Урок-кейс "Е.Сетон-Томпсон "Лобо - володар Курумпо". Утвердження любові до всього живого, гуманне ставлення людей до тварин."

Про матеріал
Урок вивчення життєпису Е.Сетона-Томпсона та аналізу художнього твору, дослідження світу людей і світу тварин.
Перегляд файлу

Тема уроку. Е.Сетон-Томпсон «Лобо – володар Курумпо». Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин.

Мета -  формувати компетентності:

- предметні: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом  Е. Сетона-Томпсона, його повістю «Лобо - володар Курумпо»; розкрити гармонію людини й природи; вміло й вдумливо читати та аналізувати текст;

- ключові: спілкування державною мовою; розвивати образне та критичне мислення, спостережливість, вміння виокремлювати основну і другорядну інформацію, робити висновки, працювати в групі; розуміти поняття людяність, доброта, прагнення гармонії з природою.

Тип уроку: кейс-урок

7 блоків (розгорток) по предметах, практиках.

  1. Біографія.
  2. Зоологія
  3. Мистецтво
  4. Відпочинок
  5. Література
  6. Етика
  7. Міні-диспут

Обладнання: додатки, презентація до уроку, список пошукових посилань, малюнки та повідомлення учнів.

Методичні зауваги до уроку: п’ятикласники працюють в групах, повідомлення до кожного блоку строго регламентуються часом. Напередодні учням пропонується опрацювати матеріал, що буде розглядатися на уроці, зробити малюнки про вовка.

                                                                  Кожна тварина є дорогоцінний спадок природи,

 котрий ми не маємо права знищувати без потреби.

Е. Сетон-Томпсон

                     

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Привітання - створення емоційно-позитивної сфери.

В цьому класі друзі всі: (три хлопки)

Я і ти, і ми, і ви. ( три хлопки)

Добрий день, тому, хто зліва. (поворот наліво, хлопок)

Добрий день, тому, хто справа. ( поворот направо, хлопок)

Всіх вітає наша дружна шкільна сім'я (розвести руки в сторони, показати на всіх).

Щоб наш урок був успішним, нам потрібно пригадати «Правила роботи на уроці»:

-         правило гарного настрою;

-         правило піднятої руки;

-         говорити по-черзі: один говорить, інші мовчать;

-         бути активним;

-         слідкувати за часом;

-         вимкнути мобільні телефони

На цей урок я вам приготувала ось такі сліди. Сьогодні ми з вами будемо йти по слідах вовка. І тому після нашої мандрівки, на цих слідочках в кінці уроку ви напишете свої враження від уроку: Чи сподобався урок, чи все зрозуміли, а чи можливо щось залишилось не зрозумілим і ваші побажання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Проблемне питання.

Як ви вважаєте, чи можуть дикі звірі бути добрими і чи вміють вони відчувати любов і ненависть? Чи можуть хижаки бути друзями людей?

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

     Слово вчителя. Сьогодні ми з вами будемо говорити про єдність природи і людини. Про тих, хто відчуває красу природи і вміє це передати. Таким був Е.Сетон-Томпсон. У його доробку є твори, в яких йдеться мова про рідну природу, її дітей – тварин, про ставлення людей до тварин і наслідки цього ставлення. Епіграфом до нашого уроку слугуватимуть слова: «Кожна тварина є дорогоцінний спадок природи, котрий ми не маємо права знищувати без потреби».

     Прочитайте його уважно, будь-ласка, та запишіть у свої зошити. У кінці уроку ми ще повернемося до нього. Вам потрібно буде дати відповідь на запитання: чи справді вовки можуть бути лише дикими та жорстокими. І чи має право людина без потреби втручатися у справи природи». Тож давайте познайомимося з умовами та планом роботи на уроці. Сьогодні у нас незвичайний урок, а кейс-урок. Тобто урок, який складається з 7 розгорточок або блоків. Ми будемо працювати в групах. Кожна група буде презентувати свої напрацювання по певному напрямку. А  ми всі разом будемо уважно слухати своїх товаришів і узагальнювати почуте і побачене.

  1. Хто такий Е Сетон-Томпсон? (біографія)
  2. Цікава інформація про вовків. (зоологія)
  3. Вовк у мистецтві? (мистецтво)
  4. Про що розповідається в повісті «Лобо-володар Курумпо»? (література)
  5. В чому полягає гуманізм повісті «Сіроманець»? (етика)
  6. Людина і природа. (Проблемне питання, епіграф). (Міні-диспут)

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.Блок І. (Біографія)

Довідник. Біогра́фія (грец. βιος  життя, грец. γραφω  пишу), також життєпис — опис життя якої-небудь людини. В основі біографії — описання життя, творчості тощо.

Життєпис дає можливість на основі фактичних даних простежити процес формування людини у зв'язку з суспільними умовами певної історичної епохи..

C:\Users\User\Desktop\Ernest_Thompson_Seton.jpgЗавдання. Виступіть  у ролі Е.Сетона-Томпсона та розкажіть свою біографію за поданим матеріалом і планом  (Додаток 1)

(запис у зошит) ВИСНОВОК: Е.Сетон-Томпсон – канадський письменник, художник, натураліст, який змальовує єдність природи і людини.

  1. Номінативний підвид вовкаКейс ІІ. Зоологія

Завдання. Що вам відомо про вовка як представника тваринного світу?

Вовк (Canis lupus L.) — хижий ссавець з роду пес (Canis) родини псових (Canidae), що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв. Повсюди основною здобиччю вовків є копитні тварини: в тундрі — дикі та свійські північні олені; в лісовій зоні — лосі, сарни, дикі свині, свійські вівці, корови, коні; в степу та пустелі — антилопи різних видів та вівці; в горах — дикі та свійські кози. Також відомий як сірий вовк, сірко, дикий собака або дикий пес.

Вовки поширені у Європі та Північній Америці. В Україні ці тварини живуть на Поліссі, у Карпатах, рідше зустрічаються в лісостеповій зоні та степових областях. Вовк – один із найбільших хижаків нашої зони. Це розумний, спритний, обережний, сильний звір. Довжина його тіла – понад 120 см, висота – 85 см, маса – 40-50 кг. Самці завжди більші за самиць. Колір хутра вовка залежить від клімату тієї місцевості, де він живе.

     Вовки – тварини – бродячі. Улітку вони ходять поодинці та парами, а взимку гуртуються в зграї, до яких, окрім дорослих вовків, належать і молоді. У пари вовки об’єднуються надовго, аж до загибелі одного з них.

   Лігва влаштовують у глухих, малодоступних місцях, недалеко від води. Вони живуть 10-15 років.

Цікава інформація.

1.Хвіст у вовка завдовжки приблизно 45 см. Звір ніколи не закидає його на спину, на відміну від собак. Коли лежить, хвіст кладе під голову і таким чином зігріває в хутрі кінчик носа. Розлючений вовк, вишкіривши зуби, розмахує хвостом, а наляканий підгинає його під живіт.

2.Очі вовченят завжди блакитні при народженні. Вони жовтіють лише до 8 місяців.

3. Коли полювання не вдалося, голодний вовк втрачає обережність, стає особливо небезпечним і навіть може знищити більше тварин, ніж здатен з’їсти. Голодувати вовк може кілька тижнів.

4. Про людину з непривітним поглядом кажуть, що вона «дивиться вовком». Похмурий погляд вовка ще посилюється і його сутулістю, яка виникає від того, що під час бігу він опускає голову.

5. Найдавніші зображення вовків знайдені в печерах на півдні Європи, їм вже більше 20000 років.

ВИСНОВОК: вовк – хижа тварина, сильна і винятково витривала, здатна пристосовуватися до різноманітних умов існування. Корисна і небезпечна тварина.

Кейс ІІІ. Мистецтво.

1.Виставка малюнків учнів про вовків.

2. Зображення вовка на картинах.

Результат пошуку зображень за запитом "художні картини з вовком"Результат пошуку зображень за запитом "художні картини з вовком"Результат пошуку зображень за запитом "художні картини з вовком"Результат пошуку зображень за запитом "художні картини з вовком"

Результат пошуку зображень за запитом "художні картини з вовком"Результат пошуку зображень за запитом "художні картини з вовком"

 

Результат пошуку зображень за запитом "художні картини з вовком"Результат пошуку зображень за запитом "художні картини з вовком"

ВИСНОВОК: є багато картин, на яких зображені вовки.

 

  1. Художні твори про вовка.

Даніель Піннак «Око Вовка»  (нім.)

Іан Вайброу «Малий Вовчик – отаман зграї (англ.)

Тань Сулан «Історії про незграбного Вовчика»» (англ.)

Е. Сетон- Томпсон «Лобо»

Р.Кіплінг «Мауглі»

Казки «Лисиця і вовк», «Семеро козенят», «Сірко».

М.Вінграновський «Пісня Сіроманця».

 

  1. Кейс  ІV. Відпочинок

Фізкультхвилинка.

Ми дуже гарно працювали

Час вже відпочити.

Швидко встали і сказали: «Ура! Відпочинем!»

Потягнулися до сонця,

Потім підстрибнули,

Нахилились до віконця,

Землі поклонились.

Поморгали оченятами,

Потріпали рученятами,

Сусідам посміхнулись,

І за парти знову всілись.

 

Кейс V. Зарубіжна література

  1. Слово вчителя. Люди бояться вовків, а у давні часи їм поклонялися. Як вам вже

відомо, вовк може мати подвійну натуру: бути одночасно незалежним та відданим й агресивно-небезпечним. Е. Сетон-Томпсон порушив тему природи і людини, але висвітлив її по-своєму. Історія бійця, мудрого, здатного на великі почуття вовка

  1. Де відбуваються події?
  2. Хто є головним героєм повісті?
  3. Опишіть життя Лобо.
  4. Розкажіть про ставлення людей до Лобо та його зграї.
  5. Дослідницька робота. Заповнити таблицю «Світ людей і світ природи».

Кейс VІ. Етика

Словничок. Гуманізм (лат. humanitas — «людяність», humanus — «людяний», homo — «людина») — це філософська та етична позиція, яка надає особливого значення цінності людей та сприянні людям (як індивідуумам, так і групам)….

Гуманізм – це ставлення до людини, пройняте турботою про благо, повагою до її гідності; людяність.

У чому полягає гуманне ставлення до тварин?

Кейс VІІ. Міні – диспут

Завдання. Як ви вважаєте, чи можуть дикі звірі бути добрими і чи вміють вони відчувати любов і ненависть? І чи погоджуєтесь ви з думкою, вираженою в епіграфі?

Словничок  Диспут (від лат. Disputare міркувати, сперечатися) — різновид дискусії,

публічне обговорення тієї чи іншої важливої для присутніх проблеми, яке, як правило, завчасно готується і пов'язане з реальним життям, власним досвідом учасників.

1.Ознайомлення з пам’яткою «Правила диспуту» (Додаток № 2 ).

VІІІ. Підбиття підсумків уроку.

Самооцінювання. Продовж фразу:

Сьогодні  я довідався(лась)…..

- було цікаво……

      - було важко….

      - мене здивувало…..

- відчув (ла)

- зрозумів (ла)….

VIII. Домашнє завдання.

  1. Скласти сенкан до слова «Природа»
  2. Створити асоціативний малюнок «Світ Лобо»
  3. Поміркувати, як можна по-іншому закінчити повість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1. Анкета письменника

  1. Дата народження
  2. Місце народження
  3. Освіта.
  4. Рід діяльності.
  5. Твори.
  6. Досягнення.

Біографія та твори Ернеста Томпсона Сетона

Канадський письменник (14 серпня 1860 - 23 жовтня 1946). Походив із старовинного шотландського роду. Ернест надзвичайно пишався своїм родом, сімейними переказами, зокрема про лорда Сетона, який начебто вбив останнього вовка на Британських островах. Тож він відновив подвійне прізвище.

Хоча Сетон Томпсон народився у багатодітній сім’ї -- всього у родині було 14 дітей, Сетон-Томпсон був 10-м, однак жили вони у достатку -- батько був заможним власником десятка торгових суден, які ходили по всіх морях.

Ще у ранньому дитинстві Ернест Сетон-Томпсон полюбив тваринний світ. Згодом він стане художником-анімалістом та дослідником тваринного світу. Оселившись у Манітобі він досліджує місцеву живу природу, а 1886 році виходить його перша книга “Ссавці Манітоби”, згодом виходять наступні наукові праці, зокрема з орнітології.

Він був надзвичайно спостережливим дослідником, поєднуючи це з літературним талантом. Особливе захоплення у нього викликали вовки, 1890 року за картину “Сплячий вовк” він у Парижі отримав премію.

Також Сетон-Томпсон став одним з ідеологів скаутського руху, зокрема він написав навчально-виховну програму “Життя в природі по-індіанськи”, яка вийшла в світ 1902 року. Завдяки цьому американський скаутський рух отримав значний вплив індіанської культури. Він є автор популярних серед пластунів книг “Берестяний згорток” та “Підручник бой-скаута”, також він вплинув на засновника руху скаутів Бадена-Пауела.

Досконале знання тваринного світу дозволило Ернесту Сетону-Томпсону першим у світі зробити головними героями оповідань справжніх звірів та птахів, він надзвичайно майстерно описував їх поведінку та вчинки у драматичних ситуаціях. При цьому він “перекладав” життя тварин на “людську” мову, його тварини були зрозумілі людям -- вони думали, сподівались, вирішували як люди.

Ернест Сетон-Томпсон товаришував з відомим письменником Редьярдом Кіплінгом, який порадив усю важливу інформацію про природу викласти у романі “Маленькі дикуни”, який було опубліковано 1903 року.

Загалом Ернест Сетон-Томпсон написав близько 40 книг, здебільшого про тварин,також кілька книг про життя індіанців та ескімосів.

1896 року одружився на Грейс Галлатин, а 1904 року народилась їхня єдина донька, яка згодом стала відомою письменницею під псевдонімом Аня Ситон. Ернест Сетон-Томпсон помер 23 жовтня 1946 року у місті Санта-Фе, що в штаті Нью-Мексико.

Ім'я при народженні

англ. Ernest Evan Thompson

Псевдонім

Thompson-Seton[1]

Народився

14 серпня 1860[2][3][…]
Саут-Шилдс, Тайн-енд-Вір, Англія, Сполучене Королівство[5]

Помер

23 жовтня 1946[5][2][…] (86 років)
Сетон Вілледжd, Нью-Мексико, США

Країна

Flag of the United States (1912-1959).svg США
Flag of Canada (1921–1957).svg Канада

Діяльність

натураліст, письменник, сценарист, есеїст, науковий ілюстратор, рисувальник, дитячий письменник

Alma mater

Академія Жуліана і Jarvis Collegiate Instituted

Мова творів

англійська

Роки активності

з 1886

Magnum opus

Teachers' manual of bird-life; a guide to the study of our common birdsd, Bird-life; a guide to the study of our common birdsd і Bird-Lore, Volume Id

Членство

Канадська королівська академія мистецтвd і Американська академія мистецтв та літератури

Автограф

Signature of Ernest Evan Seaton-Thompson.png

Нагороди

член Королівської канадської академії мистецтвd

Медаль Даніеля Жиро Елліота (1928)

нагорода «Срібний бізон»d

медаль Джона Берроузаd (1927)

 

Додаток 2

Пам’ятка «Правила диспуту!»

-          перш ніж сперечатися, подумай добре над  темою  диспуту;

-          Уважно вислухай аргументи та доводи інших учасників диспуту;

-          сперечайся чесно та щиро, не спотворюй і не перекручуй думок і слів

свого опонента;

-          починаючи суперечку, зрозуміло висловлюй свої міркування, які маєш захищати, або правильність яких маєш доводити;

Курумпо –велика скотарська округа на півночі Нью-Мексико. Це край соковитих пасовищ, де вигулюють незліченні стада, край високих гір, гримкотливих потоків, що впадають у річку Курумпо, від якої і походить назва місцевості. Могутнім володарем, чия свавільна влада простяглася на весь край, був тут старий сірий вовк.

 

Список пошукових посилань до кейс-уроку

  1. Блок 1 (Біографія)

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%81%D1%82_%D0%A2%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D1%81%D0%BE%D0%BD_%D0%A1%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B

  1. Блок «Зоологія»

https://uk.wikipedia.org/wiki/Вовк

  1. Блок «Мистецтво»

https://www.google.com/search?q=художні+картини+з+вовком&tbm

https://starylev.com.ua/news/iz-zhyttya-vovkiv-sobak-i-kotiv-5-prygodnyckyh-knyzhok-pro-tvaryn

https://www.youtube.com/watch?v=P8jsFyg27hM

  1. Етика

https://uk.wikipedia.org/wiki

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Eh1schiK3ZE

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 березня
Переглядів
249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку