ознайомити з особливостями періоду історії Київської держави за правління синів
Ярослава Мудрого, сформувати уявлення про міжусобні війни між Ярославовичами їх причини, характер і наслідки, значення для подальшого розвитку історичних подій, сформувати уявлення про кочовиків половців, значення боротьби з ними руських князів, розвивати вміння аналізувати історичні факти і події, що відбувалися, робити висновки, вдосконалювати вміння працювати з текстом історичних документів, аналізувати та порівнювати їх, розвивати вміння працювати з історичною картою, виховувати інтерес до історії Київської держави, повагу до історичних пам'яток минулого української землі.
Тема: Київська держава за наступників Ярослава Мудрого.
Урок: лабораторне заняття.
Мета: ознайомити з особливостями періоду історії Київської держави за правління синів
Ярослава Мудрого, сформувати уявлення про міжусобні війни між Ярославовичами їх причини, характер і наслідки, значення для подальшого розвитку історичних подій, сформувати уявлення про кочовиків половців, значення боротьби з ними руських князів, розвивати вміння аналізувати історичні факти і події, що відбувалися, робити висновки, вдосконалювати вміння працювати з текстом історичних документів, аналізувати та порівнювати їх, розвивати вміння працювати з історичною картою, виховувати інтерес до історії Київської держави, повагу до історичних пам’яток минулого української землі.
Обладнання: підручник , карта, атлас, дидактичний матеріал.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Структура уроку:
Хід уроку
Самостійна робота за завданнями.
Заповнити пропуски у визначеннях понять.
Варіант 1.
………- це правитель всього господарства князя.
……….- це зубожілий селянин, що продав себе боярину за гроші при свідках.
Полюддя – це…..
……- це основне заняття населення, яке відігравало головну роль у господарстві Київської Русі.
Варіант 2
……- це селянин, що потрапив у залежність до боярина, беручи в нього позику ( «купу») грошима, зерном, худобою.
…..- це збирач оброку, данини для князя.
Ряд – це …….
……- це натуральний податок у Київській Русі.
Вивчення нового матеріалу.
Репродуктивна бесіда за запитаннями і завданнями.
Робота з історичним джерелом.
Визначити який саме принцип престолонаслідування встановив Ярослав Мудрий.
«у рік 1054р. Представився великий князь руський Ярослав. А коли він ще був живий, поставив синів своїх, сказавши їм: «Ось я відходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви єсте брати від одного отця і одної матері. І якщо ви будете в любові межи собою, то й бог буде в вас і покорить він вам противників під вас, і будете ви мирно жити. Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибнете, і землю отців своїх і дідів погубите, що вони надбали трудом великим. Тож слухайтесь брат брата, пробувайте мирно. Тепер же поручаю я, замість себе стіл свій, Київ, найстаршому синові… Ізяславу. Слухайтесь його, як ото слухались ви мене, нехай він буде замість мене. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду – Переяслів, а Ігорю – Володимир, а В’ячеславу – Смоленськ.
І так розділив він городи, заповівши їм не переступати братнього уділу….
Сам же Ярослав був слабий…. Отож приспів Ярославу кінець життя, і віддав він душу свою богові місяця лютого у 20 день в суботу першої неділі посту….»
Колективна робота за завданнями і запитаннями.
Принципи престолонаслідування в Київській державі, що діяв до 1054р.
Батько
Старший син молодший син
Син
Принцип престолонаслідування, введений Ярославом Мудрим
Батько
Старший син Середній син Молодший син
Самостійна робота намалювати схему де буде відображено Київські землі та правителі (сини) Ярослава Мудрого
Самостійна робота за контурною картою.
Знайти на карті атласу розташування земель, що належали спадкоємцям Ярослава Мудрого, і показати їх на контурній карті.
Робота над формуванням історичних понять.
Тріумвірат – спільне правління трьох найвищих службових осіб.
Тріумвірат за часів Ярославичів
Ізяслав
Святослав Державні Всеволод
справи
Робота з історичним джерелом
« У рік 1067р. Розпочав війну Всеслав полоцький, син Брячиславів, і зайняв Новгород. Ярославичі ж троє,- Ізяслав, Святослав, Всеволод, зібравши воїнів, рушили на Всеслава, коли була велика зима, і пройшли до Мінська, посікли чоловіків, а жінок і дітей забрали в добичу і пішли до (річки) Не миги. Всеслав також рушив насупроти. І , зібравшись на Немизі місяця березня в третій день , пішли вони одні проти одних. А був сніг великий, і сталася січа люта, і впали многії (у битві). І одолів Ізяслав, Святослав, Всеволод, а Всеслав втік.»
Запитання
Робота над формуванням понять.
Міжусобні війни.
Самостійна робота за завданнями.
Опрацювати текст підручника, підготувати відповіді на запитання.
2.Половці – нові вороги Київської держави.
Робота над формуванням історичних понять.
Половці – (кипчаки, кумани) кочовики тюрського походження
Робота з історичною картою.
Окреслити місце розташування половців.
Презентація
«Нові вороги Київської держави – половці».
Робота з історичним джерелом.
« У рік 1068р. Прийшли іноплемінники на Руську землю, половці многі. А Ізяслав, і Святослав, і Всеволод вийшли супроти них на (річку) Альту. А коли настала ніч, рушили вони одні проти одних. За гріхі наші напустив Бог на нас поганих, і побігли руські князі, і перемогли половців….
Коли ж Ізяслав із Всеволодом прийшли до Києва, а Святослав до Чернігова, то люди київські прибігли на торговище і вчинили віче, і сказали, пославши князів до князя: « Ось о половці розсипались по землі, Дай - но, княже, оружжя і коней, і ми ще поб’ємося з ними».
Але Ізяслав цього не послухав.»
Аналітична бесіда на запитання.
3. «Правда Ярославичів»
Опрацювати витяг з документу і стисло розкрити зміст.
Евристична бесіда за запитаннями.
Опрацювати дати відповіді на запитання
Самостійна робота за контурною картою.
Закріплення
Варіант 1.
………- це правитель всього господарства князя.
……….- це зубожілий селянин, що продав себе боярину за гроші при свідках.
Полюддя – це…..
……- це основне заняття населення, яке відігравало головну роль у господарстві Київської Русі.
Варіант 2
……- це селянин, що потрапив у залежність до боярина, беручи в нього позику ( «купу») грошима, зерном, худобою.
…..- це збирач оброку, данини для князя.
Ряд – це …….
……- це натуральний податок у Київській Русі.
1. Робота з історичним джерелом.
Визначити який саме принцип престолонаслідування встановив Ярослав Мудрий.
«У рік 1054р. Представився великий князь руський Ярослав. А коли він ще був живий, поставив синів своїх, сказавши їм: «Ось я відходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви єсте брати від одного отця і одної матері. І якщо ви будете в любові межи собою, то й бог буде в вас і покорить він вам противників під вас, і будете ви мирно жити. Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибнете, і землю отців своїх і дідів погубите, що вони надбали трудом великим. Тож слухайтесь брат брата, пробувайте мирно. Тепер же поручаю я, замість себе стіл свій, Київ, найстаршому синові… Ізяславу. Слухайтесь його, як ото слухались ви мене, нехай він буде замість мене. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду – Переяслів, а Ігорю – Володимир, а В’ячеславу – Смоленськ.
І так розділив він городи, заповівши їм не переступати братнього уділу….
Сам же Ярослав був слабий…. Отож приспів Ярославу кінець життя, і віддав він душу свою богові місяця лютого у 20 день в суботу першої неділі посту….»
2. Робота з історичним джерелом
« У рік 1067р. Розпочав війну Всеслав полоцький, син Брячиславів, і зайняв Новгород. Ярославичі ж троє,- Ізяслав, Святослав, Всеволод, зібравши воїнів, рушили на Всеслава, коли була велика зима, і пройшли до Мінська, посікли чоловіків, а жінок і дітей забрали в добичу і пішли до (річки) Не миги. Всеслав також рушив насупроти. І , зібравшись на Немизі місяця березня в третій день , пішли вони одні проти одних. А був сніг великий, і сталася січа люта, і впали многії (у битві). І одолів Ізяслав, Святослав, Всеволод, а Всеслав втік.»
Запитання
3. Робота з історичним джерелом.
« У рік 1068р. Прийшли іноплемінники на Руську землю, половці многі. А Ізяслав, і Святослав, і Всеволод вийшли супроти них на (річку) Альту. А коли настала ніч, рушили вони одні проти одних. За гріхі наші напустив Бог на нас поганих, і побігли руські князі, і перемогли половців….
Коли ж Ізяслав із Всеволодом прийшли до Києва, а Святослав до Чернігова, то люди київські прибігли на торговище і вчинили віче, і сказали, пославши князів до князя: « Ось о половці розсипались по землі, Дай - но, княже, оружжя і коней, і ми ще поб’ємося з ними».
Але Ізяслав цього не послухав.»
Аналітична бесіда на запитання.