Анотація : Конспект уроку з курсу «Навколишній світ» для 1 класу за освітньою технологією «Росток» допоможе вчителю збагатити знання учнів про значення рослин у природі та для людини, ознайомити з лікарськими рослинами нашого краю, засвоїти правила поводження людини в природі, розвивати уважність, логічне мислення учнів, уміння висловлювати свої думки, міркування, уміння обґрунтовувати та доводити їх, формувати природознавчі компетентності молодших школярів, виховувати екологічну свідомість учнів, позитивні моральні якості.
Тема уроку: Казки рідного краю.
В. Сухомлинський «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії».
Освітньо - виховні завдання:
- Дати учням початкове уявлення про те, що людина є частиною живої природи.
- Познайомити учнів через казку із тим, що квіти несуть людям не лише користь але й радість та красу.
- Розширити й поглибити знання про рослини.
- Формувати допитливість, вміння аргументувати свою точку зору, стимулювати бажання її висловлювати.
- Розвивати спостережливість, уяву та зв’язне мовлення учнів.
- Виховувати любов та дбайливе ставлення до природи, бажання бути її захисником.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, література (позакласне читання),
образотворче мистецтво.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Місце в навчальній темі: на початку вивчення теми «У світі казки».
Методи і прийоми:
Мовний: бесіда, розповідь, інсценізація.
Наочний: малюнки, ілюстрації.
Пошуковий: дослідження, проєктування, дискусія.
Репродуктивний: загадки, прислів’я.
Застосувально – творчий: гра, вікторина, творча робота.
Інтерактивний: «Мікрофон», кибик Блума, парна та групова робота.
Обладнання: плакат «Конвалія у лісі», ілюстрації на тему «Казки», «Квіти», індивідуальні «коронки» квітів для інсценізації, підручник для 1 класу «Навколишній світ» за освітньою технологією «Росток» (автор Т.О. Пушкарьова), ноутбук , інтернетресурси (Квіти).
Хід уроку
I.Організація класу.
Любі діти, у наш клас
Завітали гості щирі.
Привітайте, в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок в 1-А клас!
II. Самовизначення до діяльності.
- Який у вас настрій?
- Чого ви чекаєте від уроку? (нового, цікавого, отримати приз, похвалу, навчитись того, чого ще не знаємо).
- Я теж сподіваюсь, що із сьогоднішнього уроку ви обов’язково дізнаєтесь про те, чого ще не знали, не вміли, пізнаєте більше про світ живої природи
- А що для цього нам треба?( слухати уважно вчителя і товаришів, запам’ятовувати, чітко відповідати на запитання).
Девіз нашого уроку «Вмій природу любити, кожній рослині радіти».
Проблема:
- А чи замислювалися ви, чому з давніх – давен поруч із людиною були квіти? Що відомо людині про квіти? Чому їх потрібно висівати, насаджувати, доглядати? Чому кожна квітка має свою назву, колір, свій вигляд? Замислювались?
- Про це потрібно знати й нам, молодшим школярам, адже квіти живуть поруч з нами. Це, як і ми, частинка живої природи.
- Кожна квітка має свій характер, своє обличчя. Спробуємо сьогодні на уроці навколишнього світу відповісти на ці запитання.
- А чи хотіли б ви проникнути в таємниці, які приховують квіти?
III. Побудова проєкту виходу із утруднення. Відкриття нових знань.
1. Бесіда про казки.
- А чи знаєте хто нам у цьому допоможе? (Звичайно, казка).
- Чи любите ви казки?
- Так, я знаю, ви слухаєте їх із насолодою, а інколи , навіть, і самі вигадуєте.
- Давайте пригадаємо, що таке казка? ( Це розповідний твір про вигадані події і вигаданих осіб).
- Чим казка відрізняється від інших літературних творів? (багато чарівного, фантазії, рослини і тварини можуть говорити людською мовою, з ними відбуваються різні незвичайні пригоди).
- Як ви гадаєте для чого складають казки? (Казка завжди чогось навчає).
2. Вікторина «З якої казки?»
1. «… -А ти хто? – Гу – гу – гу! Як вас багато. А я ведмідь – набрід, пустіть і мене! («Рукавичка»).
2. «… Я бичок – третячок, з соломи зроблений, смолою засмолений». («Солом’яний бичок»).
2. Вікторина «З якої казки?»
1. «… -А ти хто? – Гу – гу – гу! Як вас багато. А я ведмідь – набрід, пустіть і мене! («Рукавичка»).
2. «… Я бичок – третячок, з соломи зроблений, смолою засмолений». («Солом’яний бичок»).
3. «…Стривайте, стривайте! Ви мені перше скажіть, хто знайшов колосок?» («Півник і двоє мишенят»).
4. «…А я рак – неборак, як ущипну, буде знак.» («Коза – Дереза»).
Висновок: Молодці! А які ви ще знаєте казки?
3. Повідомлення вчителя.
Сьогодні ми розпочнемо вивчати розділ «У світі казки». Тема: «Казки рідного краю».
Ви вже знаєте, що казки бувають не тільки народні, але й літературні.
- Чим відрізняються літературні казки від народних?
- Фантазувати, придумувати щось незвичайне можуть не тільки діти, але й дорослі. Їх називають казкарями.
- Сьогодні ознайомимося із казкою В. Сухомлинського «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії».
4. Словникова робота.
Виткнулась зелена гілка – вилізла з – під землі.
Маленький пагін – молоде стебло.
Зворушила краса – зачарувала .
5. Читання казки «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії» учителем з елементами інсценізації учнів.
Проблемне питання: Як можна назвати вчинок хлопчика? Чому?
6. Робота над змістом казки.
- Як можна назвати вчинок хлопчика? Що незвичайного, казкового ви помітили в цій казці? Чому хлопчик спочатку хотів зірвати Конвалію? Як про це сказано в казці? На що схожа була йому квітка Конвалії? Чому все – таки Хлопчик не зірвав Конвалію? Які слова казки свідчать про те, що Хлопчик зрозумів, що не слід рвати квітку? Чому вчить нас ця казка?
Висновок: Потрібно берегти природу! Люди, рослини і тварини – ми всі частинка живої природи. Завдавши шкоду природі, ми завдаємо шкоду самим собі.
- Як ви гадаєте. Чи підходить до цієї казки прислів’я «Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла»?
IV. Музична фізкультхвилинка.
V. Первинне закріплення вивченого матеріалу.
1. Повідомлення інформаційного бюро.
- Про яку квітку говориться в казці? (Конвалію).
Інформація дослідників про Конвалію.
1 дослідник:
Конвалія – багаторічна трав’яниста рослина. Ось, як про неї писала Леся Українка:
Росла в гаю конвалія
Під дубом високим.
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
2 дослідник:
Конвалію називають лісовою царівною. Це квітка травня – ніжна, духм’яна, запашна. Вона розливає навколо себе чудовий аромат.
3 дослідник:
Цвіте конвалія недовго. Майже все своє життя вона проводить глибоко під землею.
4 дослідник:
З листя і квітів конвалії виготовляють ліки від серцевих хвороб. Це - лікарська рослина.
Конвалія: ( дівчинка)
- Діти, не зривайте мене без потреби! Я хочу дарувати вам радість своєю неповторною красою.
VI. Включення в систему знань і повторення.
1. Бесіда.
- Що вам найбільше запам’яталось із повідомлень дослідників?
- Що нового, цікавого дізналися про конвалію? (Лісова царівна, підземна рослина, цвіте у травні, недовго, лікарська рослина).
- Чим є квіти для людей? ( Друзями).
- Часто квіти нагадують нам людей. Їм як і людям сняться сни.
- Давайте послухаємо вірш А. Костецького «Квіткові сни».
Кожній квітці навесні
Сняться кольорові сни.
Кульбабі сняться золоті,
Тюльпанові – червоні.
І дуже – дуже голубі
Дзвіночку лісовому.
Бузку – бузкові сняться сни.
Волошці – волошкові.
Ромашці – срібні від роси
Фіалці – фіалкові.
- Іноді квітки можуть перешіптуватися. Послухайте розмову квітів.
2. Інсценізація.
Розповідь від імені дійової особи.
Розмова квітів.
Барвінок:
Я – барвінок. Мої сині очі завжди дивляться на вас, малята. А знаєте за що мене люблять на Україні? Бо я супроводжую людину від самого народження - все життя. У відварі барвінку купають хлопчиків, щоб вони жили довго і росли здоровими та щасливими. Я – ніжна, смілива і неповторна квітка. Ще не зійде сніг, а вже крізь мерзлу землю пну свій войовничий, вічнозелений листочок.
Мене саджають біля криниць, щоб вода була чиста і цілюща. Про мене співають пісні.
Ромашка:
Я – Ромашка – трав’яниста рослина. У мене ніжні, білі пелюстки та жовта серединка, немов сонечко. Росту в городах, біля доріг, на пустирях. Я – найпрекрасніша в світі квітка: рівна, висока. Мене називають лікарською рослиною. Використовують найчастіше мене для полоскання горла. Не топчіть мене!
Кульбабка.
Я – кульбабка. Мене знають всі. Я росту і в полі, і біля оселі. Вдень я ніжно розкриваю своє суцвіття – кошик. Воно нагадує маленьке сонечко. А ввечері мої суцвіття закриваються. Роботящі бджілки цілими днями смокчуть мій солодкий нектар. Часто мені хочеться водички. Дощику, полий мене!
Волошка.
А я – волошка. У мене сині оченята, мов шматочки голубого неба, Я люблю рости і в полі, і в лузі. Я – квітка простоти і ніжності.
Ховрах забрів у колоски
Поглянув на волошку.
І в тихім подиві застиг.
Така ж бо я хороша.
Мак:
Я – червона і тендітна квітка.
Відгадайте, хто я?
Стебельце – шорстка драбинка,
В серединці – чорна вуглинка.
Я – червона і тендітна квітка.
Пелюстки блискучі як лак.
Це квітує червоний (…мак).
Мене в Україні з давніх-давен наділяли чудодійною силою, яка захищає від усякого зла. Мене освячували в церкві. Маком обсипали людей і худобу. Шануйте мене!
Квіточка:
Ми на клумбах, вдома, в школі.
Висівайте нас доволі.
Доглядайте, поливайте,
Без потреби не зривайте!
Якби ви нас не топтали
Ми б красу вам дарували.
- Що цікавого ви дізналися із розповідей квітів?
Хвилинка фантазії. Творча робота.
- Уявіть собі, що Добра Фея – чарівниця на один день надала можливість прожити життям квітів.
- Якою б квіткою ви б себе уявили? Вам було попереднє домашнє завдання на уроці образотворчого мистецтва створити свій портрет квітки. Покажіть свою квітку.
- Яка краса! Так, дійсно, квіти несуть красу.
- А що потрібно робити, щоб створити цю красу? (Працювати.)
- Василь Сухомлинський говорив: «Квіти – це нитка, що поєднує красу і працю».
VI. Фізкультхвилинка.
VII. Самостійна творча робота учнів. Складання проєкту.
- Охорона природи – це обов’язок кожного з нас. Пам’ятайте, допомогти природі може кожен!
1. Робота за малюнком.
- Як не можна поводитися в природі?
2. Вправа-гра «Добре чи погано?»
- зламана береза;
- дерево, порізане ножем;
- стоптані гриби;
- зірвана квітка;
- зруйновані гнізда пташок;
- поросятко псує дозвілля.
3. Складання стрічечки обіцянок природі:
- Бережи природу, як свій дім!
- Не зривай даремно квіти! Зірвана з коренем квітка відроджується через три роки.
- Не ламай гілок і кущів! Не пошкоджуй їх ножем і сокирою!
- Не руйнуй пташиних гнізд!
- Не топчи гриби!
- Не засмічуй місця відпочинку!
VIII. Повторення та контроль набутих знань.
Дискусійна гойдалка.
Проблема: «Людина природі друг чи ворог?»
Висновок: Якщо людина природу захищає – друг, якщо своїми діями приносить ущерб – ворог. Людина відповідає за збереження природи. Вона повинна бути не руйнівником, а творцем.
Інтерактивна вправа «Кубик Блума».
Чому? Назви. Оціни. Поділись.Запропонуй.
IX. Рефлексія діяльності.
Вправа «Мікрофон».
- Чи сподобався вам урок?
- Чи здійснилися ваші очікування від уроку?
- Що нового, цікавого ви дізналися на уроці?
- Під яким девізом ми працювали?
- Чи зможемо ми свої знання використати на практиці?
- Чому природу треба берегти?
- Що було б на планеті, якби не стало б рослин, тварин і птахів?
Відмічаємо активних учнів. Плещемо у долоньки всім, хто працював на уроці.
X. Цілі наступної діяльності.
На наступному уроці дізнаємось про квіти – символи: вербу та калину. Навчимося створювати орнаменти з квітів, гілочок та ягід калини, прочитаємо казку про калину.
XI. Інформація про домашнє завдання.
Намалювати квітку конвалії. Що ця квітка нагадує вам?