Тема уроку: Кімнатні рослини. Як доглядати за кімнатними рослинами?
Очікувані результати уроку. Після цього уроку учні зможуть:
- називати сімейства та назви кімнатних рослин;
- відрізняти кімнатні рослини від інших рослин;
- пояснювати, навіщо вирощувати кімнатні рослини;
- визначати необхідні умови та догляд для тієї чи іншої кімнатної рослини;
- формулювати власне ставлення до кімнатних рослин і догляду за ними.
Обладнання: маркер, ватман, «квіткова скринька», зображення кімнатних рослин, конверт з листом.
Роздаткові матеріали: сигнальні картки: червона та зелена, картки із завданням для роботи у групах, пам’ятка «Правила догляду за кімнатними рослинами».
Організація пізнавальної діяльності учнів
І. Актуалізація
- Які асоціації у вас виникають, коли чуєте словосполучення «кімнатні квіти»? (Учитель записує 7-8 думок учнів на дошці. (Можливі варіанти відповідей учнів: приємний запах, красиві, хороший настрій, поливати тощо).
1. Мозкова атака
-Що ви знаєте про кімнатні рослини?». (Збираючи відповіді у загальному колі, учитель заповнює першу колонку таблиці.)
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
|
|
|
-А що б ви хотіли дізнатися про кімнатні рослини? (У ході висловлювань учнів учитель коротко записує ідеї (запитання учнів) у другій колонці таблиці.)
2. Оголошення теми уроку й очікуваних результатів.
ІІ. Усвідомлення змісту
Учитель пропонує учням список тверджень. Учні мають визначити, чи правильні ці висловлювання:
1. Кімнатні рослини називають «дивовижними рослинами».
2. Кімнатні рослини – «прибульці».
3. Кімнатні рослини – це ті, які ростуть на клумбі.
4. Кімнатні рослини не мають лікувальних властивостей.
5. Кімнатні рослини приносять користь.
6. Усі кімнатні рослини потребують однакового догляду.
(Учитель почергово читає твердження. Кожен учень ставить позначки у відповідній колонці таблиці: якщо вважає, що твердження правильне – ставить знак «+», якщо ні – знак «-». )
-Обґрунтуйте своє рішення.
-Чому так думаєте?
2. Прослуховування легенди «Дивовижні рослини»
«Дивовижні рослини»
Давним-давно жили король з королевою і юна принцеса. Дівчина мала добре серце й ніжно любила та доглядала зелені рослини в королівському саду. Цей сад був найквітучішим і найславнішим у всьому королівстві.
Та ось у королівстві настала велика посуха, і майже всі рослини загинули. А принцеса була такою засмученою, що захворіла, і ніякі ліки не допомагали їй.... Король не знав, що робити. Він вирішив наказати усім мореплавцям і мандрівникам привезти із-за моря різні дивовижні рослини та висадити їх у королівському саду.
- Хто виростить найкращі рослини, той і одружиться з принцесою! – сказав король.
Багато охочих відгукнулося, адже принцеса була неземної вроди. Принци привозили рослини з усіх усюд й висаджували в королівському саду. Але земля була настільки змарнілою від посухи, що рослини гинули просто на очах. А принцеса ставала все далі сумнішою і немічнішою.
Одного дня на порозі королівства з'явився милий вродливий юнак з бідної сім’ї. Він тримав у руках горщики з незвичайними рослинами, які він дістав з різних куточків землі. Це були маленькі, але справжні рослини тропічних лісів Індії, Бразилії, пустель Африки, Мексики.
- Їх треба поставити у кімнаті – невпевнено промовив юнак.
Король з королевою переглянулися від подиву, але були такі зневірені, що послухали юнака і поставили квіти на підвіконні у кімнаті принцеси.
Минали дні, Юнак кожного дня доглядав за рослинами: поливав їх, підпушував землю, зрізав сухе листя. Квітам було затишно в кімнаті й радісно, що за ними так бережно доглядають, і вони почали квітнути невіданою красою. Такої вроди рослин в тому королівстві ще не бачили.
Принцеса так зраділа, що швидко одужала.
Молоді люди одружилися, зажили щасливо і мирно, навчаючи своїх дітей любити ці незвичайні й казкові маленькі рослинки та правильно за ними доглядати.
З того часу підвіконня кожного королівства стали прикрашати дивовижні рослини — прибульці з інших країн світу. Рослини, які росли у горщиках у кімнаті по всьому королівству стали називати кімнатними рослинами.
-Давайте з’ясуємо, які твердження виявилися правильними, а які ні
3. Робота в групах
-У кімнатних рослин, як і в людей, є свої родини, й зараз ми з ними познайомимося. (Об’єднуються учні у 5 груп. Кожна група отримує завдання для дослідження родини кімнатних рослин. (Пропоновані родини кімнатних рослин для дослідження учнями: кактусові, бегонієві, товстянкові, орхідні, ароїдні).
Завдання для груп
1. Прочитати інформацію про родину рослин: Батьківщину рослин даної родини в тексті виділити червоним маркером; зовнішні ознаки – жовтим маркером; умови необхідні рослинам – зеленим маркером.
2. Розшифрувати анаграми – 3 назви кімнатних рослин даної родини.
3. Коротко представити класові родину кімнатних рослин, відповівши на запитання:
Звідки прибули ці рослини?
Які кімнатні рослини належать до цієї родини?
За якими зовнішніми ознаками можна відрізнити цю родину від інших?
Які необхідні умови потрібно забезпечити кімнатним рослинам?
Спікери представляють результати роботи своєї групи. Зображення кімнатних рослин учні прикріплюють у «Квіткову скриньку» до відповідної родини кімнатних рослин.
4. Ігрова ситуація
-Сьогодні лаксикам надійшов тривожний сигнал з космосу з невідомої планети Сумвар.
«Шановні жителі планети Земля!
Просимо вашої допомоги. У наших домівках стоять горщики з рослинами, але ми не знаємо, що це за рослини і як за ними доглядати. Вони почали гинути… Нам їх шкода, адже вони дуже гарні. Допоможіть нам, будь ласка!»
-Давайте допоможемо.
-До яких наслідків може призвести зникнення кімнатних рослин на планеті ?
-Чому гинуть кімнатні рослини на планеті Сумвар.
5. Перегляд презентації
-Подивіться презентацію і дізнайтеся, на що саме скаржаться кімнатні рослини невідомої планети.
Скарги квітів
Я – крокус. Стою на підвіконні постійно і сонце обпалює мої тендітні листочки.
Я – пародія. Стою на балконі взимку і мені дуже холодно.
Я – фіалка. Я – чистулька – чепурулька, а мене постійно тримають у пильній кімнаті.
Я – алоє. Мені дуже тісно, моїм кореням вже нікуди рости.
Я – герань. Мене ніхто не поливав уже півроку. Я гину.
-Ви можете сказати, чому ж на планеті Сумвар почали гинути кімнатні рослини?» (Бо за ними неправильно доглядають).
-Чи збіглись наші передбачення щодо причин загибелі рослин?
-Які саме?
-А що було новим?
-Яку пораду ви могли б дати жителям планети?» (Потрібно знати умови зростання та правила догляду за кімнатними рослинами).
6. Робота в парі
-З’єднати початок та закінчення речення, таким чином створивши правила догляду за кімнатними рослинами.
Пам’ятка «Правила догляду за кімнатними рослинами»
Щоденно доглядай |
ґрунт. |
Звільнюй |
у більші вазони. |
Поливай |
рослини від пилу. |
Підживлюй та розпушуй |
за кімнатними рослинами. |
Пересаджуй |
від сухого листя. |
Очищуй |
за потреби. |
Після виконання завдання 2-3 пари учнів зачитують утворені правила догляду за кімнатними рослинами. У загальному колі обговорюють доцільність таких правил.
Одну пам’ятку вчитель пропонує надіслати жителям планети Сумвар, щоб допомогти врятувати їхні кімнатні рослини. Учитель дякує учням за благодійну справу – врятовані кімнатні рослини на планеті Сумвар.
ІІІ. Рефлексія
Після цього учитель звертає увагу на останню порожню колонку таблиці «З-Х-Д»
-Що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?»
Тепер я знаю… .
Тепер я буду… .
Учні висловлюють свою думку за бажанням.