Конспект уроку хімії з теми "Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну" містить пояснення і демонстрації для узагальнення і систематизації набутих у попередніх класах знань учнів про хімічні реакції.
9 клас
Тема. Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Мета уроку:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: розповідь учителя, хімічні демонстрації.
Обладнання: сірка, розчин гідроген пероксиду, манган (IV) оксид, розчин купрум сульфату, залізна дротинка, розчин сульфатної кислоти, цинк, універсальний індикаторний папір, пробірки.
Базові поняття і терміни: реакція, взаємодія, сполучення, розклад, заміщення, обмін.
Хід уроку
І. Організація класу
Вітання учителя з класом, вступне слово, оголошення теми уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сила-силенна хімічних реакцій кожної миті відбувається навколо нас. Є взаємодії, що відбуваються роками, а то і тисячоліттями. Але є реакції, що проходять у частку секунди. Щосекунди у клітині нашого організму відбуваються сотні хімічних перетворень! Однак, перше враження, що усі відомі хімічні перетворення різні й унікальні є хибним. Усі вони можуть бути віднесені до кількох груп. І сьогодні ми з вами спробуємо про них дізнатись більш детально.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
P + O2 = … ;
N2O3 + H2O = … ;
Fe + HCl = … ;
H2SO3 = … ;
CuSO4 + NaOH = … ;
Ca + Cl2 = … ;
Zn + H2SO4 = … .
2) Пригадайте якими є ознаки проходження хімічної реакції? (виділення осаду або газу, зміна кольору, виділення теплоти, світла, тощо)
IV. Вивчення нового матеріалу
Вам уже відомо, що прості речовини можуть горіти в середовищі кисню, утворюючи оксиди. Певні оксиди можуть реагувати з водою, утворюючи розчинні основи (пригадайте як називають розчинні у воді основи?) або кислоти. Тобто у першому вигляді у нас сполучаються між собою прості речовини – метал/неметал і кисень, а в другому випадку сполучаються між собою вже прості речовини – оксид і вода. Спробуємо здійснити деякі хімічні перетворення!
Інструктаж з правил ТБ!
Демонстрація 1. Під витяжною шафою учитель підпалює шматочок сірки (або у вигляді порошку). Спостерігається повільне горіння з блакитним полум’ям.
Учні самостійно записують рівняння хімічної реакції і пояснюють що утворюється:
S + O2 = SO2;
До якого класу сполук належить утворена речовина? (кислотний оксид)
Демонстрація 2. Смужку універсального індикаторного паперу змочують водою і тримають над палаючою сіркою. Папірець забарвлюється у червоний колір.
Чому почервонів індикаторний папірець? (при взаємодії сульфур (IV) оксиду з водою утворилася сульфітна кислота) Учні записують рівняння реакції:
SO2 + Н2О = Н2SO3
І у першому, і у другому випадку ви бачите, що у реакціях брали участь дві речовини, а утворилась одна. І таких перетворень існує чимало. Усі вони підкоряються наступним схемам:
А + Б = С; А + Б + С = Д;
Реакція сполучення – це реакція при якій з двох і більше речовин утворюється одна.
У реакціях сполучення можуть брати участь:
Н2 + Cl2 = 2HCl
2Mg + O2 = 2MgO
2СО + О2 = 2СО2
ВаО + СО2 = ВаСО3
Li2O + H2O = 2LiOH
Завдання: складіть рівняння реакцій між залізом і бромом, воднем і киснем, цинк оксидом і нітроген (V) оксидом.
Ще у 7-му класі ви чули цікаву історію про те, як Джозеф Прістлі відкрив кисень. Пригадайте яку речовину він нагрівав лупою? (меркурій (ІІ) оксид) Нагріваючи одну речовину оксид ртуті, він отримав дві прості – металічну ртуть та кисень.
2HgO = 2Hg + O2
Демонстрація №3. Учитель наливає невелику кількість розчину гідроген пероксиду та додає трохи чорного порошку манган діоксиду. Починається бурхлива реакція розкладу з виділенням кисню.
Учні записують рівняння хімічної реакції:
H2O2 = 2H2O + O2↑
Це знайома вам реакція. Пригадайте яку роль відіграє у ній манган діоксид і як називають такі речовини.
І знову ж у випадку термічного розкладання меркурій (ІІ) оксиду та каталітичного розкладу гідроген пероксиду ми відмічаємо, що з однієї складної речовини утворюється дві. Подібні реакції називають реакціями розкладу.
Реакція розкладу – це реакція, під час якої з однієї речовини утворюється дві і більше.
А = Б + С; А = Б + С + Д
Проте не усі складні речовини здатні розкладатися. Не розкладаються гідроксиди натрію та калію, карбонати та сульфати цих металів, тощо.
Вивчаючи минулого року тему «Кислоти», ми знайомились з одною із основних властивостей цього класу сполук, зокрема здатністю взаємодіяти з металами. Більш активні метали здатні витісняти з кислоти Гідроген, у вигляді водню.
Демонстрація 4. У пробірку наливають приблизно 3 мл розчину сульфатної кислоти і поміщають гранулу цинку. Спостерігається інтенсивний процес розчинення металу з виділенням бульбашок водню.
Cпробуйте написати рівняння хімічної реакції взаємодії цинку з сульфатною кислотою.
Zn + H2SO4 = ZnSO4 + H2↑
Як ви бачите, у молекулі кислоти цинк замінив собою Гідроген, який виділяється у вигляді простої речовини. Таких реакцій є вкрай багато і це не лише взаємодія металів з кислотами. Згадуючи ряд активності металів, ми можемо пригадати, що більш активні метали здатні витісняти з солей менш активні.
Демонстрація 5. У дещо підігрітий розчин купрум сульфату вноситься залізна дротинка. Через деякий час вона вкривається червоним нальотом металічної міді.
Fe + CuSO4 = FeSO4 + Cu↓
І знову ж ми спостерігаємо приклад реакції заміщення, коли один метал заміщує інший. Такий тип хімічних реакцій носить назву реакції заміщення.
Реакція заміщення – це реакція між простою і складною речовиною, у результаті якої утворюються нова проста і складна речовина.
Загальна схема реакцій заміщення:
А + БС = АС + Б
Реакції обміну – це тип хімічних реакцій між складними речовинами, у ході яких вони обмінюються своїми складовими частинами.
Такі реакції відбуваються у розчинах за участю електролітів. До них можна віднести реакції нейтралізації, між сіллю і лугами, між сіллю й кислотою, між двома солями, тощо.
Na2CO3 + H2SO4 = Na2SO4 + CO2↑ + H2O
K2SO4 + BaCl2 = BaSO4↓ + 2KCl
Загальна схема реакцій обміну:
АБ + СД = АС + БД
V. Повторення вивченого
а) Що називають реакцією сполучення/розкладу/заміщення/обміну? Наведіть приклади кожної.
б) Допишіть і урівняйте рівняння хімічних реакцій, вказавши до якого типу вони належать:
Fe + Br2 = …
Cu(NO3)2 + KOH = …
Fe(OH)3 = …
Na + I2 = …
CaCl2 + AgNO3 = …
Zn + Pb(CH3COO)2 = … .
VI. Рефлексія
Учням пропонується самостійно оцінити засвоєні знання за допомогою прийому «Світлофор». Школярам роздаються картки зеленого, жовтого і червоного кольорів. Самооцінка презентується за допомогою підняття картки відповідного кольору, де зелений колір означає «все зрозуміло», жовтий – виникли труднощі, не все зрозуміло, червоний – практично нічого не зрозуміло.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати §1 (ст. 5).
Дати відповіді на контрольні питання (ст. 78)
Виконати вправи 2, 3, 4, 5 (ст. 79)