Мета: - сприяти розширенню знань про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота", класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот;
- розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння визначати та класифікувати кислоти, давати назви кислотам;
-розвивати інтелектуальну культуру учня;
-виховувати науковий світогляд, вміння брати відповідальність за прийняте рішення.
Мета: - сприяти розширенню знань про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот;
- розвивати логічне мислення, пам’ять, вміння визначати та класифікувати кислоти, давати назви кислотам;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок – подорож.
Обладнання: ПСХЕ, зразки кислот, листки А4, фломастери, булавки, геометричні фігури з паперу ( ).
Методи навчання: пояснювально – ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні – демонстрація; практичні – виконання завдань; репродуктивні, інтерактивні.
Прийоми створення ситуації успіху: „емоційне поглажування”, „приваблива мета”, „ефект навіювання”, „еврика”, „загальний відгук”, „анонсування”.
Хід уроку
І. Організаційний етап -1хв. „Емоційне поглажування” на протязі уроку.
1. Привітання, побажання здоров’я та успіху на уроці.
2. Вчитель на дошку вивішує смайлик .
3. Пропонує дітям зобразити свій настрій у зошиті на полях.
4.Вчитель пропонує вибрати кожній дитині геометричну фігуру (їх може бути 4 - 5 видів в залежності від кількості учнів у класі).
5. Об’єднання учнів у 4(5) групи за видом геометричної фігури.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності -3 хв. „Приваблива мета”.
(звучить пісня „Голубой вагон”)
- Сьогодні на уроці ми з вами здійснімо наукову подорож на „Хімічному експресі” у загадкову країну. Експрес має 4(5) вагони. В першому вагоні знаходяться учні вибрали , у другому - і т.д.
Учні обирають провідника та отримують маршрутні листи де будуть фіксувати свої досягнення. (Додаток 1)
- Усі зайняли свої місця, але експрес рушить з місця, якщо ви зможете отримати проїзні квитки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань – 5хв. „Ефект навіювання”.
19 |
И |
16 |
3 |
8 |
22 |
13 |
(кислота)
Повідомлення теми.
Вчитель пропонує учням сформулювати мету уроку:
IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв. „Ефект навіювання”.
Отже, ви отримали перепустку для подорожі на „Хімічному експресі” по країні Кислоти. Потяг їде з певними зупинками. Кожна зупинка буде мати свої відомості та завдання.
Бесіда: - Які асоціації викликає у вас слово „кислота”? (лимон, кислий)
Розповідь: кислоти входять до складу фруктів, щавлю, шлункового соку. Всі вони поділяються на неорганічні та органічні кислоти. У 8 класі ви ознайомитеся з неорганічними кислотами.
Завдання: Знайдіть у підручнику та прочитайте визначення поняття „кислота”.
Всі разом говорять визначення (по групам).
Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок.
Нn КЗ
Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену(n) у кислоті.
- Хто знає, що означає назва зупинки? (номенклатура – порядок складання, написання та читання назв речовин)
В ході пояснення вчитель разом із учнями заповнює таблицю.
Таблиця
№ з/п |
Хімічна формула |
КЗ |
Валентність |
Назва кислоти |
1. |
HNО3 |
NО3 |
І |
Нітратна, азотна |
2. |
H2SО4 |
SО4 |
ІІ |
Сульфатна, сірчана |
3. |
HI |
I |
I |
Йодоводнева, іодидна |
4. |
HBr |
Br |
I |
Бромідна |
5. |
HCl |
Cl |
I |
Хлоридна, соляна |
6. |
H3РО4 |
РО4 |
ІІІ |
Ортофосфатна |
7. |
H2SО3 |
SО3 |
ІІ |
Сульфітна, сірчиста |
8. |
H2S |
S |
ІІ |
Сульфідна, сірководнева |
9. |
H2SiО3 |
SiО3 |
ІІ |
Силікатна |
10. |
H2CО3 |
CО3 |
ІІ |
Карбонатна, вугільна |
Сучасна назва кислот відповідає назві кислотних залишків, це необхідно пам’ятати, щоб добре засвоїти назви солей.
Демонстрація. Вчитель демонструє зразки кислот.
Завдання – тренінг: кожній групі необхідно побудувати молекулу кислоти на свій вибір та дають їй назву. (учні на листках паперу пишуть символи хімічних елементів, прикріплюють до своєї форми та беруться за руки у певному порядку згідно вибраної формули).
V. Закріплення та узагальнення знань – 11 хв. „Ефект навіювання”, „еврика”, „загальний відгук”.
4. Зупинка „Ерудит”.
Учні працюють у групах з однаковими завданнями.
а) H2S, Н3РО4, H2SО4; (H2S – безоксигенові кислота)
б) HNО3, H2CО3, Al(ОH)3; (Al(ОH)3 – не є кислота)
в) HF, H2SiО3, HNО3. (H2SiО3 – двоосновна кислота)
4. „Хрестики – нулики”: знайти правильну відповідь.
Cl |
CО3 |
РО4 |
SО4 |
Br |
SiО3 |
S |
SО3 |
NО3 |
а)
а) Cl, Br, NО3 – одновалентні кислотні залишки.
HBr |
HCl |
HI |
H2SО4 |
Н3РО4 |
HNО3 |
H2S |
H2SiО3 |
H2CО3 |
б)
б) HBr, HCl, HI – одноосновні кислоти.
VІ. Рефлексія - 2хв. „Загальний відгук”.
5. Зупинка „Рефлексивна”.
„Вільний мікрофон”: закінчити речення
VІІ. Підсумок – 2 хв. „Загальний відгук”.
6. Зупинка „Кінцева”.
Наш „Хімічний експрес” їде в депо на відпочинок. Всі пасажири потягу підводять підсумки своєї діяльності та провідники виставляють бали у маршрутні листи.
Вчитель аналізує і проводить оцінювання.
VІІІ. Д/з. – 1 хв. „Анонсування”
1