Урок за романом Елеонор Портер "Поліанна".Ідея радості життя та відкриття світу у творі"

Про матеріал
Розробка уроку за романом Елеонор Портер "Поліанна" Тема. Ідея радості життя та відкриття світу у творі( за підручником О.Ніколенко)
Перегляд файлу

УРОК

Тема. Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі

Мета: навчальна: продовжити знайомство учнів із розділами твору     «Полліанна», сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; 

розвивальна: формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризування образів; вміння висловлювати оціночні судження;

 виховна: виховувати гуманістич­не, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.

Теорія літератури: роман, сюжет, елементи сюжету, художні образи, різні види опису.

Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму.

Тип уроку: комбінований урок.

                                                                                                                           Епіграф:  

                                                    Радість – всесвіту пружина,

                                                 Радість – творчості душа,

                                             Дивна космосу машина

                                            Нею живиться й руша.

                                           Радість квіти розвиває

                                      І розгін дає сонцям,

                                           Їх в простори пориває,

                                     Невідомі мудрецям.

                                                                                       Ф. Шиллер

 

 

  Хід уроку

Організаційний момент.

 Девіз уроку  Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно й плідно працювати.

  1.  
  2. Перевірка домашнього завдання.

«Детектор брехні» ( вчитель зачитає твердження, учень відповідає «так» чи «ні»

  • 1. Батько Поліанни був лікарем? (-)
  • 2. Сім’я була бідною (+)
  • 3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)
  • 4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)
  • 5. Поліанна була веселою і радісною? (+)
  • 6. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)
  • 7. Тітка Полі дала прочитати книгу полінні про Робінзона Крузо? (-)
  • 8. Улюблена гра Поліанни – це хованки? (-)
  • 9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)
  • 10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)
  • 11. Полінна дуже любила свої веснянки? (-)
  • 12. Волосся у дівчинки було чорне? (-)
  1. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя. У народі говорять: «Життя прожити – не поле перейти». На життєвій ниві буває всього. Доля дарує людині щасливі миті, але й посилає нелегкі випробування. Та людина може з гідністю витримати всі удари долі, якщо йде по життю з усмішкою. І будь-яку неприємну ситуацію перетворити на життєвий урок. Пригадайте, чи відомі вам такі приклади з літературних творів? (Том Сойєр, Пеппі Довгапанчоха, Полліанна) Сьогодні ми продовжимо розмову про повість Е. Портер і її героїню, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших. Тому ключове слово теми – радість.

Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн « грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.

Епіграф нашого уроку 

-Діти, як ви думаєте, чому навчить  вас  сьогоднішній урок? (ми навчимося  грати в радість)

- Так, ви  навчитеся грати  в радість,  а ще  висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що  цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка – Полліанна, котра, незважаячи на життєві випробування, радіє кожному дню і   намагається допомогти всім, з ким  зустрічається.

Що таке радість? Що ж таке радість? Дати відповідь на це запитання допоможе вірщ Тетяни Цитдзіної «Що таке радість».

Радість - це пісня, радість - це сонечко,

Радість - коли усміхається донечка.

Радість - із квітів килим строкатий,

Радість - це мамині руки і тата.

Радість - веселки шарфик барвистий,

Радість - із зірок сріблясте намисто.

Радість - дарунки, радість - це свято,

Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.

Радість - оцінка, радість - це друзі,

Радість - метелик в зеленому лузі.

Радість - робота, радість - це успіх,

А після всього - втомлений усміх.

Радість - це усмішка й тепле слово,

Що з твоїх уст злетіти готове.

Радість - добро, без якого на світі

Не можуть жити й дорослі, і діти.

Найголовніше для вас, любі діти, -

Бачити радість навкруг і радіти,

Вміти її по краплинах збирати

І одне одному їх дарувати.

 . Вправа Гронування. (Слайд 10-11)

На дошці намальоване сонечко із ключовим словом "радість". А що для вас радість? Як ви його розумієте? Пропоную вам побудувати асоціації до цього слова. Кожен учень підходить до дошки і прикріплює промінчик зі словом, з яким асоціюється "радість". Можливі результати: мама, друзі, усмішка, задоволення, сонечко, подарунки, квіти, веселка, сюрприз, життя. Після цього учні з допомогою апис у

 

Словникова робота.

  • Радість - одна з першопочаткових емоцій, — це емоційний вираз великого щастя.

У романі Елеонор Портер говориться про радість.

 

Евристична бесіда:

-  Яку ж радість приносила Поліанна?

-   Кого першого вона навчила грати свою гру? Ненсі

  •  Чи легко Ненсі було зрозуміти правила гри?
  •  Чи навчилася Ненсі грати в радість?
  •  Кого ще навчила грати дівчинка свою гру?
  •  Як до її гри поставилася хвора жінка? Чи змінилась вона?
  •  Чи приносило радість дівчинці те, що все місто грає?
  •  Чи змінилися жителі містечка, граючись у радість? Чому?
  •  Чому кожен мешканець приходив до дівчинки з повідомленням, що він грає її гру?

 

Слово вчителя.

Полліанна  має надзвичайний дар – жити  «своєю грою  в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя:  « завжди радіти»

Перегляд уривка з фільму

Давайте сьогодні на уроці ми складемо правила гри.

Ситуативне моделювання. Учні складають правила гри у радість.

Гра "Радість"

1. Завжди посміхатись.

2. У поганому знаходити щось хороше.

3. Ніколи не сумувати.

4. Думати про те, що щось може бути гіршим.

5. Ніколи не сміятися з чужого горя.

6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

Слово вчителя. Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, ви гратимете з своїми друзями, рідними.

Робота з текстом (в групах).

«Як « гра в

радість» робить світ кращим?»

Знайдіть у тексті, як Полліанна  намагається радіти  навіть за неприємних ситуацій (зачитати  цитати)

  1 Втрата батька

 «Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»  ст. 186

 2  Хотіла ляльку, прислали милиці

                « Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»  ст..193

  3 Тітка поселила Полліанну на горищі

                 « та раптом я згадала, що терпіти не можу свого ластовіння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла. Що мені є  з чого радіти.»  ст..192

  4  Дівчинку залишили без вечері

                « я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити ,Ненсі,з тобою вечерю» ст.192

 

-   Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Е. Портер зазначила: « Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і що вона радіє абсолютно з усього. Однак, я ніколи не поділяла думки, про те, Що ми мусимо заперечувати існування  труднощів.,страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустрічати невідоме  бадьоро і радісно».

 

Складання ланцюжка « Кого Полліанна залучила до « гри  в радість»?

Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.

Впізнай героя

Завдання : розкажіть про мешканців Белдінгсвіля від їхнього ж імені так, щоб ваші однокласники здогадалися про кого йде мова

1.. Я педантична жінка, терпіти не можу дзенькоту ножа і грюкоту дверей, люблю тишу. Чудово знаю, що таке почуття обов’язку і тому допоможу доньці своєї сестри, хоча ніколи не одобрювала її вибору. (Міс Поллі)

2. Я живу на світі вже сорок років, маю дочку Міллі, але останні п'ятнадцять років мене ніщо не радує, не тішить, бо хворію і прикута до ліжка. Мене дратує сонячне світло, вже й забула, коли дивилася на себе в люстерко, тому дуже здивувалася, коли маленька дівчинка назвала мене красунею. (Місіс Сноу).

3 Я самотній, хворий чоловік. Дуже полюбив Полліанну, завжди був радий її бачити себе вдома, намагався якось її розважити, показуючи все, що в мене є. Вона так нагадувала мені її маму в юності, в яку я був закоханий. Я був би радий назвати Полліанну своєю спадкоємицею. (Джон Пендлтон ).

4 Я дуже сумую за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачу, так як працюю в містечку за шість миль від рідної домівки. Та мені пощастило, бо вдалося знайти місце на кухні міс Поллі, яка хоч і має нелегкий характер (здається , що мені ніколи не вдасться їй догодити), та добре платить платню. Я дуже зраділа маленькій місіс, і радо прийняла її пропозицію грати в гру, якої її навчив батько. (Ненсі)

5. У мене гарна потрібна професія, я радо допомагаю людям. Живу один, та дуже сподіваюсь колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її люблю. Маю гарних друзів, які також лікують людей. Тому, коли з Поліанною трапилася біда, звернувся до товариша який знається на травмах хребта. І, хвала Богові, його методики допомогли дівчинці знову встати на ноги (Лікар Чилтон)

6..Мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці, Я хотів мати власну домівку. Ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. (Джиммі

 

Ланцюжок:Місс  Поллі – Містер Пендлтон- місіс Сноу – Джиммі – лікар Чилтон-- - Ненсі

 

Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям, невеселими, безрадісними) Як бачимо, кожен, навіть дорослий, має певні проблеми. Часто такі проблеми руйнують ціле життя, якщо вчасно не взятись за їх виправлення.

 Вправа «Правила життя Полліанни». (слайд 10)

 Робота в групах

.На столі вчителя лежать предмети. Завдання для груп :пояснити кому із героїв  можна порекомендувати ці засоби ,як ліки проти негараздів

Очікувані результати:

Крем проти ластовиння (для Полліанни).

Троянда (любов тітоньки Поллі).

 Стетоскоп (лікарю Чілтону (лікар – найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я).

 Будинок ( для Джиммі).

Скелет (Джону Пендлтону (краще мати в будинку живого хлопчика, ніж «тримати скелета у шафі»)

 Різнобарвні клубочки ниток (місіс Сноу)

 Бейджик з написом «Твоє ім’я – найкраще» (Ненсі).

 

Складіть опорну схему «Вплив Полліанни на життя міста»

         Поліана змінює місто

 

  • Знайшла для сироти нову родину
  • Змінила долю місіс Поллі
  • Подружила жителів містечка
  • Подарувала радість життя хворій місіс Сноу
  • Навчила любити життя в усіх його проявах
  • Навчила не здаватися у скрутній ситуації

Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?

Вправа «Знайди відповідності»

Завдання: поєднайте героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці.

* Поєднайте героїв та зміни, що сталися в їхньому житті завдяки Полліанні.

 

Містер Пендлтон

Місіс Сноу

Вдова Бентон

Місіс Тарбел

Тітка Поллі

 

Стала сердечнішою, людянішою, визнала рідню

Навчилася радіти, припинила постійно су­мувати за давно втраченою донькою

 Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття

Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим

Почала носити яскравіший одяг, поклала край жалобі

 

Містер Пендлтон Міс Поллі

 

Стала сердечнішою, людянішою, визнала рідню

Місіс Сноу

Навчилася радіти, припинила постійно сумувати за давно втраченою донькою

Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття

Вдова Бентон

 

Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим

 

Місіс Тербел

Почала носити яскравіший одяг, поклала край жалобі

 

Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?

Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому ?

 

Слово вчителя

Ясним сонечком входить Полліанна  в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість»  стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування.

 

 

Проблемне запитання:  

-         Що, на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини ? ( Смерть рідних, каліцтво)

-         Що пропонує у таких випадках Полліанна?

 

Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .

 

Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.

Інтерактивна вправа «Дерево характеру»

 Східна мудрість говорить: «Посій вчинок – пожнеш звичку, посій звичку – пожнеш характер, посій характер – пожнеш долю». Як ви розумієте ці слова? Справді характер людини багато в чому визначає ї її долю.

Пропоную побудувати дерево – характеру головної героїні роману, і, можливо, тоді ми зрозуміємо, завдяки чому Поліанні вдалося так вплинути на жителів містечка.

З переліку рис характеру виберіть ті, які, на вашу думку, притаманні героїні, напишіть на листочку і прикріпіть до дерева.

Жадібність, цікавість, сила волі, стриманість, обережність ,розсудливість, працелюбність, заздрісність, оптимізм, люб’язність, скромність, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість.

Вчитель: Які риси характеру Полліанни можна назвати стрижневими? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі)

Спостерігаючі за Поліанною, Джон Пендлтон сказав їй: «Найкраща з усіх призм – це ти сама». Як ви розумієте ці слова? Що мав на увазі він, коли говорив це? (Дівчинка випромінює світло добра, впли­ває на життя інших, полегшуючи їхні страждання, розраджуючи, підтри­муючи силу духу та віру на краще.)

Вчитель: Життя Полліанни не можна назвати легким: вона рано втратила маму й тата, вимушена була деякий час жити в жіночій школі; переїхавши до тітки, почувала себе самотньою, бо не мала друзів; потрапила в жахливу аварію і отримала травму хребта. Але не втратила сили духу, бо любила життя таким, яке воно є, і навіть в найстрашнішій ситуації могла знайти позитив. Пропоную взяти з неї приклад і потренуватися знаходити позитив навіть в тих ситуаціях, які на перший погляд здаються безнадійними, безрадісними.

Тренінгова вправа «Яка радість»

Завдання: продовжіть речення.

Я дізнався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

На Новий рік не отримала бажаного подарунку, яка радість (на День народження я його отримаю і в мене буде вже два подарунка…).

Отримав двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

 Мої батьки не купляють мені солодощі… (мої зуби будуть міцними і здоровими).

 Мені забороняють грати за комп’ютером більше години в день…(краще почитаю книжку або погуляю з друзями)

Психологи говорять, що в нашому житті має значення не те, що з нами відбувається, а те, як ми до нього ставимося. Позитивне мислення не заперечує проблем, але воно додає внутрішніх сил для їхнього подолання. Люди, що звикли мислити негативно, досить часто надміру трагічно реагують на виниклу ситуацію та втрачають сили, фізичну енергію не на пошук її вирішення, а на скарги та відчай. Треба вміти радіти простим речам, як це робила Полліанна, тим більше, що радісні моменти є в житті кожного з нас. Поділіться своєю радістю.

Вправа «Намисто Поліанни»

Завдання: учням пропонується взяти «кристалик» (його можна зробити з кольорового паперу, з намистинок, використати підвіски старої люстри) і, прикріпивши його на зазлегідь підготовлену стрічку, пригадати найрадіснішу подію, найщасливішу мить останнього тижня, дня.

(Наприклад, у мене розквітла квітка – я цього довго чекала; кішка народила кошенят; отримав подарунок; весело провів вечір з батьками; переміг у грі, пересадили на першу парту…)

 

 

Слово вчителя

Вправа показала, що доброго, радісного в нашому житті достатньо. Треба просто вміти його помічати і цінувати. Воно поряд з нами. Завжди пам’ятайте про це, зберігайте оптимізм в будь – яких життєвих ситуаціях. Нехай гра в радість, яку вигадав батько Полліанни, стане стилем вашого життя.

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти!

 

Заключне слово вчителя.

Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку.(звучить пісня «Дорогою добра» Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги « Полліанна» ». Отже, світ все-таки можна змінити на краще. Тільки при цьому починати необхідно з себе, з власної душі. І перш за все навчитися бачити в людях те краще, що в них є

. Після виходу у світ книги про Полліанну, в Америці були створені клуби Полліанни. Пропоную створити такий клуб і у нашій школі. Мені радісно вам повідомити, що ви всі сьогодні станете членами цього клубу, тому що навчилися радіти і шукати позитивне навіть у безрадісних ситуаціях. (Учням вручаються медалі із зображенням веселої дівчинки і написом: «ЧленКлубу Поліанни»

«Мікрофон»

-Чому ви научились сьогодні на уроці?

-Чи з’явилось у вас бажання щось змінити  у своєму житті?

-За що б ви подякували Е. Портер та її героїня?

 

Оцінювання

Домашнє завдання підготувати по 4-5 питань для вікторини.

Підготувати розповідь

« Яким могло б бути продовження роману

                           « Полліанна»?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мілешина Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 березня
Переглядів
317
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку