Важливу роль на уроках читання відіграють уроки роботи з дитячою книгою.
Пропоную інсценізацію ( урок – казкотерапії ) за творами В.Сухомлинського.
Які на смак. Там, де ховаються зірки. Дім для Рябка.
Ведуча: Ця історія трапилася влітку в одному українському селі.
/Грає весела музика, вибігає поросятко./
Поросятко: Привіт. А ви знаєте – хто я ?
Замість носа – п’ятачок,
Замість хвостика – крючок.
Вмить калюжу віднайду,
Ще й друзів приведу.
/ хрюкає, підстрибує навколо себе /
Де ж калюжу знайти ? Може тут ?
Немає. А тут ?
/ заглядає навколо /
Ведуча: Бо не було дощу, поросятко !
Сонце вкриється хмарками.
Дощ невидимий в імлі
Небо срібними нитками
Пришиває до землі.
/ грає аудіо запис дощу, вибігає дитина –дощик /
Дощ: Хто мене гукав ?
Поросятко: Це я – поросятко. Мені калюжі потрібні.
Дощ: Мене просять, дожидають.
Наче гостя виглядають;
А з’явлюся – хвилюються
Та в захисток ховаються.
Танок « Дощик»
/ після таночку розкласти калюжі /
Поросятко: О-о-о ! Скільки калюж! Зараз всі порахую ! Один -2-5-1-9 ! Всього дві !
Пес Рябко: Гав-гав-гав! Хто це тут рахує неправильно ?
Я в дворі не ловлю гав,
Кажу грізно: « Гав –гав-гав ! «
Пильно дім охороняю,
З Мишком книжки я читаю,
З крильця бачу двір увесь.
Хто я, діти? Звісно – пес !
Я – пес Рябко !
Ось зараз, поросятко порахуємо правильно всі калюжі. 1-2-3-4-5. Всього 5 калюж.
Зрозумів ?
Поросятко: Звісно! А поки ми рахували - темно стало.
Синя ковдра є у ночі –
Укрива кого захоче.
Ще й співає колисанку.
Колискова пісня.
Поросятко: Ой ! Що це з’явилося на небі ?
Такі яскраві крапочки…
Пес Рябко: Це зірки, вони сяятимуть всю ніч. Мій друг Мишко дуже любить їх розглядати у підзорну трубу.
Поросятко: А які ті зірки ? Великі чи маленькі ?
Пес Рябко: З землі вони здаються нам маленькими , а насправді вони величезні як наша планета Земля.
Поросятко: А зірки тверді чи м’які ?
Пес Рябко: Зірки бувають різні…
Поросятко: А найголовніше – які зірки на смак ?
Ведуча: Рябко дуже здивувався, як це питати про смак зірок.
Пес Рябко: Зірки не їдять. Ними милуються. Дивись, які вони гарні, різнокольорові: з’являються лишень вночі і, коли нема хмарок на небі. Тоді їх вивчають люди, які називаються вчені – астрономи. Ось !
Поросятко: Ну й розумний же наш песик !
Де такий і взявся !
Чи у школі де навчався ?
Чи такий вже вдався ?
Казку про зірки розкаже,
Про вчених – астрономів,
Пісню всяку заспіває, -
Дім охороняє.
Звідки ж песик теє знає ?
Ведуча: Він книжки читає; І читає, й розбирає. Та на ус мотає.
Пес Рябко: Так ми з Мишком дуже любимо читати книжки про все на світі.
Книга всім потрібна, всім –
І дорослим, і малим.
Всіх і розуму навчить,
А сама завжди мовчить.
Поросятко: Я теж хочу читати книжки і буду все знати про зірки.
/ тягне руки до книжки /
Пес Рябко: Як читати хочеш книжку,
Спершу лапки слід помити !
/ сідають разом з книгою, розглядають малюнки /
Заходить хлопчик Мишко.
Мишко: Маю гарного я друга –
Оце мій собака.
Та немає в нього будки –
Треба майструвати.
/ робить з частин будку, стукає молотком /
Будку гарну змайстрував –
Щоб Рябко дім охороняв.
/ прив’язує собаку на цеп, іде /
Ведуча: Прив’язав Мишко свого собаку Рябка на цеп до нової будки. Лежить пес біля будки, сумує. В будку не заходить.
Пес Рябко: Не хочу я сидіти на цепку:
Хочу бігати, стрибати,
З поросятком грати.
А як прийде темна ніч –
Дім охороняти. У-у-у !
Мишко: ( дивується ) Чом мій пес Рябко не заходить в нову будку ?
Може ви знаєте, дітки ?
Діти: Бо ти посадив на цеп. А він же твій друг.
Мишко: А вірно. Краще я відв’яжу Рябка. І він знову стане веселим.
/ хлопчик відв’язує Рябка /
Пес Рябко: Добре тому – хто в своєму дому.
/ заходить у будку /
Ведуча: Ось так і жили вони разом: собака охороняв дім, поросятко не бігало по калюжах, а вивчало книжки, і хлопчик Мишко про них піклувався.
Танок друзів.