Урок "Кислоти, їх склад, назви, класифікація"

Про матеріал
Урок хімії у 8 класі "Кислоти, їх склад, назви, класифікація"навчальній відповідає програмі, проводиться з метою розвитку творчого потенціалу учнів ті інтересу до навчального предмету.
Перегляд файлу

 

Тема: Кислоти, їх склад, назва, класифікація. Огсигеновмісні і безоксигенові. Дія на  індикатори.

Мета :

  • створити умови для формування учнів уявлення про новий клас неорганічних речовин – кислоти, дослідити спільні ознаки їх хімічного складу, на основі яких ці речовини обєднуються в один клас;
  • сприяти виробленню вмінь експериментально визначати кислоти на основі дії на них індикаторів; розвитку пізнавального інтересу і логічного мислення, творчих здібностей учнів, вміння доводити власну думку, оперуючи фактами; вміння використовувати комп’ютерні програми для розширення знань з теми.
  • сприяти розвитку комунікативних здібностей: самостійності у прийнятті рішень, індивідуальності, культури спілкування, розкриттю творчого потенціалу.

Тип уроку: Урок засвоєння нових зань.

Форма уроку: урок із застосуванням методики критичного мислення.

Методи:  словесні, практичні.

Форма роботи:  фронтальна , групова, робота з комп’ютерною технікою

Засоби навчання:

1. Буринська Н.М. “ Хімія, 8 клас” Київ: Терпінь, 1997 рю

  1. Крицман В.А. Книга для читання з неорганічої хімії  -Москва, Просвещенниє, 1983 р.
  2. Картки для групової роботи
  3. Лабораторне обладнання: штатив з пробірами, хлоридна кислота, індикатори.
  4. Електронний посібник “Акумулятор знань з хімії”
  5. Електронний варіант тестів “Кислоти”

ІІ. Розминка

На світі можна жить без еталонів,

По- різному дивитися на світ:

Широкоми очима з –під долоні,

Крізь пальці;

У квартирку;

З-під воріт.

Від того світ не зміниться нітрохи,

А все залежить від людських зіниць;

В широких відібється вся епоха,

У звужених – збіговисько дрібниць.

 

Вчитель: Діти, як розумієте ви слова автора цих рядків, якими я розпочала урок?

Можлива відповідь: В житті все залежить від нас самих : наша радість і наша печаль, наш успіх і невдача, наше задоволення і розчарування. Багато що в житті залежить від самої людини, її відношення до праці, людей, до навчання.

 

Вчитель:   Я згодна з вами діти, багато що в житті залежить дійсно від нас самих. То лише в казках жива вода зцілює рани, дарує людині силу, могутність, здоров’я, успіх. Ми не маємо такої цілющої води, але в нас є сьогодні можливість в ході спілкування відчути смак успіху, перемоги, радості. Чи не так, діти? А через що проходить шлях до успіху? Так, дійсно через працю.Отже, я бажаю вам поглянути на тему нашого уроку широко відкртими очима., успішно попрацювати і успіх та радість знайдуть сьогодні вас.

ІІІ. Мотивація навчання.

Ми не випадково обрали девізом нашого уроку народне прислівя : Посієш впору – будеш мати зерна вволю.

  • Як ви зможете пояснити його?
  • Сьогодні на уроці ми перегорнемо з вами декілька сторінок усного журналу «Кислоти, їх склад, назва, класифікація».  Ми познайомимося з вами з новим класом неорганічних сполук - кислотами, вивчимо їх хімічний склад, класифікацію. А в тім не будемо забігати наперед, а я дійсно підтверджу ваші слова, що до девізу уроку, що тема уроку важлива, тісно повязана з темами наступних уроків шкільного курсу хімії. Без цієї теми нам не відкриються таємниці інших класів неорганічних сполук.

 

IV Ступінь актуалізації:

                   Робота в макрогрупах :

Отже, я відкриваю першу сторінку журналу . Вона називається «Щаслива відповідь». Від кожної групи ви вибираєте делегата, який захистить честь не тільки своєї групи, а й всього колективу. В тому випадку, якщо делегат не зможе дати відповідь на запитання, члени групи можуть подарувати йому відповідь.

  1. Як ви вважаєте, чому процес горіння відносять до реакцій окислення ?
  2. Які речовини утворюються в результаті окиснення?
  3. Які сполуки називають оксидами?
  4. Наведіть приклади основних оксидів і подумайте, чому ці оксиди об’єднали в цю групу?
  5. Чим, на вашу думку, кислотні оксиди відрізняються від основних?
  6. Які гідроксиди відповідають оксидам:

А) CaO;                  б)   P2O5;         в) SO3      г)  Na2O;    д)  Al2O3;   є) CO2 ;

  1. Гра «Хрестики – нулики»: виграшний шлях одного з учнів – формули основних оксидів, іншого – формули кислотних оксидів.
  2. Чим хімічні властивості основних і кислотних оксидів схожі між собою?
  3. Чим хімічні властивості основних і кислотних оксидів відрізняються між собою?
  4. Доведіть, що ці речовини не являються оксидами :

А) NaOH ;        б)  K2SO4

 

  • А чи можна відносити до оксидів речовини, формули яких прикріплені  до магнітної дошки ?
  • До якого ж класу належать ці незнайомці? .Можливо відповідь на це питання ми одержимо на наступній сторінці журналу.

 

V Ступінь усвідомлення нового матеріалу:

ІІ сторінка журналу : «Міцна родина кислот».

  • Діти, чи доводилось вам коли - небудь чути слово «кислота»? Можливо, вам доводилося зустрічатися з цими речовинами?
  • А чи відоме діти, відчуття жару після укусу мурашки? Воно спричинене мурашиною кислотою, яку виділяють комахи.
  • Столовий оцет – це розчин столової кислоти.
  • Кислий смак яблук та лимонів залежить від яблучної і лимонної кислот.
  • Масляна кислота надає неприємного запаху прогірклому вершковому маслу.
  • Молочна кислота надає смаку  молочно - кислим продуктам  і позитиво впливає на роботу шлунково-кишкового тракту. Народна мудрість говорить «Пий кисле молоко - довше проживеш». При болісних явищах, коли діяльність бактерій гниття  кишечнику підвищене, корисно вживати, як радив І.І Мєчніков кисле молоко. А це – молочна кислота.
  • А якщо ви захочете підвищити імунітет свого організму, вам запропонують аскорбінову кислоту. Адже саме нестача цієї кислоти спричинила в відважних ьмореплавців имнулх століть таке захворювання , як цинга. Саме цієї килоти в висушених плодах шипшини, міститься в 30 раз більше, ніж в плодах апельсина, а в плодах горобини, більше ніж в лимонах.
  •  Отже, як бачимо правильне харчування – це запорука здоровя, а отже, зменшаться і витрати на ліки, наприклад ацетилсаліцилову кислоту.          

Вище названі кислоти належать до органічних кислот , які ми будемо вичати пізніше. Та не дивлячись на це, живуть вони в єдиній міцній родині з неорганічними кислотами.

  • Які неорганічні кислоти ви знаєте?
  • Так, при добуваню водн ми познайомились з хлоридною кислотою , вона входить до складу шлункового соку, який виділяють в порожнину шлунку 14 млн. шлункових залоз, хлоридна кислота створює не тільки умови для роботи ферментів, а це вбиває бактерії гниття. Доведено, що туберкульозна паличка, яка потрапила в шлунок разом з їжею, гине в шлунковому соці. А під час епідемії холери найчастіше хворіють ті, в кого кислотність шлункового соку понижена. І все це завдяки  хлоридній кислоті.
  • Сульфідна кислота входить до складу мінеральних вод (Немиров).
  • Карбонатна кислота входить теж до складу мінеральних вод. (Мирненська, Лужинська, Свалява).
  • Нітратна і сульфітна трапляються в дощовій воді.
  • Ортофосфатну використовують, як підкислював і консервант при виготовленні газових напоїв разом з карбонатною кислотою. Вживання цих напоїв небажане для зубів – викликає каріес.
  •  Щоб уникнути руйнування зубів, краще ці напої вживати через соломинку.
  • Так чому ж всі ці речовини живуть однією міцною родиною?

 

ІІІ сторінка журналу «Дещо про склад та класифікацію кислот»

 

         Робота в групах : пошукова бесіда.

 

  • Діти, давайте ще раз пригадаємо, як розпізнати оксиди серед інших неорганічних сполук?
  • А тепер, порівняйте між собою формули речовин, які написані на картках, і дайте відповіді на запитання.

HCl                                     H2S

                                           H2CO3

HBr                                     H2SiO3

HNO3                                                  H2SO3

HPO3                                   H2SO4

H3PO4

Це прості, чи складні речовини?

  • Чи є щось спільне в їх складі?
  • На якому місці стоять атоми Гідрогену?
  • Як би ви назвали атоми ч игрупи атомів, які стоять на другому місці?
  • Які сполуки можна назвати кислотами?  Кожна група  пропонує свою версію визначеня кислот.
  • Раз існує класифікація попередньо вивченого класу оксидів , то очевидно можлива і класифікація кислот. Існує декілька способів класифікації кислот. Згідно першого способу класифікції, першу групу кислот я б віднесла до одноосновних. Як ви діти думаєе, чому?
  • Як би ви назвали другу і третю групу кислот? Обговоріть це питання в групах і висуніть свою пропозицію щодо принципа, який лежить в основі першого способу класифікації кислот
  • Але існує ще один спосіб класифікації кислот (Вивішую таблички «Безоксигенові», «Оксигенвмісні»)
  • А який принцип лежить в основі другого способу класифікації кислот?
  • На основі ІІ способу класифікації дається і назва кислотам

 

IV сторінка журналу «Дегустація кислот».

  • Всі ці речовини, про які ми почули на 3 сторінці журналу мають спільні ознаки в будові, і очевидно це може відобразитися на їх властивостях – спочатку фізичних.
  • Як ви думаєте діти, яка фізична властивість характерна для всіх кислот? (Кислі на смак).
  • Так, більшість кислот дійсно кислі на смак, але зустрічаються кислоти, які мають інший смак : саліцилова кислота – солодка, а нікотинова  - гірка.
  • Чи дозволяється кислоти пробувати на смак? ( Ні.)
  • Це звичайно грубе порушення правил безпеки:

            «В этом строгом кабинете

             Есть суровые запреты.

             Вы поверьте мне, друзья,

             Здесь ни есть, ни пить нельзя»

Але сьогодні я дозволяю вам спробувати на смак одну з кислот – аскорбінову

  • Які ще фізичні властивості мають кислоти?
  • (Самостійна робота з підручником : стр.107 Фізичні властивості кислот. Під час цієї роботи маленькі групи в складі до чоловік, які працювали до цього етапу уроку , об’єднуються в середні групи до складу яких тепер входить 4 чоловіки.)

 Вчитель: При роботі з підручником памятайте,  діти, заповіт великого педагога В. Сухомлинського: Без високої культури читання нема ні школи, ні справжньої розумової праці. (Наголошую дітям на правила роботи з підручником.)

Вчитель: Дійсно всі властивості кислот важливі. Але особливу увагу я хочу звернути на розчинніть кислот у воді І тут доречно перегорнути пяту сторінку журналу.

V сторінка журналу: “ Вода, кислота, та теплота”

При розчиненні кислот слід памятати правила техніки безпеки , особливо при розчиненні сульфатної кислоти. Не можна вливати воду в кислоту .В цьому випадку вода маючи меншу густину впливає на поверхню, закипає і її бризки разом з кисотою можуть потрапити на руки та обличчя. Отож, запамятаймо правило :

   « Сначала –вода,

      потом – кислота,

       Иначе случится большая беда».

  • А яку першу допомогу повинні ми надати в разі потрапляння кислоти на шкіру?

( Обоворення питання в середніх групах.)

VI Сторінка журналу: Індикатори – сигнали на острові Кислот.

  • Як виявляється кислоти можть бути і небезпечними Їх би н а острові безлюдному поселити тоді і проблеми менше з ними було б .

          Спробуємо, діти, перегорнути наступну сторінку усного журналу .

Ми тільки подумали про острів, а він вже тут як тут. ( Малюнок острова.) Ще й річка Лакмусова через нього протікає і тільк и торкнеться її вода кислот, як враз вони стають…якими? (Рожевими. Формули кислот написані рожевим кольором.)

А посередині острова, ви тільки погляньте, гейзер Метил Оранжевий бє, і тільки його струмені торкнуться кислот, як враз вони стають (О, диво!) – червоними. ( Формули кислот написані червоним кольором). Чудо острів, та й годі! Чому тільки ці чудеса тут відбуваються ? Але ми хіміки і наш девіз “ Мы знакомы с чудесами, делать их умеем сами!» Отож, спробуємо експериментально виявити причину цих чудес, бо за словами М.В. Ломоносова, один дослід він цінував більше ніж тисячу сумнівів народжених лише уявою”

(Проводиться лабораторна робота «Дія індикторів на кислоти»)

  • Так що являє собою синя вода лакмусової річки? ( Індикатор лакмус.)

Если лакмус красный,

   Кислота, опасно!»

  • А що ж входить до складу Оранжевого гейзера? (Індикатор метиловий оранжевий).” От щёлочи я желт как в лихорадке,

                                                  Краснею от кислот, как от стыда.

                                                  Но я брошусь в воду без оглядки

                                                   И здесь уж не заест меня среда».

Робота з таблицею.  Змінювання забарвлення індикаторів в розчинах кислот і лугів.

VI Ступінь рефлексії вивченого матеріалу.

Група А. Ну , ось і перегорнута остання сторінка журналу. Але це ще не все: якесь повідомлення надійшло нам . Мабуть, з острова  Кислот. Так і є.

«Її батько Нітроген(IV) оксид був людиною суворою і носив прізвисько « Лисячий хвіст».  Її мама була простою спокійною жінкою. Звали її – Вода.

Вона зявилася маленька, безколірна.

Але, коли до неї додати розчин лакмусу, то стало зрозуміло, що народилася дівчинка. Їй дали красиве імя. Яке ж?      ( Кислота). Записати властивості кислот.

Група Б. – Як можна застосувати одержані на уроці знання про кислоти в повсякденному житті?

  • В чому сильні  і слабкі сторони кислот?
  • Яким чином знання про склад кислот можна використати для їх класифікації?
  • А які ще способи класифікації кислот можете ви запрпонувати, враховуючи не склад, а фізичні властивості?

(за розчинністю: розчинні і нерозчинні; за смаком : кислі, гіркі, солодкі).

Група В виконує тренувальні тести по темі “Кислоти”

VII Формування висновків уроку:

Робота з електронним посібником “Акумулятор знань з хімії” :

  1. Повторення понять : кислота, оксигеновмісні і безоксигенові кислоти, кислотний залишок, реакція нейтралізації, індикатор.
  2. Робота з таблицями : дія кислот на індикатори;  кислоти оксигеновмісні і безоксигенові: хімічні властивості кислот

 

VIII Диференційоване домашнє завдання:

 

Опрацювати§ 32 стор.105-108

Достатній рівень : скласти тези до змісту §.

Середній: скласти опорний конспект

Високий: скласти проект (електронний варіант) на тему «Запобіжні заходи під час роботи з кислотами»

doc
Додав(-ла)
Strizheus Lidiya
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
10 червня 2020
Переглядів
892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку