Урок-казка на тему "Хто дбає, той і має"

Про матеріал
Урок-казка розроблений на основі білоруської народної казки "Легкий хліб". Розробка розкриває цікавий хід уроку та види роботи, які можна взяти за основу для опрацювання інших казок.
Перегляд файлу

 

 

План- конспект уроку

з літературного читання

на тему:

Хто дбає, той і має.

Білоруська народна казка «Легкий хліб»

 

 

 

 

                                    

 

ТЕМА : Хто дбає, той і має. Білоруська народна казка « Легкий хліб».

МЕТА : ознайомити учнів з білоруською народною казкою «Легкий хліб», удосконалювати читацькі навички школярів, вчити аналізувати прочитане, глибоко відчувати казку; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння інсценізувати твір, визначати композиційні частини (зачин, основну частину, кінцівку), уміння узагальнювати; виховувати працелюбність, шанобливе ставлення до людської праці та до хліба.

ОБЛАДНАННЯ : малюнки «Як вирощують хліб», ілюстрації до казок («Колобок» , « Червона шапочка», «Вовк і семеро козенят», « Цап та Баран»,     « Троє поросят», «Солом’яний бичок»), плакат із записом скоромовки, плакат «Хліб всьому голова», ілюстрації до казки «Легкий хліб», малюнок Зайчихи, малюнок зайченят у « пастці», костюми для інсценізації, запис слів на дошці для словникової роботи, магнітофон, іграшковий мікрофон, м’яка іграшка черепаха, пшеничний колосок.

ТИП УРОКУ : комбінований.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ : урок – казка.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

Продзвенів уже дзвінок

Починається урок.

Він незвичний і цікавий

Гостей багато завітало.

Повернемось обличчям до гостей

І скажемо привітно: « Добрий день!»

 

  • Діти,  до нас сьогодні в гості завітала  бідолашна Зайчиха. Подивіться, як вона гірко плаче. Адже її маленькі зайченятка потрапили у пастку.

Вам шкода їх?

  • Мені теж, але не засмучуйтесь. Наш сьогоднішній урок незвичний, цікавий, тому ми маємо можливість їх врятувати. Ми можемо розібрати усі ось ці гілочки, під які вони потрапили. А для цього треба бути на уроці: уважними, кмітливими, старанними, швидко і правильно виконувати усі завдання.

 

 

ІІ. Мовленнєва розминка

 

    Пригадайте, діти, вмить :

  • Як пшениченька шумить ?
  • Як в гаю струмок дзвенить?
  • А як джміль в саду бринить?
  • Як шумлять у птаха крила?
  • В морі синьому вітрила?

 

  • Ми всі трішки пошуміли. Язички не заболіли? А щоб вони працювали ще краще попрацюємо над скоромовкою :

 

У печі, у печі смачні та гарячі пшеничні калачі

Хочеш їсти калачі - не лежи на печі.

 

  • Прочитати у звичайному темпі.
  • Прочитати швидше у мене «на буксирі».
  • Прочитати дуже швидко.
  • Прочитати весело.
  • Прочитати сумно.

 

  • Ми справились з усіма завданнями для язичка, тому я можу зняти першу гілочку з пастки.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

 

  1. Фронтальне опитування

- Пригадайте , як називається розділ, який ми почали вивчати на попередньому уроці ?(« Казки народів Європи»)

- З якою казкою ми вже познайомились?(« Лисичка»)

- Скажіть ця казка народна чи авторська?

- Який саме народ склав цю казку?

- З яких частин складається кожна казка?

 

-  Відкрийте підручник на с.43 і прочитайте зачин ( кінцівку) казки.

- А щоб пригадати всю казку, надамо слово нашій творчій групі, яка готувала інсценізацію казки.

 

  1. Інсценізація казки «Лисичка»

Висновки :  казка вчить бути уважними, обережними, розумними, кмітливими, не ловити ґав, не бути занадто довірливими.

 

  • Знімаємо другу гілочку з пастки.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

 

  1. Загадка

Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами.

Весь , як є, - жорстока лють,

очі так її іллють.

Зачаївся ось, примовк –

Грізний звір цей звісно …(вовк)

 

  1. Гра «Впізнай казку»
  • Я буду показувати вам ілюстрації до відомих казок, героєм яких є вовк, а ви казатимете назву казки.
  • Молодці! З завданням справились чудово. Знімаємо третю гілочку.
  •  

V.  Повідомлення теми та завдань уроку

 

  • Сьогодні ми познайомимося ще з однією казкою героєм якої є вовк. Це білоруська народна казка «Легкий хліб». А також з’ясуємо, чи буває хліб легким.
  •  

VІ.  Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання білоруської народної казки «Легкий хліб»

 

  1. Розповідь вчителя про хліб
  • Люди вирощують зернові культури для харчування вже понад 10000 років. Це дуже багато. Хліб високо цінувався в усі часи, в усіх народів. Цінність хліба в тому, що він містить майже всі поживні речовини необхідні людині. Хліб – джерело вітамінів, мікроелементів. Це основний продукт харчування. Без нього неможливе життя. Ось чому кажуть :

« Хліб – всьому голова».

 

  1. Вправа « Мікрофон»
  • Перш ніж ми почнемо роботу над казкою «Легкий хліб» , давайте надамо слово нашій  другій творчій групі, яка готувала прислів’я про хліб.

 

  • Молодці! Тепер ми можемо зняти четверту гілочку з пастки.
  1. Фізкультхвилинка

Виконання під музичний супровід.

 

  1. Читання казки вчителем
  • Чи сподобалась вам казка?
  • Хто крім вовка є персонажами казки?

 

  1. Словникова робота
  • Діти, в тексті казки зустрічаються слова, які можуть бути вам незрозумілими. Тому у нас сьогодні працює довідкове бюро, яке допоможе  з’ясувати значення деяких слів: марудна, заборонувати, закрасує, зацвіте.
  • Перш ніж ви самостійно прочитаєте казку, давайте повправляємось в читанні деяких слів. Для цього «спустимось з гірки», зосереджуючи погляд на крапочці між частинами слів (кущем, облизнувся, сподобався,

дочекайся, стривай, розв’язав).

 

  1. Самостійне читання казки учнями :
  • як бджілки
  • пішов дощик
  • дощ
  • злива

 

  1. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання :
  • Де відпочивав косар?
  • Хто до нього вийшов?
  • Що вовк попросив у косаря?
  • Чи прислухався вовк до порад косаря?
  • Куди відіслав косар вовка?
  • Чи сподобався вовкові такий легкий хліб?
  • Чому?

 

  • Знайдіть у тексті зачин, кінцівку .

 

  1. Гра « Колосок»
  • Прочитаємо казку вголос. Читає той , перед ким на парті з’явиться колосок.

 

  1. Узагальнення прочитаного

Метод « Прес»

  • То скажіть, діти, як ви зрозуміли, читаючи казку, чи ж може бути хліб легким?

Я вважаю…

Тому, що…

Наприклад , …

Отже, …

  • Щоб виростити хліб , потрібно зробити багато роботи. Крім того, що назвав косар, ще треба хліб зібрати,обмолотити, відвезти до млина, змолоти на борошно і вже з борошна спекти смачний та пахучий хліб.

 

  • Отже, хліб треба шанувати і берегти. Також треба шанувати працю хлібороба і самим виростати працелюбними, бо хто дбає, той і має.

 

  • Діти, ви справилися з останнім завданням. Гарно опрацювали казку,тож тепер я знімаю останню гілочку з неї і наші зайченята врятовані!

 

VІІ.  Підсумок уроку

 

  • Чи сподобався сьогоднішній урок?
  • Чи відчули себе справжніми рятівниками бідолашних звіряток?
  • Ви, дітки, молодці, адже я бачила,  як старалися, коли їх рятували. Ви  добре справилися з усіма завданнями  уроку, тож на згадку про нього я вручаю вам казкові колоски і дякую за роботу.

     Та, мабуть, ще  більше вам вдячна  Зайчиха за її врятованих діток . Вона передала цілий кошик смачних пиріжечків, щоб ви скоштували того хліба, про який ми так багато говорили на уроці.

 

VІІІ.  Домашнє завдання

 

Читати і переказувати казку «Легкий хліб» с. 44-45;

намалювати малюнок « Мій улюблений  хліб».

docx
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку