Урок "Кирило-Мефодіївське братство"

Про матеріал
Урок присвячений темі "Кирило-Мефодіївське братство" та ролі Т.Шевченка в цих подіях. Містить в собі роботу з документами, відеоматеріали та багато колективних обговорень(робота з класом, робота в групах).
Перегляд файлу

9 клас, Історія України

Тема: Кирило-Мефодіївське братство в національному відродженні. Роль Т. Шевченка.

Мета:   охарактеризувати    утворення та діяльність Кирило-Мефодіївського  братства.

Цільові завдання:

  •            аналізувати програмові документи та діяльність Кирило-Мефодіївського братства
  •            охарактеризувати Т. Шевченка, як суспільно-політичного діяча, дати оцінку його участі у братстві;
  •            сприяти розвитку критичного  мислення, уваги, робити висновки, висловлювати власну точку зору;
  •            робити самоаналіз діяльності і само оцінювати її; розвивати компетентність, пам’ять, мислення, уяву;
  •            створити умови для виховання в учнів почуття любові до Батьківщини і свого народу, цілісного ставлення до навчання.

Тип уроку:    урок-засвоєння нових знань.

Очікувані  результати: 

 1) Характеризувати програмні документи Кирило-Мефодіївського  братства і на їх основі визначати мету, цілі та завдання, які ставило перед собою братство.

2) З’ясувати значення Кирило-Мефодіївського  братства для розгортання національно-визвольного руху в Україні.

3) Критично підходити до розуміння документів та інших історичних джерел, аналізувати їх, робити висновки, порівнювати, висловлювати власні судження, робити самоаналіз та давати самооцінку своїй діяльності.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

  1.            Які світові події тривожили Європу в кінці ХVIII- на початку ХІХ ст.
  2.            Як це вплинуло на розвиток суспільно-політичного руху?
  3.            Які течії суспільно-політичного руху в Україні кінця ХVIII- першої половини ХІХ ст. вам відомі?
  4.            Чому ці течії не мали єдиної точки зору щодо майбутнього України?
  5.            Яким чином українці ХІХ ст. могли позбутися чужоземного поневолення та створити власну незалежну державу?
  6.            Що необхідно для цього було зробити?

   ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

3 березня 1847, студент Київського інституту Олексій Петров доніс царським властям про таємне товариство. Поліція одразу ж арештувала членів цієї групи. У результаті посилених допитів власті дізналися про існування Кирило-Мефодіївського  товариства – першої української організації політичного спрямування. Шеф жандармів граф Орлов зазначав у своєму листі до Миколи І : «Общество было не более как ученый бред трех молодых людей».

А чи справді це було так і товариство не становило загрози самодержавству на українських землях? Сьогодні  ми спробуємо знайти відповіді на це та інші запитання.

ІІІ. Вивчення нової теми

      План теми

  1.                   Утворення першої української політичної організації: Кирило-Мефодіївського  братства.
  2.                   Програмні документи і  громадсько-політична діяльність братчиків.
  3.                   Місце Т. Шевченка в українському національному відродженні.
  4.                   Історичне значення Кирило-Мефодіївського  братства для розгортання національно-визвольного руху.

Проблемне питання:

Чи можна вважати    Кирило-Мефодіївське  братство політичною партією?

За допомогою методичного прийому пояснення вчитель розкриває ключові поняття теми:

Різночинці - «люди різного чину і звання», вихідці з купців, міщан, духовенства, селянства, дрібного чиновництва та ін. В основному займалися розумовою працею. Серед них було багато противників самодержавства.

Політична партія -  добровільне об’єднання людей, що представляє волю певної соціальної групи, прагне оволодіти державною владою ,впливати на формування та політику органів держави відповідно до своєї програми розвитку суспільства.

Братство  -  українські національно-релігійні громадські організації православного населення, що існували у XVI-XVIIст. Відігравали важливу роль у політичному та культурному житті України.

1. Утворення першої української політичної організації Кирило-Мефодіївського  братства.

Перегляд фільму про утворення Кирило-Мефодіївського братства (серія «Невідома Україна» орієнтовно 15 хв).

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=xj3KGNhnsrI

Отже, братство сформувалося як таємне. Своїм символом воно обрало імена святих Кирила та Мефодія – перших слов’янських релігійних просвітителів. До організації приймали представників слов’янства незалежно від станового походження. Кожен член складав присягу. Організація мала і свою печатку з євангельським висловом: «І пізнаєте істину, і істина визволить  вас». Її зберігав у себе М. Костомаров.

  Завдання учням:

Дати відповідь на запитання та аргументувати її.

Уявіть, що в 1846 році ви опинилися в Києві, кого ви підтримали б?

Я підтримаю Костомарова, тому що…

Я підтримую Шевченка, тому що…

Власний варіант…

2. Програмні документи і  громадсько-політична діяльність братчиків.

Робота в групах над документом(учні опрацьовують документ і готують відповіді на запитання)

«Книга буття українського народу»

1.Бог создав світ: небо і землю.

2.Але род чоловічий забув  Бога і оддався дияволу,...! на всім світі сталось горе, і біднота, і хорова, і нещастя, і незгода.

З.І так покарав людей справедливий Господь: потом, війнами, мором і найгірше неволею.

4.Нема другого Бога, тільки один Бог, що живе високо на небі, і хоч люди поробили богів в постаті звіриній і чоловічій со страстями і похотями, а то не боги, а то страсті і похоті, а правив над людьми отець страстей і похотей, чоловікоубииця, дияіуш. <...>

5. Лежить в могилі Україна, але не вмерла.

6. Бо голос її, голос, що звав всю Слов'янщину на свободу і братство, розійшовся по світу слов'янському. І одізвався він, той голос України, в Польщі, коли 3 травня постановили поляки, щоб не було панів, а всі були б рівні в Реч іПосполитій, а того хотіла Україна ще за 120 літ до того. <..,>

7. І  голос України одозвався в Московщині, коли після смерті царя Олександра хотіли прогнати царя і панство, і установити Річ Посполитую, і слов'ян поєднати, по образу і постасей божественних нерозділимо і незмісимо; а сього Україна ще за двісті років до того хотіла.

8. І не допустив до того деспот, одні положили живот свій на шибениці, других закатували в копальнях, третіх послали на заріз черкесові.

9. Бо голос України не затих. І встане Україна зі своєї могили і знову озоветься до всіх братів своїх слов'ян, і почують крик її, і встане Слов'янщина! не позостанеться ні царя, ні царевича, ні царівни, ні князя, ні графа, ні герцога, ні сіятельства, ні превосходительства, ні пана, ні боярина, ні кріпака, ні холопа — ні в Московщині, ні в Польщі, ні в Україні, ні в Чехії, ні у хорутан, ні у сербів, ні у болгар.

10.  І Україна буде непідлеглою Річчю. Посполитою в союзі Слов'янськім. Тоді скажуть всі язики, показуючи рукою на те місто, де на карті буде намальованаУкраїна: «От камень, него же не берегошазиждущие, той оисть во главу угла»

Завдання учням:

Підготувати відповіді на запитання.

1 група

1)Чому документ  написано релігійною мовою?

2)Яке місце відводиться Україні у майбутній слов'янській державі? Якою повинна бути ця держава? «Книга буття українського народу»

2 група

1)Які завдання ставили братчики для розв’язання соціальних і національних проблем українців ?

2)Як має бути організовано управління Слов’янською федерацією?

3 група

1)На яких засадах діяли братчики ?

 2) Мета діяльності товариства?

3. Місце Т. Шевченка в українському національному відродженні.

Значення постаті Т. Шевченка розкривається за допомогою доповіді учня, підготовленої заздалегідь.

Повідомлення учня про роль Шевченка у діяльності товариства.

Завдання учням:

Підготувати відповідь на запитання.

Чому Шевченка було покарано найсуворіше? За що?

4) Історичне значення Кирило-Мефодіївського братства для розгортання національно-визвольного руху.

Для висвітлення історичного значення товариства, вчитель використовує прийом загальної характеристики:

-  Перша спроба політичної боротьби української інтелігенції;

- Перша політична програма – дороговказ українському національно-визвольному руху - наступних поколінь;

- Перша українська самостійна політична організація, яка структурно не підпорядкована та не повторює ідеологічних настанов загальноросійських і польських суспільно-політичних утворень.

Поява і діяльність даного товариства стала початком переходу від культурницького до політичного етапу боротьби за національний розвиток в Україні.

- Зробили значний внесок в розвиток української національної ідеї.

- Вперше була зроблена спроба об’єднати українську ідею з загальнолюдськими християнськими цінностями та ідеєю слов’янської єдності.

- Навіть та невелика діяльність, яку встигли зробити Кирило-Мефодіївське братство – видання книг, бесіди, лекції, спонукала до пошуку шляхів вільного розвитку в Україні.

- Їхня діяльність стала зразком для наступних поколінь українських борців за соціальне і національне звільнення.

Отже, поява та діяльність Кирило-Мефодіївського товариства фактично поклала початок переходу від культурницького до політичного етапу боротьби за національний розвиток України.

IV. Закріплення та повторення вивченого матеріалу.

1. А чи насправді це товариство не становило загрози самодержавному російському правлінню на українських землях?

2. Дати відповідь на проблемне питання.

V. Рефлексія

1. Незакінчене речення… «Цей урок був цінним для мене…»

      2. Чи закінчився процес національного відродження сьогодні?

   VІ. Домашнє завдання.

               1.Опрацювати текст параграфу.

       2. Підготувати уривки з творів Шевченка, в яких звучать українські національні ідеї.

 

docx
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
1363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку