Урок Казки рідного краю В. Сухомлинський «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії»

Про матеріал
Анотація : Конспект уроку з курсу «Навколишній світ» для 1 класу за освітньою технологією «Росток» допоможе вчителю збагатити знання учнів про значення рослин у природі та для людини, ознайомити з лікарськими рослинами нашого краю, засвоїти правила поводження людини в природі, розвивати уважність, логічне мислення учнів, уміння висловлювати свої думки, міркування, уміння обґрунтовувати та доводити їх, формувати природознавчі компетентності молодших школярів, виховувати екологічну свідомість учнів, позитивні моральні якості.
Перегляд файлу

Анотація :           Конспект уроку з курсу «Навколишній світ» для 1 класу за освітньою технологією «Росток» допоможе вчителю збагатити знання учнів про значення рослин у природі та для людини, ознайомити з лікарськими рослинами нашого краю, засвоїти правила поводження людини в природі, розвивати уважність, логічне мислення учнів, уміння висловлювати свої думки, міркування, уміння обґрунтовувати та доводити їх, формувати природознавчі компетентності молодших школярів, виховувати екологічну свідомість учнів, позитивні моральні якості.

 Тема уроку: Казки рідного краю.

                                  В. Сухомлинський «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії».

 

Освітньо - виховні завдання:

 

- Дати учням початкове уявлення про те, що людина є частиною живої  природи.

- Познайомити учнів через казку із тим, що квіти несуть людям не лише користь але й радість та красу.

- Розширити й поглибити знання про рослини.

- Формувати допитливість, вміння аргументувати свою точку зору, стимулювати бажання її висловлювати.

- Розвивати спостережливість, уяву та зв’язне мовлення учнів.

- Виховувати любов та дбайливе ставлення до природи, бажання бути її захисником.

 

Міжпредметні зв’язки:  природознавство, література (позакласне читання),       

                                            образотворче мистецтво.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Місце в навчальній темі: на початку вивчення теми «У світі казки».

 

Методи і прийоми:

 

Мовний: бесіда, розповідь, інсценізація.

Наочний: малюнки, ілюстрації.

Пошуковий: дослідження, проєктування, дискусія.

Репродуктивний: загадки, прислів’я.

Застосувально – творчий: гра, вікторина, творча робота.

Інтерактивний: «Мікрофон», кибик Блума, парна та групова робота.

 

 

Обладнання: плакат «Конвалія у лісі», ілюстрації на тему «Казки», «Квіти», індивідуальні «коронки» квітів для інсценізації, підручник для 1 класу «Навколишній світ» за освітньою технологією «Росток» (автор Т.О. Пушкарьова), ноутбук , інтернетресурси (Квіти).

 

Хід уроку

I.Організація класу.

Любі діти, у наш клас

Завітали гості щирі.

Привітайте, в добрий час

Гостей усмішкою й миром.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок в 1-А клас!

II. Самовизначення до діяльності.

- Який у вас настрій?

- Чого ви чекаєте від уроку? (нового, цікавого, отримати приз, похвалу, навчитись того, чого ще не знаємо).

- Я теж сподіваюсь, що із сьогоднішнього уроку ви обов’язково дізнаєтесь про те, чого ще не знали, не вміли, пізнаєте більше про світ живої природи

- А що для цього нам треба?( слухати уважно вчителя і товаришів, запам’ятовувати, чітко відповідати на запитання).

Девіз нашого уроку «Вмій природу любити, кожній рослині радіти».

Проблема:

- А чи замислювалися ви, чому з давніх – давен поруч із людиною були квіти? Що відомо людині про квіти? Чому їх потрібно висівати, насаджувати, доглядати? Чому кожна квітка має свою назву, колір, свій вигляд? Замислювались?

- Про це потрібно знати й нам, молодшим школярам, адже квіти живуть поруч з нами. Це, як і ми, частинка живої природи.

- Кожна квітка має свій характер, своє обличчя. Спробуємо сьогодні на уроці навколишнього світу відповісти на ці запитання.

- А чи хотіли б ви проникнути в таємниці, які приховують квіти?

III. Побудова проєкту виходу із утруднення. Відкриття нових знань.

1. Бесіда про казки.

- А чи знаєте хто нам у цьому допоможе? (Звичайно, казка).

- Чи любите ви казки?

- Так, я знаю, ви слухаєте їх із насолодою, а інколи , навіть, і самі вигадуєте.

- Давайте пригадаємо, що таке казка? ( Це розповідний твір про вигадані події і вигаданих осіб).

- Чим казка відрізняється від інших літературних творів? (багато чарівного, фантазії, рослини і тварини можуть говорити людською мовою, з ними відбуваються різні незвичайні пригоди).

- Як ви гадаєте для чого складають казки? (Казка завжди чогось навчає).

2. Вікторина «З якої казки?»

1. «… -А ти хто? – Гу – гу – гу! Як вас багато. А я ведмідь – набрід, пустіть і мене! («Рукавичка»).

2. «… Я бичок – третячок, з соломи зроблений, смолою засмолений». («Солом’яний бичок»).

2. Вікторина «З якої казки?»

1. «… -А ти хто? – Гу – гу – гу! Як вас багато. А я ведмідь – набрід, пустіть і мене! («Рукавичка»).

2. «… Я бичок – третячок, з соломи зроблений, смолою засмолений». («Солом’яний бичок»).

3. «…Стривайте, стривайте! Ви мені перше скажіть, хто знайшов колосок?» («Півник і двоє мишенят»).

4. «…А я рак – неборак, як ущипну, буде знак.» («Коза – Дереза»).

Висновок: Молодці! А які ви ще знаєте казки?

3. Повідомлення вчителя.

Сьогодні ми розпочнемо вивчати розділ «У світі казки». Тема: «Казки рідного краю».

Ви вже знаєте, що казки бувають не тільки народні, але й літературні.

- Чим відрізняються літературні казки від народних?

- Фантазувати, придумувати щось незвичайне можуть не тільки діти, але й дорослі. Їх називають казкарями.

- Сьогодні ознайомимося із казкою В. Сухомлинського «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії».

4. Словникова робота.

Виткнулась зелена гілка – вилізла з – під землі.

Маленький пагін – молоде стебло.

Зворушила краса – зачарувала .

5. Читання казки «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії» учителем з елементами інсценізації учнів.

Проблемне питання: Як можна назвати вчинок хлопчика? Чому?

6. Робота над змістом казки.

- Як можна назвати вчинок хлопчика? Що незвичайного, казкового ви помітили в цій казці? Чому хлопчик спочатку хотів зірвати Конвалію? Як про це сказано в казці?  На що схожа була йому квітка Конвалії? Чому все – таки Хлопчик не зірвав Конвалію? Які слова казки свідчать про те, що  Хлопчик зрозумів, що не слід рвати квітку? Чому вчить нас ця казка?

Висновок: Потрібно берегти природу! Люди, рослини і тварини – ми всі частинка живої природи. Завдавши шкоду природі, ми завдаємо шкоду самим собі.

- Як ви гадаєте. Чи підходить до цієї казки прислів’я  «Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла»?

IV. Музична  фізкультхвилинка.

V.  Первинне закріплення вивченого матеріалу.

1. Повідомлення інформаційного бюро.

-  Про яку квітку говориться в казці? (Конвалію).

Інформація дослідників про Конвалію.

1 дослідник:

Конвалія – багаторічна трав’яниста рослина. Ось, як про неї писала Леся Українка:

Росла в гаю конвалія

Під дубом високим.

Захищалась від негоди

Під віттям широким.

2 дослідник:

Конвалію називають лісовою царівною. Це квітка травня – ніжна, духм’яна, запашна. Вона розливає навколо себе чудовий аромат.

3 дослідник:

Цвіте конвалія недовго. Майже все своє життя вона проводить глибоко під землею.

4 дослідник:

З листя і квітів конвалії    виготовляють ліки від серцевих хвороб. Це -  лікарська рослина.

Конвалія:  ( дівчинка)

- Діти, не зривайте мене без потреби! Я хочу дарувати вам радість своєю неповторною красою.

VI. Включення в систему знань і повторення.

1. Бесіда.

- Що вам найбільше запам’яталось із повідомлень дослідників?

- Що нового, цікавого дізналися про конвалію? (Лісова царівна, підземна рослина, цвіте у травні, недовго, лікарська рослина).

- Чим є квіти для людей? ( Друзями).

 - Часто квіти нагадують нам людей. Їм як і людям сняться сни.

- Давайте послухаємо вірш А. Костецького «Квіткові сни».

Кожній квітці навесні

Сняться кольорові сни.

Кульбабі сняться золоті,

Тюльпанові – червоні.

І дуже – дуже голубі

Дзвіночку лісовому.

Бузку – бузкові сняться сни.

Волошці – волошкові.

Ромашці – срібні від роси

Фіалці – фіалкові.

- Іноді квітки можуть перешіптуватися. Послухайте розмову квітів.

2. Інсценізація.

    Розповідь від імені дійової особи.

                                            Розмова квітів.

Барвінок:

Я – барвінок. Мої сині очі завжди дивляться на вас, малята. А знаєте за що мене люблять на Україні? Бо я супроводжую людину  від самого народження  - все життя. У відварі барвінку  купають хлопчиків, щоб вони жили довго і росли здоровими та щасливими. Я – ніжна, смілива і неповторна квітка. Ще не зійде сніг, а вже крізь мерзлу землю пну свій войовничий, вічнозелений листочок.

Мене саджають біля криниць, щоб вода була чиста і цілюща. Про мене співають пісні.

Ромашка:

Я – Ромашка – трав’яниста рослина. У мене ніжні, білі пелюстки та жовта серединка, немов сонечко. Росту в городах, біля доріг, на пустирях. Я – найпрекрасніша в світі квітка: рівна, висока. Мене називають лікарською рослиною. Використовують найчастіше мене для полоскання горла. Не топчіть мене!

Кульбабка.

 Я – кульбабка. Мене знають всі. Я росту і в полі, і біля оселі. Вдень я ніжно розкриваю своє суцвіття – кошик. Воно нагадує маленьке сонечко. А ввечері мої суцвіття закриваються. Роботящі бджілки цілими днями смокчуть мій солодкий нектар. Часто мені хочеться водички. Дощику, полий мене!

Волошка.

А я – волошка. У мене сині оченята, мов шматочки голубого неба, Я люблю рости і в полі, і в лузі. Я – квітка простоти і ніжності.

Ховрах забрів у колоски

Поглянув на волошку.

І в тихім подиві застиг.

Така ж бо я хороша.

Мак:

 Я – червона і тендітна квітка.

Відгадайте, хто я?

Стебельце – шорстка драбинка,

В серединці – чорна вуглинка.

Я – червона і тендітна квітка.

Пелюстки блискучі як лак.

Це квітує червоний (…мак).

Мене в Україні з давніх-давен  наділяли чудодійною силою, яка захищає від усякого зла. Мене освячували в церкві. Маком обсипали людей і худобу. Шануйте мене!

Квіточка:

Ми  на клумбах, вдома, в школі.

Висівайте нас доволі.

Доглядайте, поливайте,

Без потреби не зривайте!

Якби ви нас не топтали

Ми б красу вам дарували.

- Що цікавого ви дізналися із розповідей квітів?

Хвилинка фантазії. Творча робота.

- Уявіть собі, що Добра Фея – чарівниця на один день надала можливість прожити життям квітів.

- Якою б квіткою ви б себе уявили? Вам було попереднє домашнє завдання на уроці образотворчого мистецтва створити свій портрет квітки. Покажіть свою квітку.

- Яка краса! Так, дійсно, квіти несуть красу.

- А що потрібно робити, щоб створити цю красу? (Працювати.)

- Василь Сухомлинський говорив: «Квіти – це нитка, що поєднує красу і працю».

VI. Фізкультхвилинка.

VII. Самостійна творча робота учнів. Складання проєкту.

- Охорона природи – це обов’язок кожного з нас. Пам’ятайте, допомогти природі може кожен!

1. Робота за малюнком.

- Як не можна поводитися в природі?

2. Вправа-гра «Добре чи погано?»

- зламана береза;

- дерево, порізане ножем;

- стоптані гриби;

- зірвана квітка;

- зруйновані гнізда пташок;

- поросятко псує дозвілля.

3. Складання стрічечки обіцянок природі:

-  Бережи природу, як свій дім!

- Не зривай даремно квіти! Зірвана з коренем квітка відроджується через три роки.

-  Не ламай гілок і кущів! Не пошкоджуй їх ножем і сокирою!

-  Не руйнуй пташиних гнізд!

-  Не топчи гриби!

-  Не засмічуй місця відпочинку!

VIII. Повторення та контроль набутих знань.

Дискусійна гойдалка.

Проблема: «Людина природі друг чи ворог?»

Висновок: Якщо людина природу захищає – друг, якщо своїми діями приносить ущерб – ворог. Людина відповідає за збереження природи. Вона повинна бути не руйнівником, а творцем.

Інтерактивна вправа «Кубик Блума».

Чому? Назви. Оціни. Поділись.Запропонуй.

IX. Рефлексія  діяльності.

Вправа «Мікрофон».

- Чи сподобався вам урок?

- Чи здійснилися ваші очікування від уроку?

- Що нового, цікавого ви дізналися на уроці?

- Під яким девізом ми працювали?

- Чи зможемо ми свої знання використати на практиці?

- Чому природу треба берегти?

- Що було б на планеті, якби не стало б рослин, тварин і птахів?

Відмічаємо активних учнів. Плещемо у долоньки всім, хто працював на уроці.

X. Цілі наступної діяльності.

На наступному уроці дізнаємось про квіти – символи: вербу та калину. Навчимося створювати орнаменти з квітів, гілочок та ягід калини, прочитаємо казку про калину.

XI. Інформація про домашнє завдання.

Намалювати квітку конвалії.  Що ця квітка нагадує вам?

 

docx
Додав(-ла)
Фурман Тетяна
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
4464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку