План- конспект уроку
з літературного читання
на тему:
Хто дбає, той і має.
Білоруська народна казка «Легкий хліб»
ТЕМА : Хто дбає, той і має. Білоруська народна казка « Легкий хліб».
МЕТА : ознайомити учнів з білоруською народною казкою «Легкий хліб», удосконалювати читацькі навички школярів, вчити аналізувати прочитане, глибоко відчувати казку; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння інсценізувати твір, визначати композиційні частини (зачин, основну частину, кінцівку), уміння узагальнювати; виховувати працелюбність, шанобливе ставлення до людської праці та до хліба.
ОБЛАДНАННЯ : малюнки «Як вирощують хліб», ілюстрації до казок («Колобок» , « Червона шапочка», «Вовк і семеро козенят», « Цап та Баран», « Троє поросят», «Солом’яний бичок»), плакат із записом скоромовки, плакат «Хліб всьому голова», ілюстрації до казки «Легкий хліб», малюнок Зайчихи, малюнок зайченят у « пастці», костюми для інсценізації, запис слів на дошці для словникової роботи, магнітофон, іграшковий мікрофон, м’яка іграшка черепаха, пшеничний колосок.
ТИП УРОКУ : комбінований.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ : урок – казка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок.
Він незвичний і цікавий
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І скажемо привітно: « Добрий день!»
-
Діти, до нас сьогодні в гості завітала бідолашна Зайчиха. Подивіться, як вона гірко плаче. Адже її маленькі зайченятка потрапили у пастку.
Вам шкода їх?
-
Мені теж, але не засмучуйтесь. Наш сьогоднішній урок незвичний, цікавий, тому ми маємо можливість їх врятувати. Ми можемо розібрати усі ось ці гілочки, під які вони потрапили. А для цього треба бути на уроці: уважними, кмітливими, старанними, швидко і правильно виконувати усі завдання.
ІІ. Мовленнєва розминка
Пригадайте, діти, вмить :
-
Як пшениченька шумить ?
-
Як в гаю струмок дзвенить?
-
А як джміль в саду бринить?
-
Як шумлять у птаха крила?
-
В морі синьому вітрила?
-
Ми всі трішки пошуміли. Язички не заболіли? А щоб вони працювали ще краще попрацюємо над скоромовкою :
У печі, у печі смачні та гарячі пшеничні калачі
Хочеш їсти калачі - не лежи на печі.
-
Прочитати у звичайному темпі.
-
Прочитати швидше у мене «на буксирі».
-
Прочитати дуже швидко.
-
Прочитати весело.
-
Прочитати сумно.
-
Ми справились з усіма завданнями для язичка, тому я можу зняти першу гілочку з пастки.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
-
Фронтальне опитування
- Пригадайте , як називається розділ, який ми почали вивчати на попередньому уроці ?(« Казки народів Європи»)
- З якою казкою ми вже познайомились?(« Лисичка»)
- Скажіть ця казка народна чи авторська?
- Який саме народ склав цю казку?
- З яких частин складається кожна казка?
- Відкрийте підручник на с.43 і прочитайте зачин ( кінцівку) казки.
- А щоб пригадати всю казку, надамо слово нашій творчій групі, яка готувала інсценізацію казки.
-
Інсценізація казки «Лисичка»
Висновки : казка вчить бути уважними, обережними, розумними, кмітливими, не ловити ґав, не бути занадто довірливими.
-
Знімаємо другу гілочку з пастки.
ІV. Актуалізація опорних знань
-
Загадка
Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами.
Весь , як є, - жорстока лють,
очі так її іллють.
Зачаївся ось, примовк –
Грізний звір цей звісно …(вовк)
-
Гра «Впізнай казку»
-
Я буду показувати вам ілюстрації до відомих казок, героєм яких є вовк, а ви казатимете назву казки.
-
Молодці! З завданням справились чудово. Знімаємо третю гілочку.
-
V. Повідомлення теми та завдань уроку
-
Сьогодні ми познайомимося ще з однією казкою героєм якої є вовк. Це білоруська народна казка «Легкий хліб». А також з’ясуємо, чи буває хліб легким.
-
VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання білоруської народної казки «Легкий хліб»
-
Розповідь вчителя про хліб
-
Люди вирощують зернові культури для харчування вже понад 10000 років. Це дуже багато. Хліб високо цінувався в усі часи, в усіх народів. Цінність хліба в тому, що він містить майже всі поживні речовини необхідні людині. Хліб – джерело вітамінів, мікроелементів. Це основний продукт харчування. Без нього неможливе життя. Ось чому кажуть :
« Хліб – всьому голова».
-
Вправа « Мікрофон»
-
Перш ніж ми почнемо роботу над казкою «Легкий хліб» , давайте надамо слово нашій другій творчій групі, яка готувала прислів’я про хліб.
-
Молодці! Тепер ми можемо зняти четверту гілочку з пастки.
-
Фізкультхвилинка
Виконання під музичний супровід.
-
Читання казки вчителем
-
Чи сподобалась вам казка?
-
Хто крім вовка є персонажами казки?
-
Словникова робота
-
Діти, в тексті казки зустрічаються слова, які можуть бути вам незрозумілими. Тому у нас сьогодні працює довідкове бюро, яке допоможе з’ясувати значення деяких слів: марудна, заборонувати, закрасує, зацвіте.
-
Перш ніж ви самостійно прочитаєте казку, давайте повправляємось в читанні деяких слів. Для цього «спустимось з гірки», зосереджуючи погляд на крапочці між частинами слів (кущем, облизнувся, сподобався,
дочекайся, стривай, розв’язав).
-
Самостійне читання казки учнями :
-
як бджілки
-
пішов дощик
-
дощ
-
злива
-
Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання :
-
Де відпочивав косар?
-
Хто до нього вийшов?
-
Що вовк попросив у косаря?
-
Чи прислухався вовк до порад косаря?
-
Куди відіслав косар вовка?
-
Чи сподобався вовкові такий легкий хліб?
-
Чому?
-
Знайдіть у тексті зачин, кінцівку .
-
Гра « Колосок»
-
Прочитаємо казку вголос. Читає той , перед ким на парті з’явиться колосок.
-
Узагальнення прочитаного
Метод « Прес»
-
То скажіть, діти, як ви зрозуміли, читаючи казку, чи ж може бути хліб легким?
Я вважаю…
Тому, що…
Наприклад , …
Отже, …
-
Щоб виростити хліб , потрібно зробити багато роботи. Крім того, що назвав косар, ще треба хліб зібрати,обмолотити, відвезти до млина, змолоти на борошно і вже з борошна спекти смачний та пахучий хліб.
-
Отже, хліб треба шанувати і берегти. Також треба шанувати працю хлібороба і самим виростати працелюбними, бо хто дбає, той і має.
-
Діти, ви справилися з останнім завданням. Гарно опрацювали казку,тож тепер я знімаю останню гілочку з неї і наші зайченята врятовані!
VІІ. Підсумок уроку
-
Чи сподобався сьогоднішній урок?
-
Чи відчули себе справжніми рятівниками бідолашних звіряток?
-
Ви, дітки, молодці, адже я бачила, як старалися, коли їх рятували. Ви добре справилися з усіма завданнями уроку, тож на згадку про нього я вручаю вам казкові колоски і дякую за роботу.
Та, мабуть, ще більше вам вдячна Зайчиха за її врятованих діток . Вона передала цілий кошик смачних пиріжечків, щоб ви скоштували того хліба, про який ми так багато говорили на уроці.
VІІІ. Домашнє завдання
Читати і переказувати казку «Легкий хліб» с. 44-45;
намалювати малюнок « Мій улюблений хліб».