Тема : Кислоти : поняття, визначення, назви, класифікація, виявлення, використання.
Мета: - сприяти розширенню знань про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот; фізичним властивостями, виявленням, поширенням у природі та житті людини;
- розвивати логічне мислення, пам’ять, вміння визначати та класифікувати кислоти, давати назви кислотам;
І. Організаційний етап -3хв.
Епіграф уроку “ Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосувати знання на ділі” Арістотель
Девіз уроку: Думати – колективно,
Діяти – оперативно,
Сперечатись – доказово.
Це для всіх обов’язково!
Тож проявіть знання прекрасні
І усі завдання класні
Порозв’язуйте умить
Й вищий бал ви заробіть!
Так як ми будемо працювати в групах, нам потрібно об’єднатися у групи. Пропоную вибрати геометричну фігурку ( Об’єднання у 4(5) груп за видом геометричної фігури.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності -1 хв. „
- Сьогодні на уроці ми з вами здійснімо наукову подорож на „Хімічному експресі” у загадкову країну. Експрес має 4(5) вагони. В першому вагоні знаходяться учні вибрали , у другому - і т.д.
В кожній групі обирається провідник, капітан, кожен отримує маршрутний лист і вирушаємо в подорож.
- Усі зайняли свої місця, але експрес рушить з місця, якщо ви зможете отримати проїзні квитки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Кожна група отримує одне запитання.(постановка проблемних питань)
Що спільного між лимоном, томатом, квашеною капустою, щавлем і кефіром? (кислий смак)
Чому від кропиви подразнення шкіри? ( до складу соку входить кислоти)
Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює забарвлення)
Чому кефір, ряжанка, сметана, просто кваша відноситься до молочно – кислих продуктів? ( до їх складу входить молочна кислота)
«Дешифрувальник». За першими літерами назв хімічних елементів, вказаних порядкових номерів (ПСХЕ) назвати слово
19 |
И |
16 |
3 |
8 |
22 |
13 |
(кислота)
Що спільного у ваших відповідях? Отже це і є темою нашого уроку. Пропоную сформулювати мету уроку:
IV. Вивчення нового матеріалу .
Отже, ви отримали перепустку для подорожі на „Хімічному експресі” по країні Кислоти. Потяг їде з певними зупинками. Кожна зупинка буде мати свої відомості та завдання.
Уявіть, що дістатися цієї зупинки можна, йдучи Південним берегом Криму. Шлях веде нас до Гурзуфа. Праворуч – спуск до моря, ліворуч – невисокий мур, оплетений виноградником. З давніх-давен люди вирощували виноград, з якого робили вино, складовою частиною якого є винна кислота. Вино не раз скисало й перетворювалось на оцет, який за його кислий смак почали використовувати як приправу, робили з нього ліки, виготовляли фарби. До речі, складовою частиною оцту є оцтова кислота.
Ви всі їсте яблука, лимони, щавель, полюбляєте вітаміни – аскорбінки, п’єте кефір, проте не знаєте, що саме в них містяться відповідно яблучна, лимонна, щавлева, аскорбінова, молочна кислоти. Ці речовини ми будемо вивчати в 9 класі і називатимемо їх органічними кислотами.
А тепер ми розглянемо мінеральні кислоти, повідомлення про які ви приготували.
Групи виступають із заздалегідь підготовленими повідомленнями.
Хлоридна (соляна) кислота (учитель прикріплює на дошці картку з формулою НСІ) входить до складу шлункового соку (майже 0,3%) і сприяє перетравленню їжі, а також вбиває хвороботворні бактерії. Важко сказати, хто й коли вперше одержав хлоридну кислоту. Відомо, що ще наприкінці XV – на початку XVI ст. Цю речовину називали “кислим спиртом”, або “соляним спиртом”.
Сульфатна (сірчана) кислота ( учитель прикріплює на дошці картку з формулою H2SO4). Алхіміки називали її “купоросною олією”. ЇЇ одержують уже понад 1000 років. Без її допомоги не можна отримати врожаю, бо на виробництво мінеральних добрив витрачається майже половина всієї сульфатної кислоти, яку отримують на хімічних заводах. У наш час без сульфатної кислоти наможливо ні взутися, ні вдягнутися, ні вмитися, ні випрати білизну, тому що і взуття, і одяг, і мило та порошок теж виготовляють за допомогою сульфатної кислоти. А яка машина чи мотоцикл зможуть проїхати без акумулятора, який не містить електроліту (розчину сульфатної кислоти)? Взагалі, легше було б перерахувати ті галузі промисловості, де вона не застосовується.
Нітратна (азотна) кислота (учитель прикріплює на дошці картку з формулою HNO3). Алхіміки називали цю речовину “міцною водою” і використовували для виготовлення “царської горілки” ( суміш нітратної та хлоридної кислот, яка розчиняла ”царські метали”:золото, срібло).Нітратна кислота використовується для виробництва різних речовин, в тому числі мінеральних добрив (нітратів), які рослини поглинають з грунту, утворюючи білок – основу всього живого. Використовують її також для виробництва барвників, вибухових речовин, ліків, кіно- і фотоплівки.
Ортофосфатна (фосфатна) кислота (учитель на дошці прикріплює картку з формулою H3PO4 ) міститься в нашому організмі та входить до складу речовин, які відіграють головну роль у передачі й збереженні спадкової інформації .Щоденно із сечею з організму дорослої людини виводиться близько 4г фосфатної кислоти. Ця речовина використовується для виробництва мінеральних добрив – фосфатів, а також кормових добавок, для надання кислуватого смаку безалкогольним напоям, з метою освітлення цукру.
Карбонатна (вугільна) кислота (учитель прикріплює на дошці картку з формулою H2CO3 ) - речовина дуже нестійка. Міститься в мінеральній воді, лимонаді, - саме завдяки їй ці напої мають кислий та освіжаючий смак. Велике значення мають солі цієї кислоти, які використовуються як будівельні матеріали.
Силікатна (кремнієва) кислота ( учитель прикріплює на дошці картку з формулою H2SiO3) – одна з мінеральних кислот, що не розчиняється у воді. Велике значення мають її солі, особливо у техніці, за допомогою яких виготовляють скло, фаянс, цемент, бетон, цеглу та різні керамічні вироби.
Друга зупинка «Класифікаційна»
Бесіда: - Що на вашу думку означає назва зупинки? (розподіл речовин на класи відповідно до найбільш суттєвих ознак)
- Зверніть увагу на дані формули кислот. (На дошці)
Що спільного у формулах кислот?(
Чим відрізняється склад цих речовин?
Назвіть формули кислот, які:
а) містять Оксиген;
б) не містять Оксигену у своєму складі;
містять: а) один атом Гідрогену;
б) два атоми Гідрогену;
в) три атоми Гідрогену.
Отже, кислоти – це складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену й кислотних залишків. Нn Е, НnЕОm (показ слайдів)
Їх можна класифікувати за:
1). Класифікація за кількістю атомів Гідрогену
к и с л о т и
одноосновні двоосновні трьохосновні
HNO3,HCl H2S, H2SО4 H3РО4
2). Класифікація за наявністю атомів Оксигену
к и с л о т и
оксигенові безоксигенові
H2CО3, HNО3 HBr, HCl, H2S
Третя зупинка «номенклатурна».
- Хто знає, що означає назва зупинки? (номенклатура – порядок складання, написання та читання назв речовин) Обговорення таблиці.
Аналіз таблиць “Склад і назви кислот”, “Класифікація кислот за складом” (показ слайдів)
№ з/п |
Хімічна формула |
КЗ |
Валентність |
Назва кислоти |
1. |
HNО3 |
NО3 |
І |
Нітратна, азотна |
2. |
H2SО4 |
SО4 |
ІІ |
Сульфатна, сірчана |
3. |
HI |
I |
I |
Йодоводнева, іодидна |
4. |
HBr |
Br |
I |
Бромідна |
5. |
HCl |
Cl |
I |
Хлоридна, соляна |
6. |
H3РО4 |
РО4 |
ІІІ |
Ортофосфатна |
7. |
H2SО3 |
SО3 |
ІІ |
Сульфітна, сірчиста |
8. |
H2S |
S |
ІІ |
Сульфідна, сірководнева |
9. |
H2SiО3 |
SiО3 |
ІІ |
Силікатна |
10. |
H2CО3 |
CО3 |
ІІ |
Карбонатна, вугільна |
Валентність кислотного залишку визначається кількістю атомів Гідрогену у відповідній кислоті.
Для того щоб перейти до слідкуючої зупинки, групам потрібно виконати завдання:
Завдання для груп.
6.«Третій зайвий». „
а) H2S, Н3РО4, H2SО4; (H2S – безоксигенові кислота)
б) HNО3, H2CО3, Al(ОH)3; (Al(ОH)3 – не є кислота)
в) HF, H2SiО3, HNО3. (H2SiО3 – двоосновна кислота)
Друга зупинка “Дегустаційна”.
Якби ми провели опитування й запитали, що таке кислота, то від багатьох почули б таку відповідь: “Те, що кисле та їдке”. Ця відповідь певною мірою є правильною. А чи можна ці речовини куштувати на смак? За правилами техніки безпеки – ні! Згадайте і порівняйте смак таблетки аскорбінової кислоти (вітамін С), лимонної кислоти ,оцту. Так, смак кислот різний. Отже, кислоти за смаком бувають: солодкі, деякі взагалі не мають смаку (стеаринова), але переважна більшість все ж таки кислі на смак. А для того, щоб перейти на наступну зупинку необхідно розгадати загадку:
Що буде якщо випити 100г карбонатної кислоти?
П’ята зупинка «П.Т.Б»
Що ж це за зупинка? Так, це правила техніки безпеки. На цій зупинці я хочу розповісти вам одну історію, що передається від покоління до покоління.
Колись у давнину, коли хімія ледь-ледь ставала на ноги і називалася алхімією, в одному королівстві жила чаклунка на ім’я “Купоросна олія” (в перекладі на сучасну мову – сульфатна кислота). На перший погляд була вона не такою вже й поганою: рідина без кольору та запаху, в’язка, як олія, з густиною за н. у. 1,84г/см3. Забажалося їй стати знаменитою й вирішила вона подорожувати. Йшла вона довго чи коротко, близько чи далеко і дуже їй схотілося скупатися й напитися води. Аж бачить вона джерельце. “Вода!” – зраділа Кислота і стрибнула у воду, але… Вода як зашипить, закипить і – відкинула її геть. Кислота вибачилася й попросила помитися та напитися (вона була дуже погано вихована й не знала, що без дозволу не можна лізти до води, бо цим можна її образити).
І ось який запис запис з’явився у щоденнику мандрівниці, який є нині “золотим” правилом хімії:”Кислоту треба повільно тонкою цівкою, перемішуючи, наливати у воду, а не навпаки”.
А чому це так? Як ви гадаєте?
Отже, спочатку - вода, а потім - кислота , інакше трапиться велика біда.
Шоста зупинка «Демонстраційна».
На цій зупинці ми ознайомлюємося з фізичними властивостями кислот, та як можна виявити кислоти.
Щоб перейти до слідуючої зупинки потрібно виконати завдання «Злови помилку». (потрібно знайти помилку у тексті, що стосується фізичних властивостей кислот.
Фізичні властивості кислот.
Багато кислот за звичайних умов - рідини , але й є газоподібні кислоти – ортофосфатна Н3РО4 , мета фосфатна НРО3 , силікатна Н2SiO3. Всі кислоти важчі за воду. Вони здебільшого не розчинні у воді . Деякі леткі кислоти ( HCl , HNO3 ) мають приємний запах. Майже всі кислоти безбарвні.
Слідуюча зупинка «Природна»
Як ми згадували на дегустаційній зупинці кислоти містяться у продуктах. Це органічні кислоти. Де ж містяться неорганічні кислоти?
Неорганічні кислоти також трапляються у природі у вільному стані.
Завдання для груп «Хрестики-нулики»
HF |
НІ |
H2CO3 |
H2SO3 |
HCl |
H2S |
HNO3 |
H3PO4 |
H2SO4 |
Зупинка «Рефлексивна»
„Вільний мікрофон”: закінчити речення
Зупинка « Кінцева»
Наш „Хімічний експрес” їде в депо на відпочинок. Всі пасажири потягу підводять підсумки своєї діяльності та провідники виставляють бали у маршрутні листи.
Оцінювання учасників.