зустріч із казковою оперою, тож прошу висловити свої думки. Підводячи підсумок нашого уроку.

Ми  не просто так з вами подорожували, ми  дізналися, що казки можна не тільки читати, дивитись, але і слухати за допомогою музики.Познайомилися з видатним українським композитором Миколою Віталійовичем Лисенком і його муз. творами. Також ми навчилися працювати в команді, і здійснили подорож в музичну казку, яка називається  ОПЕРОЮ?     Пригадайте, що таке опера?                        Бесіда  Що найбільше вам сподобалося на уроці?

   Як слід поводитися в театрі?

(Діти підводять підсумки)

Що ж , підсумки підведено, і мені хочеться побажати вам, щоб у ваших душах завжди жила добра і чарівна казка, звучала музика, а серце переповнювалося любов`ю до всього живогоі прекрасного!

 Я дякую вам за урок , але не прощаюся, а говорю: «До побачення до наступного уроку.

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Evterpa Sun
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
2301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку