Урок «Казка вчить, як на світі жить»

Про матеріал

Урок з використанням мультимедійної презентації націлений систематизувати знання учнів 2 класу з теми «Казка вчить, як на світі жить». Вчить закріплювати уміння аналізувати зміст прочитаного; визначати та характеризувати дійових осіб казки; розрізняти народні й авторські казки. На уроці використані методи ейдетики. Діти вчаться зображувати вірші за допомогою піктограм, а також «оживлюють» вірш, показуючи рухами зміст почутого.

Перегляд файлу

 

Відділ освіти Полтавської РДА

Сем’янівський НВК

 

Розробка уроку

літературного читання

у 2 класі

«Казка вчить, як на світі жить»

image1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела

учитель початкових класів

Білокінь Наталія Олександрівна

 

2017 рік

 

Тема. «Казка вчить, як на світі жить». Підсумковий урок за темою «Казки народів Європи».

Мета. Підтримувати інтерес дітей до казки; систематизувати знання дітей по темі «Казка вчить, як на світі жить». Закріплювати уміння аналізувати зміст прочитаного; визначати та характеризувати дійових осіб казки; розділяти народні й авторські казки. Вчити зображувати вірші за допомогою піктограм. Відпрацьовувати вміння регулювати темп мовлення й гучність голосу, удосконалювати навички керування мовленнєвим диханням. Виконати завдання, що розвивають емоційно-ціннісну сферу дитини, пам'ять, спостережливість, фантазію. Пробуджувати інтерес до читання казок, бажання складати власні казки та вірші. Розвивати вміння творити добро у повсякденному житті. Виховувати бажання жити за заповідями, бути добрим, чуйним, відповідальним.

Обладнання: мультимедійна презентація «Казка вчить, як на світі жить»; літери та слова - хмаринки для складання теми уроку на магнітній дошці: К, А, З, К, А, вчить, як, на, світі, жить; зошит «Літературне читання»; роздатковий матеріал для кожного учня: друкована книжечка для написання зорового диктанту «Золоте яєчко», смайлики – яєчка, молитви за матусь; іграшкові півник, мишка, змія, сорока; зображення прапору України, сюжетні малюнки сонечка, віночка, прапора України, блакитної пташки для «малювання» вірша; музична фізкультхвилинка «Солнышко лучистое любит скакать», музичний супровід: трек «Приходь, казко» В. Дашкевича,  трек «Крик півня», релаксаційна мелодія Сергія Сиротіна «Spellbound».

Тип уроку: урок закріплення і застосування знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Гра «Образ звука»

Учитель пропонує описати звук (дзеленчання дзвоника, шум дощу, скрипіння дверей). Для цього він запитує гравців: «Який він — товстий чи худий, добрий чи злий, якого кольору?» тощо.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Перевірка готовності до уроку.

 

  1. Мовленнєва діяльність. Робота із загадками.

Учитель показує слайд № 1 презентації «Казка вчить, як на світі жить».

Рядочки із текстом загадки зявляються почергово. Діти читають хором. Відгадку і зображення півника діти бачать лише після знаходження відповіді. Після відгадки звучить переможний крик півника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Якщо відразу відгадати загадку не вдалося, можна використати додаткову:

- Дивиться на землю, як зерно клює; дивиться на небо, як водичку п’є. (Півник)

- Він прийшов не з пустими руками, а з казковим кошиком.  У ньому є яєчка – смайлики.  ДЛЯ СТАРАННИХ ТА УВАЖНИХ, ДЛЯ РОЗУМНИЧКІВ БЕЗСТРАШНИХ! А ще він приніс багато цікавих завдань.

IІІ. Робота над темою уроку.

1. Повідомлення теми і мети уроку.

- На дошці ви зможете прочитати народну мудрість, прислівя. Але перше слово закрила хмаринка: «… вчить як на світ жить».  Які варіанти ви запропонуєте? (Книга, мама, учитель, казка тощо) Усі варіанти правильні і ми повернемося до них у кінці уроку, але заховане слово – казка. Тема нашого уроку на дошці: «Казка вчить. як на світі жить». Ми повторимо казочки, які читали; складемо і намалюємо вірш; навіть казочку почнемо складати. Станемо справжніми казкарями – чарівниками!

Учитель показує слайд № 2

-

Це назва розділу, який ми закінчили вивчати.

- З яких тем він складався? («Українські народні казки» та «Казки народів Європи»).                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Мовленнєва діяльність. Робота з віршем. Метод піктограм.

- ПІВНИК ПРИЙШОВ НА ЦЕЙ КАЗКОВИЙ УРОК, БО ДУЖЕ ЛЮБИТЬ ТАЛАНОВИТИХ ДІТОК. Він  дуже творча натура: полюбляє співати, в деяких казках його кличуть Голосисте Горлечко. Наш півник гарно танцює, любить малювати, навіть сам складає казки та вірші. ВІН ВПЕВНЕНИЙ, ЩО ВИ НЕ ГІРШІ. І ЗМОЖЕТЕ НАМАЛЮВАТИ ВІРША!

Учитель показує слайд № 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти допомагають учителю позначити слова вірша символами (додаток І).

  1. Узагальнення набутих знань.
  •    Яке слово зображено на слайді під синьо-жовтим прапором? (Україна)
  •    Згадаємо першу тему розділу «Українські народні казки».

Учитель показує слайд № 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •    Коли ми вже заговорили про нашу Україну, то давайте згадаємо, які українські народні казки ви читали? («Рукавичка», «Лисиця та Їжак», «Цап і Баран», «Півник і двоє мишенят»). Дивлячись на заголовки слайда,  ми легко можемо згадати дійових осіб цих казок. В якій із названих казок найбільше дійових осіб? («Рукавичка») 

Учитель показує слайд № 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Назвіть дійових осіб казки «Рукавичка». (Мишка, жабка, заєць, лисиця,вовк, кабан).    

Учитель показує слайд № 6

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

(На слайді почергово зявляються риси характеру Півника)

  •                   Чи всі риси характеру властиві півнику? Що зайве? (Жадібний)                                                                    
  •                   Чому така назва казки? Які ще казки ви знаєте з Півником?

Учитель показує слайд № 7

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                   Що зайве? (Хитрий, улесливий)
  •                   Усі казки прославляють мудрих, працьовитих, ввічливих, хоробрих, добрих і засуджують підступних, злих, жадібних, ледарів. Хоча ці казки і про тварин, але «підморгують однією бровою і на людей».
  •                    
  •                   Можливо когось іншого нагадують вам слова хитрий, улесливий. Може змінити закінчення на –а ?

- На Півника і Їжачка хочеться бути схожим. Чого не скажеш про Лисичку. Давайте станемо чарівниками і перетворимо лисичку на …

Учитель показує слайд № 8

 

 

 

 

 

 

 

 

(На слайді почергово зявляються риси характеру Лисички. Діти плескають у долоні  - зявляється позитивна риса)

  • Ми сьогодні потрапили у справжню казку і навіть власноруч сотворили диво! Перетворили Лисичку на позитивну і добру героїню!

4. Фізкультхвилинка. Оживлення вірша.

  • Дякуємо красно разом із Півником за ваші старання. Адже він також потерпав від непростої вдачі Лисички. У якій казці? (Котик і Півник). Наш талановитий гість приготував пісеньку – розминку! Давайте її проспіваємо і покажемо рухами. (Звучить пісенька)

Учитель показує слайд № 9

 

 

 

 

 

 

 

5. Повторення вивченого на попередньому уроці.

  • Тепер ви знаєте секрет, який допоможе усе навкруги змінювати на краще! Підібрали хороші слова для Лисичка – і вона стала такою. ЦЕ ЗАКОН ВСЕСВІТУ. СИЛА СЛОВА БЕЗМЕЖНА! Чарівна. Словом можна вилікувати, словом можна і вбити. Слово було і є Богом у людському серці. Через нього мовлять любов і гнів, радість і смуток, добро і зло, наповнюючи весь простір то життєдайною, то руйнівною силою.
  • Як називається розділ, який ви закінчили  читати? (Казки народів Європи)
  • Казки яких народів у ньому є? (Росії «Лисичка», Білорусії «Легкий хліб», Болгарії «Виноградар і змія», Чехії «Собаки, коти і миші», Англії «Сорочаче гніздо»)

Учитель показує слайд № 10

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Яких героїв не вистачає? (Дід і баба, косар)

Учитель показує слайд № 11

 

 

 

 

 

 

  • Чи можна, дивлячись на заголовки казок, назвати дійових осіб, яких немає на малюнку? (Так). Де ви могли прочитати ці дві казки? (Збірка «Я люблю читати»)                          

Учитель показує слайд № 12

 

 

 

 

 

 

 

 

- У якій казці сталося вбивство? (Виноградар і змія)

  •    Зверніть увагу на слова, які Півник виділив червоним кольором. Чому саме ці слова? (Це головна думка даних казок)
  •    Покладемо змію біля нашого фікуса, щоб не забути.
  •    А мишку сховаємо у кошик. Вона нам нагадає про ще одну заповідь.
  •    Памятаєте, ми говорили про силу слова? Прислухайтесь до виділених слів. Вони написані у Біблії. А заповіді Біблії  дуже потрібні кожному, щоб жити щасливо на землі.

Учитель показує слайд № 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Чому сорока розгнівалась? (Її ніхто не дослухав до кінця).
  • Посадимо сороку на плече вашому учителю Тетяні Анатоліївні, щоб не забути цю народну мудрість.
  • Казку називають найпопулярнішим фольклорним жанром. А що таке фольклор? Це англійське слово, яке означає «народна мудрість».
  •  Мудрість народу передається в дотепних приказках, загадках, піснях, думах, легендах, переказах і, звичайно ж, у казках.
  • Казка – від слова «казати» – розповідати.

6. Дихальна гімнастика.

  • Птахи вам дуже вдячні за таке відмінне знання навчального матеріалу! Подарунок від них – дихальна гімнастика.

Учитель показує слайд № 14

1) «Здмухни пір’їнку». Кладемо на руку пір’їнку. Тримаючи на рівні ротика долоньку, дитина на видиху здуває її на підлогу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель показує слайд № 15

2) «Задуй свічку». Спокійно вдихаємо через ніс і так само спокійно видихаємо через рот на «свічку», промовляючи пошепки ф-ф-ф (свічкою служить вказівний палець).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель показує слайд № 16

3)  «Понюхай квітку». Нюхаємо квітку, парфуми, фрукти. Які запахи піднімають настрій, а які навпаки погіршують?

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель показує слайд № 17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4)  «Гарячий чай». На видиху подути на пригоршні, імітуючи дмухання на гарячий чай, на замерзлі руки, промовляючи при цьому ф-ф-ф.

7. Робота в зошитах.

- Відкрийте зошит на ст. 28 і знайдіть зображення ТОРТА. Задуйте почергово кожну свічку на ньому.

Учитель показує слайд № 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- У Півника ще одне цікаве завдання. Чим відрізняється народна казка від авторської? Відкрийте зошит на ст. 27 і заповніть таблицю.

8. Зоровий диктант.

Діти записують слова у спеціально роздрукованій книжечці (додаток ІІ).

- За таку активну і серйозну роботу на уроці Півник вам приготував призи! (Роздаю книжечки). Ці книжечки незвичайні. Ви народну казку про Курочку Рябу перетворите на авторську, якщо запишете слова зорового диктанту на відведених лініях. А на святі казки ми покажемо цю казку гостям, домалюємо ілюстрації у книжечці. І, найголовніше, перетворимо на казку зі щасливим кінцем! Адже ми знаємо тепер великий секрет про силу доброго слова!

- Запишіть такі слова: яєчко, розкусила, кудкудаче, розхитався, верба, криниця, розсілася, землю, розвіяв і розтряс, висушило, дощ, зросив.

ІV. Узагальнення вивченого на уроці.

  1. Робота з піктограмою.

 

- Повернемось до вірша, який ми «намалювали» на дошці. Хто може його повторити? 

2. Бесіда про силу доброго слова,  любов і відповідальність.

- У цього вірша є продовження.

Учитель показує слайд № 19

 

 

 

 

 

 

  •    Знаєте чому у вірші згадується три кольори?  Синій – колір води, неба; жовтий – то сонце, вогонь. А якщо змішати синій та жовтий? (Зелений)
  •    Зелений – колір любові, несе мир і спокій життя. Це колір серцевого центру у нашій аурі.
  •    У вірші є слова «жива водичка». Яку воду у казках називають живою?
  •    У природі насправді є жива вода. Ми про це дізнаємося на виховному заході завтра. Памятаєте ЗАКОН ВСЕСВІТУ? СИЛА СЛОВА БЕЗМЕЖНА! ЧАРІВНА. Будь – яку воду можна перетворити на живу, якщо говорити над нею лише добрі, чарівні слова, слова молитви.

- Курочка,  яка з’явилась у кінці уроку, теж принесла подарунки – молитви за матусю. Перечитуйте їх частіше.

- Адже СИЛА СЛОВА ЧАРІВНА! (Додаток ІІІ)


Учитель роздає кожному учневі молитви.


- А молитви за ваших рідненьких татусів ми отримаємо на святі!

- Доброта - це чутливе, дружнє ставлення до матусі і всіх рідних, до людей; привітність, ласка, прихильність. Таке визначення подається в тлумачному словникові української мови.

 

- Доброта - це ще й співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика ЛЮБОВ. Але добра людина з прихильністю і з любов'ю ставиться не лише до людей, а й до рослин і тварин. Адже всі ми - частинка живої природи. Всім однаково боляче, коли нас ударять, всім однаково образливо, коли нас принижують. Тому добра людина не образить, не принизить і не завдасть нікому болю. Недаремно ми наділені розумом, вміємо мислити, розуміти, говорити, співчувати, любити.

- Запам'ятайте! Ви люди. А людина несе відповідальність за те, що відбувається у світі.


3. Вправа на розвиток творчої уяви. Гра «Додай риму».

Учитель показує слайд № 20

 

 

 

 

 

 

 

 


 


V. Підсумок уроку.

- Ви справжні чарівники – перетворили класну кімнату на казкову!

  •    А що це за мишка сховалася у кошику? (Хоче нагадати заповідь «Не вкради!»)
  •    Що за змія причаїлася біля фікуса? (Нагадує заповідь «Не вбий!»)
  •    Чому цей птах сидить на плечі у Тетяни Анатоліївни? (Хоче нагадати, що вчителя треба поважати і уважно слухати)
  •    Який секрет про слово ми відкрили? Кого змінили лише за допомогою добрих слів? (Лисичку)
  •    На кого із казкових героїв ви хотіли б бути схожі?
  •    Хто повторить вірш, який зображено на дошці?

 

 

  •    Що означають кольори на нашому прапорі?
  •    Як можна назвати вірш, який ми склали? («Вірш про силу добра», «Добрий вірш», «Що таке добро» тощо)

VІ. Творче, пізнавальне завдання.

  •    Обов’язково домалюйте обличчя на смайликах, які вам приніс Півник. Передайте на цих обличчях свій настрій після уроку.
  •    Подякуйте вдома батькам за те, що живете на Землі. Розкажіть їм про силу слова, про те як можна із звичайної води зробити «живу».
  •    Вдома у книжечці із словами зорового диктанту намалюйте ілюстрацію до казки, де б головною героїнею була Курочка. Чому саме Курочка? Завтра на виховному заході ми складемо чарівну казку про перемогу добра над злом. А називатиметься вона …

Учитель показує слайд № 21

(Діти читають назву на останньому слайді презентації)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток І

 

Сьогодні вранці сонце золоте

Купалося в блакитному ставочку.

Мені здалось – то прапор наш цвіте

Між квітами в зеленому віночку!

 

Додаток ІІ

ЗОЛОТЕ ЯЄЧКО

Були собі дід та баба. Та мали вони курочку - Золотоп’юрочку.

А вона знесла золоте _______________ .

Бігла мишка - Розкусничка  і __________________________те яєчко.

Дід плаче і баба плаче, а курочка _________________________ .

Пліт ________________________ .

_________________ свої віти опустила.

_________________ під землю сховалася.

Дорога _______________________ .

Річка всю ____________________ залила.

Вітер землю ________________________ .

Сонце все живе _____________________ .

________  всю землю  ______________________ . 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток ІІІ

Молитва за маму

У мене найкраща у світі матуся,                   Дякую тобі за сонце

За неї, Пречиста, до Тебе молюся.                 І за весь твій любий світ,

Пошли їй не скарби, а щастя і долю,             За повітря, воду, хліб,

Щоб дні їй минали без смутку, без болю.      За одежу й теплу хату

Боже наш, Всесильний Отче,                         Дякую тобі, наш Тату!

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
3091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку