Урок з використанням мультимедійної презентації націлений систематизувати знання учнів 2 класу з теми «Казка вчить, як на світі жить». Вчить закріплювати уміння аналізувати зміст прочитаного; визначати та характеризувати дійових осіб казки; розрізняти народні й авторські казки. На уроці використані методи ейдетики. Діти вчаться зображувати вірші за допомогою піктограм, а також «оживлюють» вірш, показуючи рухами зміст почутого.
Відділ освіти Полтавської РДА
Сем’янівський НВК
Розробка уроку
літературного читання
у 2 класі
«Казка вчить, як на світі жить»
Підготувала і провела
учитель початкових класів
Білокінь Наталія Олександрівна
2017 рік
Тема. «Казка вчить, як на світі жить». Підсумковий урок за темою «Казки народів Європи».
Мета. Підтримувати інтерес дітей до казки; систематизувати знання дітей по темі «Казка вчить, як на світі жить». Закріплювати уміння аналізувати зміст прочитаного; визначати та характеризувати дійових осіб казки; розділяти народні й авторські казки. Вчити зображувати вірші за допомогою піктограм. Відпрацьовувати вміння регулювати темп мовлення й гучність голосу, удосконалювати навички керування мовленнєвим диханням. Виконати завдання, що розвивають емоційно-ціннісну сферу дитини, пам'ять, спостережливість, фантазію. Пробуджувати інтерес до читання казок, бажання складати власні казки та вірші. Розвивати вміння творити добро у повсякденному житті. Виховувати бажання жити за заповідями, бути добрим, чуйним, відповідальним.
Обладнання: мультимедійна презентація «Казка вчить, як на світі жить»; літери та слова - хмаринки для складання теми уроку на магнітній дошці: К, А, З, К, А, вчить, як, на, світі, жить; зошит «Літературне читання»; роздатковий матеріал для кожного учня: друкована книжечка для написання зорового диктанту «Золоте яєчко», смайлики – яєчка, молитви за матусь; іграшкові півник, мишка, змія, сорока; зображення прапору України, сюжетні малюнки сонечка, віночка, прапора України, блакитної пташки для «малювання» вірша; музична фізкультхвилинка «Солнышко лучистое любит скакать», музичний супровід: трек «Приходь, казко» В. Дашкевича, трек «Крик півня», релаксаційна мелодія Сергія Сиротіна «Spellbound».
Тип уроку: урок закріплення і застосування знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Гра «Образ звука»
Учитель пропонує описати звук (дзеленчання дзвоника, шум дощу, скрипіння дверей). Для цього він запитує гравців: «Який він — товстий чи худий, добрий чи злий, якого кольору?» тощо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель показує слайд № 1 презентації «Казка вчить, як на світі жить».
Рядочки із текстом загадки з’являються почергово. Діти читають хором. Відгадку і зображення півника діти бачать лише після знаходження відповіді. Після відгадки звучить переможний крик півника.
Якщо відразу відгадати загадку не вдалося, можна використати додаткову:
- Дивиться на землю, як зерно клює; дивиться на небо, як водичку п’є. (Півник)
- Він прийшов не з пустими руками, а з казковим кошиком. У ньому є яєчка – смайлики. ДЛЯ СТАРАННИХ ТА УВАЖНИХ, ДЛЯ РОЗУМНИЧКІВ БЕЗСТРАШНИХ! А ще він приніс багато цікавих завдань.
IІІ. Робота над темою уроку.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- На дошці ви зможете прочитати народну мудрість, прислів’я. Але перше слово закрила хмаринка: «… вчить як на світ жить». Які варіанти ви запропонуєте? (Книга, мама, учитель, казка тощо) Усі варіанти правильні і ми повернемося до них у кінці уроку, але заховане слово – казка. Тема нашого уроку на дошці: «Казка вчить. як на світі жить». Ми повторимо казочки, які читали; складемо і намалюємо вірш; навіть казочку почнемо складати. Станемо справжніми казкарями – чарівниками!
Учитель показує слайд № 2
-
Це назва розділу, який ми закінчили вивчати.
- З яких тем він складався? («Українські народні казки» та «Казки народів Європи»).
2. Мовленнєва діяльність. Робота з віршем. Метод піктограм.
- ПІВНИК ПРИЙШОВ НА ЦЕЙ КАЗКОВИЙ УРОК, БО ДУЖЕ ЛЮБИТЬ ТАЛАНОВИТИХ ДІТОК. Він дуже творча натура: полюбляє співати, в деяких казках його кличуть Голосисте Горлечко. Наш півник гарно танцює, любить малювати, навіть сам складає казки та вірші. ВІН ВПЕВНЕНИЙ, ЩО ВИ НЕ ГІРШІ. І ЗМОЖЕТЕ НАМАЛЮВАТИ ВІРША!
Учитель показує слайд № 3
Діти допомагають учителю позначити слова вірша символами (додаток І).
Учитель показує слайд № 4
Учитель показує слайд № 5
Учитель показує слайд № 6
(На слайді почергово з’являються риси характеру Півника)
Учитель показує слайд № 7
- На Півника і Їжачка хочеться бути схожим. Чого не скажеш про Лисичку. Давайте станемо чарівниками і перетворимо лисичку на …
Учитель показує слайд № 8
(На слайді почергово з’являються риси характеру Лисички. Діти плескають у долоні - з’являється позитивна риса)
4. Фізкультхвилинка. Оживлення вірша.
Учитель показує слайд № 9
5. Повторення вивченого на попередньому уроці.
Учитель показує слайд № 10
Учитель показує слайд № 11
Учитель показує слайд № 12
- У якій казці сталося вбивство? (Виноградар і змія)
Учитель показує слайд № 13
6. Дихальна гімнастика.
Учитель показує слайд № 14
1) «Здмухни пір’їнку». Кладемо на руку пір’їнку. Тримаючи на рівні ротика долоньку, дитина на видиху здуває її на підлогу.
Учитель показує слайд № 15
2) «Задуй свічку». Спокійно вдихаємо через ніс і так само спокійно видихаємо через рот на «свічку», промовляючи пошепки ф-ф-ф (свічкою служить вказівний палець).
Учитель показує слайд № 16
3) «Понюхай квітку». Нюхаємо квітку, парфуми, фрукти. Які запахи піднімають настрій, а які навпаки погіршують?
Учитель показує слайд № 17
4) «Гарячий чай». На видиху подути на пригоршні, імітуючи дмухання на гарячий чай, на замерзлі руки, промовляючи при цьому ф-ф-ф.
7. Робота в зошитах.
- Відкрийте зошит на ст. 28 і знайдіть зображення ТОРТА. Задуйте почергово кожну свічку на ньому.
Учитель показує слайд № 18
- У Півника ще одне цікаве завдання. Чим відрізняється народна казка від авторської? Відкрийте зошит на ст. 27 і заповніть таблицю.
8. Зоровий диктант.
Діти записують слова у спеціально роздрукованій книжечці (додаток ІІ).
- За таку активну і серйозну роботу на уроці Півник вам приготував призи! (Роздаю книжечки). Ці книжечки незвичайні. Ви народну казку про Курочку Рябу перетворите на авторську, якщо запишете слова зорового диктанту на відведених лініях. А на святі казки ми покажемо цю казку гостям, домалюємо ілюстрації у книжечці. І, найголовніше, перетворимо на казку зі щасливим кінцем! Адже ми знаємо тепер великий секрет про силу доброго слова!
- Запишіть такі слова: яєчко, розкусила, кудкудаче, розхитався, верба, криниця, розсілася, землю, розвіяв і розтряс, висушило, дощ, зросив.
ІV. Узагальнення вивченого на уроці.
- Повернемось до вірша, який ми «намалювали» на дошці. Хто може його повторити?
2. Бесіда про силу доброго слова, любов і відповідальність.
- У цього вірша є продовження.
Учитель показує слайд № 19
- Курочка, яка з’явилась у кінці уроку, теж принесла подарунки – молитви за матусю. Перечитуйте їх частіше.
- Адже СИЛА СЛОВА ЧАРІВНА! (Додаток ІІІ)
Учитель роздає кожному учневі молитви.
- А молитви за ваших рідненьких татусів ми отримаємо на святі!
- Доброта - це чутливе, дружнє ставлення до матусі і всіх рідних, до людей; привітність, ласка, прихильність. Таке визначення подається в тлумачному словникові української мови.
- Доброта - це ще й співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика ЛЮБОВ. Але добра людина з прихильністю і з любов'ю ставиться не лише до людей, а й до рослин і тварин. Адже всі ми - частинка живої природи. Всім однаково боляче, коли нас ударять, всім однаково образливо, коли нас принижують. Тому добра людина не образить, не принизить і не завдасть нікому болю. Недаремно ми наділені розумом, вміємо мислити, розуміти, говорити, співчувати, любити.
- Запам'ятайте! Ви люди. А людина несе відповідальність за те, що відбувається у світі.
3. Вправа на розвиток творчої уяви. Гра «Додай риму».
Учитель показує слайд № 20
V. Підсумок уроку.
- Ви справжні чарівники – перетворили класну кімнату на казкову!
VІ. Творче, пізнавальне завдання.
Учитель показує слайд № 21
(Діти читають назву на останньому слайді презентації)
Додаток І
Сьогодні вранці сонце золоте
Купалося в блакитному ставочку.
Мені здалось – то прапор наш цвіте
Між квітами в зеленому віночку!
Додаток ІІ
ЗОЛОТЕ ЯЄЧКО
Були собі дід та баба. Та мали вони курочку - Золотоп’юрочку.
А вона знесла золоте _______________ .
Бігла мишка - Розкусничка і __________________________те яєчко.
Дід плаче і баба плаче, а курочка _________________________ .
Пліт ________________________ .
_________________ свої віти опустила.
_________________ під землю сховалася.
Дорога _______________________ .
Річка всю ____________________ залила.
Вітер землю ________________________ .
Сонце все живе _____________________ .
________ всю землю ______________________ .
Додаток ІІІ
Молитва за маму
У мене найкраща у світі матуся, Дякую тобі за сонце
За неї, Пречиста, до Тебе молюся. І за весь твій любий світ,
Пошли їй не скарби, а щастя і долю, За повітря, воду, хліб,
Щоб дні їй минали без смутку, без болю. За одежу й теплу хату
Боже наш, Всесильний Отче, Дякую тобі, наш Тату!